Bytte AAB motor, prosjekt
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Re: Bytte AAB motor, prosjekt
Forstår hva du mener. Tror ikke jeg gjør noe mer med min nå, for her så det så bra som det kunne ut (bildet jeg postet tidligere er ikke fra når jeg timet, det er bare for illustrasjon fra den gamle motoren).
Med tanke på fremdriften, tok jeg en fridag i går siden kroppen sa den var lei av å skru (var i seng 2115, i motsettning til over midnatt, som det har vært i det siste).
Men i dag fikk jeg en lengre økt og har fått byttet indre mansjetter. Ikke bare det at de var lett tilgjengelig, men begge var faktisk begynt å sprekke. Har også fått på de fleste reimene (mangler bare dieselpumpereimen), så at jeg ville flytte over servopumpe fra den gamle motoren siden den andre hadde antydning til skrapelyder når jeg roterte den. Girkassen flyttet jeg over for noen dager siden. Da oppdaget jeg at jeg manglet en bolt i girkassen, og en av de andre var ikke orginal og hadde liten funksjon der den stod (altfor lang og stramte ikke). Det manglet også en av boltene til mellomaksling. Så jeg har fått bestilt alle jeg trenger, ligger nå og venter på meg i byen.
[Edit]Altså, det som gjenstår før jeg kan sette inn motoren er å flytte over dieselpumpa fra den gamle, grunnet at den ble overhalt i fjor sommer. Men sliter litt med å få terset av hjulet på denne. Det viste seg at tersen/avtrekkeren jeg har hadde for store armer, må få tak i en mindre.
Håper ikke denne posten ble for mye rot og tull, det er sent og trøtt.
Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2
Med tanke på fremdriften, tok jeg en fridag i går siden kroppen sa den var lei av å skru (var i seng 2115, i motsettning til over midnatt, som det har vært i det siste).
Men i dag fikk jeg en lengre økt og har fått byttet indre mansjetter. Ikke bare det at de var lett tilgjengelig, men begge var faktisk begynt å sprekke. Har også fått på de fleste reimene (mangler bare dieselpumpereimen), så at jeg ville flytte over servopumpe fra den gamle motoren siden den andre hadde antydning til skrapelyder når jeg roterte den. Girkassen flyttet jeg over for noen dager siden. Da oppdaget jeg at jeg manglet en bolt i girkassen, og en av de andre var ikke orginal og hadde liten funksjon der den stod (altfor lang og stramte ikke). Det manglet også en av boltene til mellomaksling. Så jeg har fått bestilt alle jeg trenger, ligger nå og venter på meg i byen.
[Edit]Altså, det som gjenstår før jeg kan sette inn motoren er å flytte over dieselpumpa fra den gamle, grunnet at den ble overhalt i fjor sommer. Men sliter litt med å få terset av hjulet på denne. Det viste seg at tersen/avtrekkeren jeg har hadde for store armer, må få tak i en mindre.
Håper ikke denne posten ble for mye rot og tull, det er sent og trøtt.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-2014 Nissan Leaf
-
Drittsekken
- -

Da er vakumpumpe og dieselpumpe flyttet over fra gammel motoren, og dieselpumpe er justert/timet. Så nå er motoren klar til å settes inn i bilen. Blir spennende om og hvordan den kommer til å gå når det er på tide å starte den. Krysser fingrene.
Bilder kommer i morgen.
Bilder kommer i morgen.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
partybussen83
- -

- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
-
Drittsekken
- -

Da kommer litt oppdatering:

Slik ser nå arbeidsplassen min ut, skulle gjerne sett at det ikke ble så mye kryping på gulvet. Men det kommer godt med for knærne med en gammel pute.

For å avslutte venstre side på motoren monterte jeg på kilereimene her. Neste gang (as if) tar jeg dette etter at dieselpumpa er justert så jeg slipper den ekstra motstanden når jeg skal rotere motoren.

hmm...her mangler det noe vesentlig (Hint: den står på gulvet bak meg).

Her er synderen til all arbeidet, kan tydelig se sprekken formet som en V. (slangen til høyre er fra oljekjøler, øverst ser man en av boltene til eksosmanifold)

Slik ser nå arbeidsplassen min ut, skulle gjerne sett at det ikke ble så mye kryping på gulvet. Men det kommer godt med for knærne med en gammel pute.

For å avslutte venstre side på motoren monterte jeg på kilereimene her. Neste gang (as if) tar jeg dette etter at dieselpumpa er justert så jeg slipper den ekstra motstanden når jeg skal rotere motoren.

hmm...her mangler det noe vesentlig (Hint: den står på gulvet bak meg).

Her er synderen til all arbeidet, kan tydelig se sprekken formet som en V. (slangen til høyre er fra oljekjøler, øverst ser man en av boltene til eksosmanifold)
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Drittsekken
- -

Så var det dieselpumpa sin tur:
Demontering:
- Av med plastdeksel over reima, 2 stk skruer.
- Løsne bolt i hjul på kammen, her brukes 19 mm sekskant og mothold. Og ta av reima.
- Løsne mutter på akslingen til diesel pumpa, 19 mm sekskant.
- Snu dieselpumpe hjulet slik at merket på hjulet stemmer overens med merket på pumpa. Dette står det at man må gjøre før man demonterer, men jeg ser ikke helt vitsen siden hjulet bare kan settes på én måte og man kan sette det i riktig posisjon etterpå. Uansett jeg gjorde det.
- Trekk av hjulet på dieselpumpa med en ters/avtrekker.
- Løsne alle røra fra dieselpumpa til dysene, her brukes en 17 mm fastnøkkel.
- Pumpa er skrudd med 3 stk skruer (2 stk M8, 13 mm sekskanthode og 1 stk, M8 6 mm umbraco) inn i festebrakett fra baksiden. Gjengene er i braketten like bak hjulet, men skruene skal inn fra motsatt side av braketten. I tillegg så er det en skrue (M8, 13 mm sekskanthode) helt i bakkant av pumpa.

Her ser man merkene som skal stemme, pumpa vil lett hoppe til en annen posisjon derfor stemmer de ikke på bildet. Det er også et merke i braketten, i manualen står det at merket på pumpa og braketten skal stemme overens. På bilde vises det nærmeste jeg kom på grunn av ikke mer justeringsmuligheter (ingen av de pumpene jeg tok av stod i nærheten av disse merkene). Når jeg monterte den slik viste det seg at det ikke ble plass til røra som skulle til dysene, måtte derfor endre dette senere.

Her ser man hvor pumpa skal festes. Pumpa er her tatt bort.
Montering:
- Skru fast pumpa i festebraketten. Les under første bildet over angående posisjon på pumpa.
- Sett på hjulet på dieselpumpa.
- Tre på reim.
- Skru bolten i kamhjulet nesten helt til. Man skal kunne rotere hjulet uten at kammen følger med.
Justering:
(Hvis motoren står i bilen er dette noe man må være 2 personer for å gjøre)
- Få svinghjulet til OT merket.
- Skru ut skruen som er i midten av pumpa, mellom der hvor røra skal på. Til dette brukes en 13 mm pipe e.l.
- Finn frem måleuret (vet ikke 100% hva dette heter). Det er et instrument som kan måle hvor lang vandring stempelet inne i pumpa beveger seg, i 0,01 mm. Monter dette slik at målepinnen stikker inn i hullet hvor skruen var.
- Ordne deg til med mothold og skralle e.l. på kamhjulet.
- Sjekk at merket på hjulet til dieselpuma stemmer med merket på pumpa. Dette er utgangspunktet.
- Vri kamhjulet motsatt av driftsretning, retning "A", til viseren på måleuret slutter å bevege seg.
- Nullstill måleuret. Altså, sett skalaen slik at dette er 0 mm.
- Vri så kamhjulet i driftsretning, retning "B", til viseren på måleuret viser 1 mm.
- Hold kamhjulet der, og stram til bolten i kamhjulet.
- For å kontrollere innstillingen, skal man nå rotere hele motoren (veiv og kam, ikke selve blokka
) motsatt av driftsretning til viseren stopper. Nå skal man rotere på veiven, ikke kammen. [Edit]: Som det kommer frem senere i tråden kan det være lurt å rotere motoren 2 runder (da i driftsretning) før kontroll, selv om dette ikke står i boka så er det fornuftig nok til at jeg tar det med her. Trenger da ikke å rotere i motsatt retning, man bare stopper når man kommer til OT.
- Vri deretter motoren tilbake til OT merket på svinghjulet.
- Nå skal optimalt sett måleuret vise 1 mm (+- 0,02 mm), det gjør den ikke! Nå må man tilbake og kompensere.
- Løsne kamhjulet igjen, og pass på at man er på OT merket på svinghjulet.
- Nå skal man gjøre samme operasjon igjen, men...
---- hvis man på kontrollen leste av eks: 1.07 mm, som er 0,07 mm for mye, skal man nå justere inn 1 mm - avviket. Altså, 0,93 mm.
---- hvis man på kontrollen leste av eks: 0.95 mm, som er 0,05 mm for lite, skal man nå justere inn 1 mm + avviket. Altså, 1,05 mm.
- Så må man kontrollere igjen, og igjen, og igjen... (Jeg ville være sikker på at jeg fikk det rett så jeg sjekket flere ganger at det var innenfor 0,98 og 1,02 mm)

Kjekt instrument jeg har fått låne av en snill sambyging. Dette har et veldig kjekt magnetfeste, vri på knotten og magneten er på, vri igjen og magneten slipper.

Her er måleuret på plass. Det finnes de som man kan skru rett på gjengene til skruen med en adapter/hylse.

Lurt å være klar med skralla for å kunne stramme bolten med en gang man er på riktig plass.

Til slutt har man en motor som er klar til å settes inn i bilen
Demontering:
- Av med plastdeksel over reima, 2 stk skruer.
- Løsne bolt i hjul på kammen, her brukes 19 mm sekskant og mothold. Og ta av reima.
- Løsne mutter på akslingen til diesel pumpa, 19 mm sekskant.
- Snu dieselpumpe hjulet slik at merket på hjulet stemmer overens med merket på pumpa. Dette står det at man må gjøre før man demonterer, men jeg ser ikke helt vitsen siden hjulet bare kan settes på én måte og man kan sette det i riktig posisjon etterpå. Uansett jeg gjorde det.
- Trekk av hjulet på dieselpumpa med en ters/avtrekker.
- Løsne alle røra fra dieselpumpa til dysene, her brukes en 17 mm fastnøkkel.
- Pumpa er skrudd med 3 stk skruer (2 stk M8, 13 mm sekskanthode og 1 stk, M8 6 mm umbraco) inn i festebrakett fra baksiden. Gjengene er i braketten like bak hjulet, men skruene skal inn fra motsatt side av braketten. I tillegg så er det en skrue (M8, 13 mm sekskanthode) helt i bakkant av pumpa.

Her ser man merkene som skal stemme, pumpa vil lett hoppe til en annen posisjon derfor stemmer de ikke på bildet. Det er også et merke i braketten, i manualen står det at merket på pumpa og braketten skal stemme overens. På bilde vises det nærmeste jeg kom på grunn av ikke mer justeringsmuligheter (ingen av de pumpene jeg tok av stod i nærheten av disse merkene). Når jeg monterte den slik viste det seg at det ikke ble plass til røra som skulle til dysene, måtte derfor endre dette senere.

Her ser man hvor pumpa skal festes. Pumpa er her tatt bort.
Montering:
- Skru fast pumpa i festebraketten. Les under første bildet over angående posisjon på pumpa.
- Sett på hjulet på dieselpumpa.
- Tre på reim.
- Skru bolten i kamhjulet nesten helt til. Man skal kunne rotere hjulet uten at kammen følger med.
Justering:
(Hvis motoren står i bilen er dette noe man må være 2 personer for å gjøre)
- Få svinghjulet til OT merket.
- Skru ut skruen som er i midten av pumpa, mellom der hvor røra skal på. Til dette brukes en 13 mm pipe e.l.
- Finn frem måleuret (vet ikke 100% hva dette heter). Det er et instrument som kan måle hvor lang vandring stempelet inne i pumpa beveger seg, i 0,01 mm. Monter dette slik at målepinnen stikker inn i hullet hvor skruen var.
- Ordne deg til med mothold og skralle e.l. på kamhjulet.
- Sjekk at merket på hjulet til dieselpuma stemmer med merket på pumpa. Dette er utgangspunktet.
- Vri kamhjulet motsatt av driftsretning, retning "A", til viseren på måleuret slutter å bevege seg.
- Nullstill måleuret. Altså, sett skalaen slik at dette er 0 mm.
- Vri så kamhjulet i driftsretning, retning "B", til viseren på måleuret viser 1 mm.
- Hold kamhjulet der, og stram til bolten i kamhjulet.
- For å kontrollere innstillingen, skal man nå rotere hele motoren (veiv og kam, ikke selve blokka
- Nå skal optimalt sett måleuret vise 1 mm (+- 0,02 mm), det gjør den ikke! Nå må man tilbake og kompensere.
---- hvis man på kontrollen leste av eks: 1.07 mm, som er 0,07 mm for mye, skal man nå justere inn 1 mm - avviket. Altså, 0,93 mm.
---- hvis man på kontrollen leste av eks: 0.95 mm, som er 0,05 mm for lite, skal man nå justere inn 1 mm + avviket. Altså, 1,05 mm.
- Så må man kontrollere igjen, og igjen, og igjen... (Jeg ville være sikker på at jeg fikk det rett så jeg sjekket flere ganger at det var innenfor 0,98 og 1,02 mm)

Kjekt instrument jeg har fått låne av en snill sambyging. Dette har et veldig kjekt magnetfeste, vri på knotten og magneten er på, vri igjen og magneten slipper.

Her er måleuret på plass. Det finnes de som man kan skru rett på gjengene til skruen med en adapter/hylse.

Lurt å være klar med skralla for å kunne stramme bolten med en gang man er på riktig plass.

Til slutt har man en motor som er klar til å settes inn i bilen
Last edited by Drittsekken on 06 Dec 2013, 14:28, edited 1 time in total.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Ser bra ut dette!Drittsekken wrote:
- For å kontrollere innstillingen, skal man nå rotere hele motoren (veiv og kam, ikke selve blokka) motsatt av driftsretning til viseren stopper. Nå skal man rotere på veiven, ikke kammen.
Men ang. kontroll av innstilt løft, så mener jeg vw sin lektyre sier man skal vri motor i korrekt rotasjonsretning 2 fulle omdreininger før man kontrollerer løft i pumpa igjen.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Drittsekken
- -

Høres egentlig fornuftig ut, men ser ingenting om det i VW sin manual.

Dette er snippet rett fra VW sin manual.
En annen ting:
Når det står at man skal fylle pumpa med diesel, hvordan gjør man det i praksis?

Dette er snippet rett fra VW sin manual.
En annen ting:
Når det står at man skal fylle pumpa med diesel, hvordan gjør man det i praksis?
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Neergård
- -

Ok, da blander jeg trolig med tdi'ene (både t4 og Audi sin variant
)
Fylling av pumpa, kan gjøres med sug på utløp, eller trykk på innløp vil jeg anta.
Ellers mener jeg disse pumpene skal tåle å bli fylt av egen drift når den er tilkobla, men det kan trolig Postmeister svare mer konkret på.
Men løs koblingene på dysene slik at lufta kommer raskt og lett ut for raskest utlufting av systemet.
Fylling av pumpa, kan gjøres med sug på utløp, eller trykk på innløp vil jeg anta.
Ellers mener jeg disse pumpene skal tåle å bli fylt av egen drift når den er tilkobla, men det kan trolig Postmeister svare mer konkret på.
Men løs koblingene på dysene slik at lufta kommer raskt og lett ut for raskest utlufting av systemet.
Frode Neergård
-
Drittsekken
- -

Siden det var såpass fornuftig å rotere 2 runder før kontroll, har jeg oppdatert i beskrivelsen lenger oppe.
Jeg vet fra tidligere at denne pumpa klarer å suge opp diesel selv om det er luft i slangen, i hvert fall til filteret. Hadde tidligere lekasje i pumpa slik at det kom inn luft og tømte slangen når man stoppet motoren. Måtte bare kinne litt lenger før den startet.
Dette var grunnen til at pumpa ble overhalt i fjor, og igjen grunnen til at jeg tar den med meg over på den "nye" motoren.
Skal se om jeg ikke får fylt den uansett.
Jeg vet fra tidligere at denne pumpa klarer å suge opp diesel selv om det er luft i slangen, i hvert fall til filteret. Hadde tidligere lekasje i pumpa slik at det kom inn luft og tømte slangen når man stoppet motoren. Måtte bare kinne litt lenger før den startet.
Dette var grunnen til at pumpa ble overhalt i fjor, og igjen grunnen til at jeg tar den med meg over på den "nye" motoren.
Skal se om jeg ikke får fylt den uansett.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Drittsekken
- -

Er det noen andre enn meg som digger at Syncroen har god bakkeklaring?
Ikke er jeg så stor rundt midjen heller, så det går helt fint å smyge seg inn under for å gjøre det som må til.
All jobben jeg har gjort her har jeg gjort med bilen godt plantet på bakken (altså på hjula), med unntak av at jeg jekka den opp for å kunne rotere drivaksler når jeg skulle skru dem løs.
Veldig praktisk å ha muligheten til å trille bilen litt frem eller tilbake, spesielt for å sikte inn talja slik at den kommer mest mulig rett over motoren.
Ikke er jeg så stor rundt midjen heller, så det går helt fint å smyge seg inn under for å gjøre det som må til.
All jobben jeg har gjort her har jeg gjort med bilen godt plantet på bakken (altså på hjula), med unntak av at jeg jekka den opp for å kunne rotere drivaksler når jeg skulle skru dem løs.
Veldig praktisk å ha muligheten til å trille bilen litt frem eller tilbake, spesielt for å sikte inn talja slik at den kommer mest mulig rett over motoren.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Drittsekken
- -

Så var motoren satt inn i bilen igjen, krevde 3 mannfolk for å bikke den på plass, mest fordi den ble hengende litt skjevt i stroppene.
Er i full gang med montering av mellomaksling.
Men nå ble det kveld pga av at minste tøtta et blitt syk og trenger litt oppmerksomhet.
Er i full gang med montering av mellomaksling.
Men nå ble det kveld pga av at minste tøtta et blitt syk og trenger litt oppmerksomhet.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Dette vet du nok allerede, men sier det likevel!
Når du skal trekke til senterbolten for reimhjulet på veiva...
Så benytter du det lange, fine verktøyet til mothold.
Dette passer i reimhjulet, og kan låses av mot bakke/gulv.
Så trekker du til senterbolten (ny) med korrekt moment!
(Har ikke skrudd T4, så jeg vet ikke nøyaktig hva dette er - men det er noe høyt!!)
Muttertrekker har jeg blitt fortalt er en liten oppskrift på katastrofe!
Ellers må jeg si at det er et veldig bra arbeid du har utført!
Gratulerer, og fingers crossed!!
Når du skal trekke til senterbolten for reimhjulet på veiva...
Så benytter du det lange, fine verktøyet til mothold.
Dette passer i reimhjulet, og kan låses av mot bakke/gulv.
Så trekker du til senterbolten (ny) med korrekt moment!
(Har ikke skrudd T4, så jeg vet ikke nøyaktig hva dette er - men det er noe høyt!!)
Muttertrekker har jeg blitt fortalt er en liten oppskrift på katastrofe!
Ellers må jeg si at det er et veldig bra arbeid du har utført!
Gratulerer, og fingers crossed!!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
Drittsekken
- -

Er klar over dette, ja, men takker for tips og ros.
Hadde ikke boka foran meg når jeg gjordet dette, men dro til så det skulle holde.
I ettertid ser jeg i boka at det står 65 NM.
Hvis jeg får et par timer i garasjen i kveld, etter at småtrolla har lagt seg så skal jeg klare å bli ferdig (eller nesten ferdig) slik at jeg kan forsøke å starte opp i morgen. Gleder meg noe sinnsykt til å få den på veien igjen, lei av lånebiler. Men gruer meg veldig, hva om jeg har gjort en brøler...
PS: vet jeg henger etter med bilder og forklaring, men det kommer.
Hadde ikke boka foran meg når jeg gjordet dette, men dro til så det skulle holde.
Hvis jeg får et par timer i garasjen i kveld, etter at småtrolla har lagt seg så skal jeg klare å bli ferdig (eller nesten ferdig) slik at jeg kan forsøke å starte opp i morgen. Gleder meg noe sinnsykt til å få den på veien igjen, lei av lånebiler. Men gruer meg veldig, hva om jeg har gjort en brøler...
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Det her er helt verst! Jeg er mektig imponert! Nå vet sikkert folk her etterhvert at jeg har lav imponasje-terskel, men allikevel!
Super jobb, og konge beskrivelse. Hadde jeg bare hatt pågansmotet ditt (innsikten i mekaniker-arbeid).
Tvi-tvi, krysser fingre og tær! Lykke til!
Super jobb, og konge beskrivelse. Hadde jeg bare hatt pågansmotet ditt (innsikten i mekaniker-arbeid).
Tvi-tvi, krysser fingre og tær! Lykke til!
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
-
Neergård
- -

65nm på senterbolt på veiva? Da tror jeg du har bomma grovt ja. Mener det skal være 410nm...Drittsekken wrote:Er klar over dette, ja, men takker for tips og ros.
Frode Neergård
Senterbolt lang ( 110mm ): 160Nm + 180 grader.
Senterbolt kort ( 65mm ): 460Nm.
Kilde: So wird's gemacht
-
Neergård
- -

Stemmer vel dette jajbergum wrote:Senterbolt lang ( 110mm ): 160Nm + 180 grader.
Frode Neergård
-
Drittsekken
- -

Ja, ser nå at jeg har lest på feil plass og det stemmer med 160Nm + 180°.
Skal innrømme at jeg dro til denne så mye jeg klarte med det verktøyet jeg har. Så det er mer enn 65Nm, men ikke 160Nm.
Ser at jeg ikke får mulighet til dette, på grunn av verktøyet, er det noen krise å kjøre bilen noen mil til en plass jeg kan få strammet dette?
Skal innrømme at jeg dro til denne så mye jeg klarte med det verktøyet jeg har. Så det er mer enn 65Nm, men ikke 160Nm.
Ser at jeg ikke får mulighet til dette, på grunn av verktøyet, er det noen krise å kjøre bilen noen mil til en plass jeg kan få strammet dette?
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Neergård
- -

ja!Drittsekken wrote:
Frode Neergård
-
Drittsekken
- -

Ble bare nysgjerrig på hvordan denne senterbolten strammes på verksted. Med 1m langt stag skal man altså dra til med 410 N (omtrent 410 kg), hvor mange mekanikere brukes til dette? Eller brukes ikke håndamakt?
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Neergård
- -

410nm er 41kg på en meter. Jeg brukte da en vanvittig stor momentnøkkelen, gikk utrolig greitDrittsekken wrote:Ble bare nysgjerrig på hvordan denne senterbolten strammes på verksted. Med 1m langt stag skal man altså dra til med 410 N (omtrent 410 kg), hvor mange mekanikere brukes til dette? Eller brukes ikke håndamakt?
Frode Neergård
-
fredriksen
- -

- Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg
Bruker nok momentnøkkel, 410nm er 41kg;)
Sent from my LG-P880 using Tapatalk
Sent from my LG-P880 using Tapatalk
-
Drittsekken
- -

Aha, går litt i ball her. Da skal jeg ha brukt nok moment. La hele vekten min (ca 90 kg) på en halvmeter langt stag.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Perfekt!
Jeg har vurdert å borre et 5 mm hull ved siden av sekskanten på bolten og så gjenge opp med 6mm tapp og dure inne ne skrue som låsing.
Min kamerat hadde en bitter erfaring for en tid tilbake og bolten løsna om så kom dominoeffekten her som endte opp med byttemotor.
Sette på en låseksive som man gjorde før i tiden, på gamle Volvomotorer bl.a. bør vel også fungere.
Klippe til en skive av en 1 mm stålplate, borre hull først og la den ha en utsvingene arm og lage den så stor at man kan vippe opp litt av skiva i sekskanten.
- så sprø er jeg.....
Jeg har vurdert å borre et 5 mm hull ved siden av sekskanten på bolten og så gjenge opp med 6mm tapp og dure inne ne skrue som låsing.
Min kamerat hadde en bitter erfaring for en tid tilbake og bolten løsna om så kom dominoeffekten her som endte opp med byttemotor.
Sette på en låseksive som man gjorde før i tiden, på gamle Volvomotorer bl.a. bør vel også fungere.
Klippe til en skive av en 1 mm stålplate, borre hull først og la den ha en utsvingene arm og lage den så stor at man kan vippe opp litt av skiva i sekskanten.
- så sprø er jeg.....
Torbo
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Viss du trekker til med riktig moment så løsner ikke den bolten igjen
. Så fremt reimhjul å veivtappen er uten slitasje og bolten er ny!
Morten B