serviceintervall

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
labbetuss
-
-

Re: serviceintervall

Post by labbetuss »

kennyeh88 wrote:Min bil skal ha 506 01S.. Kan jeg bruke 507?
Hvorfor spør du om det samme i tre tråder?

Som jeg skrev i en av de andre tre trådene; er det spesifisert at du skal bruke 506.01 skal du IKKE bruke 507, men bare 506.01.
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Re: Sv: serviceintervall

Post by kennyeh88 »

labbetuss wrote:
kennyeh88 wrote:Min bil skal ha 506 01S.. Kan jeg bruke 507?
Hvorfor spør du om det samme i tre tråder?

Som jeg skrev i en av de andre tre trådene; er det spesifisert at du skal bruke 506.01 skal du IKKE bruke 507, men bare 506.01.
For å få litt kjappere svar...

Castrol Edge Professional Longlife III 5W-30 er utviklet i samarbeid med Volkswagen til VW-biler med Longlife serviceintervall. Oljen overholder VW nyeste krav (504.00 og 507.00) og erstatter de tidligere VW-normene (503.00 og 506.00).
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
T5one
Car: T5 og Honda hrv
Phone: 98804027

Post by T5one »

Jeg bytter olje minst en gang i året uansett kjørelengde. Noen perioder så er det 2 ganger i året, men da er kjøringen min 20.000+ i året. Du hører på bilen om oljen er dårlig, og du kan bare se på oljen. Hvis du mistenker at du har kjørt på en dårlig olje, så er kjørelengden 5000, som ved bruk av biltema, mobil oil. osv. . Også bytter jeg alt av understell, og bremser hver 9 mnd, så gir jeg bare faen i resten.
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

T5one wrote:Jeg bytter olje minst en gang i året uansett kjørelengde. Noen perioder så er det 2 ganger i året, men da er kjøringen min 20.000+ i året. Du hører på bilen om oljen er dårlig, og du kan bare se på oljen. Hvis du mistenker at du har kjørt på en dårlig olje, så er kjørelengden 5000, som ved bruk av biltema, mobil oil. osv. . Også bytter jeg alt av understell, og bremser hver 9 mnd, så gir jeg bare faen i resten.
Bytter du dempere,fjærer, bremseskiver og klosser hver 9 måned??
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Re: Sv: serviceintervall

Post by kennyeh88 »

T5one wrote:Jeg bytter olje minst en gang i året uansett kjørelengde. Noen perioder så er det 2 ganger i året, men da er kjøringen min 20.000+ i året. Du hører på bilen om oljen er dårlig, og du kan bare se på oljen. Hvis du mistenker at du har kjørt på en dårlig olje, så er kjørelengden 5000, som ved bruk av biltema, mobil oil. osv. . Også bytter jeg alt av understell, og bremser hver 9 mnd, så gir jeg bare faen i resten.
Hvis du refererer til at mobil 1 er ei dårlig olje så tar du feil! :) Men beklager hvis du ikke mente det.. :p
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

kennyeh88 wrote:
Hvis du refererer til at mobil 1 er ei dårlig olje så tar du feil! :) Men beklager hvis du ikke mente det.. :p
Mobil1 har mye rart i sitt varesortiment, også billigolje..
Og i den ene oljetesten jeg har lest kom ikke mobil1 noe særlig godt ut...
I de aller fleste tilfeller er det folk sier om olje basert på synsing og "dyrere olje er såklart bedre", så jeg kan uten problem påstå følgene:
"Biltema sin olje er bedre enn både Mobil1, og Castrol"

Om noen klarer å motbevise det skal jeg ta av meg hatten og bukke dypt.

"Jeg fikk hadde ventiltikking på biltemaolje som forsvant med bytte til Mobil1" er ikke et bevis, i mitt tilfelle var det motsatt!
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Hva med at det er uendelig mange biler som har blitt kvitt sine problemer med ulyder og oljeforbruk ved å skifte biltemaolje til kvalitetsoljer? Såklart, Castrol alene betyr ikke noe, men olje med korrekte spesifikasjon må forutsettes vel?
Og hva legger du egentlig i at biltemaoljen er bedre? En løs påstand eller din oppriktige mening?
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Neergård wrote:Hva med at det er uendelig mange biler som har blitt kvitt sine problemer med ulyder og oljeforbruk ved å skifte biltemaolje til kvalitetsoljer? Såklart, Castrol alene betyr ikke noe, men olje med korrekte spesifikasjon må forutsettes vel?
Og hva legger du egentlig i at biltemaoljen er bedre? En løs påstand eller din oppriktige mening?
Tror du Biltema lager sin egen olje?
Renax
-
-

Post by Renax »

Jeg tror faktisk de aller fleste som har problemer med biltemaolje har kjøpt olje med feil spesifikasjoner, og så har de gjerne gått til møller eller Meca, og kjøpt dyr olje med riktig spesifikasjon, fordi selgerene faktisk vet hva de selger.

På biltema kjøper folk "syntetisk 5w-30" på meca får de det samme, men med påskriften "vw 507.00" i tilegg... å da skylde på oljekvaliteten til biltema blir tull...
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Kall'n wrote:
Neergård wrote:Hva med at det er uendelig mange biler som har blitt kvitt sine problemer med ulyder og oljeforbruk ved å skifte biltemaolje til kvalitetsoljer? Såklart, Castrol alene betyr ikke noe, men olje med korrekte spesifikasjon må forutsettes vel?
Tror du Biltema lager sin egen olje?
De lager selvfølgelig ikke sin egen olje, de kjøper den de finner billigst innafor sine spec.
At den marginalt oppfyller krav, betyr ikke at den faktisk er så bra at den holder spec lenge nok.
Og når olje fra biltema etter sigende har fått strykkarakter på senere tester (samme som batterier visstnok) så underbygger i så fall det skepsisen...

At de har kjørt med feil spec er heller ikke tilfelle for de jeg vet av. At det kan være for andre virker dog rimelig kan skje ja.
Frode Neergård

Renax
-
-

Post by Renax »

Samme som batterier? Skal du påstå at biltema batterier også er dårlige nå? Det underbygger skepsisen til dine utsagn...
Vis meg gjerne en av disse testene dine:-)
mbruer
-
-
Car: 06 T5 4motion
Phone: 47053045

Post by mbruer »

Hyppigere skift.. 10000km.. 20-30000km er for mye uansett olje..
2006 VW Transporter TDI 4motion
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Renax wrote:Samme som batterier? Skal du påstå at biltema batterier også er dårlige nå? Det underbygger skepsisen til dine utsagn...
Vis meg gjerne en av disse testene dine:-)
Se hva jeg skriver - " etter sigende har fått strykkarakter på senere tester (samme som batterier visstnok)"

Er det en grunn til at det ikke eksisterer tester med disse som er publisert de senere år? Har de ikke klart de samme resultat som de gjorde den gang batteriene ble testvinner?
Har sjøl testa disse batteriene, og de tåler ikke å stå noen måneder i kulde før de er ødelagt.
Opplevd kvalitet på Sønnak og originale VW batterier er langt høyere. For så vidt Optima også, men det skulle jo bare mangle...
Tidligere batteri fra biltema mener jeg var vesentlig bedre enn dagens, så når noen skal ha sett tester hvor Biltema sine produkter nå ikke kom ut særlig godt, så har jeg overhodet ikke problemer med å tro dem.

Derfor "etter sigende" fordi jeg ikke har annet å vise til enn hva jeg har fått fortalt.
Frode Neergård

labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Neergård wrote:Er det en grunn til at det ikke eksisterer tester med disse som er publisert de senere år? Har de ikke klart de samme resultat som de gjorde den gang batteriene ble testvinner?
http://testbasen.tv2.no/test/350/kun-tr ... r-godkjent

Det er vel uansett ikke Biltema som bestemmer hvilke testresultater som publiseres...

Edit: Ok, så nå at testen jeg linka til er nesten tre år gammel...
Renax
-
-

Post by Renax »

Er ikke biltema som publiserer eller utfører testene.
Og har dere sett på testen, og hvilke batterier som blir testet? Testbasen sin test hvor biltema scorer topp3, der er begge batteriene over oppgitt til 64Ah, mens Biltema sitt er oppgitt til 62Ah.
Varta og Bosch er som kommer dårligere ut er 63Ah, det beste 62Ah bortsett fra biltema er Banner sitt...

Har sett en nyere test hvor biltema kommer dårligst ut, men da tester de Biltemas 62Ah batteri mot bla testvinner Tudor, som var et 85Ah batteri... det blir litt for useriøst, testbasen har hvertfall prøvd å få de like...

Jeg hadde en passat i 2012, som sto ute fra november til starten av februar uten kjøring eller lading. Gravde den opp fra snøen, og startet på første forsøk. Det var biltema batteri merket 06-97.
Kan godt vere de er dårligere nå, men testen viser ikke det, snarere tvert imot.

Også Sønnak batterier blir ødelagt av å stå strømtomme i kulden... (ja, jeg har desverre ufrivillig testet det med et nesten nytt batteri)

Tilbake til olje nå? Som med batteriene gjelder det å velge riktig olje til din bil, hvilket merke som står på kanna og hvilken pris har lite å si, men en eneste test har jeg sett på oljer, der kom både mobil1 og Castrol, sammen med "røkla" langt bak testvinnerne royal purple og valvoline...
Den testen har også testet 0w40 oppmot 15w40 og 5w40, og det gjør meg skeptisk...

http://api.viglink.com/api/click?format ... 0Tests.pdf
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Oljen fra Biltema kan variere fra parti til parti, alt etter hvem de får best priser hos på daværende tidspunkt. Det kan være både Shell, Statoil osv sine oljer som er på Biltema kannene. Så ser ikke hvorfor den oljen skal være dårlig.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

En ting er sikkert, enig blir vi i slle fall ikke.

Noen punkt før jeg avsluttet denne for min del.
Batterier - jeg er klar over at de må lagres fulladet. Dette forutsetter jeg at alle batterier er ved lagringstidspunkt. Det var også disse! Eldre Varta batterier har stått i årevis uten ekstra lading enn kjøretøyet har gitt, Biltema takket for seg første vinteren. Og den neste, for de fikk en sjanse til.

Olje, sier ikke at den er direkte dårlig, men selv om den oppfyller en viss standard er forskjellene enorme. Sjekka litt i går, og det er en som har sendt inn diverse oljeprøver for analyse, og Biltema sin kom relativt dårlig ut pga innhold som er skadelig for bl.a. Katalysator. Dette var kun en enkelt frittstående test, og sier like lite som en annen som sier at Biltema sin er bra. Erfaring er at det er mengder av kunder hvor oljen er årsak til ulyder og andre ulemper som kan knyttes til olje. Som igjen har blitt greit ved skifte til korrekt olje fra Castrol.
En annen ting er at Biltema skifter olje til den leverandøren som gir de billigst olje. Bare et skifte av oljefabrikant gir i mange tilfeller forbruk av olje.

Erfaring tilsier mest for hva jeg holder fast på. Noen er fornøyd men andelen misfornøyde brukere av Biltema sine produkter er vesentlig høyere enn noe annet sted jeg kjenner til. Dette gjelder da hovedsakelig produkter som krever en viss kvalitet. Olje, slitedeler, kraftig verktøy (som ikke kan ha økt tykkelse) osv.
Frode Neergård

Post Reply