Lenge siden oppdatering her, men tar meg endelig tid til å skrive litt om det vi gjorde i sommer.
Strammehjul for multireimen måtte av. Dette er festet i en gummiforing. Må ærlig si at jeg ikke husker helt hvordan denne ble demontert, og når jeg ser på bildene videre ser det ikke ut som at vi tok den av likevel
Vannpumpe er grei skuring når reim og reim deksel er av. 3 bolter og noen er de samme som holder dekselet på plass (mener jeg).
På tide å sette motoren på høykant slik at vi kommer til den andre siden.
Hvis noen lurer så er det ikke jeg som har satt tau i vakumpumpa, jeg vil heller løfte i festene som er lagt for det. Det er 2 stk på andre siden (der jeg har satt i sjaklene), samt 1 feste i braketten til dieselpumpa.
Termostat er ikke noe hokkus pokkus, selv når motoren står i bilen, men her er nå bilder.
Dieselpumpa er litt trang å komme til i bilen, men her kan man se litt hvordan det henger sammen. Den er festet av 4 bolter. 3 bak reimhjulet og en nederst ved tilkobling til dieselrøra.
Her ser man tilkoblingene til de 5 dieselrøra som skal gå til dysene. Festeskrue til pumpa nede til venstre for røra. Skruen i midten er den man skrur ut for å måle løft på pumpa (justering av pumpa).
Pumpa sett ovenfra.
Reimhjulet står kilt på den konte akslingen, og har en liten "halvmånetapp" for låsing. Kan være lurt å ikke miste denne når man demonterer.
Et dårlig bilde av akslingen med spor for halvmånen.
Her ser man de 3 boltene som holder pumpa på plass.
Her er pumpa tatt bort og bare braketten står igjen.
Selve hjertet i motoren!
Usikker på hvor denne braketten med kontakter skal være festet, men det er kontakt for føler på dyse 1 (evt. 5), gløding og føler nede på blokka (er dette oljenivåføleren?).
Her ser man dysen (dieselrøret skal komme inn på gjengene man ser på toppen). Slangen som går i bue over til neste dyse (og videre innom alle) er diesel retur. Umbraco bolten som går nedover i blokka er den som holder dysa på plass ved å presse holderen nedover, som igjen presser selve dysa nedover. Den blanke tappen som kommer opp ved siden av dysa er glødebpluggen koblet til kontakten på de forrige bildene (hvis du ser på de forrige bildene ser det ut som at det er på feil side av dysen, men dette er fordi glødebpluggene står på den siden av dysa hvor det er best plass).
Her ser man holderen til dysa.
Dysa hvor holderen er tatt bort, nå skal det gå å trekke dysa rett ut/opp, men den kan nok sitte litt. Jeg brukte en vannpumpetang (evt. en skiftenøkkel) til å vri dysa litt frem og tilbake mens jeg trakk den oppover. Den tappen med buet hull som kommer opp fra blokka, og som den runde enden av holderen hviler på, er løs og kan trekkes rett opp (denne kan også dette ut og rotes bort, ikke gjør det).
Slik ser dysa ut.
Litt overblikk etter denne økten.