Tenkte jeg skulle skru en ACV motor i fillebiter

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Tenkte jeg skulle skru en ACV motor i fillebiter

Post by Drittsekken »

Har fått tak i en havarert ACV motor, og tenker at det ikke er så mye å ta vare på.

Derfor har jeg tenkt å ta med meg guttungene å skru den helt fra hverandre av ren nysgjerrighet.
Alt skal selvfølgelig fotodokumenteres så godt som mulig.

Tenkte om det kanskje var noen innspill på hvor vi bør begynne, og evt. om det er noen områder som det er spesiell interesse for.

Her er herligheten:
Image
Image
Image
Image

Som dere ser er girkasse, svinghjul, toppdeksel, bunnpanne og servopumpe allerede fjernet (før jeg overtok den). Og hvis man ser nøye ser man også at kammen er bare delvis på plass. En del av kammen ligger oppå motoren (ved oljefilter), den tredje delen tror jeg ikke fulgte med.

PS: Har ikke tid til å starte på dette prosjeketet umiddelbart, så vær litt tålmodige.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Re: Tenkte jeg skulle skru en ACV motor i fillebiter

Post by Theodor »

Er det lov å glede seg til dette? :oops:

Har virkelig ingen begrep om opp og ned på den motoren (eller motorer generelt), bortsett fra at jeg bytter olja selv. Så hadde jeg hatt sjansen, så skulle jeg gjerne blitt med (litt langt unna). Burde nesten høre med skroten hjemme om de har en til meg også.
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Ja, da er vi i gang.

Begynte med å skru av turbo, og manifoldene. Dette var litt mer innviklet enn jeg hadde regnet med, selv om motoren nå ligger på en benk og man kommer greit til. Problemet mitt var at innsugsmanifold, eksosmanifold og turbo var alle i veien for hverandres bolter/muttere. Måtte til med mange forskjellige forlengere og kombinasjoner av verktøy for å komme til alt.
Image

Turboen er festet på eksosmanifold med to muttrer i bakkant (altså bakover når motoren står i bilen), og en bolt i framkant som man kan så vidt komme til mellom to av rørene til innsugsmanifolden. Jeg tok av innsugsmanifold først, da det gjorde det lettere å komme til muttrene for eksosmanifold og denne bolten for turboen. Denne bolten har et XZN hode (12 kant), dette er samme som man ofte har i den runde enden av en fastnøkkel.
Image
Image

Siden jeg vet at det kan være vanskelig å finne alle disse boltene/mutterne når motoren står i bilen har jeg her tatt et bilde av motor og topp når manifoldene er borte. Slik at man kan se plasseringen.
Image
Image

Videre så har vi også fått av reimhjulet på kammen, samt dekselet bakom.
Image
Image

Jeg har en del flere bilder, men tror ikke de viser så veldig mye mer enda. Skulle det være at noen har lyst til å se noe spesielt, eller fra en annen vinkel, gi heller beskjed så skal jeg fikse det.

Vet at dette ikke kommer til å går særlig raskt da hovedformålet mitt her er å skaffe litt kunnskap, både for meg og for de to guttene jeg har med meg på dette. De trenger å innføres i slikt, om ikke nødvendigvis å skru motorer i fra hverandre så i hvert fall det å skru generelt.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Veldig bra! Jeg er (nesten) blank på motorer, så dette er å regne som folkeopplysning! :D
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Koop
-
-
Car: T4 LWB
Phone: 45099798

Post by Koop »

Hvis turbo er i grei stand så er det gulltilfelle å få solgt den og manifoldene til en stakkar som trenger mer futt i AAB'en sin :)
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Hvordan sjekker man om turbo er i bra stand?
Mener å ha hørt at denne motoren ikke skal ha gått så fryktelig langt.

Er litt tilbakeholden å selge unna deler da jeg har en ACV i min nåværende Multivan. Kan være kjekt å ha noe i bakhånd.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Grimsø´s
Car: T4 2,5 98mod
Phone: 97958489

Post by Grimsø´s »

Drittsekken wrote:Hvordan sjekker man om turbo er i bra stand?
Mener å ha hørt at denne motoren ikke skal ha gått så fryktelig langt.

Er litt tilbakeholden å selge unna deler da jeg har en ACV i min nåværende Multivan. Kan være kjekt å ha noe i bakhånd.
Sjekk om det er slakke i lagrene på turbin-akselen med å prøve å flytte denne opp/ned og ut/inn. Litt slakke er det men tar turbinen i huset er den utslitt. videre kontrollere at det ikke har lekt olje forbi tettningene og ut til Intercooleren/eksosmanifoil´n.
Isak Grimsø
jokke

Post by jokke »

sitat "eksosmanifold og denne bolten for turboen. Denne bolten har et XZN hode (12 kant), dette er samme som man ofte har i den runde enden av en fastnøkkel."

Denne xzn bolten. Hvilken dimm er det på den? Jeg skal prøve å få ut turbon uten å ta ut motoren og jeg må i allefall kjøpe inn verktøy til denne bolten.. Kommer man til med skralle eller må man ha fastnøkkel?
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Det er en 12mm fastnøkkel som passer. OBS: XZN nummerne stemmer ikke, så dette er ikke en XZN 12. (Vet at på en XZN 12 passer det med 10mm fastnøkkel).

Jeg kom til med en liten skralle, men jeg hadde ikke toppdekselet på da, vet ikke om det kommer noe i veien. På skrallen hadde jeg bare sekskant (før jeg så et det var XZN) fastnøkkel er like greit.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Lenge siden oppdatering her, men tar meg endelig tid til å skrive litt om det vi gjorde i sommer.

Strammehjul for multireimen måtte av. Dette er festet i en gummiforing. Må ærlig si at jeg ikke husker helt hvordan denne ble demontert, og når jeg ser på bildene videre ser det ikke ut som at vi tok den av likevel :D
Image

Vannpumpe er grei skuring når reim og reim deksel er av. 3 bolter og noen er de samme som holder dekselet på plass (mener jeg).
Image

På tide å sette motoren på høykant slik at vi kommer til den andre siden.
Image

Hvis noen lurer så er det ikke jeg som har satt tau i vakumpumpa, jeg vil heller løfte i festene som er lagt for det. Det er 2 stk på andre siden (der jeg har satt i sjaklene), samt 1 feste i braketten til dieselpumpa.
Image

Termostat er ikke noe hokkus pokkus, selv når motoren står i bilen, men her er nå bilder.
Image

Image

Dieselpumpa er litt trang å komme til i bilen, men her kan man se litt hvordan det henger sammen. Den er festet av 4 bolter. 3 bak reimhjulet og en nederst ved tilkobling til dieselrøra.

Her ser man tilkoblingene til de 5 dieselrøra som skal gå til dysene. Festeskrue til pumpa nede til venstre for røra. Skruen i midten er den man skrur ut for å måle løft på pumpa (justering av pumpa).
Image

Pumpa sett ovenfra.
Image

Reimhjulet står kilt på den konte akslingen, og har en liten "halvmånetapp" for låsing. Kan være lurt å ikke miste denne når man demonterer.
Image

Et dårlig bilde av akslingen med spor for halvmånen.
Image

Her ser man de 3 boltene som holder pumpa på plass.
Image

Her er pumpa tatt bort og bare braketten står igjen.
Image

Selve hjertet i motoren!
Image

Usikker på hvor denne braketten med kontakter skal være festet, men det er kontakt for føler på dyse 1 (evt. 5), gløding og føler nede på blokka (er dette oljenivåføleren?).
Image
Image
Image

Her ser man dysen (dieselrøret skal komme inn på gjengene man ser på toppen). Slangen som går i bue over til neste dyse (og videre innom alle) er diesel retur. Umbraco bolten som går nedover i blokka er den som holder dysa på plass ved å presse holderen nedover, som igjen presser selve dysa nedover. Den blanke tappen som kommer opp ved siden av dysa er glødebpluggen koblet til kontakten på de forrige bildene (hvis du ser på de forrige bildene ser det ut som at det er på feil side av dysen, men dette er fordi glødebpluggene står på den siden av dysa hvor det er best plass).
Image

Her ser man holderen til dysa.
Image

Dysa hvor holderen er tatt bort, nå skal det gå å trekke dysa rett ut/opp, men den kan nok sitte litt. Jeg brukte en vannpumpetang (evt. en skiftenøkkel) til å vri dysa litt frem og tilbake mens jeg trakk den oppover. Den tappen med buet hull som kommer opp fra blokka, og som den runde enden av holderen hviler på, er løs og kan trekkes rett opp (denne kan også dette ut og rotes bort, ikke gjør det).
Image

Slik ser dysa ut.
Image

Litt overblikk etter denne økten.
Image

Image
Last edited by Drittsekken on 07 Oct 2015, 22:37, edited 2 times in total.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Fikk faktisk gjort litt i går også!

Da var det vakumpumpa som stod for tur. Foruten om vakumslangen er det bare å løsne 2 stk muttere (13mm sekskant verktøy) og den er løs, men pass på at stempelet/staget (merket med pil på bildet) kan komme til å skli ut. Kjedelig å få dette ned i grusen. Stempelet holdes ikke fast av noe.
Image
Image

Begynner å bli slank.
Image

Litt nærbilde av ventilløftere. Her kan man også se hvor det (antar jeg) kommer olje opp for å smøre kam og stempel til vakumpumpe.
Image

Her er en sensor jeg ikke vet helt hva er (har ikke hatt tid til å sjekke så mye heller enda). Denne sammen med den sensoren nede på blokka i forrige innlegg er jeg usikker på hva er. Tipper at den ene er oljenivåføler. Noen som kan utdype?
[EDIT] Har fått vite at dette er oljetrykkføleren.
Image
Image

Glødepluggene er et herk å komme til når motoren står i bilen, kan ikke klage her. Dette er 10mm sekskant, jeg brukte lang pipe da det ble lettere enn fastnøkkelen.
Image

Et dårlig bilde av glødepluggen.
Image

Ventilløfterne (de som var oppe) var greie å bare løfte rett opp.
Image
Image
Image

Bilde av bukkene som holder kammen på plass. Den til høyre hører til helt på enden hvor registeret er.
Image

Toppen skrus av med en XZN 12, det er 12 slike bolter, man kan se noen av hodene på disse 2 bilder lenger opp (der vi har tatt av ventilløfterne).
Motorblokken med og uten toppakning. Og selve toppakningen.
Image
Image
Image

Toppen fra oversiden og undersiden.
Image
Image

Kjenner ingen kant inne i stempelveggen, denne motoren har visst nok gått under 200000km (bare så vidt innkjørt altså).
Image

Men ved stempel nr 3 ser det ut som om det er en liten skade i veggen. Antakelig har dette oppstått ved havariet. Noen som vet hvor mye dette har å si? Kan kjenne litt ugjevnheter her, men det er minimalt.
Image

Et lite overblikk over hva som er igjen.
Image
Image
Last edited by Drittsekken on 23 Oct 2015, 11:30, edited 1 time in total.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Titan
-
-
Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD

Post by Titan »

Sitat: Her er en sensor jeg ikke vet helt hva er (har ikke hatt tid til å sjekke så mye heller enda). Denne sammen med den sensoren nede på blokka i forrige innlegg er jeg usikker på hva er. Tipper at den ene er oljenivåføler. Noen som kan utdype?

Føleren du holder i handa som stod midt på blokka er nok oljetrykksføler. Den andre nederst på blokka er jeg usikker på.

Kjempebra tråd som er unik ifm planlegging av arbeid på disse motorene :-)
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Nå er det jammen på tide å oppdatere denne tråden, i hvert fall siden det er over et halvt år siden forrige økt på motoren :D

Det har seg slik at en forumbruker trengte en veivaksel litt fort. Da heiv jeg meg rundt og demonterte den jeg hadde. Dette ble altså gjort på bittelille julaften, og nå er det 3. juli! Bedre sent enn aldri.

Det er altså denne som skal ut, minner om at motoren min kom til meg uten bunnpanne, clutch og girkasse så derfor slipper jeg å demontere disse.
Image

Det første jeg gjorde var å demontere i endene. I den enden som går mot clutch og girkasse er den en pakningsring (for meg som bare leker mekaniker så mener jeg at dette er en simmerring).
Image
Image
Image

I den andre enden, der hvor vannpumpe, dynamo, servo, o.s.v. befinner seg, er det også en oljepumpe. Vil tippe at det er simmerring her også, en eller annen type pakning må det nok være for at olja ikke skal lekke ut.
Image
Image
Image
Image
Image

Videre så løsnet jeg stempelrodene (mener det er det det kalles, tipper det kommer av det nynorske begrepet "piston rods", vet ikke om det brukes men oversatt brurdet det blitt: stempelstenger). Uansett. Disse er festet med noen bolter med XZN hode, tror jeg brukte en 10mm fastnøkkel (med 12 kantet i den ene enden) siden jeg ikke har 12 kantete piper. Dette gjorde at jeg måtte rotere motoren etter hvert for å kunne komme til alle boltene.
Image
Image
Her ser man at to av rodene (stengene) er løsnet.
Image

Videre så løsnet jeg bukkene som holder veivakselen fast til motorblokka, dette er ganske likt som på kammen. Disse boltene er med sekskanthode.
Image
Image
En eller to av bukkene hadde et skims på begge sider, dette er nok for å støtte veviakselen i lengderetningen.
Image
Image

Så ble det ganske tomt. Jeg tenkte jeg skulle trekke ut stemplene fra undersiden (av motoren, altså opp slik den ligger nå), men det gikk ikke. Og siden jeg bare har hatt et halvt år på meg, har jeg ikke fått tid til å snu blokka for å trekke dem opp andre veien :D
Image

Slik ser altså en veivaksel ut:
Image
Image

Her er også bilde av oljedysen som smører stempelet.
Image
Image
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Sensoren nede på blokka et par innlegg opp er trolig omdreiningssensor, turtallsensor for motor.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Post Reply