VW T3 Joker 1983
Re: VW T3 Joker 1983
Gøy å se! Sist jeg så denne bilen stod den parkert i Bergen. Nå er den i Marokko?!
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Moro å se sånn bruk av bilen, blir aldri så lite imponert.
Ha en fortatt fantastisk ferie og ta mange bilder til senere!
Ha en fortatt fantastisk ferie og ta mange bilder til senere!
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
Imponerende, jeg tar av hatten
Begynner å bli noen år siden jeg hadde fotsålene godt plantet i Saharas sand. Minner litt om en godt snødekket hardangervidde om vinteren, bortsett fra temperaturen da, pluss at snøskavlene er byttet ut med sand
Steike varmt på dagen, og kaldt på natta.
Begynner å bli noen år siden jeg hadde fotsålene godt plantet i Saharas sand. Minner litt om en godt snødekket hardangervidde om vinteren, bortsett fra temperaturen da, pluss at snøskavlene er byttet ut med sand
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Tøft 
Drømmeferie...
Drømmeferie...
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
martins.macs
- -

- Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
- Phone: 97071638
Da er turen overfor for denne gangen! Det ble hele 65 dager, 13631km og mange spennende steder vi fikk besøkt og opplevd. Målet var å komme ut av Europa og få en liten smak av Afrika og Marokko. Et land som jeg hadde drømt om lenge men hadde aldri hatt tid til å besøke. Også denne gangen hadde vi litt knapt med tid, litt dårlig økonomi og en litt sliten bil men man får bare gripe de sjansene man får...
Turen startet den 29. april fra Bergen. Reiseteam besto av to voksne og to små guttunger på 3 og 1 år og en gammel T3
Den "perfekte" kombinasjonen for å legge ut på langtur til et annet kontinent.
Utrolig nok så gikk turen kjempe bra og vi fikk sett og gjort det meste av det vi hadde planlagt. Ingen ble syk og bilen oppførte seg veldig pent, bortsett fra en liten eksos lekkasje og girkassen... (evig tema). På slutten av turen begynte det å hoppe ut av 5 gir og til slutt også 4. gir. Men det er bare bagateller. Girkassen ble byttet i samme slengen med oljeskift.
Legger ut et par bilder her før jeg får skriblet sammen en litt mer orntlig reisehistorie med flere bilder og historier fra turen.
Første natten over Haukeli var ganske vindfull og med nysnø på veien ble det ganske spennende. Det var litt surrealistisk å tenke at snart skal vi kjøre i sand og + 30 grader.

Det ble en liten stopp i Kristiansand og København før turen gikk videre sørover til Bernd Jaeger for å handle inn deler og medisin til bilen. Videre til Frankrike med litt mer sol men denne natten kunne lett ha blitt til den siste natt på turen... Bare flaks at det gikk bra.

Barcelona ventet oss med regn og skyer.

Når vi endelig møtte opp ved fergekaia så ble det ganske spennende. Kjente at nå begynner turen.. Jeg var redd for at vi har en alt for overlastet bil men det var det vel ikke... som man kan se så i Seaten kan man fint få plass til 8 familiemedlemmer og en del andre ting.

Da var det bare å hoppe ut i den vel organiserte Marokkanske trafikken uten noen GPS støtte. Gjett om hvor mange minutter gikk før vi ble lurt av hjelpsomme typer...

Chefchaouen

Lett å bli lost in Medina

MB paradis...

Ikke alltid like lett å finne veien...

Vannmelon til frokost mmm...

Litt wilde life i nærheten av Azrou

Inngang til en litt "beskjeden" campingplass.. Lokalt kalt "Disneyland"

Atlasfjellene i sikte

God klatring opp i høyden

Fjellovergang over Atlasfjellene

Skal man forbi så skal man hva det koster!

Nå begynner det å bli varmt. Heldigvis oase i siktet.

Selv om det var mai så var vi alt for sent ute. Sesongen nærmet seg slutten og sommervarmen begynte å varme opp. Verst av alt var vind i kombinasjon med sand. Så vi tenkte å prøve hotell men bare etter en natt var vi enige om at overnatting i bilen er mye mer spennende enn hotellopphold.

Noen steder savnet jeg Syncroen...

Utsikten var helt upåklagelig.

"Oi, se der, så står sandkasse!": sa eldste sønn.

Og sand var det nok av.

Den rette transporten

Nesten det samme som å kjøre over vidda om vinteren. Bare temperaturen var +30

Noen små landsbyer med veldig lite trafikk

På vei tilbake til Atlasfjellene

Godt å være i skyggen. Fantastisk sted.

Marokkansk middag. Kjempegodt!

Ikke alle veiene var så rette. Marokkansk svar på Trollstigen.

Lett å merke når man nærmer seg nord igjen.

Yeee.. første T3 som vi møtte Marokko. En familie fra Tsjekkia.

Fine veier og fantastisk natur

Siste kvelden i Marokko

Gibraltar i sikte men turen var ikke over ennå.. bare halvveis

Hele reiseruten

Turen startet den 29. april fra Bergen. Reiseteam besto av to voksne og to små guttunger på 3 og 1 år og en gammel T3
Utrolig nok så gikk turen kjempe bra og vi fikk sett og gjort det meste av det vi hadde planlagt. Ingen ble syk og bilen oppførte seg veldig pent, bortsett fra en liten eksos lekkasje og girkassen... (evig tema). På slutten av turen begynte det å hoppe ut av 5 gir og til slutt også 4. gir. Men det er bare bagateller. Girkassen ble byttet i samme slengen med oljeskift.
Legger ut et par bilder her før jeg får skriblet sammen en litt mer orntlig reisehistorie med flere bilder og historier fra turen.
Første natten over Haukeli var ganske vindfull og med nysnø på veien ble det ganske spennende. Det var litt surrealistisk å tenke at snart skal vi kjøre i sand og + 30 grader.

Det ble en liten stopp i Kristiansand og København før turen gikk videre sørover til Bernd Jaeger for å handle inn deler og medisin til bilen. Videre til Frankrike med litt mer sol men denne natten kunne lett ha blitt til den siste natt på turen... Bare flaks at det gikk bra.

Barcelona ventet oss med regn og skyer.

Når vi endelig møtte opp ved fergekaia så ble det ganske spennende. Kjente at nå begynner turen.. Jeg var redd for at vi har en alt for overlastet bil men det var det vel ikke... som man kan se så i Seaten kan man fint få plass til 8 familiemedlemmer og en del andre ting.

Da var det bare å hoppe ut i den vel organiserte Marokkanske trafikken uten noen GPS støtte. Gjett om hvor mange minutter gikk før vi ble lurt av hjelpsomme typer...

Chefchaouen

Lett å bli lost in Medina

MB paradis...

Ikke alltid like lett å finne veien...

Vannmelon til frokost mmm...

Litt wilde life i nærheten av Azrou

Inngang til en litt "beskjeden" campingplass.. Lokalt kalt "Disneyland"

Atlasfjellene i sikte

God klatring opp i høyden

Fjellovergang over Atlasfjellene

Skal man forbi så skal man hva det koster!

Nå begynner det å bli varmt. Heldigvis oase i siktet.

Selv om det var mai så var vi alt for sent ute. Sesongen nærmet seg slutten og sommervarmen begynte å varme opp. Verst av alt var vind i kombinasjon med sand. Så vi tenkte å prøve hotell men bare etter en natt var vi enige om at overnatting i bilen er mye mer spennende enn hotellopphold.

Noen steder savnet jeg Syncroen...

Utsikten var helt upåklagelig.

"Oi, se der, så står sandkasse!": sa eldste sønn.

Og sand var det nok av.

Den rette transporten

Nesten det samme som å kjøre over vidda om vinteren. Bare temperaturen var +30

Noen små landsbyer med veldig lite trafikk

På vei tilbake til Atlasfjellene

Godt å være i skyggen. Fantastisk sted.

Marokkansk middag. Kjempegodt!

Ikke alle veiene var så rette. Marokkansk svar på Trollstigen.

Lett å merke når man nærmer seg nord igjen.

Yeee.. første T3 som vi møtte Marokko. En familie fra Tsjekkia.

Fine veier og fantastisk natur

Siste kvelden i Marokko

Gibraltar i sikte men turen var ikke over ennå.. bare halvveis

Hele reiseruten

Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
-
Needforspace
- -

Fantastisk! Gleder meg til fortsettelsen.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
For en fantastisk opplevelse dere har gitt deres barn 
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
imponert over den turen der ja
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
-
martins.macs
- -

Tur-Bo wrote:For en fantastisk opplevelse dere har gitt deres barn
Jeg tror de fikk en interessant opplevelse, i hvert fall eldstemann. Vi var veldig i tvil om vi borde reise med så små barn så langt og til et ukjent land for oss. Alt virker så skummelt når man sitter og tenker på alt som kan gå galt. Lett å bli skremt. Jeg tror vi var i tvil helt til vi kjørte ut fra ferge i Tangier. Klart at det å reise med så små barn krever sitt og turen ble mye styrt av hvordan de har det. De bestemte når vi skal så opp, når vi skal legge oss osv. Noen ganger måtte vi endre på planene våre bare for at barna skal ha det trygt og bra.
Heldigvis alt gikk bra. Ingen ble syk eller skadet. Barna taklet varmen bra og var i like god/dårlig humør som hjemme. På en måte så var det også en fordel å være med barn i Marokko. Folk blir mye mer vennlig når de ser barn. Så sånn sett var det en fordel å reise med barn.
Martins
Fantastiske bilder Martins! Ser ut som dere har hatt en flott tur, kjenner at jeg ikke er så rent lite misunnelig... Hatten av for et modig reisemål med gammel T3
Gleder meg til å se / lese om fortsettelsen:)
Ser foressten at du har reist gjennom Danmark denne gangen... Har du blitt benådet, eller har du bare gått under radaren?
.
Ser foressten at du har reist gjennom Danmark denne gangen... Har du blitt benådet, eller har du bare gått under radaren?
.
Trampeklapp! Grønn av misunnelse!
Fantastiske bilder. Drømmeferie for en syncro entusiast...
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
Hatten av ja...dette er eventyr.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
Å reise med unger i den arabiske verden er ingenting å være redd for. Der er unger felleseie, og at de flyr rundt og hoier er ikke noe problem.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
martins.macs
- -

Takk, takk. Skal prøve å skrible sammen en litt bedre reisehistorie og flere bilder etter hvert.Needforspace wrote:Fantastisk! Gleder meg til fortsettelsen.
Hehe, ja nå fikk jeg lov å reise gjennom Danmark. Har blitt benådet av selve Margrethe IITravelle wrote:Fantastiske bilder Martins! Ser ut som dere har hatt en flott tur, kjenner at jeg ikke er så rent lite misunnelig... Hatten av for et modig reisemål med gammel T3Gleder meg til å se / lese om fortsettelsen:)
Ser foressten at du har reist gjennom Danmark denne gangen... Har du blitt benådet, eller har du bare gått under radaren?![]()
.
Ja, med syncro hadde det vært gøy. Man kommer langt med 2WD men det blir lite off-road kjøring. Gode dekk og heving hadde hjulpet sikkert.OddN wrote:Fantastiske bilder. Drømmeferie for en syncro entusiast...
Men det som var litt skummelt var at i løpe av hele turen i Marokko traff vi kun en marokkansk T3 og to utenlandske. Så hvis noe går i stykker der så kan det bli ganske vanskelig å få tak i brukte deler. Plus at man kan ikke forlate landet uten bil. En breakdown der kan bli en ganske spennende opplevelse.
Vi var mest redd for helse. Hvordan ungene kommer til å takle varmen? Hva skjer hvis noen blir akuttsyk? Hvordan blir det med hyggene og mat? Hva hvis bilen går i stykker? Det er mange usikkerheter rundt en sånn reise og ting man ikke kan planlegge eller vite på forhånd.subwoofer wrote:Å reise med unger i den arabiske verden er ingenting å være redd for. Der er unger felleseie, og at de flyr rundt og hoier er ikke noe problem.
Folk var veldig vennlige mot barn. Av og til kanskje litt for mye. Mange ville ta på fange, kaste opp i lufta eller kysse. Hyggelig, men eldste sønnen var ikke noe særlig begeistret for det. Som oftest så ble han skremt og begynte å grine. Dette var ganske uvant for oss i begynnelsen men etter hver blir man vant med det.
Martins
-
martins.macs
- -

Da har de klart å ta knekken på speilet, igjen... 

Kjøper EL-speil venstre side. Trenger ikke glasset eller mekanismen, kun huset, kan være i dårlig stand.

Kjøper EL-speil venstre side. Trenger ikke glasset eller mekanismen, kun huset, kan være i dårlig stand.
Martins
-
hansstef
- -

- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Neimen ka i fe-en e det som skjer i den byen her då!?
Ubegripelig at din bil skal få så mye bank.
Ubegripelig at din bil skal få så mye bank.
Hans Sæle
-
Needforspace
- -

Kjører til og fra Marokko uten problem, men å parkere i Bergen det går ikke! 
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
-
martins.macs
- -

Den blir bare tøffere for hver bank og en vakker dag kommer den til å ta alle mobbere!
Ellers fungerer bilen som den skal. I romjul ble det en god del kjøring på litt røffere veier og skogsstier. Dette ende med en knekt bakfjær. Så da ble det byttet begge fjærene bak, bremsesylinder og justering av håndbremser.

Også har vi hatt tre overnattninger i bilen i vinter. En i Sverige, en i Vikafjell, en i Bergsdalen. Siste var i gode minusgrader
Hadde ikke klaget på litt mer snø.

Ellers fungerer bilen som den skal. I romjul ble det en god del kjøring på litt røffere veier og skogsstier. Dette ende med en knekt bakfjær. Så da ble det byttet begge fjærene bak, bremsesylinder og justering av håndbremser.

Også har vi hatt tre overnattninger i bilen i vinter. En i Sverige, en i Vikafjell, en i Bergsdalen. Siste var i gode minusgrader

Martins
Stilige turer :)Håper min buss kan få meg ut på slike eventyr 
-
martins.macs
- -

Hehe, takk. Ja, denne bilen har fått oss ut på et par turer. Aldri kjedelig med denne bilen, alltid ett eller annet som skjer.Logits wrote:Stilige turer :)Håper min buss kan få meg ut på slike eventyr
- You know you are a VW bus driver when the drive to anywhere you go is the most adventurous part of the trip.
Martins
-
Needforspace
- -

Jepp. Der gikk både søndagen og mandags morgenen med til å lese gjennom 19 sider. Med min hukommelse var det som å lese alt for første gang igjen.
Er bare så imponert over pågangsmotet og evnene dine. Tenker forresten at med syncro hadde du slitt enda mer med å finne erstatningskasser rundt om. De ryker de også nemlig.
Er bare så imponert over pågangsmotet og evnene dine. Tenker forresten at med syncro hadde du slitt enda mer med å finne erstatningskasser rundt om. De ryker de også nemlig.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
-
martins.macs
- -

Hehe, kjekt å høreNeedforspace wrote:Jepp. Der gikk både søndagen og mandags morgenen med til å lese gjennom 19 sider. Med min hukommelse var det som å lese alt for første gang igjen.
Nå er det akkurat 10 år siden bilen kom i vår eie og det har vært vært allslags opplevelser. Fra stor glede til noen nedturer og banneord. Bilen har blitt som en familie medlem. Vi har ikke hatt noen andre biler, kun T3én så guttungen har jo nesten vokst opp i denne bilen. Nå i sommer oppdaget han for første gang at alle andre biler har motor framme. Det var en stor overaskelse for han. Da måtte far forklare at det er kun de ekte bilene som har motor bak (VW T3 og Porsche) alle andre er bare transportmidler.
I april var bilen innom EU-kontroll. Overaskende nok så var det bare et par små ting: ujevnt håndbrekke, feil dekk (manglet C-markering), rust på en bremseslange og tuteaparat virket ikke (feil ratt). Litt morsomt var det at på avgassmålingen verdiene var så lave at kontrolløren måtte måle to ganger. Han trodde ikke at der var mulig å ha så lave verdier.
Bilen ble godkjent og jeg skulle på en liten tur, men midt i Sverige sa girkassen - pang! Igjen! Det begynte å hoppe ut av femte gir. Først et par ganger i oppoverbakker, men etter et par mil måtte jeg holde girspaken på plass hele tida. Ikke noe kjelt når man har kjempedårlig tid til å rekke ferge og fortsatt mange mil til målet. Kassen ble byttet og jeg satt inn den siste som jeg hadde i reservelager. Når nesten hele påskeferien hadde gått til å fikse bilen, ble jeg litt lei og tenkte - nok er nok. Så et par uker senere ble de kjøp inn en ny bruktbil bil. Blå i fargen (etterhvert, kommer det sikkert det en ny tråd under T4).
Men T3´en skal ikke parkeres vekk i garasjen eller selges. Den skal kjøres like mye som før. Når denne kassen er ferdig så tenker jeg på Subaru-kasse eller UN1 kasse. Det er det eneste utvei som jeg kan se.
Noen random mobil bilder fra siste året.
Sotra, Turøy

Siste (vann)ski tur.

Riga Motor Museum. Noen spennende biler der.

Martins