VW T3 Joker 1983

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
klystèr
-
-

Re: VW T3 Joker 1983

Post by klystèr »

Wow!
Jørn Tangen
Harald
-
-

Post by Harald »

Gøy å se! Sist jeg så denne bilen stod den parkert i Bergen. Nå er den i Marokko?!
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Moro å se sånn bruk av bilen, blir aldri så lite imponert.
Ha en fortatt fantastisk ferie og ta mange bilder til senere!
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Se der har du fått riktige felger på igjen!

Nice!
Hans Sæle
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Imponerende, jeg tar av hatten 8)
Begynner å bli noen år siden jeg hadde fotsålene godt plantet i Saharas sand. Minner litt om en godt snødekket hardangervidde om vinteren, bortsett fra temperaturen da, pluss at snøskavlene er byttet ut med sand :wink: Steike varmt på dagen, og kaldt på natta.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tøft :-)

Drømmeferie...
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Da er turen overfor for denne gangen! Det ble hele 65 dager, 13631km og mange spennende steder vi fikk besøkt og opplevd. Målet var å komme ut av Europa og få en liten smak av Afrika og Marokko. Et land som jeg hadde drømt om lenge men hadde aldri hatt tid til å besøke. Også denne gangen hadde vi litt knapt med tid, litt dårlig økonomi og en litt sliten bil men man får bare gripe de sjansene man får...

Turen startet den 29. april fra Bergen. Reiseteam besto av to voksne og to små guttunger på 3 og 1 år og en gammel T3 :) Den "perfekte" kombinasjonen for å legge ut på langtur til et annet kontinent.

Utrolig nok så gikk turen kjempe bra og vi fikk sett og gjort det meste av det vi hadde planlagt. Ingen ble syk og bilen oppførte seg veldig pent, bortsett fra en liten eksos lekkasje og girkassen... (evig tema). På slutten av turen begynte det å hoppe ut av 5 gir og til slutt også 4. gir. Men det er bare bagateller. Girkassen ble byttet i samme slengen med oljeskift.

Legger ut et par bilder her før jeg får skriblet sammen en litt mer orntlig reisehistorie med flere bilder og historier fra turen.

Første natten over Haukeli var ganske vindfull og med nysnø på veien ble det ganske spennende. Det var litt surrealistisk å tenke at snart skal vi kjøre i sand og + 30 grader.

Image

Image

Det ble en liten stopp i Kristiansand og København før turen gikk videre sørover til Bernd Jaeger for å handle inn deler og medisin til bilen. Videre til Frankrike med litt mer sol men denne natten kunne lett ha blitt til den siste natt på turen... Bare flaks at det gikk bra.

Image

Barcelona ventet oss med regn og skyer.

Image

Når vi endelig møtte opp ved fergekaia så ble det ganske spennende. Kjente at nå begynner turen.. Jeg var redd for at vi har en alt for overlastet bil men det var det vel ikke... som man kan se så i Seaten kan man fint få plass til 8 familiemedlemmer og en del andre ting.

Image

Da var det bare å hoppe ut i den vel organiserte Marokkanske trafikken uten noen GPS støtte. Gjett om hvor mange minutter gikk før vi ble lurt av hjelpsomme typer... :)

Image

Chefchaouen

Image

Image

Lett å bli lost in Medina

Image

MB paradis...

Image

Ikke alltid like lett å finne veien...

Image

Vannmelon til frokost mmm...

Image

Litt wilde life i nærheten av Azrou

Image

Inngang til en litt "beskjeden" campingplass.. Lokalt kalt "Disneyland" :)

Image

Atlasfjellene i sikte

Image

God klatring opp i høyden

Image

Fjellovergang over Atlasfjellene

Image

Image

Image

Skal man forbi så skal man hva det koster!

Image

Nå begynner det å bli varmt. Heldigvis oase i siktet.

Image

Selv om det var mai så var vi alt for sent ute. Sesongen nærmet seg slutten og sommervarmen begynte å varme opp. Verst av alt var vind i kombinasjon med sand. Så vi tenkte å prøve hotell men bare etter en natt var vi enige om at overnatting i bilen er mye mer spennende enn hotellopphold.

Image

Noen steder savnet jeg Syncroen...

Image

Image

Utsikten var helt upåklagelig.

Image

Image

"Oi, se der, så står sandkasse!": sa eldste sønn.

Image

Og sand var det nok av.

Image

Image

Image

Den rette transporten

Image

Image

Nesten det samme som å kjøre over vidda om vinteren. Bare temperaturen var +30

Image

Noen små landsbyer med veldig lite trafikk

Image

På vei tilbake til Atlasfjellene

Image

Godt å være i skyggen. Fantastisk sted.

Image

Marokkansk middag. Kjempegodt!

Image

Ikke alle veiene var så rette. Marokkansk svar på Trollstigen.

Image

Lett å merke når man nærmer seg nord igjen.

Image

Yeee.. første T3 som vi møtte Marokko. En familie fra Tsjekkia.

Image

Fine veier og fantastisk natur

Image

Siste kvelden i Marokko

Image

Gibraltar i sikte men turen var ikke over ennå.. bare halvveis :)

Image

Hele reiseruten

Image
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Fantastisk! Gleder meg til fortsettelsen.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

For en fantastisk opplevelse dere har gitt deres barn :-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

imponert over den turen der ja
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Tur-Bo wrote:For en fantastisk opplevelse dere har gitt deres barn :-)
:)

Jeg tror de fikk en interessant opplevelse, i hvert fall eldstemann. Vi var veldig i tvil om vi borde reise med så små barn så langt og til et ukjent land for oss. Alt virker så skummelt når man sitter og tenker på alt som kan gå galt. Lett å bli skremt. Jeg tror vi var i tvil helt til vi kjørte ut fra ferge i Tangier. Klart at det å reise med så små barn krever sitt og turen ble mye styrt av hvordan de har det. De bestemte når vi skal så opp, når vi skal legge oss osv. Noen ganger måtte vi endre på planene våre bare for at barna skal ha det trygt og bra.

Heldigvis alt gikk bra. Ingen ble syk eller skadet. Barna taklet varmen bra og var i like god/dårlig humør som hjemme. På en måte så var det også en fordel å være med barn i Marokko. Folk blir mye mer vennlig når de ser barn. Så sånn sett var det en fordel å reise med barn.
Martins
Travelle
-
-

Post by Travelle »

Fantastiske bilder Martins! Ser ut som dere har hatt en flott tur, kjenner at jeg ikke er så rent lite misunnelig... Hatten av for et modig reisemål med gammel T3 :mrgreen: Gleder meg til å se / lese om fortsettelsen:)

Ser foressten at du har reist gjennom Danmark denne gangen... Har du blitt benådet, eller har du bare gått under radaren? :wink:

.
gaston
-
-
Car: 57 panel

Post by gaston »

Trampeklapp! Grønn av misunnelse!
OddN
-
-

Post by OddN »

Fantastiske bilder. Drømmeferie for en syncro entusiast...
Harald
-
-

Post by Harald »

Hatten av ja...dette er eventyr.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Å reise med unger i den arabiske verden er ingenting å være redd for. Der er unger felleseie, og at de flyr rundt og hoier er ikke noe problem.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Needforspace wrote:Fantastisk! Gleder meg til fortsettelsen.
Takk, takk. Skal prøve å skrible sammen en litt bedre reisehistorie og flere bilder etter hvert.
Travelle wrote:Fantastiske bilder Martins! Ser ut som dere har hatt en flott tur, kjenner at jeg ikke er så rent lite misunnelig... Hatten av for et modig reisemål med gammel T3 :mrgreen: Gleder meg til å se / lese om fortsettelsen:)

Ser foressten at du har reist gjennom Danmark denne gangen... Har du blitt benådet, eller har du bare gått under radaren? :wink:
.
Hehe, ja nå fikk jeg lov å reise gjennom Danmark. Har blitt benådet av selve Margrethe II :mrgreen:
OddN wrote:Fantastiske bilder. Drømmeferie for en syncro entusiast...
Ja, med syncro hadde det vært gøy. Man kommer langt med 2WD men det blir lite off-road kjøring. Gode dekk og heving hadde hjulpet sikkert.

Men det som var litt skummelt var at i løpe av hele turen i Marokko traff vi kun en marokkansk T3 og to utenlandske. Så hvis noe går i stykker der så kan det bli ganske vanskelig å få tak i brukte deler. Plus at man kan ikke forlate landet uten bil. En breakdown der kan bli en ganske spennende opplevelse.
subwoofer wrote:Å reise med unger i den arabiske verden er ingenting å være redd for. Der er unger felleseie, og at de flyr rundt og hoier er ikke noe problem.
Vi var mest redd for helse. Hvordan ungene kommer til å takle varmen? Hva skjer hvis noen blir akuttsyk? Hvordan blir det med hyggene og mat? Hva hvis bilen går i stykker? Det er mange usikkerheter rundt en sånn reise og ting man ikke kan planlegge eller vite på forhånd.

Folk var veldig vennlige mot barn. Av og til kanskje litt for mye. Mange ville ta på fange, kaste opp i lufta eller kysse. Hyggelig, men eldste sønnen var ikke noe særlig begeistret for det. Som oftest så ble han skremt og begynte å grine. Dette var ganske uvant for oss i begynnelsen men etter hver blir man vant med det.
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Da har de klart å ta knekken på speilet, igjen... Image

Image

Kjøper EL-speil venstre side. Trenger ikke glasset eller mekanismen, kun huset, kan være i dårlig stand.
Martins
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Neimen ka i fe-en e det som skjer i den byen her då!?

Ubegripelig at din bil skal få så mye bank.
Hans Sæle
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Kjører til og fra Marokko uten problem, men å parkere i Bergen det går ikke! :twisted:
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Den blir bare tøffere for hver bank og en vakker dag kommer den til å ta alle mobbere! :mrgreen:

Ellers fungerer bilen som den skal. I romjul ble det en god del kjøring på litt røffere veier og skogsstier. Dette ende med en knekt bakfjær. Så da ble det byttet begge fjærene bak, bremsesylinder og justering av håndbremser.

Image

Image

Også har vi hatt tre overnattninger i bilen i vinter. En i Sverige, en i Vikafjell, en i Bergsdalen. Siste var i gode minusgrader :) Hadde ikke klaget på litt mer snø.

Image

Image

Image

Image
Martins
Logits
Car: 99 t4 syncro

Post by Logits »

Stilige turer :)Håper min buss kan få meg ut på slike eventyr :)
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Logits wrote:Stilige turer :)Håper min buss kan få meg ut på slike eventyr :)
Hehe, takk. Ja, denne bilen har fått oss ut på et par turer. Aldri kjedelig med denne bilen, alltid ett eller annet som skjer.

- You know you are a VW bus driver when the drive to anywhere you go is the most adventurous part of the trip.

:)
Martins
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Jepp. Der gikk både søndagen og mandags morgenen med til å lese gjennom 19 sider. Med min hukommelse var det som å lese alt for første gang igjen.
Er bare så imponert over pågangsmotet og evnene dine. Tenker forresten at med syncro hadde du slitt enda mer med å finne erstatningskasser rundt om. De ryker de også nemlig.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Needforspace wrote:Jepp. Der gikk både søndagen og mandags morgenen med til å lese gjennom 19 sider. Med min hukommelse var det som å lese alt for første gang igjen.
Er bare så imponert over pågangsmotet og evnene dine. Tenker forresten at med syncro hadde du slitt enda mer med å finne erstatningskasser rundt om. De ryker de også nemlig.
Hehe, kjekt å høre ;). Har lest gjennom tråden din også mange ganger, bare ikke så flink til å kommentere. Veldig mye inspirerende der, både bilen og turene på små vestlandsveier :)

Nå er det akkurat 10 år siden bilen kom i vår eie og det har vært vært allslags opplevelser. Fra stor glede til noen nedturer og banneord. Bilen har blitt som en familie medlem. Vi har ikke hatt noen andre biler, kun T3én så guttungen har jo nesten vokst opp i denne bilen. Nå i sommer oppdaget han for første gang at alle andre biler har motor framme. Det var en stor overaskelse for han. Da måtte far forklare at det er kun de ekte bilene som har motor bak (VW T3 og Porsche) alle andre er bare transportmidler.

I april var bilen innom EU-kontroll. Overaskende nok så var det bare et par små ting: ujevnt håndbrekke, feil dekk (manglet C-markering), rust på en bremseslange og tuteaparat virket ikke (feil ratt). Litt morsomt var det at på avgassmålingen verdiene var så lave at kontrolløren måtte måle to ganger. Han trodde ikke at der var mulig å ha så lave verdier. :mrgreen:

Bilen ble godkjent og jeg skulle på en liten tur, men midt i Sverige sa girkassen - pang! Igjen! Det begynte å hoppe ut av femte gir. Først et par ganger i oppoverbakker, men etter et par mil måtte jeg holde girspaken på plass hele tida. Ikke noe kjelt når man har kjempedårlig tid til å rekke ferge og fortsatt mange mil til målet. Kassen ble byttet og jeg satt inn den siste som jeg hadde i reservelager. Når nesten hele påskeferien hadde gått til å fikse bilen, ble jeg litt lei og tenkte - nok er nok. Så et par uker senere ble de kjøp inn en ny bruktbil bil. Blå i fargen (etterhvert, kommer det sikkert det en ny tråd under T4).

Men T3´en skal ikke parkeres vekk i garasjen eller selges. Den skal kjøres like mye som før. Når denne kassen er ferdig så tenker jeg på Subaru-kasse eller UN1 kasse. Det er det eneste utvei som jeg kan se.

Noen random mobil bilder fra siste året.

Sotra, Turøy
Image

Siste (vann)ski tur.
Image

Image

Image

Riga Motor Museum. Noen spennende biler der.
Image

Image

Image

Image
Martins
Post Reply