Jeg tilbrakte omlag 10 dagers tid i Telemark tidligere i høst og fricampet på samme sted i påvente av at vannstanden skulle synke tilstrekkelig til at jeg kunne kjøre en liten vei jeg var fortalt var fin kjøre på.
Merk at de som fortalte meg om den veien, også bemerket at de campet på en odde i vannet, og da morgenen grydde så hadde vannstanden økt og de måtte vade på vei ut derfra. Odden i seg selv er sikker nok om vannet skulle øke, så står kjøretøy og leir sikkert nok men du må da avvente til ferdselen er sikker ut derfra. Spenstig
(Jada, med det mener jeg å bruke deler av neste års ferie på å stikke dit når vannstanden er lav og etablere en okay leir og så se hva som skjer. En ting som kommer til å skje, er at jeg ikke bare har fiskestang og fiskekort med men også Allykanoen og steike det skal bli fisk
Eneste jeg mangler er å få montert Brenderup TOP RAIL-lista og ikke minst - få tak i markise. Markise er på et helt annet budsjettår enn 2016, så da så. Kan jo spenne opp ei passende pressenning og kjøre raie og bardunering. Det er også planen til markisa er på plass, en vakker dag.
Henge flaggermuslykt ("parafinlampe" for dere som ikke kjenner begrepet) eller gasslykta (Primus propanlykt) på raje og bare nyte dagene som de går. I høst sto jeg opp før sola og ruslet en runde før frokost til soloppgangen, dreiv dank eller satt og leste til middag. Etter det ny rusletur (jeg har to ødelagte knær for tiden, må bevege meg ofte men lite om jeg kan si det slik) ble det kvelds til solnedgangen og for å si det slik...
-neste gang er fiskeutstyret med
Fra ståstedet her, vises veien bortover til den forsvinner (sic) i vannet. Den går under vann til odden en knoke til høyre for bildets sentrum og der er det bålplass og noe ly for vinden (alt avhengig av vindretning).
Bildet er fra en fredags formiddag og to biler hadde campet over, som vist på fotoet. Den ene stakk og den andre ble til lørdag før de også stakk. Kort tid etter kom en annen bil til deres flekk, og ble over til søndag. Utpå lørdags efta sto det tre forskjellige ekvipasjer på det som bildet viser så det er rikelig med plass.
Kommer man samla er det neppe noe problem å innstallere seg både der biler lenger vekk står avbildet, eller rundt der jeg sto. -Bak meg og hundre'ish meter borte er enda en avkjørsel av veien til strandsonen hvor jeg helga før hadde campet med en gjeng, der var vi 10 ekvipasjer og det sto fire eller fem campingvogner (vel, ei Camp-Let) på den plassen. Og jaggu er det ikke enda en flekk enda litt lenger bak for der jeg står og tar bildet over, antar at åtte biler skulle fått plass med letthet der.
Skogen er det visstnok bare å ta et tre for ved fra, i allefall gjorde "alle" andre det. Jeg gikk og høstet de trær og vedkubber de ikke rakk bruke og hadde fine dager men snekkersag er underdimmensjonert redskap for kapp av furu
Fikk trent overarmene på saging, ja.
Jeg vet flere medforumister kjenner til stedet. Er likevel litt tvilende til å gi stedsnavnet vekk sånn umiddelbart fordi jeg må få testa fiskinga der først
På bildet vises det en god del fukt i grunnen foran der jeg står - dvs rett foran skyvedøra er det tørt men en meter eller to vått. Jeg tok en kjepp og dro fra søle til søle da jeg ankom og gjentok det senere i uka og opplevde at å gå med joggeskoene der det først fløt med vann var tørt og biler kunne stått for camping der uten problemer. Men det belyser problematikken med vannkanten/strandsonen i dette vassdragsregulerte området i forbindelse med overnatting og de problemene mine bekjente møtte da de campet på odden.
Temperaturene gikk fra 17-18 på kvelden til småkjølig og flere av morgenene hadde jeg ned mot 0'C.
Propanen i kokeapparatet jeg bruker, var ikke villig i slike temperaturer så jeg måtte bytte gassboks til en som hadde ligget i bilen over natta som var noe varmere. Men egg & bacon ble det så lenge kjøleskapet hadde strøm (to+ døgn på et gammelt fritidsbatteri). Med handleturer til nærmeste landhandel (omlag 45 minutters kjøring) hadde jeg endel strøm på fritidsbatteriet i.l.a første helga og ut til tirsdagen men jeg gikk tom søndagseftan og på onsdagen. Fra da av gikk det i tørrmat eller (tidligere) kjølevarer jeg mente jeg kunne stole på. Gikk knakande fint.
-Hah, det minner meg på en gedigen fordel i området : -det er en utedo ca 20m bak der jeg står og tar bildet, så om maten var ueffen ville jeg fint taklet det om jeg bare nådde fram i tide
Etter at jeg flytta sørover for over 20 år sia, så har jeg lært at det er vanlig å kunne utgruppere ampingvogn/tilsv langs øde fjellveier og så komme tilbake f.eks ifm ei helg og bruke den som "hytte" før man enten lar den stå igjen eller flytter den.
Skulle hatt ei Polar 450 og et øde sted, ja.
Utedoen jeg nevnte er bak det røde naustet. Lenger bort den større plassen jeg helga før hadde vært på sammen med de andre. Jeg har til gode å gå rundt vannet men det har jeg neste år til for. Denne gang kom jeg vel omlag 3/5-deler rundt før knærne begynte krangle og jeg måtte traske en omvei langs grusveier istedet for stier.
Gikk så fint, atte. 18' og vindstille gjorde susen
Jeg har vel 16 døgn i bilen i år, husker ikke hva jeg hadde i fjor men det er ikke så himla mye den er i bruk for tiden. Får bare bli bedre på å bruke den, jentungen er meget motivert for turer og spør til stadighet når vi skal på tur neste gang. Forsøker spørre om det er bare oss-tur eller tur med andre og det går i begge deler. Nå som hun omsider har lært å sykle kan vi fint ta slike turer og bruke tohjulinger rundt om for å se oss om. Og med det legger jeg en tank drivstoff for 2017 inn på bilkontoen