Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Buscamp utgikk pga omgangssyke hos jentungen.

Har vel deltatt på Buscamp sjøl med noe løen mage, og det å skulle subbe dritlangt midt på natta mens naturen presser på, er noe begrenset moro. Så vi holdt oss, vel henne, nårt dass. God plan.

Men samtidig som jeg hadde henne nå ifm Pappauka, så oppsto noe som jeg hadde på Kakemonsteret. Innertrekket til skyvedøra. Som før nevnt, da med Kakemonsteret er innertrekket festet med plastdingser som på sin side er limt med tokomplim i en eller annen god og varm monteringshall. Vel, det limet virker på meg som om det er ment å virke best nettopp i en slik oppvarmet og temperaturmessig stabil atmosfære.

Ikke her ute i virkeligheten, med andre ord. Andre T4b, andre trekk som løsner. Sist fikk jeg en pose med alle nødvendige deler til Kakemonsteret, så da forventer jeg de kan levere selvsamme dele i pose også denne gangen.

Får legge i støydempematter og lime på duk på dekselet på den siden som vender ut mot skyvedøra. Ikke fordi jeg tror det begrenser varmetap den veien, varmetapet går vel stort sett ut gjennom pakningslistene rundt skyvedørsåpningen, tenker jeg. Men mer for å dempe lyd ved camping 8)

Småfunderer på å montere 1 høytaler i døra og legge opp kabling slik at den kan fungere som "aux" på CB-radioen, dvs ekstern høytaler når døra er igjen. Sitter for det meste i passasjersetet snudd bakover når jeg camper så hvorfor ikke.
Da vil jo den gi lyd rakt i det øret som virker best.

Ut over det er jeg i prosess med å avhende X antall hjul. Har ett sett på fire (sukk, hvor finner jeg reservehjulsfelg...) i 16-toms som jeg beholder. Resten er i 15-toms og mye der skal vekk. Ett sett vinterhjul (16-tomsingene er heldigvis vinterhjul og ikke slike helårsdekk Melodipartiet de Mosegrønne vil vi skal kjøremed) og ett sett sommerhjul + BG/G All Terrains'a er det jeg skal sitte igjen med.

Får vel hive de 14-tomsfelgene jeg har for T3 Carat, tyskerne vil ikke ha så da så. (Nei, tenk. De går enten til tysk pris eller i kverna) Skulle vel bli omtrent halv bod av ei sånn opprydding.

EDIT - får vel bestille meg en pose gardinoppheng også, fra Old man Güntzl mens jeg er i gang.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Hm. Mulig jeg har gjort slik at jeg må bytte diverse hardware under på Vidvandre.

Så to fine søler langsetter veien jeg kjørte på, og siden jeg skulle tilbake samme vei tok jeg turen igjennom dem. Ikke for annen grunn enn at å kjøre i søla er moro.

Problemet oppsto overaskende nok da det viste seg at første søla var en hel del dypere enn de så ut til å være, så bilen sank i sitt ikke forhåndsanmeldte svev... Det som skulle være bare å kjøre igjennom to søler ble istedet et fall hvor da hjulene tok borti motsatt kant av søla og fronten som seg hør og bør ble kastet opp før framdrifta da lempet bil og mann over til neste søle.

Fikk jo skvetta ned bilen men det fallet, det støtet i motsatt bredd av første søla var et hav av mye sterkere krefter enn jeg hadde forventet. Merket ikke noe på bilen etter disse to sølene.

Så langt, alt vel, si.

Påvei til Legoland med jentungen i høstferien helga etter Buscamp, så har man jo på E45:an på Jylland anbefalt hastighet på opp mot 130km/t. Så da la vi oss i køen med 130km/t i kraftig motvind.

..og bilen begynner å "rulle", dvs gi seg til å kaste på seg i det jeg vil beskrive som en form for spiralform. Rotasjon på tvers av fartsretninga, om du vil. Hjulene slapp ikke men føy fæn så ubehaglig det var å kjøre slik.. Sakket ned til 110 fordi jeg ikke skjønte hva F detta var for noe og etter å ha tippa ned under 120km/t slutta kastene.

Fortsatte og i hastigheter over 128km/t (GPS) så oppsto dissa forbanna kastene.

Vidvandre er som kalv på vårslepp, det går livlig for seg i de hastighetene.

Nå som jeg er i prosess med hjulskift, skal jeg jaggu se etter - spesielty i front - om jeg kan se noe bøyd av jernvarene som holder bilen på veien men fordi jeg ikke aner hva dette er eller har hørt om slike kast i bilen, så spørger jeg dere.

Kjenner dere til hva dette kan være for noe ?

Jeg innser jo at jeg mest sannsynligvis har bøyd noe som da ikke melder sin tilstedeværelse før høyere hastighet enn vi kjører med her hjemme så at deleskift er i vente anerkjenner jeg jo.

Litt på siden - det gamle rådet om at du ikke skal stupe ut i vann du ikke kjenner dybden på, gjelder også for motorisert ferdsel :wink:

Kommer ikke med bilder av detta siden vertstilbydere ikke tilbyr lenger.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Drammenstreffet 2018, først på tomta ? "Det sto en campingvogn her", sarem. Nuvel.
Image

Som dere vet, har jeg personlig bilskilt. Det har vært ufattelig mye synsing om dette i media, og min ekskone var virkelig på da jeg og jentungen dro til Legoland i høstferien - må huske på å bytte skilt og bla bla bla. Vel, hun som journalist og ikke minst Brumz "journalister" burde vite bedre enn å synse om ting. Faginstans har fasit. Alltid.

Vi kjørte med skiltet på begge veier og teorier som ikke har sannhetsgehalt gjør man (fremdeles, du) rett i å ignorere.

Det nærmeste jeg har kommet noen sinne, er ene gangen til Charlottenberg på Harrytur i Svea Rikets land. På returen var det rutinekontroll på norsk side og da senka jeg jo vinduet og ting gikk sånn høvelig som det skulle men tolleren hang seg opp i skiltet og kompisen i passasjersetet mente han skulle foreta pjatting så det var hakket før vi ble dirigert inn i hallen der 8)
Fikk spørsmålet "hva finner vi om vi tar dere inn i hallen og tømmer bilen" og jeg forsøkte få besvart at da får jeg, om ikke andre, kanskje lånt en støvsuger og kan gå over skinnene setebenken skal kunne føres fram og tilbake i fordi der ligger det noe og blokkerer flytting av setet. Jeg vil også få montert kretskortet for testing av campingdelen av bilens elektriske system og jeg vil få kvittet meg med noe søppel, sa jeg.

Hun trodde jeg mente at de skulle støvsuge bilen. Såpass mye sto kompisen og gjorde seg til.

Ikke ble det gebyr for for mye kvote med hjem (48x0,33l øl + 1 l whisky = 229,- i toll på æppen deres, hun likte ikke at vi begge hadde betalt våre kvoter heller).

Er i prosess med å få byttet til vinterhjul. Knørne (med fractur i) krangler så jeg har ikke fått gjort det enda. Ute ligger snøen.
Må få prøvemontert kretskortet til 'der ladegerät' en vakker dag, men det fordrer at jeg kommer til og får vekk fremmedlegemet som ligger i skinna (huff, evt "skinnene") og får dytta fram baksetebenken. Dersom alt virker tilsynelatende som det skal nå som komponentene er skiftet ut der de så ødelagte ut, så monterer jeg kretskort i svart boks og hiver den inn på plassen sin.

To mods der. En er at jeg skal ha på et overspenningsvern, en s.k USB slik at ikke Østtyske spenningsfall dreper verken gamle eller nye komponenter neste gang man er påkobla strømmen der. Og to, jeg må ha en form for kjøling i den delen av skapseksjonen - både ladegerät og kjøleskap har sitt tilhold der og da blir det varmt når man i 30'C setter kjøleskapet til å skulle ha 6' under lokket. Kjøla på høygir hjalp sikkert ikke på temperaturen i den delen av skapseksjonen selv om det er luftegitter ut til bodelen av bilen da vi var på Berlin Busfestival (de har flyttet treffet fra ultimo juli til tredjehelga i august etter det året).
Skulle strengt tatt ha strukket kabling fra batteriet og opp til loftet på ett eller annet vis. Et kabelstrekk med demping på ene strekket for å kunne ha gjennomføring av kabling ut ene Elextroluxventilen i taket, slik at det ikke utgjorde noen praktisk forskjell om taket var hevet eller nede. Dette fordi jeg har solcellepanel som en vakker dag skal klemmes på taket og da må jeg jo av naturlige årsaker ha solstrålene transportert til batteriet på noe vis.

Har et meter som jeg vil koble på ved batteriet som da skal lese ladespenninga direkte når det er ladespenning, og som da (sikkert) leser forbruksspenning når det ikke er lading fra oven. Plassering av meteret blir også et tema. Hadde fundert på å ha det ved frontruta men lang vei dit gjør at målingene da ikke blir nøyaktige lenger, så da blir ikke plasseringa der.

Får vel også som smått legge strekk fra "ett eller annet" sted ved reservehjulsbæreren og inn for skjerma coaxkabel til CB-radioen (har omsider anskaffet meg digital CB, s.k SSBradio med både FM/AM/SSB og en til.) Med antenna montert bakpåbilen og fem meter coax klart, er det bare plasseringa av kablinga som gjenstår før jeg skal finne en plass å koble på strøm til radioen og ha den fastmontert i bilen.

Vel, vel. Får ta litt om gangen, ikke overarbeide meg 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Photobucket vil ikke vise bildene ? Da vil ikke jeg bruke dem. Next...
vetz
-
-
Car: 1995 Caravelle 2.4 AAB

Post by vetz »

Rudeboy wrote:Photobucket vil ikke vise bildene ? Da vil ikke jeg bruke dem. Next...
Postimage.org funker bra
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da var omsider langturskoene på Vidvandre igjen. Hatt dem godt nedpakka i dekkbag langt unna sol og varme/frost siden de gikk av bilen høsten 2012.

Siden den gang har bl.a bilen fått montret Lokariskjermene bak, de foran må jeg vel ta en vakker dag, de også. Bilen har ufrivillig hoppet tre ganger, to på E-6 nordover utpå seinvinteren da jeg dro dit og en i omlag 45'ish km/t på grusvei utenfor asfaltert 50sone i landsbyen vi kaller hovedstad.

Lokariskjermene tok jaggu F borti på bakre høyre (bakre del av) hjulbue, men det var ikke verre enn at akkurat den delen som tok borti også var tilskrudd til bakfangeren og i og med at fangere fløtter på seg under kjøring så tok den ikke lenger borti da jeg 1km fra Heimen etterfyllte luft. Jf dekkkalkulator for luft, så skal det være 3 bar i hjulene og jeg mener jeg kjørte med det sist - slitemønsteret i dekkene er pent slitt. Denna gangen har jeg "rotert" slik at reservehjulet er med åg slites, monterte det på høyre bakhjul.

Blir vel å få meg en langtur'ish sånn i vinterferien, om ting går som planlagt og da får jeg vel slitt ned noen fragmenter av noen milimeter på mønsteret slik at de tar enda mindre borti Lokariskjermene.

Fikk jaggu F flytta setebenken framover og det forteller meg at fremmedlegemet som ligger i skinnesystemet og jævles kun jævles tidvis - dermed må det for ph gå an å få funnet det og fjernet det fra skinnene :D

Sliter med forkjølelse i mengder, makan til skittent sted jeg arbeider på har jeg aldri sett før (og det skal mye mindre til før smusstillegg utløses hos ordentlige arbeidsgivere, just sayin...) og dermed hangler jeg fra forkjølels til forkjølels. Når de som har meg der som løsarbeider ikke stiller med lovens minimumskrav til arbeidsantrekk går man jo og fryser i lomp og collegegenser mens stakkars lagerarbeiderne til Schenker, var det vel i Transportarbeiderens siste medlemsblad sutret - i vintertøy - over at de måtte jobbe i usle -11' så har jeg gått der og vantrivdest i -15' og ikke lurt på om det kom jo vinterjakke snart :lol:

Da jeg var ferdig å lempe på hjulene og hadde tatt lufteturen bortom nærmeste kompressor for dekkluftpåfyll (4x3 bar rund baut, trodde det skulle være 3.2 bak så jeg får myse litt i listene til jeg blir fornøyd med svaret) så stavret jeg meg opp fire etasjer og nå blir det ikke mer bil idag.

Men fordi baksetebenken står lengre fram enn den har på månedsvis så rusler jeg ned imårra med kretskortet til der Ladegerät og prøvemonterer det slik at alle funksjoner skal testes. Fritidsbatteriet er selvsagt flatt (10.7V sa displayet i taket) og slik blir det vel når man ikke får kjørt eller lada på en stund. Ikke kjørt sia begynnelsen av september, trur jeg det er. Moro med Vespa, da 8)
-Dersom alt ser ut til å virke, ser jeg for meg å plugge i slik at der ladegerät tilfredsstiller forumets oppfatning av dets funksjoner.

Det vil si kun batterilading, fritidsbatteriet har neppe vondt av det. Varmgarasjen - ikke det at den er så forferdelig varm av seg, men den holder jevn'ish 18-20' og det er noe vel varmt under forkjølels, er fin for feilsøk i ro og mak mens man pusler fram og tilbake i bilen men jeg skulle gjerne stått ute og herja når jeg skal teste kretskort og dets funksjoner.
Jeg har en s.k USB, dvs en ren sinus-giver for 230V som jeg kjøpte etter at man ble fortalt Warzawapaktstripa Berlin Busfestival lå på dansket mellom 90-260V... Å ha USBn kobla opp mellom landstrøminntaket og der ladegerät må da fungere knall (dårlig ordvalg?) siden kretskort og all annen elektronikk etter det får ren og jevn strøm. Slik jheg tolker detta, da.

Jeg mener at der Ladegerät hadde spec fra Phillips Portugal (av alle) å skulle kunne levere 160W på 230V-kontakten (T4b fra et visst år har bare 1x230Vuttak bak), drive kjøleskapet på en hensiktsmessig kjøling og samtidig kunne gi lys i begge taklamper samtidig uten problemer ved 30' C. Ved fyllte 10 år og 33'C taklet ikke der ladegerät dette, som kjent er.

Min forhåpning er at kjøla kan gå på f.eks 8'C midtsommers og ikke 6'C som jeg hadde på Altes Lager, og så kan man mer aktivt anvende fryseelement. Skjønt, kjøleskapet fra Electrolux skal jo kunne avlevere minus 20'... Sikkert bare under kjøring.

Blir spennende å se. No pun intended, som det heter i de sosiale media.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ny test av postimage. Begynner å gå tom for tredjepartsverter for billedopplasting - og da billedopplasting som lar bildene være der.

Ønskereprisen fra dengang jeg benyttet sjansen til å ta bilde av bilen med takboks. Synd jeg ikke hadde på gangstercapsen og storskoene, men man kan jo ikke få alt her i verden.
Image

Hadde vært greit med litt klaring under, men man får ta det i små steg. Slik klaring ville med førrt det noe fryktede begrepet "ombygging".
Image

I realiteten tror jeg "hevinga" kom på 45mm'ish.
Image
Det får duge innafor Ring 2, tenker jeg.

Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Var ute en snartur igår for å teste AT på sørpe. Fungerte over all forventning på aksellereasjon og bremsing, i 15'ish cm sørpe i sving skle jeg noe ut men det også innen forventning.

Image
Usle fem flagg, pinlig. Må gjøre noe med det.

ImageImage
Jeg har Lokariskjermer montert bak, i tillegg til fettlist i hjulbuen. Innerskjermene har en simulert skvettlapp som forhindrer sørpa å sette seg før man kommer ganske nært bakfangerhjørnet, sånt liker jeg. -Det ser ganske så trangt ut, men som før nevnt er det da plass. Det tok borti på ene dekket bak da jeg kjørte til bensinstasjona i nærheten for å etterfylle luft i dekkene og underlig nok var det ikke noe som tok borti da jeg kjørte derfra. Sier meg fornøyd med det, lurte jo på om innerskjermene skulle ta borti hele tiden men det slipper jeg da altså. Goodshit.

ImageImage
En dag får jeg vel hive på Lokariskjermene foran også. Men jeg har dette underlige "noe" som oppsto da jeg hoppet med bilen (ufrivillig, akkurat som på Solvik-Olsens europaveg i våres) som jeg ser for meg må tas før jeg får på innerskjermer foran også. Det kan jo, for alt jeg veit, være alvorlig. Ingenting synlig på stag eller hjuloppheng.

Image
Tilfreds med at jeg valgte 215dekk og ikke bredere, mindre forbruk og de skal etter sigende ta seg bedre fram. Fysikkens lover and all that jazz.

Har fått flyttet på setebenken på skinnene den står i, så da får jeg vel sjekket kretskortet til der Ladegerät aldeles plutselig. Må prøvemontere for å sjekke at alle funksjonene er intakte før jeg monterer permanent, kretskortet er fikset og elektroingeniøren søs er sammen med mente (som jeg, legmannen) at alt ser okay ut. Er det det også etter prøvemonteringa, og alle funksjoner omsider er igang igjen monterer jeg kretskortet i Den svarte boksen og legger opp kabling for solcellepanelet.

Det jeg småfunderer på er om jeg da skal gjøre som jeg mente i 2012, å montere en USB eller coil om man vil (kjøpte jo en for montering i bilen) etter "landstrøm-koblinga slik at den sparer opp og avgir ren sinus til der Ladegerät. Krever fri tilgang til startknappen på USBen men alt går an.

Sakte men sikkert motiverer jeg meg for PKK 1. juni, målet er å ha frontruta byttet til da og bilen innom naboverkstedet for ny EU-kontroll med da en teoretisk så lang som mulg PKK-periode fra da av. Hadde vært greit.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Sier som jegertvillingene, satan i helvete...

Taper talk suger lut.

Åkkesom - kom på noen spurte om dekkstøy på AT KM-II og jaggu fant jeg det igår da jeg var ute og rattet i morgentimene.

På god, gammeldags og idag ganske ukjente sporet vei fant jeg noe så primalt som kjettingspor i det lille av is som hadde rukket legge seg. Vel, jø og fyse!

Da kan man ta fram temaet dekkstøy på BF/Gdekkene.

Så. La dette være siste gang jeg sitter «på» Taper Talk istedet for å gå på forumet. Beklager.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Knis and not so knis.

Knis først :

-dekkstøy i en ny dimensjon. Lokariskjermene er jo av det jeg mener er ABS-plast. Relativt motstandsdyktig mot det meste, men samtidig fleksible.

I høyre bakre hjulrom har den delen av skjermen som skal gå i flukt med innsia av bilens hjulrom, benda seg en anelse mot høyre. Dvs utover. Mot dekket. Det gjorde den også idag. Tok borti. Laga rikelig med lyd.

Kjørte oppom Manglerud, stoppa der jeg skulle til og benda plasten inn og mot venstre til det sa knepp, og en anelse til. Ville jo ikke ha tilbakeslag (sic). Gikk fint, vart tyst igjen. Derfra :

-tidligere nevnte problem med sideveis rulling og / eller kast ? Jo, takk. Det er verre. Kan ikke kjøre i 30km/t før detta bråket og herjinga fra framjulene melder seg. Og da mener jeg at det melder seg i rikelig monn.

Satt og hørte på detta bråket, oppfatter det fra bare venstre forhjul men ifm der jeg tror dette oppsto må jobben tas på begge sider. Jeg tenkte på øvre og evt eller nedre bærekuler så jeg myser litt etter priser for sånt no. Men det skal ikke gi pulserende støy, for hver hjulrotasjon så stiger intensiteten i støyen og etter ett punkt gir det seg før hjulet er i gang med neste rotasjon.

Oppdaga jo detta i 130km/t i Danmark i høstferien etter at jeg hadde et lite hopp i ei søla på en grusvei. "Skal bare", si :roll:
Istedet for å "bare" kjøre rakt igjennom to omfangsrike søler ved siden av veien (pleier stå varebil parkert der til vanslig) så oppdaga jeg at begge sølene ikke bare var omfangsrike i areal men jaggu faen også dype med bratt kant som ikke likte at jeg kom i 50km/t der. Hopp, Caroline! sa fronten på bilen og momentum forsvant så godt som, i det forhjula forlot søla.

Satt der og var noget forundret, tenkte at 'der mista jeg borti mot all fart' og 'sånt kan bøye stål'. Men bilen var som normal idet jeg svingte tilbake til veien uten å stanse etter opplevelsen så jeg tenkte ikke mer over dette før dagen etter.
På motorveien. E45'ern. På Jylland. I 130km/t.

Sideveis kast som meddelte sin tilstedeværelse uten forvarsel. Rotasjonsaktige, sideveis kast. Satte farta ned og det virket som dette var bare tullball, at det ikke var der lenger. Opp i 130km/t igjen. Sideveis kast igjen. Hm. 125km/t, da ? Ingen kast. 130km/t, da ? Sideveis kast. Ned med farta, Legoland og hjemvei i 120km/t og alt normalt.

På forvinteren og nå nærmere dagens dato har kastene meddelt seg i både 90 og 80, rett før jul så også i 50km/t og altså i dag i 30km/t.

-Det er nesten som om jeg aner at noe er i ferd med å slites i stykker og jeg mistenker detta "noe" å være jern/stål.

Fanden vet hva. Bærekuler ? Meh, gir feil på kuler slike sideveis kast ift fartsretninga, da ? Aner ei for jeg har ikke hatt dette før denne perioden etter sølehoppet som ble til sølestans.

Drivakslinger ? De roterer endel ganger kjappere enn hjulet, så jeg mistenker at de er uskyldige. Sjekka visuelt og de ser rette og rake ut.

Bærebru med bøy skal vel ikke som sådan gi kast, vel ?

Faen veit. Jeg er blank og erkjenner manglende kunnskap. Uten blygsel.

-Jeg vet bare én ting. Det er at den aller, aller første turen jeg nå skal ha med Vidvandre er ut av garasjeanlegget, hardt høyre x2, over ei jernbanebru, høyre over krøhn og så 2x venstre før jeg er på nærmeste verksted 320m unna stuedøra.
Det er eneste turen den bilen skal ha før detta er identifisert og deretter at jeg har deler tilgjengelig (om jeg kan fikse detta sjøl) og så enten verkstedtid hvor de bytter i fall jeg ikke kan bytte tjafs + firehjulskontroll.

Satan. Kan jo bli dyrt.. :|

EDIT - før nevnte Pioneer DAB+ bilstereo har slett ikke ekstern antenne; den har en sånn lame ass lim-på-rutadrittantenne. Det kaller jeg jaggu p.h intern antenne. Montasje av bilstereo på is til EKSTERN (i ordets til nå eneste betydning) antenne er anskaffet. Faens unger som får lov å skrive hva som helst i markedsføringsøyemed..

Fordel - Jeg kan da anskaffe ei ånkli (EKSTERN, mind you) antenne og montere hvor jeg vil på Vidvandre. Når den tid kommer.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Rudeboy wrote:Photobucket vil ikke vise bildene ? Da vil ikke jeg bruke dem. Next...
Installere denne utvidelsen og du får se bildene fra Photobucket i Chrome.

https://chrome.google.com/webstore/d...er-info-dialog
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Postimage. Tilsynelatende virker det.

Men på tross av ovrnevnte mod til Photobucket, må den re-innstalleres ved nettleseroppdateringer, må være pinlig for både nettleserleverandør såvel som både mod-produsent og photobucket sjøl.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Ingen som kjenner noen rally- evt rallycrossførere som kan si noe om symptomene heller ?

EDIT - sniker inn et innlegg i innlegg 060118, så å si.

Har ført med sirlig skrift på kalender hva som skjer i.l.a kalenderåret og pr dato så ligger det an til atjeg kan få meg 26 døgn i Vidvandre. Da er ikke bilferiering påtenkt ut over en tilfeldig myggklappertur østover i juli. Skulle det bli tid til feriering vil jo moroa ingen ende ta og det blir ytterligere døgn i bilen.

EDIT II - sniker inn ett til et 080118.
Sitter og funderer på kalenderen, ikke det at den romerske (den julianske eller den augustinske, vel ?) byr på noen problemer men for første gang siden 2006 skal jeg ikke til Nijmegen til sommeren. Jeg forsøkte jo å gå 4x50km i fjor, og knærne var ikke dem som ga meg problemer. Dro ned fordi det er en gid ting samt at jeg skulle rekognosere før jeg og jentungen ligger an til å ta turen ned i 2020 når hun er 11 og kan gå første gang (om hun fremdeles vil).

Har bodd i militær provisorisk leir i alle år, ikke så rart når jeg jo har gått militært også. Men siden jentungen ikke er militær og ikke skal gå militært (de første årene hun kan gå) så måtte jeg ned og myse på hva sivilistene kunne bruke.
Hotell er for så vidt en løsning, sånn med normalt blikk på opphold og fasiliteter. Men når jeg og dengang kona fikk tilsvar om at vi måtte ha to dobbeltrom (viste seg være bare tullball med to dobbeltrom) de 10 dagene vi dengang så for oss å være der, så lå prisen for de to faser hotellene tar i Nijmegen på føkkings NOK 25.000,-.
De har normal hotellpris fram til kvelden før marsjen, og så skrur de opp prisen noe innåt skogen før de da fredagen marsjen ender (4 dager senere) ned til normalpris igjen. Fordi de kan, kunder har de jo nok av med over en million besøkende i marsjuka og 50.000 tullinger som driver og går rundt om...

Så jeg visste i fjor på denne tiden at det ikke kom til å bli hotell i fjor sommer, og neppe når jentungen og jeg skal ned. Hva gjør man så ?

Jeg gikk i varmgarasjen og så litt rundt om i bilens camperdel. Alt var som forventa og siden jeg bare skulle sove i bilen var ikke kravet til fritidsbatteri som virker og med det belysning over batterilykt/hodelykt noe å mase om. Mobiltelefonen jeg bruker som loggfører, Endomondo.com anyone ? får jo strøm fra de tre nødladerne jeg handla hos Clas Olsson og de kan jeg alltids lade fra hhv det skrale fritidsbatteriet som står i bilen alternativt startbatteriet siden jeg har batteri booster og kan starte bilen om startbatteriet skulle være noe nedtappa hjemreisedagen.

Fra leiren veit jeg at dass & dusjfasiliteter kan komme på flak og det hadde disse http://www.vierdaagsecamping.nl/ sikret seg å også ha. Kanskje ikke så rart, marsjdeltakerne har visse behov som må dekkes og de kan dekkes på enkelt vis.
Vierdaagsecamping Lent har holdt på i 40 år og har god kontroll på det de driver med.

Selv om ikke nærmere angitte bærumssjåfører på storbuss valgte kalle det sigøynerleir :wink:

Jeg leide en flekk til Vidvandre og håpte det kom til å bli en porsjon skygge under oppholdet fordi å skulle ligge i/ved bilen i 33'C har vi gjort før og det er begrensa moro. Det var 30' da jeg ankom, mener jeg, på lørdagen føre marsjen og etter å ha funnet fram til anvist plass var det å finne sør. Jeg hadde med solcellepanelet som en vakker dag skal på plass - men for å koble det opp må en jo komme til fritidsbatteriet. Og for å komme til fritidsbatteriet må en skyve setebenken framover og det kan man jo ta rennafart og hoppe & drite i når det ligger fremmedlegemer i skinnene som setet går fram og tilbake i :D

Lang historie kort ? Mannen med beinbrudd i knær prøvdefire-fem ganger å rikke setet men valgte istedet å bare legge seteryggen ned og etablere seng for senere bruk istedet for å kuke rundt i sola med kabler og laderelé og solcellepanel som senere skal oppå taket for montering der og fysj og føy.
Ingen vits i å gå opp gamle skader når man har brukt over 2.5 år på å roe ting ned, si.

Sjekka at gardinene var som de skulle og heiv opp varmeduk (heter det antivarmeduk når den skal reflektere varmeenergi, tro? Funka som schmør i sommervarmen, jaffal) og monterte mine aldrende lufteventiler for framdørene og Vidvandre storkoste seg i sola :D Jeg satte opp en solskjerm jeg fant på Amazon med motiv fra cockpit på en ikke nærmere angitt Correllian Engineering Corporation YT-1300 Freighter, ei søt dame, en aldrende kappekledt fyr og en hårete fjesing med en blikkboks bakerst. Fikk etpar kommentarer fra naboene for den, de er Star Warsfans, de også.

Så jeg sikra åstedet og stakk tilbake til byen. Nijmegen, altså. Landsbyen Lent er en del av Nijmegen kommune men ligger på Nordsiden av elven Waal eller Rhinen som andre kaller den i andre land. Sykla omlag tre kilometer og vips! var jeg der sivil start og målgang er. Tok jo ikke lange tia å komme seg dit så jeg tråkka litt rundt og så etter steder å parkere sykkelen under marsjdagene - lite visste jeg at det bare er å finne et gjerde i gangavstand (men ikke for nært) stedet og bare låse sykkelen sammen med de mange tusen andre syklene som står låst til gjerdene rundt start- & målområdet.

Med bare 3'ish km mellom sentrum av Nijmegen og bivuakk, så jeg i grunnen ingen hederlighet i å sykle hjem på ustø bein da natta begynte nærme seg så jeg tok taxi for å teste den transportmetoden også. Nærmeste hotell ift den provisoriske campingen lå rett på andre sia av jernbanestoppet jeg senere skulle bruke mest for transportetappen hjem eller til byen.
Kosta ikke allverdens med drosja men €2.30 vant. Da var det mer makelig å subbe opp fra jernbana om mårran,godt om plass på toget var det også.

Selv om Californiaene har to gassbluss, er ikke mine (sukk, jeg veit - ENDA!) operative. Jeg driver og forsøker få klørne i rett slange og den jeg har, med orange farge fra Reimo er feilgjenga i påkoblinga til røret man skal skru på for å gi gass framover i bilen. Jeg må ha tak i den gule slangen, den er rektig gjenga. Man lærer underveis.
Dermed har jeg til gode å legge igjen tonnevis av steikos og matfett i bilen og det må jeg i grunnen si meg svært fornøyd med. Planen er at jeg bare skal koke vannholdig føde i bilen, og så bruke annen gassdrevet plate utenfor bilen (selv om det trekker litt nå og da - underlig nok virker det som om det skal trekke mest rundt bilen når jeg skal til å fyre opp propanblusset og hive på steikpanna.. :wink:

Siden jeg naturlig nok oppholder meg mest i byen, alle jeg kjenner ifm marsjen er jo der for enten å handle inn elastisk sportstape (tensoplast) eller finne seg fotbadekar - eller øve på alkoholtilvenninga, så er man jo mye der. Det er rikelig med mattilbud i byen og egentlig vanskelig å finne noe som er dyrt. Dermed har jeg alltid etter at jeg sluttet henge oppe i militær leir, hatt både kontroll på vøskebalansen og matinntaket. Sant å si har det vært år hvor det tilbudet en betaler for i leir ikke har vært tilstrekkelig og da er det jo digg å bare stikke ned og ete eller ta noen ø... -sportsdrikker med likesinnede.

Da jeg satt med google maps i fjor på denne tiden og myste litt rundt for å finne de forslkjellige tilbudene for overnatting som innebærer bruk av camper/campingvogn/combicamp/hustelt/villatelt så fant jeg opptil flere på sørsiden av elva men de var samtidig noe mindre enn den jeg valgte og virket i utgangspunktet helt greie for meg - men jeg siktet litt høyere ettersom det jeg behøvde å lære meg var hvordan det kan være der jeg fant det mest formålstjenestlig å ha tørrtrent på å bo sivilt før jeg parkerer Vidvandre med jentungen med.
En asfaltert flate med pissoir kobla opp rundt nærmeste hjørne kan i varmt vær stinke ganske så effektivt og det er begrensa moro å ankomme en sommervarm bil etter å ha gått 30+ km påhardt underlag og alt en vil er å få av seg spasserskoa, komme seg igjennom dusjen og få tatt en liten sykkeltur for å løse opp musklatur og finne et sted å spise på.
-Det siste en da trenger er at det pissoiret har fått skrudd av vanntilførselen slik at ittno av det folk har avlevert der, har blitt skyllet vekk... :?

-Derfor valgte jeg en noe større flekk hvor de som sto for campingen også har holdt på med detta en tid. De har i det minste tenkt på sanitærløsninger annet enn at "vi åpner denne delen av butikken og der er det 1 dusj og tre dass fordelt på 60 campingenheter".

Nå fikk ikke Vierdaagsecamping Lent bli akkurat der i Lent mer enn etpar år, tomta vi sigøynerne bodde på i fjor er forlengst regulert vekk til boligområde (sant å si, så flytter nederlenderne elva og endel hus har tidligere måtte rives pga dette, noen av dem som skal flytte til der campingen lå eide de husene som måtte vekk) og i år skal de holde hus omtrent 3km lenger Nord-Nordvest ift fjoråret men man sykler langs samme jernbane og over samme jernbanebro (gang- og sykkelsti i sikker avstand fra jernbanesporene) men det kan godt tenkes at disse seks kilometerne ikke skremmer jentungen om to år.

Det året en fyller 11, og da er det uavhengig av om bursdagen er i desember eller som for jentungens del at den er i januar, så sier det nederlandske idretsforbundet (KNBLO) at man kan gå 30km hver dag disse fire dagene og kvalifisere seg til denne underlige medaljen jeg engang i tiden mottok en svett, varm og vond sommerdag for 19 år tilbake. Riktignok må de på 11 ha med følge underveis og som et slags plaster på sårene, blemmene og ømme muskler så får dem som følger det jeg er vant med å kalle ordonnansmedalje fra marsjen - jeg vil få et usselt 2-tall å ha på den om vi nå rekker å rusle i mål innen frist. Er jo langt.

Et godt alternativ til å bo halvveis til Arnhem, er å bo hos kjente og så sikre oppstandelsen med vekkerklokke og rutine om mårran. Da fra sørsiden av Nijmegen, tre-fire stopp unna. Greit, det også. Der er det jacuzzi og om det skulle bli et varmt år tror jeg jentungen ville satt større pris på å kunne ha både fotbad og jacuzzi til disposisjon i tillegg til bilen parkert i skyggen av en villa der. Alle fasiliteter inne, bo i bilen. Nice and easy.
Som nevnt skal jeg ikke ned i år, og det blir som det blir. Det er dóg ikke umulig at Vidvandre og meg er å se langs sporet neste år. Jeg har tilbudt meg å være sykkelordonnans hvis primæroppgave er å ankomme rasteplass, enten organisert av de skandinaviske militære organisatorer eller på egen hånd, og så forberede avdelingens ankomst.
Jeg gjorde det i 2016, var moro og knærne likte syklinga svært godt og jaggu fikk jeg ikke brukt Vidvandre på eftan også 8)

Rett før ankomst leiren går man igjennom et boligfelt. Jeg har i alle år snakket om å grille der og la steikosen sive mellom store eiketrær og pirre utslitte folks neser :mrgreen: Slett ikke umulig at jeg stikker ned som turist om jeg ikke støtter avdeling neste år, og setter Vidvandre der både den og Kakemonsteret pleier stå og så fyrer jeg igang grillen fra ca. kl. 1000 hver marsjdag når de første begynner nærme seg slutten for dagen, og da bare holde løpet med øl og burger til de som går skal være inne til 1700 8)

En ting vet jeg og det er at da får Vidvandres kjøleskap og alt av kjølebager jeg har, virkelig kjørt seg. Da er det endel skandinaver som har forventning om at jeg serverer både grillmat til dem og ei duggfrisk øl eller to - og om jeg skulle stått der, så er det jaggu ikke umulig (Sparbutikk ett kvartal unna, ikke bare sportsdrikk å finne der).

-I stedet for alt dette tullballet skal jeg istedet dette året modifisere myggnettingen på disse ventilene jeg har for montering i vindusramma, som settes i klem mellom vinduskarm og vindu. Har noe som kaltes babyduk som jeg skal lime på innsia for å holde knott vekk, det ligger an til at det blir VM i myggklapping på meg i sommer. Da trenger jeg ikke ta dem med inn i bilen, tenk - Vapona og myggspiral til tross kjenner jeg mygga såpass godt at jeg forbereder meg allerede nå :D
Last edited by Rudeboy on 08 Jan 2018, 19:19, edited 2 times in total.
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

kjenner ingen rallycrossførere men gjenkjenner symtomene du har i bilen. Hadde samme symtomer selv for noen år tilbake, etter kjøring i gjørmete terreng. Fikk mye vibrasjoner og lyder i 80 kmt. rett før vi kom til femundsenden, som var målet, kom det kraftige smell fra hjulet som også kjentes i rattet. Da var det bare å stoppe med en gang og sjekke. trodde et stag var brekt, men kunne ikke se noe unormalt. Kjørte derfor sakte videre. Da jeg kom fram jekket jeg opp bilen og snurret på hjulet. Det knaket godt. Tok da av hjulet og vasket felgen og bremsene. Da forsvant alt av vibrasjoner og lyder. Regner med at det var småstein eler lignende som lagde problemene. fungerte problemfritt resten av turen.
Er du heldig så har du samme problemet. Koster bare en vask av felg og bremser.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Takk, Jan. Tja, det kan jo ha kommet søle med sand inn, om ikke akkurat grus - men i min ringe fantasi skulle jo den ha forsvunnet lenge før vi kom ut på 45:an på Jylland.

Skal se på det imårra den dag, rulle fram 1m i garasjeanlegget og hive bilen på garasjebukk og ta av & inspisere. Brannslange rett ved gir muligheter for spyling, aner ikke om det er no trøkk i den men det finner jeg jo fort ut. Sikkert tilstrekkelig for "spyling" åkkesom.

Utgjort at jeg har dette problemet på bilen, stoler ikke tilstrekkelig på at den holder og ute har vi for én skjelden gangs skyld noe som kan minne om vinter. Gikk jentungen opp på skola i mårrest og ble våt til midten av leggen. Kommunens entreprenører kjører utstyret varmt og folks sedvanlige hodeløse opptreden i trafikken gjør sitt til at det kanskje er like greit bilen står i varmgarasjen.

EDIT - hadde varmgarasjen vært en varm garasje ville jeg nok ha oppdaga det jeg fant ut igår mtp venstre framhjul og denne nye lyden jeg fikk derfra.

fem løse(re) bolter... :shock:

Sveiva opp bilen i garasjen og idet jeg hadde plassert garasjebukken under bærende del av ramma, så jeg at alle boltene var flere mm ut fra felgens omkransende høl...

-Og nå har det seg slik, som Handlingens Menn ville sagt det, at jeg er av dem som setter til boltene ved hjulskift og jeg ettertrekker dem både ved nedslag av gummi til underlag der og da samt tre til fem bruksdager etterpå.

Når da boltene lirker seg ut likevel begynner jeg fanmeg å lure.. Vel, uansett sitter de idag - en dag etter denne nye ettertrekkingsdagen min, og jeg kommer til å følge med dem framover.. :?

Kjørte min aller første tur oppom Haraldsrud med no gamle møbler, greit å ha vært der oppe også. Men jeg begynner mistenke at høyre bakhjul henger på handbrekket, dvs at den ene av de to som holder klossene til skivene ikke helt slipper. Har jo både Haynes, Zu Wird(e)s Gemacht og Bentley books utgaver så akkurat den detaljen skal jeg få sjekka.
Bussnr.5 wrote:Du finner'n under bilen,midt i mellom bakre bærebruer. Sjekk at armen på den ventilen bremserørene går inn i og ut av kan beveges opp og ned.
Mvh
Espen

...og jeg skal få sjekka opp akkurat detta med den lastavhengige ventilen siden jeg aldri har pella på den 8)

Til sist må jeg stroppe vekk innerdelen av Lokariskjermen bak på selvsamme høyre hjul fordi der er det en beta som lengst bak vil brette seg ut mot hjulet og det kan man jo si høres ved kjøring.

Ut over det er det kun frontruta jeg veit om før periodisk kjøretøykontroll til sommarnte men jeg skal nok allikkavæl ha den inn for første gangs test for å se hva jeg kan få på lista fra naboverkstedet. Bemerker de frontruta, sier jeg plukk av men stopp der og så henter jeg hjem bilen (240m) og begynner jobben foran dashbordet. Bytte til 2DIN stag, hive på lyddempematter og kable litt fram og tilbake mens ruta er av - for ikke å nevne antirustbehandlinga i vinduskarmen..
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-"Det finnes ikke". En favorittsetning på linje med "det går ikke an".

My ass... denne gangen gjelder det disse knottene som holder innertrekket på skyvedøra, akkurat som på Kakemonsteret løsner jo disse over tid siden de er festet med tokomponentlim i sin tid fra fabrikken og det da bare er et spørsmål om tid & temperaturskifte nok før de løsner..

Så jeg tok turen oppom Møller Ryen, har bedre erfaring medd em enn Møller Kalbakken men for moro skyld skal jeg dit idag for å se om Ryen fyllte meg med piss da mannen snakket :?

På Kakemonsteret mistet jeg opptil flere av knottene etterhvert som tia gikk inntil dørtrekket omsider var løst, denne gangen har jeg muligens mistet noen av knottene og fordi prisen for en pose knotter som jeg kjøpte til Kakemonsteret var såpass lav stakk jeg oppom faginnstansen og hørte hva den kunne koste idag. "Den har gått ut".

Skal leite litt her hjemme før jeg hører med tyskerne, det kan ikke være slik at selv Møller har oppfatningen om at så snart modellen er kjørt ut av utstillingslokalet så skal deletilgangen strypes.. :evil:

Med det - om noen hugger en Caravelle facelift eller Multivan, la meg pelle av disse føkkings knottene i dørtrekket først, da 8)

Ett av to verkstedbesøk ser ut til å gå i orden, må bare avklare med dem at jeg skal ha fem komplette hjul og ikke fire som opprinnelig forslag gikk ut på samt spikre dato. Jeg tar sikte på 2. eller 3. mai fordi det passer meg aldeles utmerket.

Over helga stikker jeg oppom Sønnak i Brobekkveien og leverer inn det utrangerte fritidsbatteriet til Vidvandre og kjøper flette nytt på 140Ah etter samme mál. Når de har det, blir det jaggu å donére det tidligere okay 90Ah-batteriet jeg fikk av Peter aus Dautschland (danke, du alte) som har tjent meg vel men nå er på samme verset det opprinnelige batteriet var.

Etter verkstedbesøket i begynnelsen av mai, ser jeg for meg tre langhelger med kjøreturer ut av byen fra slutten av april til midten av mai - akkurat nok til at jeg ifm PKK tar oljeskift & det naturlige byttet av oljefilter da 1. juni (forventningsstyring av verkstedet). Da skal bilen være okay inklusive bytte av frontrute innen innlevering 1. juni og halve juni er full av langhelger med langturer til hhv Sverige og Danmark. Vel, langt og langt - Elfsborgsmarschen i Göteborg for sjette (?) gang og Hærvejsmarschen i Voborg i Hærvejsmarschens 50.årsjubileum, min andre gang. Overnatter i bilen begge steder fordi det ser ut for at makker står over turene.

Så får jeg se ting an, passer kalenderen min med andres blir det mer turer før Drammenstreffet. I skrivende stund blir det vel tur innom gamlelandet ifm Buscamp i juli så mest sannsynligvis slenger jeg meg på VWBus.no på tur-gjengen og deltar østover. Ikke noe ekstra-ekstra over det.

Mikkmakkmed bilen har det jo vært i høst og på forvinteren, selv om at jeg nekter for at løst hjul har vært problem i forstillingsområdet tidligere (fordi det er hjul som er trukket åt og trukket åt og det på både sommerdekkene og helårsdekkene...) så virker det som om lyder, romling og småbråket som oppsto i Danmark igjen er avhengig av høyere hastighet enn 60km/t. Jeg har ikke kjørt i 80-sone/høyere så til uka tar jeg meg en runde og ser hva som skjer.

110km/t burde være garantert å gjenoppleve det, og hvis ikke får jeg svippe en tur til Sverige hvor den norske køen går fortere enn 110km/t :wink: Blir det kast på tvers av fartsretninga så er jo feilen der enda. Noe spent på det, for det kan ikke ha vært løst hjul - det ville ha løsnet fullstendig i Danmark i høstferien, eller seinere og boltene var (etter-)trukket til dengangen også.

Har fremdeles varmgarasjen men småspekulerer på å relokere ut av byen, småtitter etter egnende boforhold (til leie) i f.eks Enebakkområdet. Lavere utgifter er målet, og hvem vet - kanskje det finnes en garasje der ment for andre biler enn italienske sportsbiler tilhørende ei leilighet med to eller flere soverom beregnet for ei inntekt ? Time will show. Da går takboks på taket igjen, det kan en ikke i parkeringskjellere og parkeringshus her i landsbyen :roll:
Soveposer, liggeunderlag og sånt - lett men romslige kolli går da opp og så får en begynne bruke bilen igjen til det den er ment å brukes til.
Mister ett treff i sistehelga i april, siden jeg da kjører til Borås, men det er da andre treff der ute.

EDIT - ligger an til sambandssjekk på CB-båndet om torsdagen. Selv om Rune og John er noe ivrige i å la folk uten HAM-kunnskap være ringleaders (jeg tok det som en spøk, gutta) så har jeg et rør på 3-4m lengde som jeg ser for meg å kjøre oppom Grefsenkollenparkeringa (den i hellinga) med. Finne et punkt så langt opp som jeg kan slik at størst mulig areal av landsbyen er i frisikt fra antenna øverst - ikke umulig jeg går og spør folket som jobber der om å få stå bakom resteauranten, men det kommer jeg fram til ved oppmøte.

Primært er det sambandssjekk for å se om min nye radio gir bedre opplevelse enn den jeg har hatt liggende. Den har et kaudervelsk støysignal inn ved bruk, både når Daniita 1240'en mottar sin 12V fra sigarettenneruttaket så vel som Westfalias 12V Hellakontakt på B-stolpen (kanskje det blir anderledes nå som den kretsen får strøm fra fritidsbatteriet ?).
Gammelradioen kan ikke tunes uten enda mer påkobla utstyr (sukk, det skulle noen ha nevnt dengang jeg handla meg CB back in two thousand and nine..) og jeg ble fortalt før jul at hver gang en netter ned og kobler fra antennekabel fra radio eller antenna i andre enden blir kobla av må det tunes på nytt.

For så vidt som 111-stasjonen men hallo, vi snakker jo flette nytt utstyr (produsert for mindre enn ett år tilbake) så allverdens tuning ventet jeg ikke. Heldigvis har den egen tuningfunksjon i motsetning til gammelradioen. Får ha med både nyradioen og den håndholdte og koble dem opp på hver sin antenne oppå rørenden til værs. Så får jeg se hva som skjer.

Dersom det går helt fint med nyradioen så satser jeg på en tur ut av byen for Torsdagstesten. "Torsdagsklubben" som jeg ved etpar ufokuserte oppkall har prestert å kalle den, uten at noen angivelig har hørt det på SSB/USB :lol:
Dablir det å se om ikke jeg kan finne ei sikring til strømkabelen til Danitaradioen, den gamle radioen og å ha med alle tre til en knaus med litt utsyn - skal ikke på toppen men en parkeringsplass noen km unna. Mest for å lytte. Har jo ikke så mye å si, men jeg håper på at nyradioen kan nå Lier derfra.

Det skal bli moro med luft-Eberen surrende og gå mens motoren er avslått, i allefall. Frosne bein og glad mann + Fjordlands burde være noe. Satser på overnatting på torsdagsturen og så ratte hjem utpå formiddagen om freddante.

EDIT II :

har alltid hatt en fornemmelse av at "noe er galt" i Vidvandre mtp varmeapparatet, eller i allefall kjølevæskeanlegget. Tidvis dugg på innsia av ruta under kjøring, luktav kjølevæske under kjøring (ut av lryss, aksellereasjon, oppoverbakker etc) men tatt meg av saken som godfjott er ved å skru på ventilasjonen :wink: Blir som å blokkere fjesinger på Facebook for da går problemet over... :roll:

I mai blir jeg mest sannsynligvis å nappe ut frontruta før PKK, og herje litt i fronten på bilen. Ut med dash, vekk med fjas og inn med 2DIN-ramma bl.a, strekke diverse typer kabler og da altså inspisere varmeapparatregisteret i dashen.

Etter sigende kan det være nettopp varmeapparatregisteret som har en lekkasje og da skal en kjenne smaken/lukta av kjølevæska og tidvis kunne oppleve dugg på innsia under kjøring (på rutene, da). Dersom dashen er ute (og den tar jeg ut om ikke verkstedet som skal ha bilen på PKK sier at den ruta skal stå i to år til) så ser jeg over registeret og evt fikser vha bytt del. Det må da selv Møller kunne ha i sine lister :roll:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-i disse tider hvor selv trådstarter kan fritt og uhemmet pisse i egen tråd også her på forumet, så kan jeg melde noe mer edruelig at dersom en skal ha kjøretøy med skilt på verksted i Tyskland ligger det an til diverse papirarbeide. (Kunne vedkommende anvendt blikk fra T4 skyvedør ville han fått den av meg, men istedet kom personangrep og usakligheter - også pr PM. Må være pinlig å ha det slik)

Tyskerne krever nå at kjøretøyet blir importert før jobben og eksportert etterpå. Godt mulig dette er ren pro forma-import/eksport, det finner jeg ut så snart Zoll-gjengen svarer meg (forhåpentligvis innen helga).
Men hva i all verden skal man gjøre om en ikke kan gjøre flere ting på samme tur ?

Jeg kjører Oslo - Borås påvei ut, skal jeg da innhente eksportskjemaene fra Svinesund på utreisa ? Det spurte jeg Zoll om. Eller skal jeg avvente to døgn før jeg ruller i land på Stenakaia i Kiel.
Mellom ankomst Kiel og oppmøtet på verkstedet så skal jeg ikke bare forlate Tyskland, men også krysse tre landegrenser før jeg dagen etter igjen kjører inn i Tyskland. Er det et problem for Zoll og en eventuell eksportlisens på Vidvandre ? Venter i spenning.

Etter verkstedbesøket, så venter nye 12 grensepasseringer før jeg parkerer i das Syncro Corner på Bullidays for etpar netter.
Endelig utreise fra Tyskland blir søndagen treffet slutter via Colorline i Kiel, nytt besøk hos Zoll forventes for tentativt stempel i boka. Deretter oppmøte på tollkontoret på Fillipstadkaia for betaling av 25% moms og så er alt i orden.

Underlig firma som reklamerer og promoterer seg selv med at de gjør jobben, ikke gjør jobben. Ellers ville jeg gjort dette hjemme.

Med på kjøpet er 5xBG/G AT og felger i samma slengen. Grei pris, selv med norsk moms ved hjemkomst.
Etter hjemkomst er det å forberede PKK og bestille time 1. juni til den. Med litt flaks kan bilen "nesten" gå igjennom da, får se.
Eneste aber er frontruta, er de mer nøye enn dagens PKK-forskrift så krever de bytte av frontruta. Og om så er tar jeg ut bilen med ruta vekk og skrur litt i området dashen på egen hånd før bilen deretter leveres tilbake og får montert frontrute igjen før PKK bestås.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Skal bare... :roll:

Rakk oppom en kompis etpar fylker lengre opp i steinrøysa, og påvei hjem stoppa jeg på Koppang. Fint her, det er ikke det. Bilen funka prikkfritt (hallo, selvsagt) hele veien og forbruket er lågt.

Men at jeg kunne glemme å la vær å åpne skyvedøra i -23' etter å ha kjørt i mil etter mil i slike temperaturer er pinlig. Skyvedøra går fint opp og igjen men ikke ph om den lukker og låser, dvs holder seg inntil. Samma skjiten med både Kakemonsteret og Tyskerbrakka, må ha lunk temperatur innåt skyvedøra for at låsmekanisken skal ta i og selv om det nå er -19' der ute er det lenge til klokka er 1300 og yr.no lover nullføre her :lol:

Får fyre opp etter frokost og se hvor lang tid bilen trenger (uten fiksa hjelpevarmer foran). Tanken er å ha såpass med varme fra det bakre varmeapparatet bakom passasjersetet at det gjør låsmekanismen medgjørlig. Får vel fyre luftvarmeren også, bak førersetet for å ha på ekstra med värme der bak. Kommer til å ta sin tid. Heldigvis er ikke frontruta nediset, det ert da et godt tegn.

Blir umak av å ha varmgarasje, kjenner jeg. Ingen skraping, saltlaken ligger stort sett igjen på betongen under bilen om mårran osv. Det er ikke som å ha bil, egentlig. Null skraping, null frysing og kalde fingre eller kald nese. Nesten kjedelig.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Image Sånn ser den ut med lett innsausing av væte fra bakken under kjøring i minusgrader.

Fra Trondheim og sørover var det borti 23 blå, og den væte som engang hadde lagt seg på Vidvandre i dagslys hadde satt seg godt fast og da i større mengder enn det bildet fra to dager tidligere viser - det er såpass av isen tidvis tar borti dekket :lol:

Var litt her og der, fra Koppang og ut på Rv-3 slo det meg at jeg ikke kjenner østre léd annet enn på aksen Elverum - Rena så kort vei sør om Koppang er man på Stai. Der går det da ei fin bru rakt over Glomma til solsia av Østerdalen.
ImageImageImageImageImageImageImage

Ratta meg nedover det jeg antar er grusvei på sommarføre og fant både det ene og det andre (Hjelpeplass 7 sitt skilt er f.eks vekk) men da jeg hadde kjørt igjennom Regionfelt Østland og var på siste heimvægen slo jeg inn "unngå motorvei" på Google Maps på mobilen, og plugga i mobilen i pioneerspilleren - steike! GPS-dama var plutselig hørbar i stereoen :D Vel, jeg kjørte mang en småvei nedover fra Elverum men da jeg kom til rundkjøringa uttafor lænsmainn i Nittedal, avbrøt jeg. Ikke synlig motovert for å kjøre rundt Nordmarka etter mange timer på veien, akkurat. Det ble raka vægen hemmatte.

Det med skyvedøra har jeg opplevd alltid når det er kaldt på t4'erne. Nå som jeg kjører uten innertrekket til skyvedøra kunne jeg jo fritt inspisere tingenes tilstand og alt så okay ut men nederste dings på låsmekanismen ser ut som ei arm, den sto i nedre posisjon. -Kan den settes i øvre posisjon ? Jada, det kan den. Da låser døra som normalt... :lol: Jeg har brukket koden til de tyske ingeniører - det er "bare å ha av" innertrekket og vippe den armen opp når døra ikke vil gå igjen i kulda. -Som om det er en løsning...

Nå, som bilen har stått ei natt til avrenning i varmgarasjen og det ikke skal være mer is på bilen stikker jeg og dusjer bilen på Statoil. Trenger ikke ha rust på bilen om en kan unngå det, si.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Testa ut E45:an siden fredag, dvs tok en snaromvei via Sulis. Moro å teste BF/G AT ko-II på is, skal jeg relokere til steder man har fornuftige brøytefolk så blir det pigg & seip tvert. De stedene det ble glatt, ville piggfrie "vinterdekk" ikke hatt det stort bedre og det lover jo godt.

Bilenn har gått som ei klokke, spør dóg ikke hva slags klokke. Må ha begge de skråstillte stagene foran framhjulene i hjulbuerommet, de som skal hode frontfangeren ut og vekk fra bilen. Den ene var på sitt vis løs, den andre har brudd midt på (skal en ikke sparke i støtfangerne for å løsne is og snø midtvinters lenger?) men de er lette å erstatte.

Har fremdeles tidvis rakling i det jeg og jentungen oppfatter som venstre bakhjul, og nytt fra denne turen er fremmedlegemer i nærheten av bremsene som lager gnisselyd ved oppbremsing. Skal åpne litt her og der og spyle imårra, tar det for gitt det dreier seg om sand og småstein (tenke seg til, det går an å strø med strøsand selv i 2018 istedet for å salte...). Plages også av at kjørelyskretsen fjusker, starter bilen som vanlig og kjører ivei men ved f.eks rast/pissepause/whatnot hvor en subber ut så er frontlysene avslått. Må skru på til nærlys manuelt og tilbake til 0, før kjørelyskretsen er med.

i -16 hvor bilen sto natta over, tok det tid med glødinga og det er dels underlig og dels slett ikke. Pluggene ble bytta i fjor, startbatteriet ikke. Det må vekk en vakker dag. Lider ingen nød med batteribooster så jeg vil hevde jeg hadde fått fyr på dieselen der den skal fyres opp vha boosteren og bilen uten noe mikk makk om det hadde vært kaldt, også.

Holdt på å kjøpe fritidsbatteri av Exim, dvs Bilxtra nå. Sto over fordi de var opptatte og dette var hjemreisedagen og bilen bare venta på å få kjøre etter tre dagers pause.
Kom oss ut på en glatt E6 fra Fauske og jaggu stengte ikke polisen veien en tid etter vi hadde passert. Det jeg kjenner som 80-soner det har vært gjennomført fartsetapper på midtsommers, gikk det nå i 50 til 60km/t uten blygsel. Når det heter Kvennfloget fordi det muligens falt etpar kvener ut der i sin tid, er bare 400m rakt ned - så kødder en ikke med føret på veien.

Bilder på instagram, twitter, tumblr og i blogg for dem som liker å legge ut sånt. Vi er jo ikke på forumet lengre.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Da er fire komplette hjul fra fire forskjellige sett lasta opp på bilen, går på dynga imårra. Begrensa hvor lenge en kan lagre ting.

Eksosanlegget jeg betalte lokalt verksted for å montere (dels med deres deler) i januar i fjor, har sluttet røret fra katalysatoren, den buen som da skal føres langsetter skyvedøra er jaggu av. Får legge meg under og se om jeg får dytta røret inn i katalysatoren igjen, kan jo ikke være sånn at dette bare skal vare et års tid.

På leit etter fritidsbatteri for å hive inn baki, der Ladegerät virker som det skal så med et fungerende batteri der bak kan en jo begynne gjøre noe med bilen annet enn å kjøre. Enn så lenge er deler av skapseksjonen demontert og så lenge Harald A Møller mener de ikke kan skaffe delene som skal holde skyvedørstrekket på plass, så er også skyvedørstrekket demontert, det også.

Rakk en tur oppom Trondheim for tre uker siden, tok en tur til Fauske i påska. Blir vel no småkjøring i månedsskiftet også, om man når tak i noe så eksotisk som folk som veit detta med eksportlisens. Jaja, greit å ha noe å pusle med.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Neste runde hjulkast blir over helga. Underlig folk ikke vil ha, prisen er det ikke noe galt med men når andre spammer ned salgstråder uhindra (og at de tror det er normal opptreden..) så blir det vel slik.

Var og henta meg stag for å holde plastskjermen under frontfangeren ute i hjørnene. Kosta med fire popnagler hele kr. 317,- så det var en hyggelig Møllerpris å få på fredag. Får vel legge om til sommerhjul over helga og i den anledning også poppe på plass stagene så skjermen slutter vibrere og dirre under kjøring.

Om to uker starter jeg på en liten langtur. Blir moro å se om alle mål oppnås men det er for så vidt overkommelige mål. Time will show.

Og en gammel historie for nye lesere, har (gjen-)oppstått. Postimage. Enten er de hacka eller så har de flytta for bilder på forum, blogg etc hvor tredjepartsserver er et must så vises ingen av bildene. Helproff gjeng, kom til oss så får du bildene dine på nett (og vi glemmer fortelle når vi nekter deg det)..

Godt det er helg.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

En ting jeg veit jeg kjenner meg sikker på mtp Vidvandre, er at bremsene nå er modne for utskift. Kan vel ikke si det gnistrer når jeg bremser, men det kjennes ikke langt nok unna til at jeg lar dette fare 8)

Venter på bistand om hva jeg trenger samt påloggingsdetaljer så handler jeg hos Martin. (innhenting av nytt passord medførte egentlig ikke noe, avventer i spenning etter å ha sendt fram mail (Chrome og Firefox)).

Hiver vel på sommerdekkene i mårra, eller noe sånt. Det er den tia av året, si.

Hentet stagene som holder hjørnet av plastskjermen under støtfanger, mine er brukket - well, i alle fall i to deler på begge sider. Telehiv skal regjeringsparti forhindre ved å legge enda mindre pukk i veglegemet - hippier.
Men stagene og feite popnagler kom på enorme kr. 317,- hos Møller så da shoppa jeg tvert. Får ta det en dag jeg ligger under fronten og knoter fra før av.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Hive på sommerhjul ? -Ja.

Løfte opp, sikre med bukk, få av BF/G og myse på bremseskjold og annet. Ingen synlig overdreven slitasje på bremseskiver bak, goodshit. Hive på sommarhjulet, og nei. Senterringen, ja. Klippet av i vinter fordi den hadde grodd fast i rust på ubehandla stål. Jaja, sånt har de på Møller.

-NOT!

Og for dem som ikke vet det, så er ETKA også relativt agressivt frisert for deler til T4. Det er jo en "ganmel" bil, må vite men ikke så gammel at den og deres eiere verden over kan håpe på støtte fra Volkswagen Classic Parts (for der er vel bare de eksklusive veteranbilene som rikfolk som Jay Leno eier?).

Men deleguru bak disken på Ryen uttalte at om jeg dytter ut senterkopp står delenummeret på den på innsia og med det skulle han finne senterringer til meg. Slo på stortromma og rekvirerer fem senterkopper i samma slengen, så har jeg å hive på felgene.

...om ikke VW Norges cunning plan er å eskalere segregasjonspolitikken sin til at alle med T4 er dumme. Jaja.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Litt søken og leting samt innhenting av info fra Møller så kom vi fram til at detta ikke er originale VAG-felger, på tross av diverse VW-logoer.

Sommerhjulenes felger er AEZ produsert av CMS gjør at da går jeg til harrysjappa senkeflokken handler sine hjul fra. Må vel gå an å finne tak i både senterringen og senterkopp derfra.
Post Reply