-Ingen som kjenner noen rally- evt rallycrossførere som kan si noe om symptomene heller ?
EDIT - sniker inn et innlegg i innlegg 060118, så å si.
Har ført med sirlig skrift på kalender hva som skjer i.l.a kalenderåret og pr dato så ligger det an til atjeg kan få meg 26 døgn i Vidvandre. Da er ikke bilferiering påtenkt ut over en tilfeldig myggklappertur østover i juli. Skulle det bli tid til feriering vil jo moroa ingen ende ta og det blir ytterligere døgn i bilen.
EDIT II - sniker inn ett til et 080118.
Sitter og funderer på kalenderen, ikke det at den romerske (den julianske eller den augustinske, vel ?) byr på noen problemer men for første gang siden 2006 skal jeg ikke til Nijmegen til sommeren. Jeg forsøkte jo å gå 4x50km i fjor, og knærne var ikke dem som ga meg problemer. Dro ned fordi det er en gid ting samt at jeg skulle rekognosere før jeg og jentungen ligger an til å ta turen ned i 2020 når hun er 11 og kan gå første gang (om hun fremdeles vil).
Har bodd i militær provisorisk leir i alle år, ikke så rart når jeg jo har gått militært også. Men siden jentungen ikke er militær og ikke skal gå militært (de første årene hun kan gå) så måtte jeg ned og myse på hva sivilistene kunne bruke.
Hotell er for så vidt en løsning, sånn med normalt blikk på opphold og fasiliteter. Men når jeg og dengang kona fikk tilsvar om at vi måtte ha to dobbeltrom (viste seg være bare tullball med to dobbeltrom) de 10 dagene vi dengang så for oss å være der, så lå prisen for de to faser hotellene tar i Nijmegen på føkkings NOK 25.000,-.
De har normal hotellpris fram til kvelden før marsjen, og så skrur de opp prisen noe innåt skogen før de da fredagen marsjen ender (4 dager senere) ned til normalpris igjen. Fordi de kan, kunder har de jo nok av med over en million besøkende i marsjuka og 50.000 tullinger som driver og går rundt om...
Så jeg visste i fjor på denne tiden at det ikke kom til å bli hotell i fjor sommer, og neppe når jentungen og jeg skal ned. Hva gjør man så ?
Jeg gikk i varmgarasjen og så litt rundt om i bilens camperdel. Alt var som forventa og siden jeg bare skulle sove i bilen var ikke kravet til fritidsbatteri som virker og med det belysning over batterilykt/hodelykt noe å mase om. Mobiltelefonen jeg bruker som loggfører, Endomondo.com anyone ? får jo strøm fra de tre nødladerne jeg handla hos Clas Olsson og de kan jeg alltids lade fra hhv det skrale fritidsbatteriet som står i bilen alternativt startbatteriet siden jeg har batteri booster og kan starte bilen om startbatteriet skulle være noe nedtappa hjemreisedagen.
Fra leiren veit jeg at dass & dusjfasiliteter kan komme på flak og det hadde disse
http://www.vierdaagsecamping.nl/ sikret seg å også ha. Kanskje ikke så rart, marsjdeltakerne har visse behov som må dekkes og de kan dekkes på enkelt vis.
Vierdaagsecamping Lent har holdt på i 40 år og har god kontroll på det de driver med.
Selv om ikke nærmere angitte bærumssjåfører på storbuss valgte kalle det sigøynerleir
Jeg leide en flekk til Vidvandre og håpte det kom til å bli en porsjon skygge under oppholdet fordi å skulle ligge i/ved bilen i 33'C har vi gjort før og det er begrensa moro. Det var 30' da jeg ankom, mener jeg, på lørdagen føre marsjen og etter å ha funnet fram til anvist plass var det å finne sør. Jeg hadde med solcellepanelet som en vakker dag skal på plass - men for å koble det opp må en jo komme til fritidsbatteriet. Og for å komme til fritidsbatteriet må en skyve setebenken framover og det kan man jo ta rennafart og hoppe & drite i når det ligger fremmedlegemer i skinnene som setet går fram og tilbake i
Lang historie kort ? Mannen med beinbrudd i knær prøvdefire-fem ganger å rikke setet men valgte istedet å bare legge seteryggen ned og etablere seng for senere bruk istedet for å kuke rundt i sola med kabler og laderelé og solcellepanel som senere skal oppå taket for montering der og fysj og føy.
Ingen vits i å gå opp gamle skader når man har brukt over 2.5 år på å roe ting ned, si.
Sjekka at gardinene var som de skulle og heiv opp varmeduk (heter det antivarmeduk når den skal reflektere varmeenergi, tro? Funka som schmør i sommervarmen, jaffal) og monterte mine aldrende lufteventiler for framdørene og Vidvandre storkoste seg i sola

Jeg satte opp en solskjerm jeg fant på Amazon med motiv fra cockpit på en ikke nærmere angitt Correllian Engineering Corporation YT-1300 Freighter, ei søt dame, en aldrende kappekledt fyr og en hårete fjesing med en blikkboks bakerst. Fikk etpar kommentarer fra naboene for den, de er Star Warsfans, de også.
Så jeg sikra åstedet og stakk tilbake til byen. Nijmegen, altså. Landsbyen Lent er en del av Nijmegen kommune men ligger på Nordsiden av elven Waal eller Rhinen som andre kaller den i andre land. Sykla omlag tre kilometer og vips! var jeg der sivil start og målgang er. Tok jo ikke lange tia å komme seg dit så jeg tråkka litt rundt og så etter steder å parkere sykkelen under marsjdagene - lite visste jeg at det bare er å finne et gjerde i gangavstand (men ikke for nært) stedet og bare låse sykkelen sammen med de mange tusen andre syklene som står låst til gjerdene rundt start- & målområdet.
Med bare 3'ish km mellom sentrum av Nijmegen og bivuakk, så jeg i grunnen ingen hederlighet i å sykle hjem på ustø bein da natta begynte nærme seg så jeg tok taxi for å teste den transportmetoden også. Nærmeste hotell ift den provisoriske campingen lå rett på andre sia av jernbanestoppet jeg senere skulle bruke mest for transportetappen hjem eller til byen.
Kosta ikke allverdens med drosja men €2.30 vant. Da var det mer makelig å subbe opp fra jernbana om mårran,godt om plass på toget var det også.
Selv om Californiaene har to gassbluss, er ikke mine (sukk, jeg veit - ENDA!) operative. Jeg driver og forsøker få klørne i rett slange og den jeg har, med orange farge fra Reimo er feilgjenga i påkoblinga til røret man skal skru på for å gi gass framover i bilen. Jeg må ha tak i den gule slangen, den er rektig gjenga. Man lærer underveis.
Dermed har jeg til gode å legge igjen tonnevis av steikos og matfett i bilen og det må jeg i grunnen si meg svært fornøyd med. Planen er at jeg bare skal koke vannholdig føde i bilen, og så bruke annen gassdrevet plate utenfor bilen (selv om det trekker litt nå og da - underlig nok virker det som om det skal trekke mest rundt bilen når jeg skal til å fyre opp propanblusset og hive på steikpanna..
Siden jeg naturlig nok oppholder meg mest i byen, alle jeg kjenner ifm marsjen er jo der for enten å handle inn elastisk sportstape (tensoplast) eller finne seg fotbadekar - eller øve på alkoholtilvenninga, så er man jo mye der. Det er rikelig med mattilbud i byen og egentlig vanskelig å finne noe som er dyrt. Dermed har jeg alltid etter at jeg sluttet henge oppe i militær leir, hatt både kontroll på vøskebalansen og matinntaket. Sant å si har det vært år hvor det tilbudet en betaler for i leir ikke har vært tilstrekkelig og da er det jo digg å bare stikke ned og ete eller ta noen ø... -sportsdrikker med likesinnede.
Da jeg satt med google maps i fjor på denne tiden og myste litt rundt for å finne de forslkjellige tilbudene for overnatting som innebærer bruk av camper/campingvogn/combicamp/hustelt/villatelt så fant jeg opptil flere på sørsiden av elva men de var samtidig noe mindre enn den jeg valgte og virket i utgangspunktet helt greie for meg - men jeg siktet litt høyere ettersom det jeg behøvde å lære meg var hvordan det kan være der jeg fant det mest formålstjenestlig å ha tørrtrent på å bo sivilt før jeg parkerer Vidvandre med jentungen med.
En asfaltert flate med pissoir kobla opp rundt nærmeste hjørne kan i varmt vær stinke ganske så effektivt og det er begrensa moro å ankomme en sommervarm bil etter å ha gått 30+ km påhardt underlag og alt en vil er å få av seg spasserskoa, komme seg igjennom dusjen og få tatt en liten sykkeltur for å løse opp musklatur og finne et sted å spise på.
-Det siste en da trenger er at det pissoiret har fått skrudd av vanntilførselen slik at ittno av det folk har avlevert der, har blitt skyllet vekk...
-Derfor valgte jeg en noe større flekk hvor de som sto for campingen også har holdt på med detta en tid. De har i det minste tenkt på sanitærløsninger annet enn at "vi åpner denne delen av butikken og der er det 1 dusj og tre dass fordelt på 60 campingenheter".
Nå fikk ikke Vierdaagsecamping Lent bli akkurat der i Lent mer enn etpar år, tomta vi sigøynerne bodde på i fjor er forlengst regulert vekk til boligområde (sant å si, så flytter nederlenderne elva og endel hus har tidligere måtte rives pga dette, noen av dem som skal flytte til der campingen lå eide de husene som måtte vekk) og i år skal de holde hus omtrent 3km lenger Nord-Nordvest ift fjoråret men man sykler langs samme jernbane og over samme jernbanebro (gang- og sykkelsti i sikker avstand fra jernbanesporene) men det kan godt tenkes at disse seks kilometerne ikke skremmer jentungen om to år.
Det året en fyller 11, og da er det uavhengig av om bursdagen er i desember eller som for jentungens del at den er i januar, så sier det nederlandske idretsforbundet (KNBLO) at man kan gå 30km hver dag disse fire dagene og kvalifisere seg til denne underlige medaljen jeg engang i tiden mottok en svett, varm og vond sommerdag for 19 år tilbake. Riktignok må de på 11 ha med følge underveis og som et slags plaster på sårene, blemmene og ømme muskler så får dem som følger det jeg er vant med å kalle ordonnansmedalje fra marsjen - jeg vil få et usselt 2-tall å ha på den om vi nå rekker å rusle i mål innen frist. Er jo langt.
Et godt alternativ til å bo halvveis til Arnhem, er å bo hos kjente og så sikre oppstandelsen med vekkerklokke og rutine om mårran. Da fra sørsiden av Nijmegen, tre-fire stopp unna. Greit, det også. Der er det jacuzzi og om det skulle bli et varmt år tror jeg jentungen ville satt større pris på å kunne ha både fotbad og jacuzzi til disposisjon i tillegg til bilen parkert i skyggen av en villa der. Alle fasiliteter inne, bo i bilen. Nice and easy.
Som nevnt skal jeg ikke ned i år, og det blir som det blir. Det er dóg ikke umulig at Vidvandre og meg er å se langs sporet neste år. Jeg har tilbudt meg å være sykkelordonnans hvis primæroppgave er å ankomme rasteplass, enten organisert av de skandinaviske militære organisatorer eller på egen hånd, og så forberede avdelingens ankomst.
Jeg gjorde det i 2016, var moro og knærne likte syklinga svært godt og jaggu fikk jeg ikke brukt Vidvandre på eftan også
Rett før ankomst leiren går man igjennom et boligfelt. Jeg har i alle år snakket om å grille der og la steikosen sive mellom store eiketrær og pirre utslitte folks neser

Slett ikke umulig at jeg stikker ned som turist om jeg ikke støtter avdeling neste år, og setter Vidvandre der både den og Kakemonsteret pleier stå og så fyrer jeg igang grillen fra ca. kl. 1000 hver marsjdag når de første begynner nærme seg slutten for dagen, og da bare holde løpet med øl og burger til de som går skal være inne til 1700
En ting vet jeg og det er at da får Vidvandres kjøleskap og alt av kjølebager jeg har, virkelig kjørt seg. Da er det endel skandinaver som har forventning om at jeg serverer både grillmat til dem og ei duggfrisk øl eller to - og om jeg skulle stått der, så er det jaggu ikke umulig (Sparbutikk ett kvartal unna, ikke bare sportsdrikk å finne der).
-I stedet for alt dette tullballet skal jeg istedet dette året modifisere myggnettingen på disse ventilene jeg har for montering i vindusramma, som settes i klem mellom vinduskarm og vindu. Har noe som kaltes babyduk som jeg skal lime på innsia for å holde knott vekk, det ligger an til at det blir VM i myggklapping på meg i sommer. Da trenger jeg ikke ta dem med inn i bilen, tenk - Vapona og myggspiral til tross kjenner jeg mygga såpass godt at jeg forbereder meg allerede nå