Tec 7'en jeg la på i går var enda ikke helt tørr i dag. Så da får jeg vente litt før jeg maler over...
I mellomtiden kikket jeg litt nærmere på turboen, og fant ut at den må ut. Og for å gjøre det komplett så tar jeg ut både innsug og eksosmanifoldene også. Så får jeg sjekket ordentlig etter oljelekkasjer. Som sagt så gjort.
To av de tre boltene som holder turboen til manifolden løsnet greit, men den siste satt bom fast. Og med litt rå makt knakk den faktisk

Jeg er nok sterkere enn jeg trodde, men gjengene er i turboen, og den er søppel uansett, så det gjør ikke noe. Verre var det at en av mutterene til eksosmanifolden ikke lot seg rikke. Først når jeg fikk banket på en 10mm tolvkantkopp greide jeg å løsne den. Seks av pinneskruene fulgte med sine respektive muttere ut, to sto igjen. Men ved hjelp av et par muttere fikk jeg ut de to siste og. Eksosrøret ut fra turboen var som nevnt sveist fast i to av pinneskruene, en kjapp runde med vinkelsliperen løsnet også disse.
Endelig står motoren nå strippet for manifolder og jeg kan nå studere alt uten hindringer. Toppdekselpakningen ser ut til å ha lekket litt, så den må byttes. Har alle pakningene liggende så det er ikke noe problem.
Og med turboen løs på arbeidsbenken kan også den inspiseres. Det er nesten en mm sideveis slakk på akselen, og begge turbinhusene er fulle av olje:
Dette tror jeg kan tilskrives at oljereturen fra turboen ikke har vært loddrett og at den går inn i blokka slik det var i Golfen (eller hva motoren egentlig kommer ifra) i stedet for i bunnpanna slik jx'en har. Dette endrer jeg selvsagt nå når jeg monterer alt sammen igjen. Er litt spent på hvordan jeg skal legge opp oljetilførselen til turboen, nå er et rør fra filterhuset og til turboen, lurer på om det tåler å bli bøyd såpass at det passer etter at turboen blir vridd...
Lurer på om jeg også skal montere det TDI-innsuget jeg har. Eller om jeg skal vente med det til jeg har bestemt meg for hvilken ladekjøler jeg går for.
Nok arbeid for i dag. Brickwerks neste