'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Har vært ute og målt litt, og det ser ut som jeg måtte hatt nærmere 10cm spacere for at Coach-felgen skal gå klar av calipperen. Men så kom jeg jo på denne sangen fra Øystein Sunde...
Og bilen min er fin som fan
Spinner på første og spinner på annen
Med vrengte felger og radialdekk
Ligger'n på veien som en hissig klegg
Og her er essensen: om jeg snur Coachfelgene med utsida inn og får tak i noen laange bolter (Trenger ikke være hjulbolter engang da de kun skal ligge an imot baksiden av felgen) så går felgene godt klar av calipperen. Jeg slipper å ødelegge felgene, og bilen kan flyttes uten at jeg trenger å være redd for at noen skal trø på bremsen mens den står der.

Problem solved :-) Må bare finne ti lange bolter i M14x1,5.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

:mrgreen: Genialt!
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og mens bilen faktisk har tak over hodet er det vel på tide å se på et par av de sakene jeg har gruet meg til mens den stod ute...

Bunnpanneskifte. Har jo en tid hatt ny bunnpanne liggende (takk Foxhome) men jeg ville ha tak i et originalt påfyllingsrør før jeg gikk i gang, for evt å kunne montere dette samtidig. Dette fikk jeg fra Ducce nå rett før jul og da var det bare å gå i gang. Det gikk relativt greit å få ned den gamle bunnpanna, en av skruene manglet, et par var løse og en var litt knøvlete å nå. Men bunnpanna var nede i løpet av et lite kvarter.

Opp med den nye bunnpanna var like enkelt og det var med spent mine jeg forsøkte å tre påfyllingsrøret på plass. Etter et par forsøk både ovenfra og nedenfra satt det der det skulle. En stund lurte jeg imidlertid på om det måtte på plass før bunnpanna, eller om jeg måtte demontere servopumpa. Men til slutt var det på plass. Ska bli en fryd å ta første oljeskift gjennom inspeksjonsluka.

Men så tenkte jeg at jeg kanskje skulle forsøke å få oljereturen fra turboen dit den egentlig skal. Enn så lenge går den inn i blokka slik den gjorde på donorbilen (Golf?) og det er alt annet enn ideelt. Det er sannsynligvis derfor motoren nå bruker olje og at det er nettopp i tetningene til turboen det lekker. Stadige drypp ifra flensen mellom turbo og eksosrør, og tydelige spor av olje inni innsugsslangen tyder på det. Har diverse koblinger og metallomspunnet slange liggende, men da hadde det jo vært fristende å montere ny turbo også. Den som står der nå er som antydet moden for utskiftning... Det er en operasjon i seg selv, da pinneskruene i turboen som skal holde eksosrøret er sveiset fast, en nødrep som forrige eier måtte gjøre rett før jeg hentet bilen og som faktisk har holdt helt til nå. Har ny (nyere) turbo liggende, denne er imidlertid fra en TDI så da er jeg litt spent på om den passer. Det var vel noe med flensene der som ikke alltid var likt. Har den tilhørende eksosmanifolden og, så på ett eller annet vis bør det passe.
OddN
-
-

Post by OddN »

En annen sak som trenger ettersyn, og som var den opprinnelige årsaken til at bilen måtte inn i garasjen er takluka. Bilen har en ettermontert, men original glassluke foran. Denne er montert ved at originalluka er kappet ut med ca 5cm blekk rundt hele. Denne er så felt inn og limt med karosserilim i hullet til den uoriginale glassluka som bilen hadde tidligere. Dette har nå begynt å lekke og ved nærmere ettersyn ser det ut til at det er en sveiseskjøt mellom dreneringsrenna og takbiten fra donortaket som har gått opp. Ikke limingen mot originaltaket som jeg fryktet. Har gjort rent og lagt en streng med Tec7 langs hele sveiseskjøten. Denne dekkes av en tynn svart list som poppes fast, og jeg legger en dasj Tec7 rundt alle popnaglene og...

Håper det holder tett nå.
Last edited by OddN on 28 Dec 2017, 16:41, edited 1 time in total.
4x4syncro
-
-
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695

Post by 4x4syncro »

Er noe eget med en bil som står tørt og godt, blir litt lettere å få ting gjort :)
Men ikke lenge til det blir skilt på denne nå da? :wink:
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
OddN
-
-

Post by OddN »

4x4syncro wrote:Er noe eget med en bil som står tørt og godt, blir litt lettere å få ting gjort :)
Men ikke lenge til det blir skilt på denne nå da? :wink:
Det nærmer seg nå ja. Har et annet prosjekt som nok har bittelitt høyere prioritet (i allefall hos sjefen) og det er bakseter i Touranen som blir 10 år i januar...
OddN
-
-

Post by OddN »

Tec 7'en jeg la på i går var enda ikke helt tørr i dag. Så da får jeg vente litt før jeg maler over...

I mellomtiden kikket jeg litt nærmere på turboen, og fant ut at den må ut. Og for å gjøre det komplett så tar jeg ut både innsug og eksosmanifoldene også. Så får jeg sjekket ordentlig etter oljelekkasjer. Som sagt så gjort.

To av de tre boltene som holder turboen til manifolden løsnet greit, men den siste satt bom fast. Og med litt rå makt knakk den faktisk :shock: Jeg er nok sterkere enn jeg trodde, men gjengene er i turboen, og den er søppel uansett, så det gjør ikke noe. Verre var det at en av mutterene til eksosmanifolden ikke lot seg rikke. Først når jeg fikk banket på en 10mm tolvkantkopp greide jeg å løsne den. Seks av pinneskruene fulgte med sine respektive muttere ut, to sto igjen. Men ved hjelp av et par muttere fikk jeg ut de to siste og. Eksosrøret ut fra turboen var som nevnt sveist fast i to av pinneskruene, en kjapp runde med vinkelsliperen løsnet også disse.

Endelig står motoren nå strippet for manifolder og jeg kan nå studere alt uten hindringer. Toppdekselpakningen ser ut til å ha lekket litt, så den må byttes. Har alle pakningene liggende så det er ikke noe problem.

Og med turboen løs på arbeidsbenken kan også den inspiseres. Det er nesten en mm sideveis slakk på akselen, og begge turbinhusene er fulle av olje:

Image

Dette tror jeg kan tilskrives at oljereturen fra turboen ikke har vært loddrett og at den går inn i blokka slik det var i Golfen (eller hva motoren egentlig kommer ifra) i stedet for i bunnpanna slik jx'en har. Dette endrer jeg selvsagt nå når jeg monterer alt sammen igjen. Er litt spent på hvordan jeg skal legge opp oljetilførselen til turboen, nå er et rør fra filterhuset og til turboen, lurer på om det tåler å bli bøyd såpass at det passer etter at turboen blir vridd...

Lurer på om jeg også skal montere det TDI-innsuget jeg har. Eller om jeg skal vente med det til jeg har bestemt meg for hvilken ladekjøler jeg går for.

Nok arbeid for i dag. Brickwerks neste :-)
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:09, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Hvordan må du vri røret? Et alternativ er å kappe det og sette inn en rett skjøt type hydraulikk, (tror den delen heter GE, lenge siden jeg har jobbet med sånt) da vil du kunne snu retningen på røret 360 grader, bare viktig å kappe i riktig rettstrekk.

Image

En sånn med mutter og kon i begge ender.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Hvordan må du vri røret?
Vet egentlig ikke helt nøyaktig før alt er på plass igjen.

Men det du foreslår er absolutt et godt tips... Jeg skal ha det i tankene når jeg begynner å montere igjen.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da har jeg begynt å tilpasse den nye turboen. Boltmønsteret mot manifold og eksos er det samme som den gamle, men lagerhuset og kompressorhuset måtte justeres en smule. Og da må også klokka til wastegaten flyttes. Det ble noen runder med prøvemontering før jeg var fornøyd men nå henger altså turboen på plass. Oljereturen er så vertikal som det går an, og returen går inn i bunnpanna som den skal.

Alt i alt fornøyd med dagens innsats:

Image

Lurer bare på om jeg kanskje skulle ha kortet inn litt på slangen.

Her vises det hvor mye oljetilførselen må justeres, og det er også et godt bilde på hvor feil det altså var:

Image
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:09, edited 1 time in total.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Klarte du det uten å Borre nytt hull til boltene? Måtte gjøre det på en.tdi turbo som jeg skifta på en engelsk bil i sommer

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-

Post by OddN »

ducce999s wrote:Klarte du det uten å Borre nytt hull til boltene? Måtte gjøre det på en.tdi turbo som jeg skifta på en engelsk bil i sommer

Hvilke bolter tenker du på da? Begge eksosflensene på turboen ( både mot manifold og mot eksosanlegget var identiske med den Sharan-turboen jeg har nå. Kan være at motoren allerede hadde TDI turbo og manifold, mener HC nevnte noe om at han hadde plagdes litt med å få tak i rett turbo da han i sin tid byttet.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Boltene som holder låseplatene som låser husene. Når man lossner dem for å klokke om så flytter mønstret seg

SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-

Post by OddN »

ducce999s wrote:Boltene som holder låseplatene som låser husene. Når man lossner dem for å klokke om så flytter mønstret seg

Det var ingen låseplater hverken på den turboen jeg tok av eller på den jeg satte på. Kun bolter med flens på hodet. Både på avgass og innsugshuset.

Løsnet alle boltene litt og tok av wastegateaktuatoren før jeg prøvemonterte turboen på motoren. Dreide så lagerhuset til det sto helt loddrett og strammet en av boltene slik at det ikke skulle forskyve seg. Dreide så kompressorhuset til utstussen pekte rett opp og strammet en bolt. Så tilbake på arbeids benken og prøve å montere wastegaten. Måtte dreie kompressorhuset litt for at staget fra wastegateklokka skulle treffe rett og uten at den var i veien for oljeretur eller eksosmanifold (Da var det veldig kjekt å ha en ekstra manifold på benken). Så tilbake under bilen og sjekke at oljereturslangen jeg hadde laget gikk klar av motorfester.

Og nå ligger delene og venter på nye pinneskruer og muttere til eksosmanifolden. Satser på at brevpost fra Brickwerks går like kjapt også denne gangen...
OddN
-
-

Post by OddN »

OddN wrote:Har vært ute og målt litt, og det ser ut som jeg måtte hatt nærmere 10cm spacere for at Coach-felgen skal gå klar av calipperen. Men så kom jeg jo på denne sangen fra Øystein Sunde...
Og bilen min er fin som fan
Spinner på første og spinner på annen
Med vrengte felger og radialdekk
Ligger'n på veien som en hissig klegg
Og her er essensen: om jeg snur Coachfelgene med utsida inn og får tak i noen laange bolter (Trenger ikke være hjulbolter engang da de kun skal ligge an imot baksiden av felgen) så går felgene godt klar av calipperen. Jeg slipper å ødelegge felgene, og bilen kan flyttes uten at jeg trenger å være redd for at noen skal trø på bremsen mens den står der.

Problem solved :-) Må bare finne ti lange bolter i M14x1,5.
Og da er prosjekt garasjehjul fullført. Fant noen laaange hjulmuttere på ebay. Faktisk så lange at om jeg skrur de bak frem på hjulboltene på bilen, trer felgen på bak frem, så er det enda gjenger nok til at jeg kan skru felgen fast med vanlige bolter.

NB: Dette er kun for å rulle bilen de få metrene ut og inn av garasjen, altså rene "Containerhjul" eller i dette tilfelle "garasjehjul". Sporvidda framme er vel nærmere en halvmeter mer enn den skal være så dette er IKKE sunt å kjøre med!

Image

Image

Gir godt med klaring til Audibremsene:

Image

Men de stikker "litt" utenfor da:

Image

Så med 5psi i dekkene går det helt fint å komme seg ut og inn av garasjen.

Litt enklere enn å drive å demontere bremser, og uten risiko for at noen skal trø på bremsene mens bilen står der.
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:10, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Artig, Bangla-gjengen hadde kjørt med det. :D
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Artig, Bangla-gjengen hadde kjørt med det. :D
Ja det har du nok rett i. Det var en serie som aldri falt helt i min smak...
Chris_nor
Car: A4 B5 1,9tdiQ,80 typ81 Gte quattro, T4 2.5tdi

Post by Chris_nor »

Er vell skikkelige hjulmuttera og ikkje noke alu kina jall :p På Audien min so har eg stål muttera i FORGED 50BV30 STEEL og det har holdt so longt :)
OddN
-
-

Post by OddN »

Chris_nor wrote:Er vell skikkelige hjulmuttera og ikkje noke alu kina jall :p På Audien min so har eg stål muttera i FORGED 50BV30 STEEL og det har holdt so longt :)
Dette er nok "billig kina-jall" men bilen går ikke en meter på offentlig vei med dette. Vet ikke om du har lest resten av tråden, men dette er kun for å rulle 10 meter ut og inn av garasjen.
4x4syncro
-
-
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695

Post by 4x4syncro »

OddN wrote: Men de stikker "litt" utenfor da:

Image
Hadde de faktisk vært så breie som de gir utrykk for her og med noen knaste dekk på så må jeg kanskje si at det hadde vært litt kult meen ikke så veldig lovlig kan man si med så mye dekk utenfor skjermen.

Men i USA har det nesten blitt en egen stil med sette alt for breie felger og dekk på pickupene sånn at de stikker godt utenfor hjulbuene på bilen
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
OddN
-
-

Post by OddN »

Da ble et en liten garasjeøkt i dag og.

Har kortet inn returslangen fra turboen litt, og erstattet det vinklede røret inn på bunnpanna med en rett kobling. Og da fikk returen en jevn nedoverbakke helt inn i bunnpanna. På oljetrykksiden blir det flexisslange. Tar ikke sjansen på å bøye det røret jeg har, og jeg så ikke noen enkel måte å kappe og vri uten å måtte bruke flere koblinger.

Tilslutt fikk jeg fylt olje, utrolig hvor treg en 5W40 flyter gjennom sila i trakta når det er 10 minus...

Skruer og muttere til eksosmanifolden kommer i morgen (hvis Posten.no holder hva de lover), så da får jeg montert resten.
OddN
-
-

Post by OddN »

4x4syncro wrote:
OddN wrote: Men de stikker "litt" utenfor da:

Image
Hadde de faktisk vært så breie som de gir utrykk for her og med noen knaste dekk på så må jeg kanskje si at det hadde vært litt kult meen ikke så veldig lovlig kan man si med så mye dekk utenfor skjermen.

Men i USA har det nesten blitt en egen stil med sette alt for breie felger og dekk på pickupene sånn at de stikker godt utenfor hjulbuene på bilen

Enig. Men også på en 2wd hadde det vært rått å se slike dekk bak:

Image

345/35VR-15 har vel bare vært originalt på en eneste bil opp igjennom tidene... Countach
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:11, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Hentet pakke på posten i dag, og da var det bare å gå i gang.

Nye pinneskruer til eksosen er montert, TDI-eksosmanifold med blokkert EGR er på plass, innsug er på plass (her går jeg inntil videre for det gamle AAZ-innsuget da dette passer best til motor uten ladekjøler. Vannkjølt ladekjøler kommer etter hvert. Turboen med innkortet oljeretur er montert og alt er fryd og gammen. Jeg er veldig fornøyd med klokkingen av lagerhuset og oljereturen nå:

Image

Helt til jeg kikker på monteringen fra oversiden:

Image

Hvordan jeg har bommet såpass med klokkingen av kompressorhuset vet jeg ikke, men noe har skjedd på vei ifra prøving under bilen og til montering på arbeidsbenken. En ting er klart, originalslangen mellom turbo og innsug passer ikke sånn som det står nå... Håper jeg klarer å løsne boltene og vri huset uten å demontere alt igjen. Flytter jeg huset en hel "boltavstand" burde slangen gå på, og da kan jeg også flytte aktuatoren til wastegaten en bolt.

Her vises det også hvordan oljetrykksrøret går, og på grunn av innsuget er det vanskelig å justere på det røret jeg har. Dermed avventer jeg med oppstart til jeg har ny slange til dette.
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:11, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Denne turboen, er den ny eller overhalt? Hvem har i så fall gjort det?
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Denne turboen, er den ny eller overhalt? Hvem har i så fall gjort det?
Den kommer ifra en Sharan TDI eller var det en Alhambra jeg snublet over på høgginga for en tid siden. Kollisjonsskadet og lite kjørt bil gjorde utslaget sånn at jeg tok vare på den. Ikke antydning til slakk eller olje på feil plass :D

Satt forresten og så på Ant Anstead i går kveld som overhalte turbo til en Cosworth. Enkel skruing men det var det med balansering da... Fikk lyst til å prøve med gammelturboen. Tro om det kan holde å merke turbinene godt og passe på å få de tilbake på nøyaktig samme plass, eller om de må balanseres uansett?
Post Reply