Skifte av yttre drivledd høyre side foran 2,4 d 93 mod.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Käfervelle
-
-
Car: T4 Multivan

Skifte av yttre drivledd høyre side foran 2,4 d 93 mod.

Post by Käfervelle »

Har kommet litt ulyd i yttre drivledd etter at mansjett har blitt skadet og tror nå at jeg må skifte det yttre drivleddet på høyre side(passasjerside) foran. En fortalte meg at jeg må skru av de to nederste boltene og avlaste forstilling for å få ut drivledd, stemmer dette? Og i tilfelle hvordan avlaster du forstilling? :?
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Jeg gjorde slik når jeg skiftet mansjett: Løsne senterbolten i navet, jekk opp og sett på bukk begge sider foran. Demonter styrestaget ved hjulet. Det skal nå være mulig å trekke ut drivakslingen fra navet når du dreier hjulet max. Bruk senterbolten til å demontere drivknuten fra resten av akslingen. Sett på ny låsering, og press ny drivknute på plass. Pass på at låseringen ligger rett i sporet. Det kan være litt knotete å få ut drivakslingen fra navet, men det går akkurat. Sparer en del arbeid (og demontering) Lykke til.
wirre
-
-

Post by wirre »

Kan verifisere at dette fungerer. Har selv klart å demontere uten å ta av styrestaget, men måtte demontere støtdemper også. Tror det er en del lettere hvis man demonterer styrestag, men det sitter så inni... :twisted: ... fast, hvis man ikke har avdrager!
Martin

Den gule fare :)
Käfervelle
-
-

Drivledd.

Post by Käfervelle »

Takker og bukker for svar!
Er det mye bry å få av det styrestaget?
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Vel, det sitter ganske godt. Prøv å varme rundt, sett på avdrager, stram til denne godt. Ta deretter en stor hammer og slå på siden der styrestaget står nedi (ikke styrestaget/kula)
wirre
-
-

Post by wirre »

Jeg lånte avdrager på bilrekvisittaen her, av merket Hazet.. Skrudde den bare til, også løsnet det ganske så fort. Ikke noe varme eller hammer eller noe sånt! (Måtte bytte styrestag!)
Martin

Käfervelle
-
-

Drivledd.

Post by Käfervelle »

t21500 wrote:Jeg gjorde slik når jeg skiftet mansjett: Løsne senterbolten i navet, jekk opp og sett på bukk begge sider foran. Demonter styrestaget ved hjulet. Det skal nå være mulig å trekke ut drivakslingen fra navet når du dreier hjulet max. Bruk senterbolten til å demontere drivknuten fra resten av akslingen. Sett på ny låsering, og press ny drivknute på plass. Pass på at låseringen ligger rett i sporet. Det kan være litt knotete å få ut drivakslingen fra navet, men det går akkurat. Sparer en del arbeid (og demontering) Lykke til.
Går denne metoden på begge sider dvs. både på høyre og venstre side?
wirre
-
-

Post by wirre »

Fungerte på begge sider for meg (2.4D med automat 94 mod). Har demontert 2 ganger på begge sider! Tror det er lettere med manuell..
Martin

Käfervelle
-
-

Drivledd.

Post by Käfervelle »

wirre wrote:Fungerte på begge sider for meg (2.4D med automat 94 mod). Har demontert 2 ganger på begge sider! Tror det er lettere med manuell..
Funka fint på høyre side, men ikke på venstre side! Der måtte forstilling avlastes, ergo; Høyre side enkelt, venstre side helt %&"#¤%! jævlig! :evil:
wirre
-
-

Re: Drivledd.

Post by wirre »

Käfervelle wrote:
wirre wrote:Fungerte på begge sider for meg (2.4D med automat 94 mod). Har demontert 2 ganger på begge sider! Tror det er lettere med manuell..
Funka fint på høyre side, men ikke på venstre side! Der måtte forstilling avlastes, ergo; Høyre side enkelt, venstre side helt %&"#¤%! jævlig! :evil:
Stemmer det.. jeg løsna nedre bærekule.. (2x14mm) når styrestag (som jeg IKKE løsna) og nedre bærekule er løs, henger det jo bare i øvere bærekule, så da burde det være ganske greit..
Martin

Post Reply