DIY regreimskift T4
-
Larsemann82
- Car: 01 T4 Syncro
- Phone: 40235182
DIY regreimskift T4
Noen som har tips til en god manual på regreimskift?
Gjelder en 93 2,4D.
Er dette overkommelig, og er det evt behov for noe spesialverktøy
Gjelder en 93 2,4D.
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Re: DIY regreimskift T4
Hvis du søker opp min tråd om å bytte motor, AAB, så er det beskrevet der. Vel og merke gjorde jeg dette mens motoren lå på gulvet, noe som gjorde at alt var lettere tilgjengelig, men fremgangsmåten er lik.Larsemann82 wrote:Noen som har tips til en god manual på regreimskift?
Gjelder en 93 2,4D.
Ved skifte mens motoren står i bilen mener jeg at man trenger å være 2 personer. En til å vri på motoren og en til å lese av på uret.
Av utstyr trenger man:
- et vertøy til å vri på reimhjulene
- måleur til å lese av løft på dieselpumpa
- kan være kjekt med en ters
Fant forresten linken:
viewtopic.php?t=37839
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-2014 Nissan Leaf
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Alt kan gjøres alene, men enklere med to.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Larsemann82
- Car: 01 T4 Syncro
- Phone: 40235182
Takker!
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Jeg ville tatt reima fra veivakselen først, så du får sjekket at alt er Ok med den før du bytter pumpe reima. Bytter du begge samtidig, så vet du ikke hvilken av dem som ikke er korrekt montert. Og bytt vannpumpe samtidig!!!!!! Det sies at disse må justeres skikkelig etter reimbytte for at innsprøytnings tidspunktet skal bli 100% riktig, det gjelder i alle fall 2,5TDI. Hvor viktig det er på 2,4D vet jeg ikke.
Da jeg byttet motor på min TDI så merket jeg av, med hvit tusj, på gammel reim og på hjul, så tok jeg reima av, overførte markeringene til ny reim og satte den nye på plass etter markeringene på hjulene. Det ble riktig. Etter som jeg byttet over dieselpumpe, så ble det ikke helt riktig, så det måtte Braastad justere.
Det man hovedsakelig trenger 2 personer til er vel å stramme det ene strammehjulet.
Denne videoen, som er for 4 syl der kam og pumpe går på samme reima, viser sånn noen lunde hvordan man markerer. https://www.youtube.com/watch?v=Iqx2WVMj14Q
Da jeg byttet motor på min TDI så merket jeg av, med hvit tusj, på gammel reim og på hjul, så tok jeg reima av, overførte markeringene til ny reim og satte den nye på plass etter markeringene på hjulene. Det ble riktig. Etter som jeg byttet over dieselpumpe, så ble det ikke helt riktig, så det måtte Braastad justere.
Det man hovedsakelig trenger 2 personer til er vel å stramme det ene strammehjulet.
Denne videoen, som er for 4 syl der kam og pumpe går på samme reima, viser sånn noen lunde hvordan man markerer. https://www.youtube.com/watch?v=Iqx2WVMj14Q
-
Der Postmeister
- -

Bruker du replitteratur som du bør skaffe deg før du under hele tatt begynner, så blir dette helt fint.
Og begge reimhjulet på kan må av for å få gjort jobben skikkelig.
Begynn med å få svinghjulsmerking på rett plass. Det letter leting ved å ta av toppdekslet først.
Så tar du av reimene og gjør det som det skal gjøres. Og det går heeelt fint uten tusjmerker. Blir bedre og, hvis du følger boka.
Og begge reimhjulet på kan må av for å få gjort jobben skikkelig.
Begynn med å få svinghjulsmerking på rett plass. Det letter leting ved å ta av toppdekslet først.
Så tar du av reimene og gjør det som det skal gjøres. Og det går heeelt fint uten tusjmerker. Blir bedre og, hvis du følger boka.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
enig, bruk merker som er på motoren, O/T på svinghjulet gjennom hull på toppen av girkasse videre
bruker du en "gaffel" som skal passe i enden av kamaksel/topp etter at du har skrudd av toppdeksel og
dieselpumpehjul
bruker du en "gaffel" som skal passe i enden av kamaksel/topp etter at du har skrudd av toppdeksel og
dieselpumpehjul
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Jf rep-litteraturen er det ikke rent få moment som skal teites åt, og om detta settes til for svakt eller for sterkt kan det vel bli feil utførelse på det du pusler med.
Aner ei, bare lot meg overaskeover alle detaljene på "bare å skru".
Aner ei, bare lot meg overaskeover alle detaljene på "bare å skru".
-
Der Postmeister
- -

Jepp. Derfor litteratur så du kan på forhånd avgjøre om det er lurt å gjøre dette sjøl. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Det du skriver betyr at du lot være å løsne reimhjulet på kamakselen. (Og hvis en skal gjøre det, må en ha terset løs hjulet på andre enden av kamakselen og (som drar rundt dieselpumpa), for bak det hjulet sitter kilesporet som en kiler inn flattjernet fra timingverkøysettet som en da trenger.Buss Marius wrote:Jeg ville tatt reima fra veivakselen først, så du får sjekket at alt er Ok med den før du bytter pumpe reima. Bytter du begge samtidig, så vet du ikke hvilken av dem som ikke er korrekt montert. Og bytt vannpumpe samtidig!!!!!! Det sies at disse må justeres skikkelig etter reimbytte for at innsprøytnings tidspunktet skal bli 100% riktig, det gjelder i alle fall 2,5TDI. Hvor viktig det er på 2,4D vet jeg ikke.
Når du ikke har terset løs hjulet på kamakselen er eneste måten at reima skal få jevnt strekk hele veien rundt, om veiva eller kamakselen forflytter seg når du drar på reimspennet. Hvis de beveger seg blir timingen ikke helt riktig, og hvis de ikke beveger seg (kanskje mest sannsynlig) vil du ikke få jevnt spenn i reima. Og så redd som vi er for registerhavari her inne burde jevnt spenn i reima være en prioritet

Når det gjelder pumpa så skal pumpeløftet stilles statisk, eller "presettes" om du vil, til 0,xxx mm vha. måleur hvor pumpeakselen låses ved en låseskrue. Når pumpa står med riktig løft er det spenn i den, og hvordan en skal få jevn pumpetiming (forutsetter jevnt spenn i reima) uten å løsne pumpehjulet fra kamakselen ser jeg ikke.
Til slutt skal motoren kjøres varm og tilbake i garasjen leser man av dynamisk verdi med dataverktøy, e.g. Vagcom. Man stanser motoren og gjør fininstilling ved å vri strammeren på pumpereima den ene eller andre retningen før man strammer den til igjen, starter motoren og leser av verdien med dataverktøyet på ny. Gjentar prosessen til det er spot on.
Når en simpelthen bytter over reimene får man ikke bekreftet stillingen på verken, veiv, kamaksel eller pumpe. Riktig pumpeposisjon forutsetter riktig kamakselposisjon som forutsetter riktig veivposisjon.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Nå er dette snakk om en 2,4D som ikke har elektronisk styring. Da holder det å justere etter måleuret. Men selvfølgelig sjekke etter at motor er rotert minst 2 runder.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf