Lave syncroer

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
OddN
-
-

Lave syncroer

Post by OddN »

Senket syncro (ja det er faktisk noen som liker det og):

Image

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1#

Oettinger fahrwerk, står det.
Last edited by OddN on 30 Jan 2018, 21:59, edited 2 times in total.
goskiracer
-
-
Car: T3 syncro 2.2L wbx med WBXhaust fra Vanistan

Re: Lav syncro på Mobile

Post by goskiracer »

Så fint! Jeg liker lave syncroer
'86 Syncro 2.2L wbx fra Vanistan med WBXhaust...
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Pen men hva ska en med den til?
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-

Post by OddN »

ducce999s wrote:Pen men hva ska en med den til?
Tja, si det. Hva skulle Audi med urquattroen i sin tid. Var mange som ikke skjønte hva firehjulstrekk hadde på gatebiler å gjøre den gang da, og kalte den for traktor og det som verre er. Men de gjorde rent bord i rallysporet i flere år, før de andre kom etter. I dag er det vel ingen som synes det er unødvendig med 4wd på en Subaru Impreza...

Jeg kunne godt tenkt meg noe sånnt i tillegg til den terrengsyncroen jeg har.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Greit når en ligger føre i utviklingen men en kan vel ikke si at senking av syncro er å gå føre
I utviklingen

Mye jeg kan tenke meg i tillegg til det jeg har ;-)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-

Post by OddN »

Syncroen var nokså forut for sin tid da den kom. Og mange mener vel at det fremdeles ikke finnes noe som fullt ut erstatter den.

VW (og Puch) gjorde noen kompromisser da de konstruerte den, både med tanke på veiegenskaper, terrengegenskaper og bruksområder forøvrig. Det har resultert i at den kan bygges mer kompromissløs (noe Puch forsåvidt gjorde med 16 tommeren), enten den ene veien eller andre veien. Original som 14 tommer var den grei nok som terrengbil, men ikke spesielt bra i forhold til G-wagen, Land Cruiser og andre rene terrengbiler tidlig på 80 tallet. 16 tommeren var bedre, men også den hadde potensiale for å bli enda bedre, noe blant annet Trailmaster har gjort. Bernd Jaeger og andre har jo vist at det er mulig å bygge suverene terrengbiler på basis av syncroen.

Men disse kompromissene gjorde jo også sitt til at den ble dårligere som gatebil, med høyere tyngdepunkt, høyere innsteg, lastehøyde osv. Det som fantes av 185R-14 dekk dengang da gjorde nok heller ikke gatebilfølelsen særlig mye bedre.

Om man overhode ikke er ute etter terrengegenskaper, men bare vil ha den ultimate gate-T3'en, ser jeg mange gode argumenter med å benytte syncroen. Den har drivlinja lavere plassert i karosseriet enn en 2wd, og vil dermed (når den er senket) få et enda lavere tyngdepunkt enn en 2wd med samme karosserihøyde. Den har et bra 4wd system for veibruk, spesielt med standard visco-stivhet. Begge deler skulle tilsi gode veiegenskaper, også sammenlignet med en 2wd. Og som vinterbil, så lenge man ikke må forsere høye brøytekanter, blir den jo fullstendig overlegen en 2wd.
OddN
-
-

Post by OddN »

Enda en senket syncro på Mobile: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =225235532#

Image

Image
Last edited by OddN on 14 Mar 2018, 11:01, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Lave syncroer er visst ikke så lettsolgte. Den orange i første post er nå blitt svart og har fått store hjul: http://m.mobile.de/auto-inserat/volkswa ... 35334.html
OddN
-
-

Post by OddN »

Enda en lav syncro:

https://www.thesamba.com/vw/classifieds ... id=2124234

Image

Også denne gang med Oettingerfjærer.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Er dette normalt tak? Kanskje det er fargene som får meg til å tro at det er høyere enn normalt?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Syns også det ser høyere ut. Og innvendig bærer det absolutt preg av å være ettermontert. Og Westfaliaklistremerker kan man jo sette på alt.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har lagt inn nytt bilde av den syncroen i første post, det fant jeg på maskinen min, men den lengre ned klarer jeg ikke å huske hva var :? Den posten med tre bilder. Noen som minnes?
OddN
-
-

Post by OddN »

For å supplere med litt lave syncroer:

Denne er jo en gammel kjenning ifra forumets tidlige tider:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Og denne ligger på The Samba:

Image

Samme bil, her med audistriper og ikke fullt så senket:

Image
Eskild Serigstad

Post by Eskild Serigstad »

OddN wrote:For å supplere med litt lave syncroer:

Denne er jo en gammel kjenning ifra forumets tidlige tider:

Image
Se det, artig at min gamle syncro huskes enda :)
OddN
-
-

Post by OddN »

Eskild Serigstad wrote:Se det, artig at min gamle syncro huskes enda :)
Klart vi husker den... :D

Men siden vi nå snakker om lave syncroer og hukommelse... Husker du hvilke fjærer det var du brukte på denne for å senke den?
Eskild Serigstad

Re: Lave syncroer

Post by Eskild Serigstad »

Hei igjen.

Ja det husker jeg.
Jeg brukte Coach fjærer bak. Frontfjærene fikk jeg laget hos Åkrene fjærfabrikk. Husker ikke den konkrete lengden/høyden, men de senket like mye foran som Coach fjærene gjorde bak.
Frontfjærene ble laget 100% hardere enn syncrofjærene, noe som ikke var nok da fjæringen bunnet nå og da. Ville nok gått for 150% hardere fjærer om det skulle vært testet et sett til.
Gikk tilbake til orginalfjærene og monterte originale Tri-Star hjulbuer rund-baut for å gjøre avstand mellom dekk og hjulbuekant mindre, dette slik at det nye originale Oettinger stylingsettet jeg kjøpte skulle passe bedre på en høy Syncro.

Eskild
OddN
-
-

Post by OddN »

Eskild Serigstad wrote:Hei igjen.

Ja det husker jeg.
Jeg brukte Coach fjærer bak. Frontfjærene fikk jeg laget hos Åkrene fjærfabrikk. Husker ikke den konkrete lengden/høyden, men de senket like mye foran som Coach fjærene gjorde bak.
Frontfjærene ble laget 100% hardere enn syncrofjærene, noe som ikke var nok da fjæringen bunnet nå og da. Ville nok gått for 150% hardere fjærer om det skulle vært testet et sett til.
Gikk tilbake til orginalfjærene og monterte originale Tri-Star hjulbuer rund-baut for å gjøre avstand mellom dekk og hjulbuekant mindre, dette slik at det nye originale Oettinger stylingsettet jeg kjøpte skulle passe bedre på en høy Syncro.

Eskild
Takk for oppdateringen. Slenger ved et bilde av syncroen med Oettingerstyling og Tristarbuer sånn for ordens skyld:

Image
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Det der er vel med Passat rails tenker jeg?
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Det der er vel med Passat rails tenker jeg?
Jepp. De kommer fra Passat 32B Variant. Har ett sånt sett liggende (med tverrspiler) om du trenger...
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Tror du ikke det blir litt vel mye oppå der på min da? :wink:
De er vel velegnet blant annet fordi de i tillegg til å være dekorative i stilen også vel er ganske rette og dermed passer et flatt tak bedre.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Tror du ikke det blir litt vel mye oppå der på min da? :wink:
De er vel velegnet blant annet fordi de i tillegg til å være dekorative i stilen også vel er ganske rette og dermed passer et flatt tak bedre.
Joda, det var mest på fleip.

De bøylene du har er tøffe nok som de er, reine "ekso-skjelettet" :D Mangler bare frontbøyle ala Jagdwagen...

Men som du sier, de egner seg godt på relativt flate tak, men med noe bue sideveis. Prøvde å legge de oppå hevetaket, men de ble stående med litt for mye "innoverhelling", så der tror jeg man måtte ha lagd noen alu-kiler og lagt i mellom. Hadde de oppå første Coachen min og på ståltaket der var de perfekt.

Men skal man bruke de originale Passat tverrbjelkene som klipses inn, så må railsene stå ganske langt inn på taket. Eller man kan forlenge tverrbjelkene.

Hadde planer om å bruke de til å holde solcellepanel, får se om jeg bruker de eller om jeg skal få tak i sånne takrenneblekk som skrus fast i sidene på hevetaket...
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

OddN wrote:
Eskild Serigstad wrote:Hei igjen.

Ja det husker jeg.

Eskild
Takk for oppdateringen. Slenger ved et bilde av syncroen med Oettingerstyling og Tristarbuer sånn for ordens skyld:

Image
Der er den ja. Det bildet ble vel tatt av eier nr. 2 etter meg mener jeg å huske.
Hadde jeg hatt mulighet til å beholde den ville nok bilen vært gjenstand for betydelig oppussing samt betydelig motortrimming. Etter det siste jeg hørte, som selvsagt kan være feil siden jeg ikke har sett den selv, er den vel i enda mer behov for TLC enn noen gang men håper jeg har hørt feil.
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Post Reply