Div problemer med 112i

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
roars
-
-

Post by roars »

trion wrote:Joda, jeg forstod det. Det var bare en tidligere som spurte om jeg hadde kuttet ut en av de andre temp. målerne, og at jeg da vile få problemer med kaldstarten. Det har jeg altså ikke gjort.

Hehe, er også ganske spent på dette her med sensoren, men etter å ha kjent litt på den tviler jeg på at den er det første som kommer ut. Den slangen som måleren er montert i, går jo mellom vannpumpa og termosaten, på venstre side av motoren. Kan det virkelig stemme at det er denne som frakter kaldt vann fra radiatoren? Det virker utrolig ulogisk, siden det er en av de første slangene som blir varm når motoren startes, og blir varm leeenge før radiatoren.

Må på jobb i dag og så jeg får ikke gjort noe med bilen før i morgen. Da skal jeg koble sammen alle ledningene til oljetrykksfølerne, finne fram multimeter med sånn pipelyd for å måle kontakt, og sjekke om det er kontakt i alle kontakter og ledninger. Da finner jeg ut om kabelskoene er koblet sammen inni plastikken. Hvis ikke erstattes bare kontakten med biltema kabelsko og elektrikertape.

Så forresten han med den Røde 112i Coachen på statoil ålgård i dag, jævlig strøken i forhold til min! Fin lyd også, ikke orginal, men ikke bråkete heller. Ble skremmende inspirert. Det er farlig det, når passaten egentlig er den bilen som skal overhales i vinter/vår. :roll:

Trion
DU bør likevel sjekke den blå giveren...
Hehe....du er T3 hekta du !!!!! hehe, stå på.
Roar Sørnmo
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

trion wrote:Så forresten han med den Røde 112i Coachen på statoil ålgård i dag, jævlig strøken i forhold til min! Fin lyd også, ikke orginal, men ikke bråkete heller. Ble skremmende inspirert. Det er farlig det, når passaten egentlig er den bilen som skal overhales i vinter/vår. :roll:
Takker, bare hyggelig å være til inspirasjon for andre :D
trion
Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14

Post by trion »

Hei folkens. Det utrolige har endelig skjedd, jeg er (nesten) ferdig med caravellen! Nå gjenstår bare radiatortetning og eventuell sjekk av blå temp føler. Er dødsfornøyd og takker for all hjelp. Her er noen bilder etter at jeg har sotet ruter, montert kompressorburte ++.

btw. Hele problemet med oljetrykket løste seg etter litt batteripolfett inni koblingen og en sjekk med multimeter, for kontakt i alle ledninger.

Caravellen ferdig, passaten bare venter på å bli skrudd i
Image

Passat og velle
Image

Nedsiden av venstre topp med korrosjon og oljetrykksføler
Image

Slik så passaten ut i går kvell etter en liten stund med inspirert skruing :lol:
Image

Takk alle sammen for kjempe oppfølging og hjelp i denne tråden. Jeg har bare ett spørsmål igjen, hvor finner jeg 12v styrt av tenningsnøkkelen? Trenger det til spiller og temp måler.

Mvh Trion
Livar
-
-

Post by Livar »

trion wrote: hvor finner jeg 12v styrt av tenningsnøkkelen? Trenger det til spiller og temp måler.

Mvh Trion
Har dette i Haynes manualen, men den ligger i bilen...
roars
-
-

Post by roars »

Ble jo en tøff russebil, litt mere forseggjort enn mange!!!

:)
Roar Sørnmo
Livar
-
-

Post by Livar »

Livar wrote:
trion wrote: hvor finner jeg 12v styrt av tenningsnøkkelen? Trenger det til spiller og temp måler.

Mvh Trion
Har dette i Haynes manualen, men den ligger i bilen...
Sort/gul ledning fra tenningslås, 4kvadrat.
Bruk rele på utstyr med litt effekt, temp måler går greit med vurder rele på spilleren, i alle fall om du ikke har ekstern forsterker
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Er det bare du som skrur Caravelle? Er det ikke flere med på den? :P
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
trion

Post by trion »

Hm. Jeg ble litt inspirert til å få _alt_ ferdig her om dagen, så jeg har bare mekka en bryter som virker som tenningsnøkkel for spilleren og måleren.

Er nok bare jeg som mekker. De andre har ikke stor interesse av det, pluss jeg skal bruke bilen etter russetiden, så derfor vil jeg ha ting gjort "skikkelig". Og vil man ha noe "skikkelig" så må man gjøre det selv ;)
KARMØYSTIG

Post by KARMØYSTIG »

helt enig
vw caravelle coach entusiast på min hals
tlf 48144299
trion

Post by trion »

Har forresten fått litt problemer med kaldstart de siste dagene. Motoren sviver veldig grovt og ujevnt helt til jeg gir gass en gang, så sviver den normalt. Røyker ganske blått. Men det værste av alt er når jeg gir bånn gass på kald motor. Hvis den sviver på tomgang høres det ut som den drukner, før den kommer seg og stiger på turtall. Når jeg kjører i gir oppleves det som rykking i bilen, før den akselerer. Hvis jeg dauer bilen, eller den dauer av seg selv og prøver å starte igjen vil den ikke starte før etter 5-6 sekunder med kjinning.

Løsningsforslag? Dette har hovedsakelig bare skjedd om morgenene. Når bilen først har blitt varm en gang i løpet av dagen er den null problem å starte.

Har sjekket falskluft mellom luftmengdemåler og gasspjeld. Tomgangsregulatoren så litt dekket i olje ut, men fungerer greit når motoren er varm. Fordelerlokket er ganske slitt inni, men etter en runde med sandpapiret på både rotor og lokket ble det greit nok.. Kan jeg prøve med luftmengdemåleren fra passaten, for å få utelukket dette?

Mvh. Trion
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

kan og hende en eller annen dyse står på full åpning(defekt)når den er kald, det kommer ingen sprøytetåke kun en stråle og det er mye bensin
som kommer, ta ut dysebraketten på hver side og prøv å starte motoren
og sjekk da..det skal være en fin tåke av alle dysene
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

Hvar dere på tusenfryd i går? Synes jeg så bilen på parkeringsplassen der
(er russ i år jeg og)
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Mulig dette er elementært, men jeg gjorde en liten oppdagelse i autodata her om dagen.. når jeg har stillt turtallet på min har jeg skrudd på en liten settskrue på gassvaierfestet.. det er jo feil, og når denne var stillt riktig(skru den ut til den såvidt er borti, så en halv turn inn) ble start og tomgang betydelig jevnere.. hadde også litt rufsete tomgang på kaldstart..
Russ2006

Post by Russ2006 »

ThorAlex. wrote:Hvar dere på tusenfryd i går? Synes jeg så bilen på parkeringsplassen der
(er russ i år jeg og)
Vi har en russebil som er _svært_ lik denne (samme fartsstriper, bare at de er i vinyl), og vi var på Tusenfryd. Det var forøvrig ganske kjedelig.
Petter
Post Reply