Espens bruksbilprosjekt -89 Caravelle

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Espen
-
-
Phone: 95216652

Espens bruksbilprosjekt -89 Caravelle

Post by Espen »

Etter lang tid med forskjellige prosjekter uten skilter var det på tide å kjøpe seg bruksbil...

Jeg brydde meg ikke så mye om utseende, for det kunne jeg sannelig fikse opp i med tiden, det viktigste var at den var god teknisk, og kunne ta meg på sommerferie... langtur i bayen er ikke alltid min bedre halvdels store drøm, og sannelig foretrekker jeg litt mer komfort når langturer skal igangsettes.

Bilen så ok ut rent teknisk, motoren skulle være helt tørr, og hadde ingen lekasje, litt småtteri som at den brukte litt olje, og at den av og til spratt ut av 2.gir så jeg på som små problemer....

Veien hjemover gikk greit etter å fylt på olje og byttet plugger, og turen hjem gikk ganske bra et godt stykke før jeg ser aktiv blinking med ekstralys bak... Og bak bilen ligger det masse sorte prikker, og vann... Det renner olje og kjøleveske fra bilen som bare det... Temp og oljetrykk så forøvrig bra ut hele tiden...

Det kommer også frem at tidligere eier har kjørt bilen oljetom flere ganger, og at den hadde slitt med inkontinens flere ganger... Noe som de "plutselig" kom på når jeg var på vei ut av gården med bilen, men etter litt skruing så alt greit ut for meg...

Image

Det viste seg vell kanskje at jeg hadde fått med meg en sekk med en gravid katt samtidig med bilen, noe jeg ikke var fornøyd med... Og resultatet var 02222, og bilen forsvant inn i solnedgangen sammen med Falck...

Skal hente få hentet bilen hos Falck til et sted jeg kan skru ganske fort, og ny motor er forhåpentligvis snart på vei. Får vell ta et girkassebytte samtidig, etter tidligere eiers aktivitet tror jeg sannelig det kan være lurt...
Last edited by Espen on 18 Nov 2006, 09:28, edited 1 time in total.
Espen

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

synes du skrev at det var en "c" jeg... så ut som om den hadde "kjolpaket"?
ombygd? innvendig da...?
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Espen
-
-

Post by Espen »

Det står C på bakluka, og den har vanlige fjører... Er litt usikker på hva dette egentlig er... Ser ganske rotete og slitent innvendig ut nå, har ingen bilder derfra enda... Får se hva jeg får ut av dette... Den har en del stæsj fra Coach rundtomkring... Er vist noen som hadde litt interesse som hadde den før den ble russebil...

Har tro på den på sikt, om ikke annet...

Men først... motor!
Last edited by Espen on 31 May 2006, 20:42, edited 1 time in total.
Espen

patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

Lykke til !

Høres ut som du har litt jobb foran deg, bra du liker å skru litt da... :lol:
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
Espen
-
-

Post by Espen »

Takk for det!

Om et par tre år er nok dette Drammens tøffeste T3... Jeg har bare et par hundre timer forran meg! God jeg er optimist, og liker å skru... For ellers hadde jeg IKKE hatt sjangs her... Men det skal sies at jeg faktisk foretrekker å kjøre fremfor å skru... sånn egentlig.

På bayen har jeg endelig antall timer kjøring overskridet antall timer skruing. Vi får håpe at denne klarer det samme før årsskiftet...

Men dette prosjektet er ikke større en at andre har gjort alt jeg skal gjøre før meg, og det mange ganger... og med mine ferdigheter, ja -da trenger jeg tips og råd i hytt og gevær!
Espen

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

får håpe du får lagt ut noen bilder etterhvert da... lurer litt på om ikke jeg må ta en tur når jeg har fått i tdk'en og ta disse bila dine i øyensyn...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Espen
-
-

Post by Espen »

Sånn som det ser ut nå tør jeg nesten ikke legge ut noen bilder... Hverken utvendig eller innvendig...

Hadde egentlig tenkt å lakere den i løpet av sommeren, men når dette med motoren tok av får vi se hva som skjer både på interiørfronten og lakeringa... Kanskje jeg må ty til noe provesorisk frem til jeg får råd til å lakere den skikkelig, for det står på ønskelista!

Ellers er det jo bare å svinge innom en dag! Er alltid klar for en liten VW-prat...
Espen

solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Eeh?

Du solgte den andre feite bilen din fordi du ikke hadde tid.

og nå har du kjøpt et "vrak" som det må fikses masse på? Logisk? Nei...

Veit jo at motor-feilene ikke er din skyld. Men alikevell...

:wink:

Føler med deg da.. hadde samme følesle i fjor...
Espen
-
-

Post by Espen »

Solgte den andre fordi jeg ikke hadde tid eller kunnskap til å fikse, kjøpte denne fordi jeg skulle på ferie, og trengte en bil jeg kunne kjøre. Som sagt virket motor ganske ok i første omgang, startet greit og gikk... Skjønner ikke hva de gjorde for å få til det, for når den skulle hentes var ikke situasjonen den samme... En liten klage i deres retning skal sendes, uten å vite hvor mye det hjelper...

Men motorbytte, hvor lang tid kan det ta da?

Og uansett, når det er gjort... så har jeg fortsatt skiltene på, så da er det tut og kjør!
Espen

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Tar ca en halvtime å få motor fort & gæli utav bil, så sier du tre kavrter på normalt tempo og ca en time inn igjen? Så har du vel grei tid. Tar du ut kasse og motor i ett og setter inn i ett igjen så går det vel ennå raskere. Litt tid til å sette over/montere ting kommer nok i tillegg.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Espen
-
-

Post by Espen »

Hørtes ikke så ille gæærnt ut det Postmestern, så hvis jeg setter av en helg + et par kvelder så burde kanskje selv jeg få det til... :)
Espen

Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Der Postmeister wrote:Tar ca en halvtime å få motor fort & gæli utav bil, så sier du tre kavrter på normalt tempo og ca en time inn igjen? Så har du vel grei tid. Tar du ut kasse og motor i ett og setter inn i ett igjen så går det vel ennå raskere. Litt tid til å sette over/montere ting kommer nok i tillegg.
Om du ikke har for vane å gjøre denne operasjonen kan du nok med fordel beregne litt ekstra tid, men er en grei jobb, enkel skruing. Kan kanskje være greit å merke litt ledninger og slanger, så vet du hvor de skal når du monterer igjen
Espen
-
-

Post by Espen »

Livar wrote:Om du ikke har for vane å gjøre denne operasjonen kan du nok med fordel beregne litt ekstra tid, men er en grei jobb, enkel skruing. Kan kanskje være greit å merke litt ledninger og slanger, så vet du hvor de skal når du monterer igjen
Takk for det tipset, dette skal gjøres MEGET grundig... Jeg har et ønske om å gjøre noe som ligner på en "hot swap"....
Espen

Espen
-
-

Post by Espen »

Da står bilen hos min far... Har ikke helt fått studert omfanget av problemene... Men har fortsatt motorbytte som hovedtanke...

Men som det pleier å bli når man skal få gjort slikt... det blir alt for mye jobbing... Men bil skal det bli av dette, målet er biltur i slutten av sommerferien. Med ny motor, nye felger, og skikkelig annlegg...

Har fått samlet sammen en bra haug med utstyr som skal inn i denne bilen nå... har to subber, vet ikke helt hvem som egner seg best. Noe Arriston(?) og Alpine 6x9' samt en bøtte med forsterkere, spiller og frontsett... Vi får se hva jeg ender opp med til slutt... Har alltid plukket ut når jeg har solgt biler, så det er nok å ta av...

Speilrefleksen ligger riktig nok her, så bilder lar vente på seg...

Så til tross for at bilen ikke går, og alt det der... jeg er veldig optimist!
Espen

Espen
-
-

Post by Espen »

Da må jeg innse at jeg ikke klarer å få bilen klar til 9.august når jeg hadde tenkt meg på biltur. Skal tilbringe 12 dager på Svalbard også før den tid, og motorbytte tar jo faktisk litt mer tid en 5 min.

Da røyk planen for at jeg egentlig kjøpte meg bilen, men dum som jeg er gir jeg aldri opp... Får se når jeg kommer hjem fra fjellet om jeg får skrudd den sammen før jeg begynner å studere, slik at jeg kan få tatt småkosearbeid som pussing og lakering før Tinn... Vi får se man klarer å komme over før den tid...

Men motor og girkasse er på plass i garasjen til min far, og de boltene og foringene jeg manglet er bestilt og skal ligge å vente på meg når jeg kommer hjem... Kanskje det er tog i enden av tunellen jeg ser...?
Espen

Espen
-
-

Post by Espen »

Da er det besluttet at denne blir spiker... er helt håpløst å få tak i nedre venstre bærearm uten å kjøpe nytt... og det er så mye å fikle med ellers... er rett og slett ikke verdt det!

Men er jo mye gode deler på den da gitt... Så jeg prøver på nytt nå!

Og til alle som skal kjøpe bil må jeg få tipse om følgende: sjekk at oljetrykk og tempmålere faktisk ikke er jukset med for at det skal se ut som bilen fungerer bedre en den er... Og ikke minst kan det være mye mikk-makk ellers, som forstilling fra pre 85 på en 89 mod...!!

Jeg kjøpte den berømte gravide katta i sekken, og unner ikke så mange andre å gjøre det samme. Heldigvis er det mange gode deler som redder situasjonen, selv om det er surt...

Slenger med noen bilder fra når jeg fant ut det om bærearmen... drev med senking...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Som dere ser er har den den fine rødfargen som leveres som standard med rulle og benga...

Problemer med forstilling, død motor, rust og nødvendig å pusse ned og lakere... er det rart jeg har insett at det er billigere å starte på nytt?

Skulle jo bare bli et lite "hurtigprosjekt"...
Espen

BusMan
-
-

Post by BusMan »

skikkelig stuk stil da :lol:
BusMan
-
-

Post by BusMan »

skikkelig stuk stil da :lol:
Post Reply