Det eneste VAG-produktet (etter min lille hukommelse) din første metode kan brukes på, er Audi 100. Dette litt modifisert (en bør IKKE la bremsevæskebeholderen gå tom, da en unngår lufting av anlegget).
100'en hadde en så høyt plassert bremsevæskebeholder at en kunne skifte bremsevæske selv uten verktøy eller hjelp av en rimelig oppegående "pedaltråkker".
På selv-luftermetoden gjorde/gjør man det slik at man suger ut alt "cola-svart" væske fra beholderen og fyller opp med ny væske for å spare tid..
Deretter er det bare å åpne lufteskruene i rekkefølge og la det renne til en får blank og ny væske ut. På et verksted går dette alt for sent, og man trykker(eller pumper) ny væske gjennom adskillig raskere.
I en garasje-situasjon er dette ganske greit, i og med at en kan gjøre dette alene.
Men når man tenker på høydeforskjellen mellom bremsevæskebeholder og hjulsylindre på en T3,T4 eller T5 burde dette også kanskje gå greit?
(Jeg har selv aldri prøvd dette på annet enn Audi 100 -79, og det fungerte fint. Men jeg kan ikke love at det fungerer på andre bilmodeller.)
Uansett:
Pass på å sjekke godt for luft i ettertid.