Skifte av bremseveske, 1995 mod. T4 2.4D

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
CARAMELLE

Skifte av bremseveske, 1995 mod. T4 2.4D

Post by CARAMELLE »

Når bremseveska ser ut som mørkt jule- øl, er det på tide å bytte ja...

Hva med å skru opp "alt" av lufteskruer og la all bremseveske renne ut før lufteskruer stenges, ny veske fylles på og luftingen av bremsene tar til? (H-bak, V.bak, H- foran, etc.)

...Eller gjøre det "uten" behov for å lufte systemet, altså fylle på med ny veske (men blander den seg ikke med den gamle vesken??) og kjøre gjennom b-kretsene som nevnt over til lys og "ny" bremseveske kommer ut av lufteskruene.

Hva er riktig metode?

:?:
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Pumpe igjennom med enten pressluftbasert verktøy som vi har orgnalt eller tråkke igjennom på gamle måten med å stadig etterfylle ettersom du tråkker. Åpne og lukke først høyre bak, venstre bak, høyre foran og sist venstre foran. Ikke alle på en gang nei, da drar du bare luft inn, og det vil vi ikke ha noe av.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Det eneste VAG-produktet (etter min lille hukommelse) din første metode kan brukes på, er Audi 100. Dette litt modifisert (en bør IKKE la bremsevæskebeholderen gå tom, da en unngår lufting av anlegget).
100'en hadde en så høyt plassert bremsevæskebeholder at en kunne skifte bremsevæske selv uten verktøy eller hjelp av en rimelig oppegående "pedaltråkker".

På selv-luftermetoden gjorde/gjør man det slik at man suger ut alt "cola-svart" væske fra beholderen og fyller opp med ny væske for å spare tid..
Deretter er det bare å åpne lufteskruene i rekkefølge og la det renne til en får blank og ny væske ut. På et verksted går dette alt for sent, og man trykker(eller pumper) ny væske gjennom adskillig raskere.
I en garasje-situasjon er dette ganske greit, i og med at en kan gjøre dette alene. :D

Men når man tenker på høydeforskjellen mellom bremsevæskebeholder og hjulsylindre på en T3,T4 eller T5 burde dette også kanskje gå greit? :wink:
(Jeg har selv aldri prøvd dette på annet enn Audi 100 -79, og det fungerte fint. Men jeg kan ikke love at det fungerer på andre bilmodeller.)

Uansett: Pass på å sjekke godt for luft i ettertid. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
CARAMELLE

Ny og gammel bremseveske blander seg ikke?

Post by CARAMELLE »

...det er jo fint. Da går jeg for metode 2 og lar kona stå for pedal-trimmen mens jeg sjekker at beholderen til envær tid er full av ren, ny bremseveske i det vi kjører gjennom systemet.
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

http://www.bilxtra.no/pdf/verktoy.pdf
verktøy B side 18/19 fungerer glimrende for min del. Slipper pedaltrimmen...
Post Reply