Sprekk i rør til bakre varmeapparat

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Familiemann

Sprekk i rør til bakre varmeapparat

Post by Familiemann »

Lurer på om det er noen her på forumet som vet om noe dugelig metode for å reparere slikt. Det ene røret er altså sprukket i den enden der man kobler slangen på i mottorrommet. Inni enden av røret sitter det ei kobber eller messinghylse. Har prøvd å lime tidligere, men det holdt bare en stund. Må vel finnes noe stoff som tåler frostvæske og mye varme.

Det er en 1993 mod. med varmeapparat under midtre seterad.

Det blir 6000,- å få skiftet til nye rør på verksted, kan fylle mye frostvæske for de penga. De nye rørene er dog av aluminimum.
henning
-
-
Car: t4 2,4d multi allstar
Phone: 92247052

Re: Sprekk i rør til bakre varmeapparat

Post by henning »

Familiemann wrote:Lurer på om det er noen her på forumet som vet om noe dugelig metode for å reparere slikt. Det ene røret er altså sprukket i den enden der man kobler slangen på i mottorrommet. Inni enden av røret sitter det ei kobber eller messinghylse. Har prøvd å lime tidligere, men det holdt bare en stund. Må vel finnes noe stoff som tåler frostvæske og mye varme.

Det er en 1993 mod. med varmeapparat under midtre seterad.

Det blir 6000,- å få skiftet til nye rør på verksted, kan fylle mye frostvæske for de penga. De nye rørene er dog av aluminimum.
jeg har akkurat samme problem med min... jeg gjorde kort prosess og bare blindet det bakre.. blir for mye styr å reparere det for min del..
men noen har snakket om å kappe av det som er dårlig, og skjøte med slanger og rørstusser.
Henning
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d :) (solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Post by Mike Sierra »

Jeg hadde sprekk i enden og klarte å skyve slangen lengre innpå så den dekket sprekken, har fortsatt litt lekkasje,men tror at det er fra bakre varmeregisteret.
Skulle ikke være vanskelig for et firma som Hydroscan eller (ikke)tess å finne en slange som kan brukes og sette glatte stusser på i enden så det bare er å motere rett inn.
Ellers så kan kansje røret erstattes med wisbo gulvvarme rør e.l. ?
MS

Skrotnisse ;-)
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Kan ikke nytt rör lages selv av kobber?
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Post by Mike Sierra »

Indian wrote:Kan ikke nytt rör lages selv av kobber?

Kan vel lages av de fleste typer materialer, men jeg er usikker på kobber pga god varmeledning = må isoleres for å ikke tape varme, og om metallet i seg selv kan reagere i miljøet slik at en kan få uønsket korrusjon i motoren eller i røret.
MS

Skrotnisse ;-)
rusthaug

Post by rusthaug »

Går som regel greit å kline på litt tetnings guffe på røret som lekker(silicon),dra slangen så langt over det går+sette på doble slange klemmer..hvis ikke dette går,må man skjøte inn en slangebit.Er ikke å anbefale å bytte rørene,da de går over tanken,noe som medfører noe ekstra arbeide... :x
Post Reply