Syncro.... Liksom 4wd?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
TheScirocco

Syncro.... Liksom 4wd?

Post by TheScirocco »

Hei.
Snakket med en kar i dag som påstod at Syncro ikke er dugendes som 4wd.
Jeg har en 1993 mod combi. Syncro, men har liksom aldri prøvd firehjulstrekken på den. Hvordan er Syncro i forhold til andre systemer? Hva er de sterke og hva er de svake sidene?

Noen som kan svare på dette med vanlig norsk så en ikke fult så bilkyndig person forstår det? ;-)
Sindre
1993 T4, 2,5l Bensin, 9-seter Syncro
BusMan
-
-

Post by BusMan »

Syncroen min fungerte fint i offroad løypa på vålerbanen. Kom fram der jeg villekomme fram. Bakdelen er vel at bilen har litt lang aksel avstand,og er litt tung i forhold til effekten på motoren.
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Det er stooor forskjell på T3 syncro og T4 syncro.....
Tage Vedal

T3-fan
BusMan
-
-

Post by BusMan »

TaigAGreEn wrote:Det er stooor forskjell på T3 syncro og T4 syncro.....
Mener du at T3 kommer seg bedre fram eller?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det finnes jo ikke bakkeklaring på T4 Syncro. Den er like lav som en standard T4. T3 er nok hakket bedre. Kanskje to eller tre... Og det lønners seg å ha et par knapper og noe større hjul, ja! Lars sin imponerte meg iallefall i vinter på treffet i Snertingdalen!
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Forfatteren

Post by Forfatteren »

Min erfaring fra en statlig institusjon med flere firehjulstrekkere: Syncro T4 er bedre på dårlige veier og bløte jorder enn Hi-Ace. Men Mitsubishi L 300 er bedre enn Syncro. Terrengbiler er ingen av dem. (En gammel Lada Niva måtte brukes til å trekke dem løs når de kjørte seg fast ...)
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Der Postmeister wrote:Det finnes jo ikke bakkeklaring på T4 Syncro. Den er like lav som en standard T4.
Den er vel ikke like lav som en 2WD T4, men den resulterende bakkeklaringen blir kanskje ca lik pga eksosanlegg som ligger litt utsatt og ugunstig til. Noen terrengbil er det uansett ikke før du kommer opp i T4 Panamericana med 150 TDI, diffsperre og 16" understell. Da nærmer det seg noe...
Der Postmeister wrote:T3 er nok hakket bedre. Kanskje to eller tre... Og det lønners seg å ha et par knapper og noe større hjul, ja! Lars sin imponerte meg iallefall i vinter på treffet i Snertingdalen!
T3 overrasker vel de fleste med terrengegenskapene sine, spesielt når du får på diffsperrer foran og bak ("knappene"). Det er jo bare å se litt på hvilke andre biler fabrikken (Steyr Puch) i Graz i Østerrike har stått bak (Mercedes/Puch Geländewagen, Pinzgauer + andre), så skjønner en jo raskt at de vet hva de holder på med 8)
Gorm
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Jeg ser ikke helt for meg at T4 er noen offroader nei :) Har i grunn ikke tenkt å prøve så mye heller. Tenker mer på fremkommelighet på snø, sand osv... Påstanden jeg fikk presentert var at min T4 ikke var noe bedre på å komme seg frem i dyp snø og sand en en vanlig bil med sperre på drivhjulene... ?

Hva er egentlig forskjellen på teknologien bak syncro og andre systemer?
Sindre
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Nå har T3 vært i bruk lengre enn T4 og jeg innbiller meg den var mere utstrakt som turkjøretøy, ekspedisjonskjøretøy nærmest.

Jeg skulle allikkavæl likt å hatt meg en syncro som jeg heva de foreskrevne 2" som tilbys (uten å leite etter ordentlige hevesett, that is), montert wincher på den, rock slidere og kufangeren som Rune sitter og råtner med 8)

Greit nok, de krenger i svinger fra 60 km/t som det er, men høyere senterpunkt for all vekt blir det enda mere "sjøgang" i bilen.

Dekk og ikke minst - muligheta til å kunne slippe ut luft for å øke marktrykket (og med det kunne etterfylle luft i felt vha medbrakt kompressor) er minst like viktig som bakkeklaringa.

Får vel lete etter en med syncro bare for å "se hva jeg kan få til", tenker jeg :wink:

Det vanskeligste er jo å få inn endringene på vognkortet, hevesett skal være godkjente men kufanger og rocksliders trenger ikke være det og da blir biltilsynet smågrinete og tverre av seg :roll:
Så er vel det nest vanskeligste å få råa til all morroa, skulle jeg tro - pr. idag har jeg fanikke ett rødt øre til overs, og da sliter man jo :D

mvh,
Yngve S
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Mange av de T4 som er syncro har faktisk lavere bakkeklaring enn 2WD, ettersom reservehjulet ikke får plass mellom bakjula. Det er derfor montert under midten, bak tanken, og det er lett å bli hengende på "buken" hvis man prøver seg på ulendt underlag. Innvendig montering er å foretrekke, men særlig i buss nr 5 er det vanskelig.

Min konklusjon er at T4 syncro er fin når man kjører på glatt, bratt vei, men den er ikke tenkt brukt utenfor vei. Men på dårlig brøytet vei, som er for smal for to biler og hvor man kan risikere å møte både biler og mennesker i veibanen rundt neste sving er det veldig greit å slippe å "ta vare på farten" til en hver tid for å være sikker på å komme opp neste kneik. Med syncro er jeg en tryggere sjåfør under slike forhold, som jeg har en del av hver vinter.

Syncroen er jo bare en sak som låser fremre og bakre del av mellomakselen til hverandre dersom det blir forskjellig fart på for- og bakhjul, dvs vanligvis når forhjula glipper. Da tar det et brøkdels sekund før man kjenner skyvet bakfra. Har man ikke sperre eller brems kan man godt risikere at ett forhjul og ett bakhjul spinner mens de andre står stille, hvis man skal ta i gang på uvevnt underlag.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

TheScirocco wrote:Jeg ser ikke helt for meg at T4 er noen offroader nei :) Har i grunn ikke tenkt å prøve så mye heller. Tenker mer på fremkommelighet på snø, sand osv... Påstanden jeg fikk presentert var at min T4 ikke var noe bedre på å komme seg frem i dyp snø og sand en en vanlig bil med sperre på drivhjulene... ?
Du vil alltid møte mange forståsegpåere med synspunkter om mye og mangt... F eks finner du ingen "vanlige biler" med diffsperre, derimot finner du noen 2WD biler med diffbrems (en sperre er en fast forbindelse mellom hjulene, mens en brems tillater en viss sluring mellom hjulene. Typiske verdier for en gatebil er 25 eller 40% bremsevirkning). I dag har jo dessuten omtrent alle biler EDS (elektronisk differensialsperre, eller "datastyrt nedbremsing av hjulene ved hjulspinn" som det kanskje like gjerne kunne hett?).

Alle som har prøvd en bil med firehjulstrekk vet at den har mye bedre framkommelighet enn en bil uten, men så er det jo viktig å sammenlikne epler med epler. T4 er en stor og tung bil (ekstra tung med Syncro), og uten sperre på bakakselen (som ble levert som tilleggsutstyr, dessverre litt sjeldent sådant) blir den også sittende fast med to hjul vilt spinnende dersom føret er for vanskelig.

Jeg har en "litt ekkel" bakke opp fra huset mitt. En kollega med Audi A6 Quattro bare rister litt på hodet når det blir snakk om bakken min, og han har jo pr def mye bedre firehjulstrekksystem enn meg (se under), og jeg skulle likt å se den som kjører ned til huset mitt (og opp igjen!) vinteren gjennom med en 2WD med piggfrie dekk...
TheScirocco wrote:Hva er egentlig forskjellen på teknologien bak syncro og andre systemer?
Syncro bruker (gjelder T3, T4, Golf/Jetta og de fleste Passat) en viskokopling for å overføre kreftene mellom akslene, på samme måte som Honda CRV(?), Opel Vectra, Volvo 850 og eldre V70, Land Rover Freelander m fl. Viskokoplingen overfører krefter ved at to sett lamellplater ("fast forbundet" hhv med for- og bakaksel) løper i et bad med en viskøs væske (en væske som endrer viskositet med temperaturen). Friksjonen mellom lamellplatene, ved hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel, gjør at temperaturen øker og dermed øker også væskens viskositet som vil forsøke å utlikne denne hastghetsforskjellen.

4Motion er et system som benytter en Haldex-kopling, en elektrohydraulisk kopling, mellom for- og bakaksel. Dette systemet benytter alle nyere VAG-produkter (Skoda, VW og Audi med tverrstilt motor), Volvo XC70 og 90 (gjelder ikke de tidlige XC70, de hadde visko...) og til og med Hummer H2 og H3, såvidt jeg vet...

De store Audimodellene (A6 og A8 ) bruker en Torsen-diff (Torsen fra Torque Sensing) som senterdifferensial, en differensial som kan overføre moment til den akselen som trenger det. En Passatmodell hadde også dette systemet, selv om den gikk under navnet Syncro (Passat 3B, kanskje den heter?).

De første Passat Syncro og tidlige Audi Quattro hadde en mindre sofostikert løsning med kun en mekanisk sperre mellom for- og bakaksel.

Oioioi, for et langt innlegg! Tror dette må være rekord, selv for meg! :roll:
Gorm
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Hehe...
Takk for mye gode svar!
Jeg har som dere skjønner i grunn ikke så mye greie på 4wd, men lånte meg en Suzuki Baleno i vinter og ble overrasket over hvor godt denne tok seg frem. Jeg trengte aldri å bekymre meg for bakkestart på snø! Heller ikke når jeg skulle inn på en hovedvei med brøytekanter. :) Det var da jeg bestemte meg for at neste bil måtte være 4wd. Og på plass er det jo få som slår Caravellen :)

Etter hva jeg ble fortalt kunne jeg ikke forvente samme gode fremkommelighet med T4. Vel vel, jeg får vel bare vente på vinteren igjen og prøve selv ;) Men ble jo litt nyskjerrig på dette siden han var så påståelig ;)

Men som nevnt tidligere er det alltid noen som har mange rare synspunkter på alt mulig og er liksom "forståsegpåere" ;)
Sindre
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Bakkestart på snø ? :?

Du skal kunne ta av med vinterdekk og 2wd uavhengig av for- eller bakhjulstrekk om du har bilen stående på snø.

Problemet er at vi får veinettet saltet ned, og snøen til vanlig glimrer med sitt fravær hva egenskaper vi desverre savner altfor mye - med salt har snø(-restene) ingen bæreevne og du vil ikke finne grep i saltet snø :

men på rein snø er det null problem å ta av i bakkestart. Mye skyldes kjøremåte, noe skyldes snøens bæreevne og noe skyldes dekk. Feil gir hjelper ikke til å komme videre, ser nok av dem som setter bilen i 1 gir og deretter gir bånn gass - med eneste resultat at de har blankpolert is i sporet til nestemann som kommer dit (tassarruah!) :x

Så det så.

mvh,
Yngve S
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Nåja... Snø er ikke bare snø vet du! Hadde utkjørsel fra huset og ut på hovedvei med en forholdsvis bratt helling. Når det lå 20-30 cm nysnø i utkjørselen og hovedveien var brøytet sånn at det lå en god meter (i bredden mener jeg) med tettpakket snø øverst i bakken sleit man fort med å komme seg ut!

En kamerat av meg kjørte seg bom fast med sin Volvo V70 med nye pirelli piggfrie dekk. Han kom seg ikke ut på veien før jeg hadde kjørt opp spor til han et par ganger med Balenoen ;-) Nå brukte han riktig nok 1.gir og full speed metoden i første forsøk, men det hjalp heller ikke etter at jeg instruerte han i hvordan ta bakkestart på snø med andregir heller ;) Balenoen derimot tok seg frem uten nevneverdig problem :D
Sindre
TheScirocco

Post by TheScirocco »

StaaleB wrote:Mange av de T4 som er syncro har faktisk lavere bakkeklaring enn 2WD, ettersom reservehjulet ikke får plass mellom bakjula. Det er derfor montert under midten, bak tanken, og det er lett å bli hengende på "buken" hvis man prøver seg på ulendt underlag. Innvendig montering er å foretrekke, men særlig i buss nr 5 er det vanskelig.
Hva er vanlig bakkeklaring på en T4 Syncro og hvor måles det? Synes da det ser ut som om min bil er vesentlig høyere fra bakken en biler flest!
Hva mener du med reservehjul mellom bakhjulene? Har ikke alle dette inne i bilen?

Noen nevnte diff.sperre eller noe sånnt. Hvordan finner man ut om min bil har dette eller ikke?
Sindre
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Bakkeklaringa måles fra laveste punkt under bilen og ned til bakken 8)

Og reservehjulet hos syncro ligger mellom for- og bakhjul på venstre side ved kanalen.
På min ex.buss nr. 1 henger reservehjulet i en krybbe bak bakakslingen og jeg må hente det fram fra bakenden av bilen ved behov. Helt ok.

mvh,
Yngve S
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

TheScirocco wrote: Noen nevnte diff.sperre eller noe sånnt. Hvordan finner man ut om min bil har dette eller ikke?
Dersom din har diffsperre har du en slik under dashbordet ditt (konsollen som er avbildet i nedre høyre hjørne):

http://www.pistenbulli.franken.de/images/rund_u13.jpg
Gorm
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Rudeboy wrote:Og reservehjulet hos syncro ligger mellom for- og bakhjul på venstre side ved kanalen.
Dette gjelder kun "norske" minibusser...

Vanlig Syncro har reservehjulet hengende på bakluka (option) eller liggende i bilen. Det finnes vel ett "originaloppheng" for innvendig montering av reservehjul, men da kun for biler med få seter...
Gorm
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Stemmer det ja :-D Måtte jo ut å se på min bil... Jeg vet jo at jeg har et reservehjul inne i bilen, men måtte sjekke under ;)

Der er det ikke noe reservehjul men jeg ser festene hvor det skal være. Det jeg også la merke til var at bensintanken nå er det laveste punktet... Det gjør vel at denne uansett ikke egner seg i ulendt terreng ;)
Sindre
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ikke noe problem, så lenge man monterer tank guard, diff guard eller sump guard - alt avhengig av hva som trenger beskyttelse der nede 8)

mvh,
Yngve S
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Tror jeg rett og slett skal holde meg på veien jeg Hehe! Selv om det frister litt å få prøvd hva den er god for... Bare for morroskyld liksom ;-)

Men det er uansett supert å få så mye gode svar som jeg får her inne! Dette er et kjempebra forum :-D
Sindre
Post Reply