TheScirocco wrote:Jeg ser ikke helt for meg at T4 er noen offroader nei

Har i grunn ikke tenkt å prøve så mye heller. Tenker mer på fremkommelighet på snø, sand osv... Påstanden jeg fikk presentert var at min T4 ikke var noe bedre på å komme seg frem i dyp snø og sand en en vanlig bil med sperre på drivhjulene... ?
Du vil alltid møte mange forståsegpåere med synspunkter om mye og mangt... F eks finner du ingen "vanlige biler" med diffsperre, derimot finner du noen 2WD biler med diffbrems (en sperre er en fast forbindelse mellom hjulene, mens en brems tillater en viss sluring mellom hjulene. Typiske verdier for en gatebil er 25 eller 40% bremsevirkning). I dag har jo dessuten omtrent alle biler EDS (elektronisk differensialsperre, eller "datastyrt nedbremsing av hjulene ved hjulspinn" som det kanskje like gjerne kunne hett?).
Alle som har prøvd en bil med firehjulstrekk vet at den har mye bedre framkommelighet enn en bil uten, men så er det jo viktig å sammenlikne epler med epler. T4 er en stor og tung bil (ekstra tung med Syncro), og uten sperre på bakakselen (som ble levert som tilleggsutstyr, dessverre litt sjeldent sådant) blir den også sittende fast med to hjul vilt spinnende dersom føret er for vanskelig.
Jeg har en "litt ekkel" bakke opp fra huset mitt. En kollega med Audi A6 Quattro bare rister litt på hodet når det blir snakk om bakken min, og han har jo pr def mye bedre firehjulstrekksystem enn meg (se under), og jeg skulle likt å se den som kjører ned til huset mitt (og opp igjen!) vinteren gjennom med en 2WD med piggfrie dekk...
TheScirocco wrote:Hva er egentlig forskjellen på teknologien bak syncro og andre systemer?
Syncro bruker (gjelder T3, T4, Golf/Jetta og de fleste Passat) en viskokopling for å overføre kreftene mellom akslene, på samme måte som Honda CRV(?), Opel Vectra, Volvo 850 og eldre V70, Land Rover Freelander m fl. Viskokoplingen overfører krefter ved at to sett lamellplater ("fast forbundet" hhv med for- og bakaksel) løper i et bad med en viskøs væske (en væske som endrer viskositet med temperaturen). Friksjonen mellom lamellplatene, ved hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel, gjør at temperaturen øker og dermed øker også væskens viskositet som vil forsøke å utlikne denne hastghetsforskjellen.
4Motion er et system som benytter en Haldex-kopling, en elektrohydraulisk kopling, mellom for- og bakaksel. Dette systemet benytter alle nyere VAG-produkter (Skoda, VW og Audi med tverrstilt motor), Volvo XC70 og 90 (gjelder ikke de tidlige XC70, de hadde visko...) og til og med Hummer H2 og H3, såvidt jeg vet...
De store Audimodellene (A6 og A8 ) bruker en Torsen-diff (Torsen fra Torque Sensing) som senterdifferensial, en differensial som kan overføre moment til den akselen som trenger det. En Passatmodell hadde også dette systemet, selv om den gikk under navnet Syncro (Passat 3B, kanskje den heter?).
De første Passat Syncro og tidlige Audi Quattro hadde en mindre sofostikert løsning med kun en mekanisk sperre mellom for- og bakaksel.
Oioioi, for et langt innlegg! Tror dette må være rekord, selv for meg!