Bilen koker, og det kan ha å gjøre med dette: (se bilde)

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Tryggve

Bilen koker, og det kan ha å gjøre med dette: (se bilde)

Post by Tryggve »

Hei alle vennlige T3 mennesker!

Bilen min (t3 transporter -84) har ikke kokt før, men i køen nå forleden begynte bilen å koke frykteleg mye.
jeg fikk kjørt in på en bensinstasjon, og idérik som jeg er (eller hva man skal kalle det) helte jeg nytt kaldt vann i kjølesystemet så at det skulle bli kaldt fort.
Dette måtte jeg gjennta litt senere, da alt vannet hadde kokt vekk på nytt, og nå har jeg lest at man skal jo ha 50% glykol i for at det senker kokepunktet, men uansett.

Jeg kom meg hjem, og dagen etter ville den ikke starte. Jeg har parkert i nedoverbakke, og jeg håper at det er pga. av at det er lite bensin i tanken som gjør at den ikke starter, det høres sånn ut når jeg vrir om tenninga.

Men når jeg åpna motorrommet så jeg dette:
Image
ok, det var ikke dette jeg såg, for jeg satte den tilbake på plass, den var helt av, men hva er dette for en slange?
som alle bevandrede T3 mennesker vet (og de som har finlest teksten på boksen) så er det den er festa på luftfilteret,
hvis dette er til for å sende kall luft og nå kommer det varm luft så er det kanskje ikke så rart det koker?

Det er også et uttak som bare står åpent uten spor av slange i hele tatt, hvor skal den slangen hen?

Bilen har forresten gått nærmest usansynlig bra til nå (dvs. iforhold til mine forventinger).

Kjempe bra med all kunskap jeg kan få. På forhånd takk!

Tryggve
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Går kjøleviften din når temperaturen stiger? Den slangen har ikke så mye annet å si enn varmere luft for motorens innsug ved kaldt vær. Unngår frysing i forgasser og innsug b.la.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Tryggve

Post by Tryggve »

altså, jeg aner ikke hvor kjøleviften sitter, og jeg vet ikke hvordan det høres ut når den går, så kanskje at den ikke gjør det? jeg er ikke sikker...
Tryggve

Post by Tryggve »

jeg har stussa litt på det med kjølevifte, med andre ord ;-j
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Heller kaldt vann i tørrkokt motor og aner ikke hvor kjølevifta sitter.....jeg tror du må søke hjelp fra en motorkyndig før du ødelegger mer.
Tryggve

Post by Tryggve »

ja det kan du si. kanskje derfor jeg poster det her :roll:
Indian
-
-

Post by Indian »

Jeg antar at kjølevifta på en T3 sitter bak grillen foran?
Tryggve

Post by Tryggve »

det høres ikke ulogisk ut det. jeg har stussa veldig på at det ikke finnes noen vifte i motorn untatt den lille greia som sitter på generatoren. jeg har ikke hatt tid eller ork til å sjekke ut hva som sitter bak grillen. bilen skal selges/vrakes når jeg (om jeg?) har kjørt den til sverige, så jeg slipper stresse med å få ordna annen transport av flyttelasset (den er svensk registrert). jeg kanske kan få mere penger for å selge deler fra den her i norge. :D

takk for svar. god natt :-j
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

vifta sitter vel på samme sted som på min, rett bak radiatoren foran, og pga alder tipper jeg du har ett steg på den.. Når den starter lager den en helsikes rabalder der fremme, så det merker du! tipper med andre ord du må bytte termobryteren, helle på ny kjølevæske, og lufte systemet på nytt..

men om du er lite bevandret i motorrommet på en bil er det kanskje greiest å la andre ta jobben! ;)
Goytil
Car: T4 1997 Caravelle TDi, T4 1997 dobbeltcab syncro

Post by Goytil »

Indian wrote:Heller kaldt vann i tørrkokt motor og aner ikke hvor kjølevifta sitter.....jeg tror du må søke hjelp fra en motorkyndig før du ødelegger mer.
Skal vi ende opp med en spydig holdning her også?? Det er bare noen få her inne som virkelig vet hva de snakker om, resten av oss er tydligvis veldig glad i å svare, selv om vi ofte bare sier svada ting. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sittet og ledd av svarene som har blitt gitt på spørsmål her inne. Kan enn ikke heller bare svare på spørsmålene etter beste evne fremfor å komme med spydige kommentarer da?? :evil:
Enda en bil???? hvor mange skal man ha da egentlig???

1997 mod Transporter 2,4 dobbelt cab syncro
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Her må jeg si meg enig med siste taler.

Og for ettertiden - om noen skal mobbes, hakkes på eller på annen måte drives harseklas med her, så skal det være meg.

For jeg er større enn morrari, nemlig.

Yngve S
kritiker 8)
Fjotten
Car: T3 mange (mini)

Post by Fjotten »

Om det ikke kommer hvit røyk ut av potta,når motren går,eller sort røyk.
Da er det ikke toppene som har røket. (lekker)
Du bør se om det bobler i overløpstanken bak,bobler det kan toppen lekke eksos.
Det du kan gjøre som en nødløsning er å fjerne vanntermostaten.Du klipper ut innmaten,og setter selve ringen tilbake,dette på grunn av falsen i termostathuset.
Vifta sitter i front av bilen,bak radiatoren.
Slangen er for vinter,sitter og blåser varmt på forgasser,ingen frysing om vinteren.
PS
Du får bare spørre om det er noe mere du lurer på.
Ha en god dag alle sammen..
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

spydig svar ?

Post by Peter »

Tror han har svart etter beste evne .....
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Goytil

Post by Goytil »

Ja men det hjelper det, når noen kan komme med gode svar innimellom... Høres jo logisk ut med termostaten da, hvis motoren ikke får kjøling.
Selv så har jeg pleier jeg å sette inn en bryter som overstyrer føleren til kjølevifta. Det er jo ikke løsningen på ditt problem men for meg har det reddet mang en topp. Bor slik til at jeg til tider har behov for ekstra kjøling i motbakkene og når da kjølevifta første kobler inn så er det som regel for sent. Det er ikke noe galt med motor eller bil på noe vis men det er snakk om ekstra krappe stigninger. Det er da snakk om 1 mil på andre gir på 1,6 TD. Da er det bare å slå på vifta når tempraturen begynner å stige... :lol:

Tryggve

Post by Tryggve »

wow, kjempe takk for svar alle sammen!

nå har jeg fått (med litt faderlig hjelp fra min far) lufta kjøleanlegget og helt i masse glykol selv om alle bare ristet på hodet når jeg sa at i bruksanvisninga står det 50% ;-j

Og den fungerer bra, veldig bra, ingen hull i blokka eller toppen. puh! Nå skal jeg egentlig bare kjøre den full av saker til sverige og selge den. Det er mye som må gjøres for at den skal passere eu-godkjenning...

Men et spørsmål om termobryteren og kjølevifta, hvor enkelt er det å rive løs de ledningene som går til vifta og montere en bryter (evt. la vifta gå hele tiden å plassere en bryter i sikringsboksen, men da må jeg finne meg en sånn ledningssikringingsholder). Jeg er selvlært hobbyelektriker, så det med ledninger, brytere og signalvei er ingen fare, men det er ganske mange ting som hører med i faget enn det... Jeg må jo først og fremst finne frem til den! ;-j
FarT3

Post by FarT3 »

Tag nederste gitter av i fronten. Det sitter med 5-6 stjerneskruver (om de alle er der) Ytterst til høyre når du sitter foran og kigger ind i hullet sitter et stik montert på køleren. Det er termostaten til kølerviften. Tag av stikket og kortslut (og her er jeg ikke sikker) den rød/hvite og den ?. Det finns termostater med 2 og 3 bein. Virker viften vil den nå starte og feil på den kan utelukkes. Om termostaten så virker er en annen ting.

Fik netop gjøre det på Hardangerfjellet i år.
Vennlig helsing Jørgen S
Indian
-
-

Post by Indian »

Svaret mitt var overhodet ikke ment til å være spydig. Ofte er det lurest å kontakte en motorkyndig for enkelte.
Jeg har sett et tilfelle av frostveske i motoren og motorolje i bremseveske beholderen.
Dama som sto på en bensinstasjon i Fredrikstad som lurte på hvorfor den ikke ble full med 8 liter frostveske. Hun helte frostveske rett i oljepåfyllinga.
Tryggve

Post by Tryggve »

haha, SÅ ille er jeg da ikke ;-j

jeg er tross alt oppvokst i rättvik i sverige, for alle som vet hva det innebærer. jeg hadde egentli tenkt å ringe min gammle nabo der oppe, men så tenkte jeg at så lenge det ikke dreier seg om clutchen på en chevy -63 så er ikke han intressert ;-j

forresten: VW Transporter 2.5D 97-mod. Selges på vegene av konkursbo.
Kontaktperson: Vemund Lie - 99733030
http://www.lie-co.no/start/info/infosider.asp?saknr=914

FarT3: kjempe takk! jeg har kikket in der, og det kontakta er allerede ute, gjort av den forrige eieren, aner ikke hvorfor... Jeg får prøve som du sa, kanskje best å sette den på plass igjen å se hva som skjer først :-j
Tryggve

Post by Tryggve »

jeg tenker meg først og fremst en permanent tyvkobling som jeg styrer ved med sikringen, det er simpelt og ikke så veldig kronglete. ettersom den ikke skal være i bruk så mye lenger så blir dette bra.
Goytil

Post by Goytil »

Tror heller jeg ville trukket to ledninger inne i fra bilen og sette på en bryter. Er vifa like krafig som i TD så er du tom for strøm før du når frem. Kanskje ikke fullt så ille da, men den drar bra med strøm på full effekt... Så lenge du holder fart trenger du jo ikke høre på den vifta, er jo bare når du ikke får nok luft igjennom radiatoren at den vifta trenger gå..

112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

tror du skal fortsette å holde et øye med motoren..se nøye etter bak og under motoren når den er blitt noenlunde varm og sjekk for lekkasjer, mulig termostaten din er helt stengt (åpner ikke ved varm motor)sjekk og
påfyllingstanken om du har mye trykk ved nesten kald motor
Goytil

Post by Goytil »

Ja mitt svar var ikke noen løsning på problemet, var bare ett forslag til å kjøle ned motorer ved ekstrem kjøring i bakker og slikt. :oops: [/img]

112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Goytil wrote:Ja mitt svar var ikke noen løsning på problemet, var bare ett forslag til å kjøle ned motorer ved ekstrem kjøring i bakker og slikt. :oops: [/img]
....helt rett det.. men her virker det som problemet er mer akutt ved normal bruk
Tryggve

yes!

Post by Tryggve »

Jeg kom meg til sverige, uten problemer. Tusen takk for alle hjelpsomme svar! Jeg greide til og med kjöre den nesten tur-retur til oskarshamn før klutchen streika, hehe... Men mer om det i en annen tråd.. :-j
Borgar

thermobryter

Post by Borgar »

Hei! Veit du hvordan jeg får tak i en ny thermobryter til 84 model?
Post Reply