Relé nr 30 (T4 - 2,5 B, 92 mod)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
joheri
-
-
Car: T4 2002 2,5 TDI

Relé nr 30 (T4 - 2,5 B, 92 mod)

Post by joheri »

Jeg har en mystisk feil i det elektriske anlegget. Sannsynligvis et spenningsfall der relé nr 30 sitter. Dette begynte i sommer og jeg har ikke lykkes å finne feilen. Et VW verksted i Sverige brukte en uke med feilsøking og kom til at det måtte være motorstyringen. Denne byttet jeg ut, men feilen er der fortsatt. Det som skjer er at etter ca 10 - 12 mils jevn kjøring (litt mindre ved veldig fuktig vær) kutter reléet og motoren stanser. Dersom jeg tar ut reléet virker motoren (noe som ikke skulle kunne gå an i følge teknikeren på VW). Jeg har målt med voltmeter der hvor reléet sitter og der er ca 9 V når reléet ikke er på plass. Motoren blir litt ujevn i gangen uten reléet i, antagelig på grunn av den lave spenningen. Med reléet på plass går motoren jevnt og fint, til den stopper. Jeg har også forsøkt å ta ut reléet mens jeg kjører, og det virker som dersom jeg gir det en pause kan jeg sette reléet i igjen og det funker en stund til. (Mistenker at det kan være en termisk årsak et sted.)

Jeg har fosøkt å bytte til et nytt relé, men det ble ingen forskjell. Ved småkjøring innad i byen merker jeg aldri denne feilen, antatt fordi jeg ikke får kjørt langt nok.

Har noen opplevd liknende evt hva kan feilen være? :(
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Jeg (og mange andre med bensinmotor) har opplevd noe av det samme, nemlig at reléet kutter og at motoren stopper (og etter en liten pause kan motoren startes igjen), men hos meg ble det bra da jeg skiftet reléet (grunnen hos meg var kryping i loddepunktene, og det er visst det mest vanlige, etter som jeg har forstått). Hos meg var det ikke begrenset til lengre kjøring, og det dukket opp oftere i fuktig vær enn i tørt. Vet du om verkstedet i Sverige forsøkte å bytte reléet? Det høres jo ut som feilen ligger i det samme området... Hva med banene i selve sikringsboksen? Er feilen "stabil" eller periodisk?
Gorm
joheri
-
-

Post by joheri »

Jeg kjøpte nytt relé i Sverige, det hjalp ingenting. Lurer på om det er noen andre reléer som kan virke inn på dette. Jeg har også vært inne på tanken at det kan være noe feil med selve racket som alle reléene og sikringene står i.

Feilen er nokså regelmessig, slik jeg skisserte. Imidlertid har jeg følelsen av at den var noe værre når jeg var i Sverige og på vei hjem. Etter at jeg kom hjem forsøkte jeg å bevege litt på ledningene bak racket siden jeg tenkte at det kunne være noe feil der. Og faktisk syns jeg den virket noe bedre etter det. Men jeg har bare småkjørt inntil for litt siden, da jeg skulle på hytta. Da ble det nesten 12 mil før den stoppet.

Men det går jo nesten en million ledninger inn på baksiden av racket, litt vanskelig å komme til også.
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

joheri wrote:Imidlertid har jeg følelsen av at den var noe værre når jeg var i Sverige og på vei hjem...
Den følelsen tror jeg mange som har vært en svipptur i Sverige har hatt :lol: :wink:

Fra spøk til alvor; har du noe koplingsskjema til bilen din? Jeg kan evt hjelpe deg med det, men det blir antakelig på tysk...
Gorm
joheri
-
-

Post by joheri »

Syncronaut skrev
har du noe koplingsskjema til bilen din?
Nei, det har jeg ikke. Om det er på tysk skulle jeg vel kunne bruke min noe utslitte skoletysk for å tolke.
--
Eric

T4 2,5 TDI (102hk) - lang 2002 modell
Rygge
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

OK, jeg skal forsøke å lete litt i kveld...
Gorm
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Hei, beklager men koplingsskjema i pdf går dessverre ikke så langt bakover på T4... Jeg fant disse, håper de stemmer brukbart, selv om de er for nyere årsmodell:

http://freenet-homepage.de/t4-knowledge ... t-w__8.pdf

http://freenet-homepage.de/t4-knowledge ... t-w_10.pdf

Link til liste over koplingsskjemaene:

http://freenet-homepage.de/t4-knowledge/t4_schaltplan/

Lykke til!
Gorm
joheri
-
-

Post by joheri »

Nå ser det ut til at feilen endelig er funnet. Jeg måtte bytte fordeler for et par dager siden. Byttet samtidig ut coil og tennkabler. Nå går bilen som ei kule og jeg har ikke opplevd at relé nr 30 har sluttet å virke etter dette. Mon tro om den gamle fordeleren forårsaket spenningsfallet i reléet?
--
Eric

T4 2,5 TDI (102hk) - lang 2002 modell
Rygge
Post Reply