Hei! har nettopp skaffet meg en dobbelt cabiner fra 1984 med 1,9motor.
den har bare gått 49000km som militær bil. Den har stått i 3-4 år og det er ikke kjølevæske i beholderen.
Er det noe spes jeg må passe på når jeg skal kjøre den hjem ca 2 mil
vw transporter dobbeltcabiner 84 mod(militær)
vw 12oo jeans 74 mod
audi 100 87 mod
vespa 79 mod
fyll opp med kjølevæske og sjekk olje... start opp og la den gå seg varm.. sjekk motor hele tiden for lekkasjer... etter det begynner du å loffe deg avgårde om alt ser greit ut. men stopp og sjekk innimellom, motor som har stått lenge kan være tørr i pakninger, går som regel bra men for å være på den sikre siden..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Gode råd, det der. Jeg startet i sin tid opp en vannkjølt motor som hadde stått i 10 år. Da fikk jeg et råd av en eldre mekaniker som nå er pensjonist.
* Skift olje (hell på noe billig 10 x 40)
* Ta ut plugger
* Kjør motoren på selvstarteren i et minutt (olje spres i alle kanaler/kam)
* La motoren stå en liten stund mens pluggene skrus i
* Start motor igjen (du får raskere tykk med olje over alt)
* La den gå noen minutter på tomgang
* Kjør en liten tur
* Sjekk for lakkasjer
* Parker bilen igjen og bytt igjen til ny, frisk olje (så får du håpe at du får ut en del dritt)! Bytt også nå filteret.
* Så kan du jo håpe at pakningene holder en stund når bilen får gått en del.
Til å begynne med bør du byte olje ofte og kjør den pent. Det kan være mye dritt og klakk som løsner og sprer seg i olja.
Kryss fingrene for at det går bra!
Min motor holdt i 4 år etterpå (til toppene gikk rett til helsike! Men 4 år er vel bra?9.
Siste taler tok det jeg begynnte på men ikke gadd legge ut - sikre deg at ikke den gamle olja er i "pulverform" og med det har alt annet enn smørende egenskaper
Du får et meget godt bilde av hvilken stand motoren er i om du følger foreslått oppskrift, den er praktisk talt identisk med hva jeg fikk av tips for tre - fire år sia mens jeg spekulerte på å handle meg en '72 mod VW 1500 (det som senere ble Passat).
Synd jeg ikke fulgte opp, for det prosjektet kunne til nå ha blitt riktig så pent
Da jeg hentet en bil som hadde stått en tid, begynte det etter en liten stund å lekke ved radiatorslangene foran; det er en skjøt omtrent på høyde med fremakselen.