Synkronisere nøkkel

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
cra

Synkronisere nøkkel

Post by cra »

Heisann!

Jeg har hatt problemer med fjernstyringa på sentrallåsen på min '99 VW-buss. Fant en tråd om hvordan jeg vistnok skal kunne synkronisere nøkkel med låseenhet (Tenning på i <5 sek, holde låseknapp inne, trykke lås-opp-knapp 3 ggr. Kvitterte med 5 blink). og prøvde dette.

Jeg har lenge trodd det var bare batteriet som var for svakt (opplevde stadig kortere rekkevidde på fjernkontrollen) og lot det skure og gå ganske lenge. Kjøpte nytt batteri av typen CR 2016 på Clas Ohlson. Den synkroniseringa jeg prøvde på ser ikke ut til å ha hjulpet; bilen kvitterer ikke med blinklysa når jeg bruker fjernkontrollen.

Nøkkelen er av typen "vanlig", altså ikke sammenleggbar. Det blinker i lampa når jeg trykker på knappene.

For øvrig så ghar låsen på pasasjerdøre gitt seg; den reagerer ikke når jeg låser førerdøra. Skyvedøra og bakluka følger med som de skal. Kan det være noen ledninger som har kortsluttet slik at fjernstyrisomnga ikke virker, eller er det mer sannsynlig at det er mottakerdelen som er død siden sentrallåsen fungerer "manuelt"? (med unntak av pasasjerdøra framme)

Har sett at ledningene idørene kan få seg noen knekker, så jeg får lete d ser og se om jeg i alle fall kan få orden på låsen såpass vi ikke risikerer å gå fra døra ulåst. (Og ikke minst så madammen slipper å stå i regnet og vente på at jeg skal få låst opp :wink: )

Christian Ramsvik
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Hvis du har fått stadig dårligere rekkevidde, og det ikke hjelper å bytte batterier, så vil jeg tro det er senderen din som har kuttet ut. Jeg har jo også hørt om nye batterier som ikke er fullt så friske som de burde vært, det kan være lurt å måle spenninga på dem for å være helt sikker.

På 99-modell er det vel ikke ukjent med ledningsbrudd i dørene, men det hender jo at sentrallåsdriverne kutter ut også.

Jeg tviler på at det er ledningsbrudd eller kortslutning i døra som er skyld i problemet med fjernbetjeninga. Særlig hvis det har blitt gradvis dårligere.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Re: Synkronisere nøkkel

Post by Theodor »

cra wrote:
Nøkkelen er av typen "vanlig", altså ikke sammenleggbar.
Litt off-topic, I know, men får man spørre hvordan du åpnet nøkkelen? Har spurt om det i eget topic, men fikk ikke noe godt svar.
Meget takknemlig for svar, har knapt rekkevidde på fjernstyringa nå...
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Hei.

Bruk en mynt eller noe som passer i sporet som er til venstre når nøkkelen peker fra deg. Så er det bare å brekke den opp. Da ligger det et rundt flatt batteri inni som du bytter ut.

Håper det er sånn på de med fjernstyring også. Selv har jeg bare lys.
cra

Post by cra »

Åpning av nøkkel "uten brett" foregår slik:

På den med det runde emblemet er der et lite spor. Der setter du inn et lite skrujern og vipper opp. Da skal det bare være å trekke nøkkelen fra hverandre. Du sitter da igjen med fjernstyringsdelen og selve nøkkelen med et U-formet "plastskall". I denne sitter også chippen for startsperra, så den er fult brukandes om fjernstyringa skulle ramle av.

Åpning av fjernkontrollen foregår nesten på samme måte, men nå er det to slike "tunger" som skal vippes opp; en på hver side (høyre/venstre . du skal ikke "snu" fjernkontrollen for å finne den andre)

Disse kan du bruke neglene på om de er sterke, men et lite skrujern anbefales også her. Vipp den ene litt tut og tving halvdelene av fjernkontrollen litt fra hverandre på den sida før du vipper ut den andre og deler det hele i to.

Bruk så en liten skrutrekker eller noe annet spisst for å pirke ut batteriet. Legg merke til at det ligger med baksida ut; jeg dreit meg ut på det første gangen jeg satte det sammen igjen. :oops:

Batteriet er et "CR 2016". Clas Ohlson har dem til 20 kr stykket.

Min bedre halvdel har Caravella for øyeblikket så jeg får ikke tatt noen bilder akkurat nå, men jeg kan se om jeg får tatt noen seinere i kveld eller i morgen.
Christian Ramsvik
'99 VW Caravelle buss
'00 Think City til småkjøring
cra

Skifte batteri i vanlig nøkkel

Post by cra »

Da har eg lastet opp en liten snutt på "deg-røret":
http://www.youtube.com/swf/l.swf?video_id=MZwuRJx77QA
Christian Ramsvik
'99 VW Caravelle buss
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Stilig.

Oppfordrer til at den blir lagt i en egen kategori som heter tips og triks!

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
cra

Post by cra »

Da har jeg lagt den til under T¤-linker-forumet så lenge. Ellers synes jeg at en generell "Tips & Triks" / "How-To" kategori er en god ide. Alternativt kan jo evt. instructables.com benyttes, så får enda flere glede av det. Der ligger det oppskrifter til mye rart.
Christian Ramsvik
'99 VW Caravelle buss
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Takker og bukker av hele mitt hjerte.
Rett og slett vidundervakkert.
Har gjort noen forsøk tidligere, men jeg mistenker at noen har tatt i for hardt før, og så limt den igjen etterpå.
Får forsøke igjen når madammen er her med tralla igjen.
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
cra

Post by cra »

Jeg tror de kan bli ganske løse etterhvert. Min er så løs at jeg har limt den et par ganger (jeg faket på videoen så det skulle se ut som den satt fast :wink: )
Christian Ramsvik
'99 VW Caravelle buss
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Ja, det stemmer nok det.
Den var limt, men nå har jeg iallfall fått bytta batteriet. La inn en pitteliten lim-knært på ene siden, det holdt.
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Post Reply