Koblingsskjema Transporter T3 1990 Dobbelcabin

Diverse linker til sider som handler om VW bus.
Post Reply
Tiger

Koblingsskjema Transporter T3 1990 Dobbelcabin

Post by Tiger »

Hei!
Jeg har en tidligere militærbil (dobbelcabin) hvor det står i vognkortet at det er en type 245. Når jeg har kjøpt deler har jeg fått det jeg trenger ved å se på T3. Jeg er ikke sikker på betegnelsene her. Noen som kan hjelpe? Motoren er en turbodiesel og på 1589 ccm etter det jeg vet :-)

Jeg har noen utfordringer med det eletriske, og det er sikkert noen som har litt erfaring med dette:

1. Oljelampa blinker én gang når jeg skrur på tenninga. Etter det er den mørk. Den er også mørk når jeg jorder ledingen direkte ved føleren. På alle biler jeg hittil har hatt skal den lyse når den jordes slik...?

2. Hovedlysene skrus på når jeg gløder...! Her mistenker jeg at det er noe galt med tenningslåsen/bryteren. Det er imidlertid ingen pol på tenningsbryteren med tallet 19 som jo er DIN-koden for gløding. Her har kanskje noen tjuvkoblet hovedlysene for å få automatiske kjørelys (noe militærbiler kanskje ikke har). I såfall ville glødingen kunne være koblet til utgang 15 på tenningslåsen som nå.

3. Jeg har søkt en masse på nettet etter workshop manual, men er ikke sikker på hvilken som gjelder for denne modellen. Finner Bentleys grønne, men den er kanskje bare for campingbiler? Noen som har en slik, vet hvilken jeg skal ha, eller evt har koblingsskjemaer for denne modellen?
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

hei... legg inn i profilen din hvor du bor..

1, motorene i t3 har TO oljefølere hvor av en er normalt åpen og en normalt lukket, på dieselen befinner de seg på toppen mot tordepoveggen lengst fra deg når du står bak bilen. rett over vannstussen, den andre sitter rett over oljefilteret..

2, lysa slår seg nok på når du setter på tenningen ja. det er noe som heter "kjørelys" :roll: :lol: he he. releet sitter over sikringsboksen din og er transparent/hvitt..

3, aner ikke..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Tiger

Post by Tiger »

Hei, og takk for svar!
1. Betyr det at det er normalt at lampen blinker? Er det da et rele som bryter kontakten og gjør at lampa slukkes? :-)

2. Jepp, "kjørelys" er jo bra.. :-) Men det kan da ikke være riktig at de slås på når jeg gløder? Skal det være 4 posisjoner på tenningslåsen? ("av", "gløding", "drift", og "start"? Kanskje tenningslåsen er slitt slik at jeg ikke får gløding på trinn 2, men må til trinn 3? At det er derfor lysene går på?
He he...er du med?
1, motorene i t3 har TO oljefølere hvor av en er normalt åpen og en normalt lukket, på dieselen befinner de seg på toppen mot tordepoveggen lengst fra deg når du står bak bilen. rett over vannstussen, den andre sitter rett over oljefilteret..

2, lysa slår seg nok på når du setter på tenningen ja. det er noe som heter "kjørelys" :roll: :lol: he he. releet sitter over sikringsboksen din og er transparent/hvitt..

3, aner ikke..[/quote]
Kompetent elektiker, men med en utfordring :-)
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

den grønne bentley boka er perfekt. omtaler det meste, bensin, diesel, syncro, bus, camper. you name it... har denne selv til min t2 og t3 og syns den er overlegen i forhold til f. eks. haynes. har denne også til begge, men de kan ikke sammenlignes. bedre illustrasjoner og forklaringer i bentley. er tross alt den offisielle servicehåndboken til bilen ;)
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Tiger

Post by Tiger »

Fantastisk! :-) Takk!
Får kjøpe den da!
Overtok en nedkjørt og vanskjøttet bil ser du, men ser at det blir bra bare man gjør det skikkelig uten tape, tyggegummi og ståltråd :-)

oyvinla wrote:den grønne bentley boka er perfekt. omtaler det meste, bensin, diesel, syncro, bus, camper. you name it... har denne selv til min t2 og t3 og syns den er overlegen i forhold til f. eks. haynes. har denne også til begge, men de kan ikke sammenlignes. bedre illustrasjoner og forklaringer i bentley. er tross alt den offisielle servicehåndboken til bilen ;)
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Tiger

Post by Tiger »

Hva er forskjellen på denne og DENNE da tro?
http://shopping.msn.com/prices/shp/?itemId=2373532

Sparer 400 kr :-)
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

tenningslåsen på t3 er veldig enkel...

av-tenning/gløding-start..
altså glødingen er automatisk på når du setter på tenningen
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Du har 3 stillinger på tenningsbryteren: av, på og start. Det finnes ingen egen glødestilling. Når tenninga står på kobles både 15 og X inn. 15-kontakten går til alt det driftsmessige, for eksempel magnetventilen på dieselpumpa, glødinga, instrumenter og lading. X-kontakten går til lys, viskere og varmeapparatvifte. Når tenningsbryteren settes i startposisjon kutter X-kontakten ut, men du har fortsatt strøm på 15. Derfor lyser kjørelysa når du gløder, de slukker når starteren går og kommer på igjen når du slipper nøkkelen tilbake i kjøreposisjon.

Det sitter en styreenhet for oljetrykkskontroll inni speedometeret. Som Rapidspeed sier er det to oljetrykksfølere, og det er ledningen til lavtrykksføleren på toppen du må jorde for å få lys i oljelampa. Høytrykksføleren på oljefilterbraketten kobler inn over 2000 omdreininger.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Tiger

Post by Tiger »

rapidspeed wrote:tenningslåsen på t3 er veldig enkel...

Ok, kun 3 posisjoner altså. Hvorfor kommer lysene på når jeg er i pos 2 da tro? Dette er jo en tidl. militærbil, og tenkte at de kanskje hadde originalt at de kunne kjøre uten automatiske kjørelys. (Burde være normalt for militærkjøretøyer kanskje?) Tenkte derfor at dette var en tjuvkobling som var gjort etter at noen hadde kjøpt bilen til sivilt bruk....
Kan det være et rele koblet til D+ som skal lukke lysreleet før start, men som nå ikke funker da kanskje?
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

henrik, kan ikke du legge ut noen bilder av sikaen din... :lol:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Tiger wrote:

Ok, kun 3 posisjoner altså. Hvorfor kommer lysene på når jeg er i pos 2 da tro? Dette er jo en tidl. militærbil, og tenkte at de kanskje hadde originalt at de kunne kjøre uten automatiske kjørelys. (Burde være normalt for militærkjøretøyer kanskje?) Tenkte derfor at dette var en tjuvkobling som var gjort etter at noen hadde kjøpt bilen til sivilt bruk....
Kan det være et rele koblet til D+ som skal lukke lysreleet før start, men som nå ikke funker da kanskje?
forsvaret i fredstid følger norsk lovverk ang dette så på den tiden bilen din var ny ble den levert med kjørelys fra møller.
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Tiger

Post by Tiger »

Rikskringkastingen wrote:Du har 3 stillinger på tenningsbryteren: av, på og start. Det finnes ingen egen glødestilling. Når tenninga står på kobles både 15 og X inn. 15-kontakten går til alt det driftsmessige, for eksempel magnetventilen på dieselpumpa, glødinga, instrumenter og lading. X-kontakten går til lys, viskere og varmeapparatvifte. Når tenningsbryteren settes i startposisjon kutter X-kontakten ut, men du har fortsatt strøm på 15. Derfor lyser kjørelysa når du gløder, de slukker når starteren går og kommer på igjen når du slipper nøkkelen tilbake i kjøreposisjon.

Det sitter en styreenhet for oljetrykkskontroll inni speedometeret. Som Rapidspeed sier er det to oljetrykksfølere, og det er ledningen til lavtrykksføleren på toppen du må jorde for å få lys i oljelampa. Høytrykksføleren på oljefilterbraketten kobler inn over 2000 omdreininger.
OK Rikskringastingen, og takk til deg også for hjelp. Da står jeg igjen med spørsmålet: Er det normalt at hovedlyset står på under gløding? Det tar jo en masse unødvendig strøm om vinteren i såfall. Tyskere kan da umulig gjøre en slik feil? Med kun tre posisjoner på tenningslåsen burde det være noe som bryter strømmen til hovedlysene inntil motoren er i gang, f.eks et rele som slås inn av ladestrømmen. Hven er på jordet her, konstruktørene eller jeg ? :-)
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

du er på jordet. kjørelysene SKAL gå på når tenning settes til
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rikskringkastingen
-
-

rapidspeed wrote:henrik, kan ikke du legge ut noen bilder av sikaen din... :lol:
Det ligger noen her.
Henrik Engen

Tiger

Post by Tiger »

rapidspeed wrote:
Tiger wrote:

forsvaret i fredstid følger norsk lovverk ang dette så på den tiden bilen din var ny ble den levert med kjørelys fra møller.
OK. For å sluttføre mitt forrige spm. Er det da normalt at oljelampa blinker én gang fordi den først før spenning via oljetrykksbryteren, men så blir brutt av den andre turtallsregulerte sensoren?
Dette med lysene må jeg ta litt etterhvert :-)
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Tiger wrote:
rapidspeed wrote:
Tiger wrote: Ok, kun 3 posisjoner altså. Hvorfor kommer lysene på når jeg er i pos 2 da tro? Dette er jo en tidl. militærbil, og tenkte at de kanskje hadde originalt at de kunne kjøre uten automatiske kjørelys. (Burde være normalt for militærkjøretøyer kanskje?) Tenkte derfor at dette var en tjuvkobling som var gjort etter at noen hadde kjøpt bilen til sivilt bruk....
OK. For å sluttføre mitt forrige spm. Er det da normalt at oljelampa blinker én gang fordi den først før spenning via oljetrykksbryteren, men så blir brutt av den andre turtallsregulerte sensoren?
Dette med lysene må jeg ta litt etterhvert :-)
ja
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Tiger

Post by Tiger »

rapidspeed wrote:du er på jordet. kjørelysene SKAL gå på når tenning settes til
He he, ok. Og jeg som trodde tyskere hadde skaffet seg erfaringer med vinterkulde dengang de prøvde seg på østfronten...
Ergo: Når det er 25 kuldegrader ute, så bruker man strøm til hovedlys og gløding samtidig...hm smart :-)
Rikskringkastingen
-
-

Tiger wrote: OK Rikskringastingen, og takk til deg også for hjelp. Da står jeg igjen med spørsmålet: Er det normalt at hovedlyset står på under gløding? Det tar jo en masse unødvendig strøm om vinteren i såfall. Tyskere kan da umulig gjøre en slik feil? Med kun tre posisjoner på tenningslåsen burde det være noe som bryter strømmen til hovedlysene inntil motoren er i gang, f.eks et rele som slås inn av ladestrømmen. Hven er på jordet her, konstruktørene eller jeg ? :-)
Det er mulig konstruktørene var litt på ett eller annet jorde, men det funker ihvertfall.. Det er faktisk et gammelt triks å la hovedlyset stå på litt før du starter bilen når det er skikkelig kaldt. Teorien er at strømmen som går i kretsen skal varme opp batteriet slik at det avgir mer strøm. Du oppnår sikkert det samme med glødestrømmen også så jeg tviler på at det er tanken bak. Jeg tror heller det er sånn at Skandinavia var et så forsvinnende lite marked i utgangspunktet at de ikke gadd å utvikle noe annet. Det er sikkert mulig å styre kjørelyset med D+ fra dynamoen, sånn at det kommer på når ladelampa slukker. Men jeg gidder ikke å koble det om på min bil, det fungerer utmerket som det er.
Henrik Engen

Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Tiger wrote:
He he, ok. Og jeg som trodde tyskere hadde skaffet seg erfaringer med vinterkulde dengang de prøvde seg på østfronten...
Ergo: Når det er 25 kuldegrader ute, så bruker man strøm til hovedlys og gløding samtidig...hm smart :-)
er sånn på alle biler med kjørelys, også min 2000mod t4
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Tiger

Post by Tiger »

Tiger wrote:
Flott! Takk! :-)
Rikskringkastingen
-
-

Tiger wrote:
Når bilen står med tenninga på, uten at motoren er i gang, så skal oljelampa blinke helt til du starter motoren og får ca 0,2 bar oljetrykk. Da bryter lavtrykksføleren strømmen. Når du kommer over 2000 rpm begynner den å føle på høytrykkssensoren, den skal gi kontakt ved ca 1,8 bar (muligens noe lavere på diesel). Hvis den ikke gjør det kommer lampa på igjen, i tillegg til en summer.
Henrik Engen

Tiger

Post by Tiger »

Rikskringkastingen wrote:
Tiger wrote: OK Rikskringastingen, og takk til deg også for hjelp. Da står jeg igjen med spørsmålet: Er det normalt at hovedlyset står på under gløding? Det tar jo en masse unødvendig strøm om vinteren i såfall. Tyskere kan da umulig gjøre en slik feil? Med kun tre posisjoner på tenningslåsen burde det være noe som bryter strømmen til hovedlysene inntil motoren er i gang, f.eks et rele som slås inn av ladestrømmen. Hven er på jordet her, konstruktørene eller jeg ? :-)
Det er mulig konstruktørene var litt på ett eller annet jorde, men det funker ihvertfall.. Det er faktisk et gammelt triks å la hovedlyset stå på litt før du starter bilen når det er skikkelig kaldt. Teorien er at strømmen som går i kretsen skal varme opp batteriet slik at det avgir mer strøm. Du oppnår sikkert det samme med glødestrømmen også så jeg tviler på at det er tanken bak. Jeg tror heller det er sånn at Skandinavia var et så forsvinnende lite marked i utgangspunktet at de ikke gadd å utvikle noe annet. Det er sikkert mulig å styre kjørelyset med D+ fra dynamoen, sånn at det kommer på når ladelampa slukker. Men jeg gidder ikke å koble det om på min bil, det fungerer utmerket som det er.
Jepp, takk for det. Du har sikkert rett i at markedet styrer, men så enkelt det hadde vært løst med 4 posisjoner på tenningsbryteren? Da har jeg fåt svar på to meeget viktige ting her fra dere "correct me if I'm wrong":

1. Kombinasjonen av de to oljetrykksfølerne gjør at det er normalt at oljelampa blinker én gang nå tenningen skrus på. Kommer av at den normalt koblede oljelampa blr brutt av et rele som er styrt av en turtallstryrt sensor (foranog over oljefilteret)

2. De tyske ingeniørene har ikke hørt på sine foreldres erfaringer fra Stalingrad da de utelot en egen glødestilling fra tenningsbryteren, men slår inn kjørelysene parallelt med glødingen.
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

er bortimot ingen personbiler med egen stilling til gløding..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Post Reply