Demontere servopumpe

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vw&saab
-
-

Demontere servopumpe

Post by vw&saab »

Er det noen spesiell måte å få ut servopumpa på i en 1992 caravelle 2,4 (AAB)?

Trenger man noe spesialverktøy til en slik operasjon?
Pyro_smurf

Post by Pyro_smurf »

Hvis det ikke er noen vesentlig forskjell på 92 og 97 modellene er det en veldig grei oprasjon. Men det kan være greit med nye pakkninger til hydraulikk kopplingene.
Espen
'97 Caravelle
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Var ikke så enkelt dessverre. Jeg får ikke av de tre umbrakoboltene, har prøvd med penetreringsolje og varme men ikke noe av det fungerte. To av boltene er nå runde. Hva skal jeg gjøre!?

Er det mulig å få reimhjulet eller servopumpa av på en annen måte?

Jeg tenker nå verksted eller dremel og flexislange pluss litt tid. Tips?
Pyro_smurf

Post by Pyro_smurf »

Regner med at det er de umbrako skruene på reimskiva som er problemet? Hvis det er det så ta av hele holderen (den sitter i 3 bolter med vanlig sekskant) Da komme også pumpa ut. Dermed tar du enten skruene med en tang, eller borrer dem ut
Espen
'97 Caravelle
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Image

Det må vel være den klumpen oppe til høyre. Så da må jeg ta av motorfeste, pluss de tre boltene? Den ene går gjennom reimskiva merket 6 som jeg regner med er strammina til servoreima?
Pyro_smurf

Post by Pyro_smurf »

Her er det visste forskjell fra 92 til 97 modellen. På min er det grei skuring å ta av festebraketten ( den som er merket 1a). Da blir det værre for meg å bidra med erfaring.
Espen
'97 Caravelle
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Ikke grei skruing på den her dessverre. Det tok 9 timer med skruing å få den ut. Tida går fort når man plages :( Du får ikke pumpa direkte ut hvis man får demontert braketten som holder pumpa. Måtte av med motorfeste, 3 bolter til braketten, strammehjul til servoreima, deksel til registeret og noe smått.

Virker som det er lekkasje et sted, hørt om at det finnes noe middel som kan tette slik. Finnes det?
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

http://video.google.com/videoplay?docid ... 2977&hl=en

Her er en video hvor man hører en rar lyd etter servobyttet. Du kan høre denne lyden bli høyere på høyere turtall. Høres ut som en hvinelyd av et eller annet slag. Noen tips?
Post Reply