-81 Luft-doka

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
skaravelle
-
-

-81 Luft-doka

Post by skaravelle »

Hvis man ikke har noe å gjøre en lørdags ettermiddag, kanskje rett og slett kjeder seg, så har jeg et forslag til aktivitet: Bil-bytting! :D

Sist lørdag var en slik dag, heldigvis fikk jeg besøk av en kar som hadde de samme tankene som meg. Så Benga-bussen (-90 Coach Aut.), som har stått stille lenge, forsvant på en henger og tilbake sto det en fantastisk patinert -81 MilitærDoka. Kapell fulgte med på byttet - Lykke!

Herlig! Ble så glad at jeg umiddelbart måtte sette på AllyCat felgene :D Senkesett er høyt prioritert, blir spennende å se hvor lavt vi klarer å få den. Utover det blir det ikke mye fjas på den. Vurderer et par nye "sitteputer" til forsetene, kanskje servo-tannstang, men den skal holdes "røff".
Last edited by skaravelle on 12 Jun 2010, 20:29, edited 4 times in total.
Image

bugbuddies.no
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

:D
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
RuneA
-
-

Post by RuneA »

militær polizei? :)
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Kult. Grattis. Ser for meg polizei på dørene og hvit stripe rundt hele...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det grå dere ser i lakken på dørene er mose. Trur kanskje den får lov til å være der. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Der Postmeister wrote:Det grå dere ser i lakken på dørene er mose. Trur kanskje den får lov til å være der. ;)
Leste et sted at kefir skulle gjøre susen med mosen. Altså, at det skulle gro mer, gjødsel på en måte :D

Viktig å ta vare på ekte patina, og hvis man kan dyrke mer, hvorfor ikke? :lol:
Image

bugbuddies.no
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Er det egentlig en ekte mose-looker hvis du har gjødslet den med kefir?
Espen

solrikioo
-
-

Post by solrikioo »

http://www.buskerudferdigplen.com/
Legge plen på planet da? Men pass på så du ikke får mose i plenen.

Men jeg har hørt om en som vasket taktrekket sitt som hadde fått jordslag. Han vasket med en liten svamp med kefir og så en svamp med vann etterpå. Stemmer det, så vil vel kefiren ha samme effekt. Altså at den tar det bort.
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Som min, samme årsmodell. Doka-buss er litt kuult, min blå er min første. Denne var også veldig fin. Senke? Hvorfor det? Hold den original... Den er jo luftkjølt og da er vi to som har slike....
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
solrikioo
-
-

Post by solrikioo »

Er ikke vits i å senke dokaer lengre. Svensken har slått alle. Ingen som får råere bil enn det uansett... Gå andre veien.
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Pffff... Christian, eg stoler på at du får dette til å bli en stukdoka :D Drit rå. Lagom senk er tingen!
Tage Vedal

T3-fan
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

erjo wrote:Senke? Hvorfor det? Hold den original...
Not an option, my friend :lol:

Ser ingen grunn til å holde den orginal, uansett er vel ikke senk og felg noen irreversibel modifikasjon, så ødelagt blir den jo ikke akkurat.
Dessuten er trenden i buss-miljøet at alt skal opp i lufta, firehjulstrekk og dumper-dekk. Da må noen ta ansvar og gå andre veien :)
solrikioo wrote:Er ikke vits i å senke dokaer lengre. Svensken har slått alle. Ingen som får råere bil enn det uansett... Gå andre veien.
Trenger lave biler i Norge også, men er ikke noe mål å slå svensken. Molekyl-restaurering ser bra ut og er moro å lese om, men kommer ikke til å foregå i min garasje :D
TaigAGreEn wrote:Pffff... Christian, eg stoler på at du får dette til å bli en stukdoka :D Drit rå. Lagom senk er tingen!
Kommer til å starte med 60mm, og så ta det derfra. Tviler på at det holder, men skal gi det en sjanse. Stuk skal der ihverfall bli.
Blir vanskelig å la være å vaske den, men skal prøve. :lol: Tror jeg legger bort kefir-ideen, skal holde den fri for melkeprodukter tror jeg.
Image

bugbuddies.no
erjo
-
-

Post by erjo »

skaravelle wrote:
erjo wrote:Senke? Hvorfor det? Hold den original...
Not an option, my friend :lol:

Ser ingen grunn til å holde den orginal, uansett er vel ikke senk og felg noen irreversibel modifikasjon, så ødelagt blir den jo ikke akkurat.
Dessuten er trenden i buss-miljøet at alt skal opp i lufta, firehjulstrekk og dumper-dekk. Da må noen ta ansvar og gå andre veien :)
Opp i lufta eller ned på asfalten? Tja, lurer på om en senking til 45 mm er omtrent det jeg kunne tenke meg. Vi får nå se, i alle fall artig at det finnes flere slike dokaer. Har fått mer sans for min gamle doka enn jeg har hatt for disse bilene før.

Lykke til Christian....
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Med mye annet rart å holde på med i garasjen, har denne fått stå i fred en god stund. Et par vente-presanger har det blitt, f.eks. quickshift-kit.
Last edited by skaravelle on 26 Nov 2009, 09:09, edited 1 time in total.
Image

bugbuddies.no
erjo
-
-

Post by erjo »

skaravelle wrote:Med mye annet rart å holde på med i garasjen, har denne fått stå i fred en god stund. Et par vente-presanger har det blitt, her er en:

Image
Noe stasj til min doka har jeg ikke kjøpt foreløpig, bare skaffet det jeg MÅ ha for å få den ok å se til. Men jeg har da liggende 4 helt nye hjulkapsler som den skal få på sommerhjulene, disse fra Justkampers:

Image

Ellers tror jeg vel at babymoon-kapsler hadde vært veldig fint og spesielt, altså slike:

Image

Men vi får nå se. Hadde jo vært morsomt med to slike på et treff, da! Ellers er jeg enig med deg i at det ville ha vært kledelig med senking av dokaene våre, men 45 mm tror jeg kanskje er nok (coach har vel 35?). Jeg skal ta min gjennom EU først (tidlig i mars), og så regge den, kjøre litt, vurdere om jeg skal beholde den eller selge den. Hvis jeg beholder den, vel så kan det jo hende at jeg går hele pakka med stasj: "nyere stoffinteriør", andre baklykter og framblinklys, gule framlys (pærer), caps, chromefangere, etc., etc. Jeg har liggende ei høyttalerbue som jeg skal montere inn, litt på grunn av en liten rift i taktrekket.

For øvrig har min også et originalt stativ med kapell til lasteplanet som fulgte med med noen små hull, men det har jeg ikke gjort noe med foreløpig (militærfarget det også). Har du bilde av ditt kapell? Har sjekket pris på å få laget helt nytt kapell. Ikke all verden, men det blir jo enklere å lage nytt når en kan levere det gamle som "kopi".

Når har du tenkt å ha dokaen på vegen?
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

erjo wrote:Når har du tenkt å ha dokaen på vegen?
I utgangspunktet skal den på veien i 2011. Men har litt problemer med å la den stå, kommer nok til å begynne på den etterhvert som de andre prosjektene krever mindre oppmerksomhet. Har stuket klart i hodet...

Apropos - fikk godkjent R12'en i dag faktisk. Neste på lista er Bobla til fruen, den er temmelig ferdig, mangler bare senkespindler og bremsejustering.

Har ikke bilde av kapellet, det ligger brettet sammen på planet. Er slik vanlig stålramme av firkant-rør og tykk formsydd plastikk-presenning oppå - farge grå.
Image

bugbuddies.no
erjo
-
-

Post by erjo »

skaravelle wrote:
erjo wrote:Når har du tenkt å ha dokaen på vegen?
I utgangspunktet skal den på veien i 2011. Men har litt problemer med å la den stå, kommer nok til å begynne på den etterhvert som de andre prosjektene krever mindre oppmerksomhet. Har stuket klart i hodet...

Apropos - fikk godkjent R12'en i dag faktisk. Neste på lista er Bobla til fruen, den er temmelig ferdig, mangler bare senkespindler og bremsejustering.

Har ikke bilde av kapellet, det ligger brettet sammen på planet. Er slik vanlig stålramme av firkant-rør og tykk formsydd plastikk-presenning oppå - farge grå.
Vente til 2011? E du tuillat? Det går vel ikke an! Jeg må jo snart ut å kjøre med min, vet du. Kan da ikke vente i 2,5 år.... jeg kan jo være dau da (vet jo aldri)!

PS! Har du et bilde av R12'ern? Du kan sende de(t) på E-post:

vwwestyt2@hotmail.com
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Skal ta noe bilder av R12'en etterhvert, har en del igjen på å få skikkelig stuk på den. Men inntil videre er den vel å finne i garasjen min på losje-sidene, bla litt her så finner du den tenker jeg:

http://www.sportsbillosjen.com/forum/vi ... .php?t=159
Image

bugbuddies.no
erjo
-
-

Post by erjo »

Kikka litt på bildene på losjen, og 12'eren ser jo ganske så fin ut. Har du alt av deler? Solgte jo min røde i fjor til en entusiast sørpå og lurer litt på om jeg skal selge min 1972 hvite også. Den har 66.000 km og er temmelig strøken. Men jeg gir den ikke bort. Den 12'eren din, blir jo veldig fin, sikkert og visst! Hvor mange av bilene på losjetråden har du egentlig stående nå?
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

erjo wrote:Kikka litt på bildene på losjen, og 12'eren ser jo ganske så fin ut. Har du alt av deler? Solgte jo min røde i fjor til en entusiast sørpå og lurer litt på om jeg skal selge min 1972 hvite også. Den har 66.000 km og er temmelig strøken. Men jeg gir den ikke bort. Den 12'eren din, blir jo veldig fin, sikkert og visst! Hvor mange av bilene på losjetråden har du egentlig stående nå?
R12'en min er ikke pen, men hel. Har noen kasser med deler og et par motorer stående (bl.a. en R16-motor). Planen går muligens i retning gordini-looker, men blir ikke helt enig med meg selv.

Jeg ville ikke solgt ut den R12'en hvis jeg var deg, begynner å bli sjeldne disse nå.

Antallet biler som faktisk står i garasjen er det få som vet nøyaktig, og i losje-tråden er heller ikke alle avslørt faktisk. Men jeg har bare en T3, og ei boble nå. Ener-Golfen er solgt, og jeg har en Scenic som famile-bil. To Puch'er og en combi-camp står der nede også. Det skulle være bortimot alt ;) Det som evt. finnes utover dette, vil i tilfelle bli avslørt ved en passende anledning.

T3'en skal som sagt egentlig stå på vent ei stund til, men jeg klarer nok ikke holde fingrene unna. Innimellom alt annet er det hyggelig å plukke på den "riktige" bilen, og jeg kommer om ikke annet til å putte motoren inn i den. Har ei 5-trinns-kasse som jeg lurer på å putte inn i samme slengen, men vet ikke helt.... Deilig med "langbeint" utveksling, men tøft å beholde gammeldags 4-trinns også. Skal uansett sette på quick-shift. Skal lage en liste over planlagte tiltak på bilen, men føler ikke at det haster enda.
Image

bugbuddies.no
erjo
-
-

Post by erjo »

Det som evt. finnes utover dette, vil i tilfelle bli avslørt ved en passende anledning.

T3'en skal som sagt egentlig stå på vent ei stund til, men jeg klarer nok ikke holde fingrene unna. Innimellom alt annet er det hyggelig å plukke på den "riktige" bilen, og jeg kommer om ikke annet til å putte motoren inn i den. Har ei 5-trinns-kasse som jeg lurer på å putte inn i samme slengen, men vet ikke helt.... Deilig med "langbeint" utveksling, men tøft å beholde gammeldags 4-trinns også. Skal uansett sette på quick-shift. Skal lage en liste over planlagte tiltak på bilen, men føler ikke at det haster enda.[/quote]

Da er jeg spent på hva som blir avslørt.

Ellers så tar jeg gjerne over den 4-trinnskassa om du bytter til 5-trinns. Jeg har lurt litt på å gjøre dette sjøl også på min doka, men det ble til at jeg satte inn ei originalkasse på 4-trinn. Jeg har prøvd luftkjølt boxer med 2,0 i T3 og langbeint 5-er, men jeg synes ikke det var spesielt fordelaktig, kanskje litt høyere toppfart i nedoverbakke, men ellers mer giringsstyr.
skaravelle
-
-

Re: -81 Luft-doka

Post by skaravelle »

Her har det ikke skjedd mye annet enn at ny frontrute er skaffet, og så har jeg fått et kjempetøft teppe av Postmeisteren der det står et eller annet på tysk. Graver nok bilen fram i løpet av vinteren, må begynne litt smått hvis den skal være klar til 2011.

Nye bilder må jeg ordne også, etter at bildelagring.no har krasja. Nå bruker jeg Google, er nok noe mer stabilt vil jeg tro. :D
Image

bugbuddies.no
erjo
-
-

Post by erjo »

skaravelle wrote:Her har det ikke skjedd mye annet enn at ny frontrute er skaffet, og så har jeg fått et kjempetøft teppe av Postmeisteren der det står et eller annet på tysk. Graver nok bilen fram i løpet av vinteren, må begynne litt smått hvis den skal være klar til 2011.

Nye bilder må jeg ordne også, etter at bildelagring.no har krasja. Nå bruker jeg Google, er nok noe mer stabilt vil jeg tro. :D
Bildelagring: Bruk harddisken på din egen PC og så sikkerhetskopierer du til en ekstern harddisk (kjøp inn en billig en) med jevne mellomrom. Av og til (en gang i året), tar jeg så i tillegg en sikkerhetskopi av alt på min eksterne over på en stor ekstern harddisk som jeg har hjemme. Da er jeg ganske trygg....
Medlem avVWBUS Mjøsa
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Jada, bildene er ikke borte. Jobber med data i det daglige så jeg kjenner til backup-rutiner. Har imidlertid aldri likt imageshack og diverse andre aktører, derfor brukte jeg den norske bildelagring.no for å laste opp forum-biler. Hadde en mistanke om at de ikke kom til å stå løpet ut, så nå er jeg over på Google, og er godt fornøyd med det....
Image

bugbuddies.no
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

bruker vgnett jeg.. bildene er alltid der.. aldri vært noe tull.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Post Reply