Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Argh !

Da jeg parkerte ved hybelen på jobb nå, så jeg at VW-logoen i grillen er vekk... :?

-enten er det "noen" morrofolk som i ren glede etter cupfinalen har tatt den ellers ramla den av da jeg ratta oppover E-6 og Rv 3 ikveld.

Makan til ting å være foruten... Blitt vant med den og savner den jaggu allerede :roll:

Greit nok jeg har en chromegrill liggende men den skal egentlig ikke på før jeg er ferdig nok med bilen - om den i det store og hele den kommer på, tenkte som smått å se om jeg ikke kunne ende opp med en nyere utgave med syncro og aircon men må jeg motere bling i front på Tyskerbrakka så gjør jeg vel det.

Godt det bare er to arbeidsdager denna uka, synd jeg skal sette inn den andre bilen på verkstedets skadeavdeling... om jeg har tid svipper jeg bortom VAG og ser etter en "VW" for å dytte i front.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ny dag, nye muligheter (NEI, det er IKKE Telenors motto) 8)

Idag haia jeg tak i hjulkapsler til Tyskerbrakka, 15" som sitter som støpt. Litt anakronisme er det dóg i og med at de er facelift-kapsler mens jeg opprinnelig hadde (3 stk) originale old school-T4 kapsler på Tyskerbrakka da den var ny i mitt eie.

-Men når Just Kampers ikke vil shippe meg nye av opprinnelig versjon skaffer jeg de fine nye istedet. Kjørte nedom Kløften og hentet disse kapslene og to stk Hella Rally 3000 nevnt andre steder på forumet :wink:
Disse skal på i front og finner jeg tak i en skinne av jern så borer jeg høl for smålampene som står på idag og sånn at Rallyløktene står ytters og smålampene i midten. Så idag at han godeste Herleif som jeg kjøpte bilen av for snart fire år siden ikke hadde fått lysbøylen 100 % rett, det er en tanke skjevt men det får stå sin prøve.

Tunge er dem også, de nye lampene. Støttestag fulgte jaggu med og forrige eier laga høl i grillen for montering så for min del er det bare plug and play så er de klare for utprøving.
Det ligger krets i fra dashbordet (tåkebaklysbryteren har en posisjon I før tåkebaklysa starter lyse, der tenker jeg koble meg på med frontlysa) og jeg fikk med kabling for disse nye lampene.

Gleder meg til å prøve detta men dager og fritid framover er ikke helt 100 % synkronisert... :roll: Det kan faktisk talt tenkes jeg ikke får skrudd på bilen før i romjula, om jeg får tid til det da.

Ble tilbudt sideblinkers men har jo sånt påvei til min posisjon her i Kongeriket, klare med crom-pære syns jeg å huske ?? Samma det, det blir gøy å prøve noe nytt 8)

Spørsmålet er om jeg har tålmodighet til å avvente baklysa til jeg kjører nordover før påska eller om jeg må få Steinkjeringen til å sende meg dem, føler det kribler litt i "endre utseende på Tyskerbrakka"-fingrene for tia :D

Klok av skade og full av visdom kjørte jeg bilen igjennom bilvaskemaskina da jeg returnerte postnummeret jeg jobber på. Well, med to blå gikk det som det måtte gå, da. Idét jeg hopper ut etter parkering er dørløset fryst fast i åpen posisjon så idet jeg slipper døra som jeg smeller den igjen, spretter den like greit opp i samma nu'a :lol:
Null lærdom fra alle forgående vintre mht bilvask... :wink:

Fikk lukka døra etter litt overbevisning, så nå står den og fryser til enda mere - skal ha overtakelse av bolig imårra, spent på om jeg får åpna døra og fyrt opp vidunderet da 8)

Men i det jeg var ferdig i vaskehallen, stoppa jeg uttafor porten og tok på de nye hjulkapsla - riktignok skal jeg flikke litt rust på felga som ser verst ut, men det er godt å vite at ytterligere skrammer og skader får ikke felgene så lenge hjulkapslene henger på.

To varmeapparat i to minusgrader = tre minutters kjøring før jeg må slå ned på varmen, om de begge går for fullt. Da sier jeg det rett ut, jeg håper på 40 blå i vinter så jeg får testa bilens egentlige vinterkapasiteter 8) Har ikke hatt det bakre i bruk før i sommer, så jeg vet ikke hvordan ståa egentlig er når det begynner bli småkjølig ute. Kun kjørt bilen fra bunnfryst tilstand og til lunken til god temp i kupéen. Nå føler jeg meg trygg på at det kommer til og gå som en lek, noe som vel er delvis årsak til at jeg skal kjøre bilen nordover før påska.

Ref. vintertreff så kan det fort hende mitt åpningsvindu for aktiviteter i januar egentlig ikke er åpent i det store og hele, men det får jeg egentlig ikke noen oversikt på før vi er ved nyttårstider :? C'est la guerre, sier de. Jeg tror det er rekti, får ta én dag ad gangen inntil videre.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Som før nevnt, mulig det var forrige prosjekttråd, så er jeg mektig fornøyd med framkommeligheten til Caravellen.

Flytta idag ut av hybelen på jobb for å få familiebolig på postnummeret (sjøl om ØKH ikke kommer hit på enda to+ mnd, da). Mye kjøring med tom og lasta bil, og jeg liker den mer og mer.

Funderte litt på vinteren mens jeg ratta oppover E-6 til Kolomoen, og jeg når 440' på meteret før jul. Da betyr det også at jeg når 450k til påska og legger jeg flid i kjøringa kan jeg ha runda "bløtkakedistansen" på Tyskerbrakka innen 1. august neste år 8) Bør vel huske på å følge med forsikringsdistansen pr år, så jeg ikke går meg på en smell der ("der også" heter det vel) men det får vel gå greit.

Imårra tipper jeg over 438k og enda er bilen glad og fornøyd, den 8)

Kan ikke forstå at det kan være vanskelig å ta vare på en bil, egentlig - greit nok man først må ha en som er i god bruksstand. Men derfra er jo alt et spørsmål om pleie. Og i mine øyne er bilpleie identisk med bilkos.

Og jeg veit jeg ikke er aleine om å utøve bilkos :wink:

Så forresten Jakob sin gassvan i aftes, hørte no' unger borti korridoren mens jeg lempa ut i bilen - hatt besøk i kveld ?? VR6'ern var kjørt da jeg var ferdig for kvelden, så da tenkte jeg som så at da hadde kanskje madammen & flokken vært innom jobben.

Detta prosjektet med å rense lakken på Tyskerbrakka ligger nu på is inntil vi har passert begynnelsen av desember, nå er dagene fyllt opp med annet men det kommer en fortsettelse.
I går fant jeg f.eks bilvoksen som skal innkapsle den nystrigla lakken med, så den havna sammen med alt annet mer eller mindre flytende bilrelaterte væsker inne på vaskerommet i nykåken. Der blir det til vi er i desember, ja 8)

mvh,
Yngve S
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Nix, tar av til høyre og kjører litt til.

Ukependling, nå til 106 kvm stor "hybel" gjennom jobb 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Hvite blinkers i hende og enda flere ekstralys påvei :D

Da er jeg forresten oppe i hele tre par ekstralamper i forskjellig utførelser, de siste er ment for å gå på taket på en eller annen langturrigga T4 - om det blir Tyskerbrakka eller en senere bil får tiden vise.

Trur jeg kan myse litt på frontblinkersa allerede i dag, skjønt det er kjølig over knokene ute nå så det er like stor sannsynlighet for at jeg dropper det.

Bilder, selvfølgelig, kommer når bilder er.

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:-Hvite blinkers i hende og enda flere ekstralys påvei :D

Da er jeg forresten oppe i hele tre par ekstralamper i forskjellig utførelser,
3 par?? :shock: :shock:
Har du gjort svenske av deg? :lol: :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

3 par?? Shocked Shocked
Har du gjort svenske av deg?

Han har bare blitt lyktofil.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Lys-tig kar, veit du :D

Neidda, jeg dreiv og håndtka inn disse før jeg fikk vite det ikke blir noen tur til Finnmark med denne arbeidsgiveren, der er det jaggu mørkt og jeg vil helst se rénen før den treffer bilen :wink:

Og disse siste firkantlyktene er et innfall hvor jeg ser for meg montere dem på takbøyle for å kunne dekke bredere enn de lysene i front gjør. Nå blir det neppe montert fler enn ett par ekstralys i front i slengen men når langtur er i gjære og takstativ/-grind kommer på plass så er det lys for sitt bruk der oppe også :wink:

Hadde tenkt søke jobb i Østfylket men fikk idag "the good news" om at jeg er for gammel og "ikke søknadsberettiget" for ( noen som helst ) stilling i firmaet jeg jobber i.

Så da blir det å stanse innkjøp av ytterligere lykter, flikke litt på bilen og komme opp med en plan for høsten og framover. So much for promises schmomises :roll: (Ikke kjøp store ord, de er bare det)

Da kan det godt hende min lille plan om å selge Tyskerbrakka neste år gikk i dass, får se det litt mere an nå.

Ellers er livet bra, kobla på sesongens første motorvarmer, med kupévifte retta forover så kanskje frontruta ikke er så nediset i morgen når jeg skal til jobb, bruker et kvarters tid med skraping og hurting før bilen er kjørbar :)
...og værre skal det bli, husk jeg har bestillt 40 minusgrader her i vinter :D

mvh,
Yngve S
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Rudeboy wrote:Spørsmålet er om jeg har tålmodighet til å avvente baklysa til jeg kjører nordover før påska eller om jeg må få Steinkjeringen til å sende meg dem, føler det kribler litt i "endre utseende på Tyskerbrakka"-fingrene for tia :D
JA, de er nå her de lysa... Ligger godt i hylla sammen med mob-utstyret. Tørt og godt.

Kan se om jeg får ekspedert de nedover mot distriktsnorge rundt Oslo i løpet av perioden frem mot fridagene i forbindelse med overgangen til nytt år. Har noen kjente som skal til Hamar/Oslo i den forbindelse.

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-"Lenge" siden forrige innlegg, vært litt vekk fra web.

Ikke mye å melde, ikke gjort noe siden sist. Dvs bortsett fra å bytte bolig på jobbstedet slik at de 20 kvm jeg da hadde er nå 106 kvm. Og jeg har garasje Tyttebæret (Yarisen) står i.

Henter strøm til DEFA'n i fra garasjen, kabel ut garasjeporten og bakom en bod på ene sia av garasjen. Velstand å bo slik, syns nå jeg.

Hadde ei overnatting til fredag sist uke med noen minusgrader, og merka at bilen var tungstarta da jeg skulle til jobben fredagen - lav batterispenning etter glødinga var det også - tenkte med meg selv at i.l.a langkjøringa i helga så lades den spenninga kjapt opp igjen. Og det gjorde den jo.

Det underlige var at jeg plugga i motorvarmeren før jeg tok kveld på torsdagen, uten at jeg helt så noen grunn til at ikke DEFA'n skulle la være å slå seg på når timer sa "varm opp" :?

Parkerte nå etter å ha avslutta dagens gjøremål på jobb, og tusla bakom bilen og henta kabelen som går inn i garasjen. Greit nok, plugga den på DEFA-kabelen. Greit nok, det også. Subba så inn i garasjen og fant "feilen"... :roll:

Jeg hadde nappa ut kontakten i veggen en eller annen gang, og da var det ikke lengre noe pussig i det hele tatt, hvorfor bilen var så jævla mye kaldere enn forventa fredagsmårran :D
Satte timertidspunkt nr. 2 på ca nå, og det tikker og koses nedi motorrommet nå så i morgen tidlig har jeg motor med grei temp når jeg kommer ut og skal på jobben.

-Rare greier detta helt enkle, det blir innimellom for vanskelig og det uten forvarsel :D

Skulle bilen fremdeles være småkranglete å starte kan jeg jo legge meg under og bytte de plugga som jeg utsatte byttet av i høst - kose meg i minusgradene i varme-lompen min og få utretta noe som jeg har bruk for på bilen :wink:

OK, skal vel forsøke koble opp noe lys i front i løpet av uka siden jeg har noe kabling som kan brukes til slikt og farmann Jakob er i nærheta i tilfelle jeg trenger hjølp 8)
Ser da for meg å legge krets med koblingspunkt slik at jeg bruker de små Bosch-lampene jeg kjøpte av Postmestern på treffet og så bytter jeg til Ralley 3000-løktene når jeg har fått forsterka lysbøyla mi litt - litt vektforskjell på smålampene ift Hella-lampene, kan man si :roll:
Da er det jo greit lampene sitter i front når jeg parkerer også, etter jomfruturen. Syns nå jeg da.

mvh,
Yngve S

EDIT - skrivefail
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hm, drømte om Tyskerbrakka i natt...

-Hadde fått tak i ny himling, fra en nyere utgave av T4 hvor det er dyser for luftanlegg, i tillegg til at bakre høyre sidevindu var bytta ut med ei rute hvor det er luftinntak for det aller bakerste varmeapparat (Slik som Jakob har i sin eldste T4) og da var også interiøret bytta slik at jeg faktisk talt hadde et komplett luftanlegg fra en fem-seks år nyere T4 enn Tyskerbrakka.

-Sånn for skøy skyld - hva skulle til for å få på plass alt jeg "så" i drømmen ?

Sideruta må byttes til en med ventil/luftinntak. Interiøret må byttes, delvis for å gi plass til et svært varmeapparat i høyre bakre hjørne. Varmeapparatet må på plass. Innertrekket i taket må byttes.

-Men etter det, hvor mange deler mangler og hvilke ?

Bare et tankeeksperiment, dette, i tilfelle jeg noen sinne skulle beholde bilen så kunne det vært artig å montere opp noe slikt for å kutte ut de(n) delene som gir varme og heller kunne kjøre luftkjøling fra takdyser på varme sommerdager 8)

Enklere å kjøpe en nyere bil hvor det aller bakerste varmeapparat allerede er montert, javisst, men det er ikke så åndssvakt store jobben å modde Tyskerbrakka opp til en slik versjon (som ikke VAG har levert), etter det jeg kommer på av endringer. Jeg ville jo ikke få tre (varme)apparater uten videre i en nyere bil, heller.

Ettersom det uten problemer blir både 30 og 32 graders varme her til lands, ville bilen vært et sant helvete om man skulle komme seg sørover midtsommers tid - jeg pleier være i Nederland i deres varmeste uke av året og det har da passert 40 både én og to ganger der nede. Tenk å skulle starte opp en paprikarød drivhus-lignende Caravelle som har stått i solen hele dagen, når man kommer sliten og sulten til sin bil på tidlig ettermiddag i slike temperaturer :roll:

Da er det ikke bare, bare å åpne alle dører og bakluka for å starte bilen og la den stå med luftanlegg på fullt mens man håper de skal blåse vekk noe av varmen...
I Tyttebæret har jeg heldigvis aircondition (fullverdig A/C) og det ble testet i 34' i Sverige i sommer, dessverre har jeg ikke slikt i Tyskerbrakka men av og til sitter jeg der langs landeveien og ønsker jeg hadde bedre kjøling av en ellers romslig og tidvis plagsom varm kupé.

På vinterføre er det ikke noe problem med å få varmen i bilen, så lenge rutene er klare kjører jeg - det er jo som kjent bare å kle seg etter forholdene når det er kaldt. Så enkelt er det ikke å regulere temperaturen når man allerede sitter kun i shorts i juni/juli...

Så denne visjonen jeg hadde i natt kan tenkes ha noe for seg, mener jeg.

Synspunkt ?

mvh,
Yngve S
kommer neppe til å begynne leite etter delene for detta, så slapp av 8)
MrFixit
-
-

Post by MrFixit »

Høres ut som du trenger et vrak, som du kan plukke alt utav :wink: ...

MrFixit
Citroën DS... If I have to explain, You would'nt understand...
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Om jeg skulle hente delene så blir det fra et vrak, ja.

Men hva slags deler trengs, egentlig ?

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Om jeg skulle hente delene så blir det fra et vrak, ja.

Men hva slags deler trengs, egentlig ?

mvh,
Yngve S
Du trenger vel bare en donorbil for å få tak(med dyser), selve ventilasjonsanlegget, siderute og luftinntak.
Å plukke litt her og der og/eller nå og da blir nok knotete.

Det er kun friskluft i dette systemet, slik jeg har det i min bil. Bakre varmeapparat ligger under bilen.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Skal ut på kjøretur oppom uke-boligen idag, overnatter der til imårra før retur tilbake til sivilisasjonen.

Fylle diesel, se om jeg får beregna drivstofforbruket basert på hhv antall kjørte km vs antall fyllte liter diesel. Få bilen gjennom vaskeautomat, to-tre ukers parkering innenfor Ring 2 støver og skjiter ned bilen, eneste trøsta er at det ikke snør for da hadde kommunen saltet ned bilen min mens den står parkert :roll:

Får teste en VW Eos i kveld, har nøkla til en kollega som er utenlands en tur og jeg lovte ham å kjøre bilen hans en gang i måneden slik at ikke bilen går seg tom for strøm på batteriet eller blir lei seg. Får rulle en 90-minutters tur, tenker jeg, med hans bil så tar jeg Tyttebæret samma runden etterpå. Yotaen har stått i fem uker allerede, de liker jo ikke sånt.

Søndagen er det kaffetreff på Grefsen, får se om jeg får tak i pusserarmer til frontruta da (?) siden den venstre armen er bøyd. Må byttes.

Blir første turen i bilen i år, gleder meg 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Glemte si jeg passerte 440.000 km nylig, bilen liker å bli stelt og kosa med !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Sånn fordi jeg forsøkte å plassere en stol i midtre venstre sete i går, hva er "beste" plassering av barnestol ?

I vårt tilfelle er tulla 8 dager gammal og ble med hjem i går, da vi monterte setet for første gang. Fra gammalt av "kan jeg" monteringa, nå spekulerer jeg litt over selve plasseringa, da :wink:

mvh,
Yngve S
stolt
therkildsen
-
-
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574

Post by therkildsen »

Rudeboy wrote:-Sånn fordi jeg forsøkte å plassere en stol i midtre venstre sete i går, hva er "beste" plassering av barnestol ?

I vårt tilfelle er tulla 8 dager gammal og ble med hjem i går, da vi monterte setet for første gang. Fra gammalt av "kan jeg" monteringa, nå spekulerer jeg litt over selve plasseringa, da :wink:

mvh,
Yngve S
stolt
gratulerer med familie økningen
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

Gratulerer så mye, Yngve!
Det ble ei lita jente, skjønner jeg....

Merker meg at dette ligger under "T4-prosjekt". ;-)
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hehe, familien går inn i bilen, derfor i prosjekttråden 8)

mvh,
Yngve S
årnes
-
-

Post by årnes »

gratulerer :-)

utrolig morro og lese det du skriver, bare mangler litt bilder av lys og div nå så...he he
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Grattis, da har du bare fire igjen så kan du kalle deg mann. Kommer du til Elvedalen eller har du tatt på tøflene for ei stund. :shock:
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Gratulerer!

Rekrutteringen går i orden skjønner jeg.

Beste plassering av barnestol er i baksetet, bakovervendt, og da allerhelst i midten. Men det forutsetter at du har brakett med støtte mot gulvet, og trepunktsele i midten. Alternativt kan du gå for HTS sin stol med brakett og som kan festes med topunktselen. Vi hadde en slik. Satt som skutt fast i golvet, og kunne regulere begge forsetene samtidig, og kunne sitte på klappsetet ved siden av.

Tror vi brukte lastestropper til ryggen på stolen og ned i festeringene i golvet. I allefall satt stolen så vanvittig fast. Til og med Biltilsynet vr imponert.

Prøv deg frem, og ikke la barnet sitte foran før det er gammelt nok.(Blir bare mas om å sitte foran......)

Skal se om jeg klarer å få baklyktene nedover til Elverum/østlandet med en kompis. Derfra må det være kort vei og flere transportører som har mulighet til å tre støttende til.

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jacob, vi er ikke "out of the woods" riktig enda, ØKH reiste tilbake til sjukhuset idag...
Blir ikke Elvedalen på meg i år.

Stein, de lampene gleder jeg meg til å se, du :D Har jo bildene enda, men i levvandess live, mener jeg :wink: Funker Forumtransporten er jo ting åkay, og hvis ikke så kommer jeg forbi'ish i.l.a våren.

Monteringa av setet blir i midtre baksete, men jeg vil ha den lengst unna skyvedøra grunnet trekk i en gammal bildør 8) Midtre sete der er to-punktbelte på så det er ekskludert fra fabrikken :D
Og det i skyvedøra er jo ment for door gunner så der skal ikke ungen sitte før den har vernepliktig grad om noen år, og er utdanna dørskytterspesialistsoldat fra f.eks Luftwaffel.

mvh,
Yngve S
Locked