Doble vinduer og annen isolasjon ?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Doble vinduer og annen isolasjon ?

Post by Rudeboy »

Hepp.

Her sitter jeg og har godt om tid (skulle vært i INTOPS).

Dersom jeg tar fatt på studier neste høst, skal jeg bo i bilen. Tyskerbrakka mi er en buss nr. 1 med 8 seter i, og tanken er å nappe ut 2'ersetet på midten og la den "benken" som er 3'ersete helt bakerst stå igjen som en tilnærma sofa, samt la det 1'ersetet som da gjenstår på midten bli en slags kontorplass. Som seng har jeg Forsvarets Feltseng i stål, god og bra. Oppvarming så jeg for meg å bare gjøre svært enkelt :
Anskaffe en 220 V's oljefyllt radiatorovn og plugge meg på en eller annen plass når den tid kommer at jeg har studieplass ett eller annet sted. Så har man lys og lading til mobil og laptop i samma slengen, for ikke å snakke om fredager før hjemreise hvor motorvarmer må i.

Så langt alt vel. Men så kommer jeg på, da, fra T3-delen av vårt etter hvert eminente forum at det er noe som heter doble glass.

-Hvor kan jeg finne ut mere om doble glass til en T4, i de varianter den har rukket komme i ? Min er en T4 og ikke noe T4a eller T4b så det er førsteutgaven jeg snakker om her 8)

Fra før av har jeg gjort meg opp den mening å handle lyddempende matter fra f.eks Biltema/Cardic/tilsv, slik at støy utenfra dempes og en del varme kan beholdes inni bilen når det er kjølig ute.
Asfaltplater høres meget bra ut, hva kvalitet angår men jeg synes ikke sugediesel og 250 kg ekstra vekt er noen løsning så derfor blir det filt eller skum-plater.

I tillegg til doble glass, lurer jeg på om det finnes "snurrestoler" til T4'ern for det måtte jo være perfect med det formålet jeg skal bruke bilen som !

Okay, lang tråd om detaljer jeg skal pusle med fram mot neste høst - oppdateringer vil komme på "Prosjekter" etter hvert.

mvh,
Yngve S
som i dag klistra fast oblatet for at jeg lar meg årelate av Oslo Kommune (Vinterdekk-"avgifta")
Rudeboy
-
-

Løsne innerdeksel på bakdør og skyvedør ?

Post by Rudeboy »

Sånn á propos legge matter i dører :

Noen som har en rimelig god "Walkthru-talkthru" løsning på hvordan jeg :

a) løsner dekslet som er interiøret på både bakluka og skyvedøra ? Ser det er skruer i plast der, bare å "bolt off" og nappe ut eller er det noen håndgrep som må gjøres (ref. Martin og sidedørtrekket som skulle av på en spes måte) ?? :?

b) legger mattene ? Der for meg en rensing av karroseriplater i døra, sånn at limet sitter for all tid framover men what more to think of ??

Planen er å bare måle utvendige kvadratmetre på det som er av dører og handle matter etterpå - har jeg noen cm for mye, kan de sikkert anvendes andre steder i bilen på et senere tidspunkt. :)

-Gulvteppet er gammelt men ganske ok, vurderer legge rene papplater f.eks skåret til av pappesker som isolasjon mot kulda nedenfra, vil dette funke noe særlig ? Eller er matta limt fast ??

Det som blir spennende, i alle fulle fall, er at jeg skal ha med bikkja og hundeburet til studiestedet og at han kommer til å være i bilen mens jeg er vekk på dagtid. Blir en interessant utfordring for både hund og "Master".

Ok, nok gnåling fra denna gærningen (for denna gangen !)

mvh,
Yngve S

EDIT :

Kom til å tenke på at skumgummi = svamp, når skumgummien kommer i kontakt med vann og dét skal jeg ikke ha noe av ! Dugging og kondens gir plenty fukt i en bil i.l.a ett år.
-Så da utgår i allefall de platene av skumgummi som bl.a Biltema selger :P
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Re: Doble vinduer og annen isolasjon ?

Post by Mike Sierra »

Rudeboy wrote:Hepp.

...

-Hvor kan jeg finne ut mere om doble glass til en T4, i de varianter den har rukket komme i ? Min er en T4 og ikke noe T4a eller T4b så det er førsteutgaven jeg snakker om her 8)

...

mvh,
Yngve S
som i dag klistra fast oblatet for at jeg lar meg årelate av Oslo Kommune (Vinterdekk-"avgifta")
Har dobble glass i vår 94 lang ex 12 seter minibuss. Denne begynte livet som taxi, tror det er årsaken til glasset.
MS

Skrotnisse ;-)
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

bare noen korte svar:
1.Teppene sitter fast i x-antall bolter (feks. seter og feste-bøyler osv). Ikke lim såvidt jeg vet om.

2.Du snakker om å bruke papp under teppet! Styr unna. Det gjelder det samma prinsippet som med svampen. Tror ikke du vil ha fuktig papp under teppet. Det blir ikke pent og det stinker.....

3. Sving-understell til T4 får man selvfølgelig tak i.....må bare leite. Ser det er ofte til salgs i DK (caravelle.dk).

Lykke til med campinglivet.....kan ikke si jeg misunner deg... :lol:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Rudeboy
-
-

220 V i brakka mi

Post by Rudeboy »

I samma anledning (hey, "ledning" !) som detta tråden starta med, har jeg kommet fram til følgende :

1) For å bo i bilen, trenger en varme. En 220 V oljefyllt ovn evt på tidsur får holde. Belysning burde være tilstrekkelig med et par løse punkt á lá spots med klype e.l. -Så får laptop, mobil og ev. vannkoker e.l. nok strøm i tillegg til romvarme.

2) For å få til detta med strøm i bilen, ser jeg for meg å legge inn en helt enkel kurs, basert på følgende :
-DEFA-plugg under bilen/i frontfangeren ved siden av motorvarmerpluggen/i motorrommet ett eller annet sted det er plass.-Fra DEFA-koblinga går det så en krets til en boks våre venner i UPC "mista" for noen år siden, hvor det legges jordfeilbryter og to 10 A sikringer. Boksen er selvsagt vanntett og jeg kommer til å fylle inntak/uttak på boksen med aralditt/tilsv for å fortsatt ha den vanntett.
-Fra boksen føres så en kurs inn i bilen, det er nok av "ledige" hull i gulvet på bilen som dette kan gjøres gjennom.
-Så legges en dobbeltkontakt baki bilen og en ved "shotgun"-setet, slik at man har noen uttak som en 10 A kurs kan greie.
-Sist men kanskje ikke særlig uviktig av den grunn - forsøke få detta godkjent gjennom EL-tilsynet slik at ikke noe som helst slår tilbake på meg under bruk.

På detta viset har jeg en fullgod camper jeg kan studere fra og når fredagene kommer, bytter jeg bare DEFA-kontakt i fronten vinterstid et par timer før hjemreisa og bilen er god og varm før avreise.

Synspunkter ?

mvh,
Yngve S
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

God ide! Tviler på det hadde funka knirkefritt i Østerdalen (der eg går på skole) med 39 minus som bunn sist januar...
Tage Vedal

T3-fan
Post Reply