Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Locked
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Husk også på at det er forskjellig størrelse på sekskantene, iallfall hos mekonomen. De selger Bosch og Mahle(?), som har 27mm og 32mm (tror jeg). Iallfall, skal man gjøre jobben selv kan det være lurt å sjekke at man har riktige piper. Fikk selv problemer forrige uke, sjekka det nye filteret (bosch)."Fint, den pipa har jeg."
- Opp med bilen, ut med proppen, ut med olja, av med filteret... Nei fafo... :evil: Feil size på pipa. Rota rundt i skuffer og skap og fant en pipe som passa etterhvert.

Sorry, ferdig med OT nå... Bare verdt å merke seg. God ferie! :D
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Fikk med meg Bosch-filter, som ble behørig montert etter at gammal sørpe var tappa ut 8)

Og nei, en head's up er ikke OT, den er på sin plass.

Nå er bilen glad, rett under fem liter ble det av denne moroa. Hos gutta på Jet-stasjonen på Kirkeveien, altså. 446.106 var km-standen da.

mvh,
Yngve S

EDIT - SAE 10/W40 mineral siden det ble hos det lokale næringslivet, får ta syntet 10/40 til vinteren.
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

syntetisk 5/40 anbefaler lokal møller, så hvet du det, måtte ringe de etter å ha sendt noen meldinger med deg hehe, sliter med å få ut tappepluggen her jeg nå, vurderer sette bort jobben sånn som du gjorde hehe.
christian
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Bånnpluggen, som jeg i min ringe viten, kaller den satt som et sant helvete og jeg er glad jeg ble tvunget til å sette bort jobben, ja 8)

Han sto med sånn forlenga arm og dro som faen lenge og flere ganger uten at den ville slippe, men etter kanskje ett minutts prøving og svetting løsna mutteren :? Skakke sitte så fast, vel ? Man setter jo kobberpakninga innafor, og drar til til akkurat etter at mutteren får motstand, vel ??

Åkkesom har jeg filter og pakning for bunnpluggen til høstens oljeskift og det blir som du sier, Christian, (og Møller, da) SAE 5/W40 i syntet da. Koster mere, så da er den bedre ? Kona hevder det skal koste før det blir bra, og med den Mastercardregninga hu sitter på så stemmer vel det :D

Tømte Tyskerbrakka idag, for å være sånn høvelig klar for avreise til ferie-Danmark. Satte på (nok en) Best of Raga og lot det stå til.

Stor Zargess er stroppa fast i bakseteramma der treseteren pleier stå, har litt turtjafs der som konemor enda ikke vet om (Just Kampers-teltet, f.eks - åj, så glad hun kommer bli :wink: ) og den mellomste kassa står rett bak midtseksjonens toerbenk. Den minste som jeg har stropper og verktøy i, får jeg plassere bak passasjersetet, for å fordele litt vekt framover også. Tok ut doorgunner-setet, så man enkelt kan klatre rundt inni bilen.

Skal ta etpar bilder når bagasje og barnesete + barnevogn er på plass så dere kan storkose dere med oss om feriestarten 8)

Men nå kommer maten på dørra, så da får dere klare dere som best dere kan !

mvh,
Yngve S

P.S ! Slang på smussavviseren på bakluka, traff faen ikke de gamle høla så nå har jeg vel ødelagt hele døra :D
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Bånnpluggen skal draes til med 50nm. Løsnes med ett rykk og ikke forsiktig dragning; da går den nemlig åt skogen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Well, rulla av båten i formiddag etter to herlige uker i Skagen/rundt omkring.

Starta turen fra Oslo, og skulle opprinnelig med Stena Line til DK, men båten hadde ror-problemer så det ble refund av alle kroner & øre slik at vi to dager før avreise handla oss hotellovernatting i Larvik & billetter på den derre Super Speed som Color Line har fra Larvik og over småhavet vi deler med Danmark.

Vel av båten, ratta vi etter GPS'en selv om man strengt tatt ikke trenger den i nabolandet i sør - de er perverst gode på skilting langs hovedveiene. Hvert større kryss har sitt eget nummer så når du lurer på hvor på kartet du er kjører du og observerer tall på skiltet for neste kryss, og da er det jaggu merka av på kartet også :wink:

De har fine rasteplasser langsetter veiene og du trenger egentlig ikke store veien for å finne flotte utsiktspunkt.
Image

-Én ting jeg liker der nede, er at du kan laste opp det du trenger for en dag på stranda og kjøre ned. Ikke som her hjemme hvor diu blir forvist til å parkere i veibanen for kollektivtransport eller flere kilometre unna, men på stranda. Har man husket ta med seg kjøleboksen til bilen, kunne man jo også ha kjølevarer friskt og lett tilgjengelig dagen igjennom :roll:
ImageImageImage

Herlig land !

Mer om litt, nå skal jeg ringe på jobb & hente pakkene konemor bestiller på nett hele tiden (jeg til bilen, hun handler klær).

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Like greit å fortsette, hadde omlag 1.400 bilder i kameraet alene og nå ligger mobilen til lading mens jeg pusler her - more to come, som man sier det 8)

ImageImageImageImageImageImageImage
ImageImageImageImageImageImageImage

I Fredrikshavn har Tim sin modelltogsjappe, ligger i gågata en eller annen plass. Jeg var innom to ganger før jeg handla disse bilene her
ImageImageImageImageSiste er av en Gipsy, med askebeger på bordet baki.ImageImage

Ganske fete, så nå får jeg vel bare leite opp mitt 30'ish år gamle H0(null)-skala Märklin-sett og utvide det, tenker jeg.

Etter ti dager forlot vi Skagen og satte snuten sørover mot Billund, siden far skulle i Legoland. Kjekt å teste bilen i 130km/t også, men det "vistes på drivstoffnåla" så jeg begrensa meg til 110 - 120 km/t. Har ikke regna ut hva forbruket lå på verken under opphold i nord eller kjøringa til søndre Jylland/København på motorveiene.

Opplevde bilen som behagelig å oppholde seg i, noe jeg skylder på vinduenes soting og at jeg valgte parkering under trær så bilen fikk skygge lengst mulig av døgnets timer. Når vi i tillegg starta relativt tidlig på dagen med kjøreetappene, så gikk det greit siden vi lå på veien før sola begynnte steike 8)

Her fra en stans påvei til Billund, husker ikke stedsnavnet men det er sør om Aalborg om ikke sør for Århus også (husker ikke stedene jeg har vært, bare de jeg skal til ?) Image

Har etterfyllt kjølevæske to ganger, en gang i Larvik før vi kom oss riktig avgårde og en gang etter noen dager i Skagen, lenge før avreisa sørover. Godt fornøyd med det, altså.

Da blir det en tid før neste langtur, ser for meg å kjøre til Nijmegen og ikke la det bli med "store ord" som så langt - en dags kjøring i DK gir mulighet for overnatting i søndre Jylland (nærmere grensa). En dag til og vi vil være i Tyskland om ikke i NL allerede og derfra til Nijmegen så far kan få gått turen sin, burde la seg gjennomføre enkelt og greit for oss tre.

Men konemor var ikke såpass at hun utelot ordene "kjenner vi ikke har aircon idag, ja" på en av langturdagene, og jeg vil ha cruisecontrol som ikke leveres til førsteutgaven ('91). Nyere biler har jo luftespalter i taket i tillegg, men hvordan disse virker for nedkjøling av rommet aner jeg ikke - blir vel mest å døtte rundt på varm inneluft ?

Åkkesom - en kjempefin tur som frister til både gjentakelse og utvidelse (av reportoiret).

KM.Stans idag er 448.500 og noe, skal kjøre litt fram mot neste helg så jeg gidder ikke endre signaturen enda :wink:

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote: Men konemor var ikke såpass at hun utelot ordene "kjenner vi ikke har aircon idag, ja" på en av langturdagene, og jeg vil ha cruisecontrol som ikke leveres til førsteutgaven ('91). Nyere biler har jo luftespalter i taket i tillegg, men hvordan disse virker for nedkjøling av rommet aner jeg ikke - blir vel mest å døtte rundt på varm inneluft ?

Åkkesom - en kjempefin tur som frister til både gjentakelse og utvidelse (av reportoiret).
Godt å lese at vogna ruslet turen uten protester da! :D
Både AC og cruisecontrol finnes for ettermontering, men er ikke lønnsomt å tenke på dersom du ikke finner et vrak å plukke dette komplett fra.:wink:
Ventilasjonsdysene i taket får friskluft fra et eget inntak bak høyre siderute og kjøler således ned noe. Man merker at det er kaldere luft som kommer ut av dysene enn det som allerede er ferdig oppvarmet inni bilen. Og med pollenfilter bak er heller ikke støv noe stort tema. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

velkommen hjem igjen, og hyggelig å høre at dere har hatt en fin ferie, du må ta med deg de bilene på neste kollen treff....
christian
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

I føljetongen Yngve leker matte, har vi idag kommet til distansen for ferieturen.

Alt i alt har vi kjørt, inklusive ekskursjoner på Skagen og ratting langs motorvejer totalt 1.192 km. Forbruket har ligget relativt jevnt på 0,8 til 0,9 men det varte helt til jeg fant og oppdaget motorvejerne med fartsgrense på 130 km/t, da økte det endel - må se kvitteringa for å se nøyaktig forbruk men jeg observerte at nåla på dieseltanken gikk nedover (se vekk i ti minutter og den hadde fløtta på seg) 8)

Skjitskøy !

Eneste aber, er at bærekuler (eller hva det nå er) i front knirker mer enn noen sinne nå som bilen kun bærer sin egen vekt så jeg får lete litt etter deler og se om jeg ikke får bytta før Landstreffet - har jo gått igjennom to PKK uten å bytte disse :D

Ellers alt vel.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Litt mer bilder.

Utenfor hytta vi leide av Novasol som vi i fjor leide sommarstuga hos, i Sverige. Image
Stor var spenningen om kjølesystemet ville lekke. Det holdt fint, uten å bytte gullfiskbollen, kun ei etterfylling i.l.a to uker med sommervarme 8)
ImageMen det er en ekstra trygghet å vite at dersom det skulle begynne "renne ut" så har jeg en bolle jeg fikk av Christian (Chr18) i reserve.
ImageFerierigga bil 8)

Som (sikkert) nevnt førut, så stroppa jeg fast ting og tang baki bilen.

Den store Zargesskassa ble behørig festet til bakre (langsgående) setebenk sin seteramme. Funka som F. Den mellomstore Zargessen ble stroppa fast til setebeina til toerbenken i midten av bilen, satte kassa bakom setet og der sto den trygt og godt. Den minste sto til å¨begynne med bakerst i bilen, men ble flytta fram i skyvedørsåpningen stroppa til shot gun-setet (passasjersetet) sin ramme og der bevegde den seg ikke én milimeter.

"Portabel" barneseng som vi har, ble stroppa fast til siden av toerbenkens ramme og det samme ble to bager. Deretter fikk barnevogna med kurv og "løsøre" stroppa fast baki bilen, og det var vel kun to "jødebager" (IDF sin ide å ha sånne bager i "firmaet") som ble dytta inn under toerbenken bak førersetet og midten av bilen, som lå "løse".

Enhver ordentlig ferie-Caravelle/Transporter skal være fullspekka med stickers fra steder man har besøkt - se på bruker Onkel Reisende Mac sin T3, et utmerket eksempel på dette - Peter sin T4 Westfalia også.
Den aller, aller første sticker Familien Glum kjøpte til Tyskerbrakka ble fra Grenen, helt nord på Skagen. Det betyr jo utstikkeren, i seg selv og anbefales som sted dere bør ta turen innom når dere enten lander i Hirtshals eller Fredrikshavn.ImageEt fælt skjebnens puss, gjorde at de ikke lengre selger tilsvarende "steds-klistremerker" for Legoland :shock:

SKANDALE !

...så min plan blir ved neste høve å se om de ikke har et fra Billund, så får det "erstatte" sticker fra Legoland, en gang i framtiden :wink:
Har et merke fra København, selvsagt med Havfruen på, som skal monteres så snart bilen er spylt rein for sand og salt samt vaska.

Den gedigne plan, er å bruke bilen også på ferier og se om jeg/vi en vakker dag ikke makter fylle ruta med stedsklistremerker 8)

-Jeg hadde med Just Kampers-teltet jeg på sånn høvelig impuls og med nerver kjøpte for en tid tilbake (fra hvem da ??) og jeg fikk satt det opp for første gang, der nede i Skiveren, i Skagen.ImageImageImageImage

Enormt telt, som jeg skal se om jeg ikke monterer på Rena de neste dagene (er uten hybel eller leilighet der, og skal jobbe noen dager før jeg er ferdig der). Teltet har jo bunn, og en haug med gode løsninger samt etpar ikke så gode løsninger en som er vant med å bo i telt ser.
Skal utbedre det jeg kan utbedre selv, og deretter høre med just kampers om de har gjort noe med de feil jeg ser, på den "nye" versjonen av dette teltet :?
(Eksempelvis var strikken i teltstengene rotten og to av stengene sleit strikken før jeg fikk stengene ut av posen - posen revnet da jeg skulle ha stengene tilbake)
Men jeg liker virkelig teltet selv om jeg ikke fikk tatt det i bruk, så fikk jeg inspisert og saumfart det - i ordrett betydning :D

Det eneste aber jeg ser er vel at jeg må ha en del for å få festa teltduken til biltaket, T4 har jo ikke takrenne som kjent :wink: En relativt ubetydelig manko, altså.

Well, nå er det bleieskift & natta her hos oss.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Etter sommerens lengste kjøreseanse syns jeg at kjølevæska har begynnt å renne vekk, igjen :roll:

Fikk tak i gullfiskbollen fra Christian (Chr18) og jeg skal få den på plass i.l.a nesteuka. Så blir det å tappe ut alt, kjøre vann & radiatorrens (istedet for radiatortetting som jeg har gjort to ganer nå) og la motoren gå til driftstemp + 10 minutter før jeg slipper det hele ut på dertil egnet sted hos nåværende arbeidsgiver.

Har bestemt meg for å ta fatt på rusten på bilen, høyre kanal vil se forjævlig ut neste sommer om jeg ignorerer den. Da er det ingen grunn til å la resten stå urørt ?

Har to gode jobbtilbud jeg vil sette opp mot hverandre, dvs deres tilbud skal strekkes så langt det lar seg gjøre 8) Hos den ene får jeg tilgang på rimelig garasjeplass, den andre antar jeg det finnes garasje.
Hos den ene er det kort vei til firma som styrer med sandblåsing av biler, hos den andre vet jeg det må finnes tilsvarende verkstedtilbud.

Begge steder har Mekonomen, Torshov Bilrekvisita, Møller og andre nødvendigheter for et lykkelig bilhold.

Hos den ene er det tilgang på verksted, men jeg er usikker på om det er løftebukk - dét er det hos den andre :roll:

Mye å tenke på ved jobbytte, gitt - og jeg ignorerer ikke at jeg har bil som jeg vil ha med til arbeidsplassen, som dere ser av beregningene jeg gjør når jeg holder tilbudene opp mot hverandre.

Ser for meg å skru av hengerfeste, det ramla sånn "super fly" pulverlakkrester av sist jeg spylte bilen, som jo er i tråd med hva jeg mener om pulverlakk - "pulverlakk er ikke". Blir benga & owa på hengerfestet så snart det er pussa ned og fri for rust 8)

Så napper jeg av front- og bakfanger og ser hva jeg kan se. Jeg aner at det kan se greit ut foran, men jeg veit ikke. Bak frykter jeg tæring har startet og bitt seg godt fast, men jeg vet heller ikke her.

Høyre kanal, som nevnt, alle fire hjulbuer med partiet foran de bakre hjulbuene, alt av steinsprang (og det er en del...) og hjørnet på flere dører må inspiseres (i beste fall!). Ikke bare dreneringskrøll i framdørene, altså.

Men dette blir ikke i dag :wink:

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Dæsken, bilen er fyllt 18 år - i allefall på reg.nr og første gangs registrering 8)

I skrivende stund sjekker jeg prisene for bytte av vannpumpa + jobben, forumet sier mellom NOK 9.000 og NOK 11.000 så konemor blir sikkert overlykkelig over å få vite det :D

Skal finne ut av bytte av toppdekselpakninga/toppakninga i samma slengen, kan jo tenkes bilen slutter lekke kjølevæske ved bytte av nevnte ting og tang :?

Må jo ha bilen ettersom det blir pendling enda ett år til.

mvh,
Yngve S
skulle hatt 100k på bok, da hadde jeg handla Allstar, gitt :roll:
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Ikke sett i gang med reim/vannpumpeskift før du har funnet ut av det med toppakninga. Hvis du må av med toppen så må selvfølgelig registerreima også av. Og du skal ha veldig mange penger til overs før det blir lurt å betale et verksted for å gjøre det to ganger..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hehe, det blir utført i rekkefølge - topp først og er det her feilen ligger så tas det som er der på stedet.

Har kjørt 75k siden bilen kom i mitt eie og reima ble vel bytta et halvt år ut i mitt eie, om jeg ikke husker feil - har lyst til å ta den og vassausa fordi at da veit jeg hvor gammel den er... (sjøl om det er ti laken for deler og jobb alene på den delen av jobben).

Og skulle det da være en bil i tipp topp stand, er det bærekulene igjen foran. Og dempera bak. Så gjenstår kun rust, før bilen er helt 100% ok.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har sånn høvelig sett for meg hvordan ordlyd må bli om verkstedet dømmer bilen nord og ned, når jeg da skal argumentere "ny" bil ovenfor konemor - spørsmålet er om man da skal haie til seg en '94 Allstar (8 seter, hvor blir det av de to siste hen !??) som har 160k på meteret, eller om man skal ha seg en facelift som akkurat har runda 300k som eg registrert som 2-seter men har vært kombi med vegg baki og nå har fem'ish seter ombord ?

Sistnevnte er ikke noe problem for min del om jeg skulle kjøpe den, for jeg ville jo bare være ham som skal ha inn minimum fem seter i bilen allikkavæl (og i ettertid selge mongovegg og annet rask som er/har stått i bilen 8)

Men jeg liker Allstarene, da. På tross av skjemmende utseende med originalfelgene (de er bytta ut med andre alu-felger) og denne grå sonen i bånn av bilen så mener jeg de har noe for seg (dvs "meg"), da 8)

Baksete bakerst, med "hylle" så man kan ha bagasje bak/under setet på sikkert vis, bord for f.eks bespisning under rast eller annen avslappende tjeneste i bilen. Jeg kommer trekke fra antatt innkjøpspris for de setene som skal stå med nesa bakover dersom eier ikke sitter på disse den dag i dag, for jeg kommer ha flest mulig seter i bilen ved registrering - 8 eller 9 er da et godt minimum, skulle jeg tro. Så får man sette fra seg de man ikke anvender til daglig på tørrlagringa i boden.

'94 Allstaren er 2.4 AAB, som jeg kjenner fra før av. Jeg får med alle de deler jeg enda sitter på, som ikke er skrudd på Tyskerbrakka og jeg vil pelle av etpar på Tyskerbrakka om jeg skulle ende opp med Allstaren - skvettlapper, mobilholder m.v - småtjafs som chrome hjulbuer og grill også.

'98 Faceliften er hvit, med ulakkerte fangere, og her er det ikke allverdens jeg verken kan eller trenger ta med - så den mangla ett askebeger i midtpartiet og sigarettenneren men sånt er greit å finne fatt i etterpå, så det bryr jeg meg ikke om. 2.5TDi burde ikke skremme noen.

-Alt dette i tilfelle Tyskerbrakka har en stygg sykdom nå, som blir for dyr å fikse på idag. Jeg setter den inn for feilsøking av kjølesystemet (nok en gang), bytte av toppdekselpakning og generell inspeksjon og om dette "bare" er fire til seks laken (fat chance!) så sier jeg "Go!" til bytte av vannpumpa med dertilhørende reim i tillegg.
Det alene er vel rundt ni til elleve laken, så da har vi jaggu brukt rundt 15 k på bilen i år også :roll:

Når det er unnagjort, om det er det eneste som "må" gjøres, så gjenstår bærekulene enda - ser fremdeles for meg å ta den jobben sjøl, skal bare bytte jobb først og ikke minst - innhente power tools først :wink:

Kjører til Drøbak idag, ikke lange turen men nok til å se om jeg fremdeles mister vann som før - må innom Møller og handle meg kjølevæske som jeg så heller på gullfiskbollen, så får jeg vel se.

Greia er vel at med 15'ish tusen i reperasjoner nå, med ytterligere ti-tolv gjenstående i bærekulene så begynner det dra seg på med utgifter. I fjor la vi inn 14-15 ifm utbedringer relatert til PKK'n og vi har også lagt storpæng i bilen tidligere. Når da innkjøpsprisen var som den var, når man etter en tid et belastningspunkt hvor lommeboka ikke vil være med lengre.

-For ny eier skulle ikke sånt by på særlige problemer, en ukjent bil må settes i stand og man forventer jo at "noe må gjøres" som jeg jo går og funderer på hva kan være med enten Allstaren eller den facelifta bilen.

Heldigvis er det jo kun kjølinga som er noe krøll med, bærekulene er ren slitasje og en normal affære.

450.000 unnagjort, og resten igjen - det blir Frogn kommune etpar dager før jeg tømmer bilen før den settes hos pengesluket til VAG Norge :D

Spent på telefonen jeg får neste uke, ja. Det blir sine tusen, men hvor mange tusen... :?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-wap

Vi tok en todagerstur til Drøbak, og jaggu fikk ikke Tyskerbrakka nok et stedsmerke, dvs sticker med motiv fra sted vi er innom.

Mangler fremdeles Billund men når ØKH og Oda er med på tur, blir det kjapt fler merker.

Mvh,
Yngve S
på ferie
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Som annonsert, vi dro til Drøbak.

Julenissens hjemland og alt det der, men en steike flott ferielandsby å tilbringe fritid på/i !

Som nevnt tidligere er jeg (vi) begynnt å montere klistremerker fra de steder vi besøker, og i form av overnattinger. Og Billund er i manko til neste gang vi er der, dumme Legoland har ikke bilklistremerker så da må det bli fra landsbyen istedet.
Denne gangen ble det en tredager i Drøbak, hvor ØKHs familie har landsted.

Klar for hjemreise :
Image

Så nå gjenstår bare resten av stedene man besøker. Hvor mange det blir, aner jeg ikke men om øyemålet holdt så kan det være plass til 72 stickers på venstre bakrute :D

Konemor fikk melding om å forberede seg på weekender rundt om, Göteborg eller Karlstad i høst 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Wap

-Foreløbig status er ;

1 synlig lekasje jeg har missa, foran på høyre side av motor

Bytte av O-ring og plasthus er planen så langt.

Er dette feilen på bilen nå, koster det lite ift topp-jobb.

Jeg får "dom i saken" etter defekten er utbedret, neste uke. Ting ser lysere ut nå, ja.

Mvh,
Yngve S

WEB-edit

Steike det var litt pinlig å overvære mekaniker løsne dekselet under bilen, som jeg ikke hadde løsna på ei stund, og se ham peke "der"... :roll:

Men nå skal det vel bare være å krysse fingra så er det bare denne ene lekasjen, og bilen igjen er ok 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Fikk tak i Møller nå, de forsøkte ringe meg om fredagen mens jeg tusla rundt på dag fire i Nijmegen.

De hadde bytta vannpumpa og registerreima, på tross av at vi kom fram til at termin til neste gangs bytte kunne ligge over 30.000 km fram i tid :roll:

Men kafan, pris for det og den feilen vi innsnevret oss til for ei og ei halv uke siden, ble ti laken og noen hundrelapper.
Så rynket mannen i øret på øyenbrynene da jeg nevnte at vannpumpa + reim var avtalt å ikke byttes enda, og kutta to laken ift opprinnelig pris.

Så da er det greit'ish nok for meg. Subber oppover med t-banen om litt og henter Tyskerbrakka. Får vel kjøre den igjennom bilvaskeautomat, siden den kun har vært spylt med brannslange under + vært i bilvask 1 gang siden beach ride i Danmark i sommer 8)

Det ser dóg ut som at Husstandens rabattordning enda fungerer der oppe - eller at kverulantmoderasjonen slo inn igjen :D

Da er det bare bærekuler igjen, før hjulbue/dørhjørnerust gjenstår, og bilen blir 100 %. Blir å myse litt på det i vinter, kjenner jeg.

Nesten synd å ikke ha kjørt til Nijmegen i år også, men siden man er utslitt på returen så syns jeg det egentlig er greit å slippe ha beina ned i et døgn eller lengre - de skal opp for å minke hevelser m.v, og sånne støttestrømper/Thomas sock er ikke godt nok da.

Neste mandag starter ukependlinga fra ny jobb, blir bra.

mvh,
Yngve S
vw westfalia
-
-

Post by vw westfalia »

Etter ti dager forlot vi Skagen og satte snuten sørover mot Billund, siden far skulle i Legoland. Kjekt å teste bilen i 130km/t også, men det "vistes på drivstoffnåla" så jeg begrensa meg til 110 - 120 km/t. Har ikke regna ut hva forbruket lå på verken under opphold i nord eller kjøringa til søndre Jylland/København på motorveiene.

Jøss!!!! kan ikke fatte og begripe hvordan dere har hjerte til og presse di stakkars motorene opp i son fart!! greit og teste, men ser alle har inne skriver at di ligger og masjer på 110-120 kmt :!:

For meg så virker det hårreisende..
Disse bilene er jo så lavt giret at jeg for min del kjører ALLDRIG mer enn 100 kmt ligger mellom 90og 100..

Ps; fine bilder fra et nydelig sted!! har samme bilde serien fra ferien med min bil. :D
Wiggo Karlsen

California
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

vw westfalia wrote:Etter ti dager forlot vi Skagen og satte snuten sørover mot Billund, siden far skulle i Legoland. Kjekt å teste bilen i 130km/t også, men det "vistes på drivstoffnåla" så jeg begrensa meg til 110 - 120 km/t. Har ikke regna ut hva forbruket lå på verken under opphold i nord eller kjøringa til søndre Jylland/København på motorveiene.

Jøss!!!! kan ikke fatte og begripe hvordan dere har hjerte til og presse di stakkars motorene opp i son fart!! greit og teste, men ser alle har inne skriver at di ligger og masjer på 110-120 kmt :!:

For meg så virker det hårreisende..
Disse bilene er jo så lavt giret at jeg for min del kjører ALLDRIG mer enn 100 kmt ligger mellom 90og 100..

Ps; fine bilder fra et nydelig sted!! har samme bilde serien fra ferien med min bil. :D
Er jo ikke SÅ hårreisende, da........ ;-)

Jeg kom nettopp hjem fra en 3-ukers tur med Torrevieja i Spania som "vendepunkt".
Har ligget med 120 i marsjfart gjennom store deler av kontinentet.
Turtallet er da ca. 3500 (hvilket fortsatt er i det grønne feltet på turtelleren).
Dieselforbruket er da ca. 0,85/mil.
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Yep, dette med turtallet er jo tema andre steder for tiden, på VWBusforumet.

Finn tak i femtegiret fra en girkasse som har stått i en syncro, og girutvekslinga vil i disse hastighetene gi en mye lavere rpm, og også helt annet forbruk.

Da vi hadde ratta rundt i 110 - 130 km/t de to siste dagene, lå forbruket på literen (eller var det 1.2 med last i den farta ??). Setter en femmer på at en mer hensiktsmessig girutveksling vil minke forbruket under de samme forholdene.

Men det blir ikke i dag at jeg anskaffer dette "tannhjulet" til girkassa i Tyskerbrakka.

mvh,
Yngve S
vw westfalia
-
-

Post by vw westfalia »

jeg kjører ikke over 3000 :D og det tror jeg motoren er glad for!
Du har det vel ikke travelt nor du er på ferie vel!? :wink:
Wiggo Karlsen

California
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

se neste innlegg
Last edited by Rudeboy on 28 Jul 2009, 07:40, edited 1 time in total.
Locked