sentrallåsproblemer
Re: sentrallåsproblemer
Vet heller ikke om den passer..
7D0 = T4..
959 781 A er vistnok delegruppe og delenummer.
A er til fordører, B er til skyvedører og evt bakdør såvidt jeg skjønte..
Hva som er forskjellig, om noe er forskjellig. Det vet jeg ikke..
Kan se om jeg kobler ut den driveren i passasjerdøren, og tar en titt på den..
Den er jo allerede dårlig så...
7D0 = T4..
959 781 A er vistnok delegruppe og delenummer.
A er til fordører, B er til skyvedører og evt bakdør såvidt jeg skjønte..
Hva som er forskjellig, om noe er forskjellig. Det vet jeg ikke..
Kan se om jeg kobler ut den driveren i passasjerdøren, og tar en titt på den..
Den er jo allerede dårlig så...
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Ikke vet jeg.
Men jeg vet at jeg kjøpte to til min 1997 T4. Byttet bare den ene.
Men det er jo ikke slik at jeg må selge den. Har jo T4 fremdeles.
Men jeg vet at jeg kjøpte to til min 1997 T4. Byttet bare den ene.
Men det er jo ikke slik at jeg må selge den. Har jo T4 fremdeles.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Sikker på at det ikke er fjæra som sitter inne i låsemekanikken. Den som holder knappen oppe. Hvis den fjæra har røket, vil tyngden av knappen og stanga gjøre at motoren starter og låser. Begge mine fjærer har røket etterhvert, og da lever hele sentrallåssystemet sitt eget liv. Enkelt å sjekke ved å sette en klesklype på knappen som evt ikke står oppe.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Har identisk opplevelse på min bil.stedgar wrote:Sikker på at det ikke er fjæra som sitter inne i låsemekanikken. Den som holder knappen oppe. Hvis den fjæra har røket, vil tyngden av knappen og stanga gjøre at motoren starter og låser. Begge mine fjærer har røket etterhvert, og da lever hele sentrallåssystemet sitt eget liv. Enkelt å sjekke ved å sette en klesklype på knappen som evt ikke står oppe.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Hva mener du, med å sette en klesklype på ?
Hvor og hvordan ?
Har ved nærmere undersøkelser funnet ut at det faktisk er høyre låsknapp som er verst.. Åpnet døra, tok ut matvarene, lukket døra.. Et lite dunk med hånda, mot dørkarmen.. Så låste bilen seg..
Flere ganger så er det faktisk nok, med det lille "rykket" man får i døra ved å åpne den..
Hvor og hvordan ?
Har ved nærmere undersøkelser funnet ut at det faktisk er høyre låsknapp som er verst.. Åpnet døra, tok ut matvarene, lukket døra.. Et lite dunk med hånda, mot dørkarmen.. Så låste bilen seg..
Flere ganger så er det faktisk nok, med det lille "rykket" man får i døra ved å åpne den..
Eirik
Sett en klesklype på knappen for å holde den opp. Det løser så klart ikke problemet, men hvis bilen ikke låser seg selv med en klesklype, så er det fjæra i låsekassa som har røket.
Før jeg fikk skiftet fjæra, måtte jeg ha en klesklype for å holde knappen oppe når jeg kjørte bilen.
Ellers skjer det mye rart når ledningene over til dørene ryker. Jeg kjøpe bilen brukt (56000) og da var ledningene allerede reparert. Med lodding midt i bøyen. Jeg forlangte nytt ledningessett, og det holdt nøyaktig 60000km til. Stive dårlige kabler. Bilen tok nesten fyr. Da tok jeg ut begge kabelsettene og skjøtet inn 25cm myke kabler (tror det en 27 ledninger på venstre og 17 på høyre side). Den nye myke delen passet jeg på at kom i bøyen. Disse har nå holdt 120000km og jeg har ingen problemer. Men det er MYE arbeid. Synes å huske at jeg brukte en lang ettermiddag og kveld på hver side. Som det står lenger oppe, vipp av moffa som går fra bilen til døra. Da ser du om det er noen brudd eller kortslutninger.
Før jeg fikk skiftet fjæra, måtte jeg ha en klesklype for å holde knappen oppe når jeg kjørte bilen.
Ellers skjer det mye rart når ledningene over til dørene ryker. Jeg kjøpe bilen brukt (56000) og da var ledningene allerede reparert. Med lodding midt i bøyen. Jeg forlangte nytt ledningessett, og det holdt nøyaktig 60000km til. Stive dårlige kabler. Bilen tok nesten fyr. Da tok jeg ut begge kabelsettene og skjøtet inn 25cm myke kabler (tror det en 27 ledninger på venstre og 17 på høyre side). Den nye myke delen passet jeg på at kom i bøyen. Disse har nå holdt 120000km og jeg har ingen problemer. Men det er MYE arbeid. Synes å huske at jeg brukte en lang ettermiddag og kveld på hver side. Som det står lenger oppe, vipp av moffa som går fra bilen til døra. Da ser du om det er noen brudd eller kortslutninger.
Ok.. Så klesklypa var ikke akkurat en testprosedyre, men mer en hjelp for å hindre at dørene låser seg i utide..
Fjæra i låsekassa sier du.. Altså ikke fjæra inni sentrallåsen ?
Stusset litt på det tidligere i tråden, for T4-wiki har jo avbildet en åpnet sentrallåsdriver.. Der var det ingen synlige fjærer..
Sjekket ledningene på venstre side.. Virket mye og hele alle sammen.. Ingen synlige skader..
Får sjekke på høyre side også da..
Fjæra i låsekassa sier du.. Altså ikke fjæra inni sentrallåsen ?
Stusset litt på det tidligere i tråden, for T4-wiki har jo avbildet en åpnet sentrallåsdriver.. Der var det ingen synlige fjærer..
Sjekket ledningene på venstre side.. Virket mye og hele alle sammen.. Ingen synlige skader..
Får sjekke på høyre side også da..
Eirik
Jo klesklypa er både for å sjekke hva som er feil og for å unngå at bilen låser seg når bruker den (fram til låsen er reparert). Den fjæra jeg snakker om sitter i låsekassa rett innenfor det utvendige dørhåndtaket. Motoren (driveren) som driver låsingen sitter nesten nederst i døra. Inni driveren sitter det en føler som gjør at motoren starter når du trykker ned knappen. Hvis fjæra i låsekassa har røket, vil tyngden av knappen og stanga gjøre at motoren starter og døra låses.
Å-ja.. Tok ikke den med en gang. Klypa vil jo hindre knappen i å gli ned, og dermed avsløre om det er ledningen som er kortsluttet.. Smart..
Er den lett å finne den fjæra ?
Kan den kjøpes seperat ?
Er den lett å finne den fjæra ?
Kan den kjøpes seperat ?
Eirik
Du må ta ut låsekassa. Fjæra er antakelig borte. Jeg fikk tak i en lignende fjær på et bilverksted. Klarte etter masse strev å få montert den på den ene siden. På andre siden har jeg bøyd på ting slik at det går tregt. Det har fungert greit i mange år. Skikkelig dritt både å ta ut låsekassa, sette inn fjær og montere låsekassa igjen. Ny låsekasse er visst dyrt.
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Da har jeg vært og sjekket med Albjerk om muligheten å få tak på nye fjærer til låsekassa og det går ikke
Nye koster 872 + 49 kr for en stang som en også må kjøpe.
Blir nok å gjøre et forsøk på reparasjon først, og frem til dess må en vel leve med klesklyper. Alternativet er huggern, men hvem vet hva en får og slik det ser ut for meg så må jeg ha nytt rundt om
Nye koster 872 + 49 kr for en stang som en også må kjøpe.
Blir nok å gjøre et forsøk på reparasjon først, og frem til dess må en vel leve med klesklyper. Alternativet er huggern, men hvem vet hva en får og slik det ser ut for meg så må jeg ha nytt rundt om
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Om det er denne fjæra må vel dette bli billigere, ser ut som de har opp til 4 stk:
http://cgi.ebay.de/Feder-fuer-Tuerschlo ... 414a853628
Kristian
1999 Caravelle 2.5 TDI Syncro
1999 Caravelle 2.5 TDI Syncro
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
En ny låskasse med bra fjær finner du på huggern. betalte 100/200 sist. Og den har holdt i 2 år.
Tips. Forlat ikke bilen med nøkkelen i!
Tar deg 30 minutter å skifte denne delen. 10 minutter til dørkledning av og på og 20 for å fikle delen på plass inne i døra........
Tips. Forlat ikke bilen med nøkkelen i!
Tar deg 30 minutter å skifte denne delen. 10 minutter til dørkledning av og på og 20 for å fikle delen på plass inne i døra........
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Den ser slik ut ja. Bedre med ny fjær enn gammel kasse med gammel fjær hvis man skal ha bilen en stund.krissh wrote:Om det er denne fjæra må vel dette bli billigere, ser ut som de har opp til 4 stk:
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Da var fjærer bestilt.
Takk for tips.
Hmmm, skummelt dette å begynne å bruke ebay
Takk for tips.
Hmmm, skummelt dette å begynne å bruke ebay
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Hvordan skal man klare seg uten?ducce999s wrote:Hmmm, skummelt dette å begynne å bruke ebay
2011 Tiguan R-Line
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
-
highline 2001
- -

- Car: transporter t5 2013
- Phone: 41313922
Heioddvarr wrote:Fant den.
Delenummer: "701 959 781"
Vet ikke om den passer.
Står og "VMOT 403 680" Vet ikke hva det er.
Den er ubrukt. Kjøpte den til den forrige T4, men kom aldri så langt at jeg byttet den.
Har du denne enda?
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
-
dewalter
- -

- Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B
Jeg har reparerte mine sentrallåsdrivere med fjær fra en lighter No1. Demonter lighteren og ta ut fjæren. Del den i ca. 2. Den passer inn.
Ta samtidig ut elektromotoren og gi den en innvendig "vask" med elektrorens. Gi den så en god dose med CRC og sett den på plass igjen.
Ta samtidig ut elektromotoren og gi den en innvendig "vask" med elektrorens. Gi den så en god dose med CRC og sett den på plass igjen.
Last edited by dewalter on 20 Feb 2011, 21:00, edited 1 time in total.
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Viss du går inn på Caravell.dk og videre til caravelleshoppen så er det fjær å få kjøpt der også.
Morten B
Stjeler tråden din litt
Jeg har helt motsatt problem med sentrallåsen, når jeg låser på fjernkontrollen låses alle dørene utenom førerdøra.. for så å låse seg opp igjen med en gang.
Klarer ikke å trykke ned låsepinnen på førerdøren, men når jeg stikker nøkkelen i førerdøra å låser går den lett og alle dørene låses.
Kan det være låsekassen som er ødelagt?
Jeg har helt motsatt problem med sentrallåsen, når jeg låser på fjernkontrollen låses alle dørene utenom førerdøra.. for så å låse seg opp igjen med en gang.
Klarer ikke å trykke ned låsepinnen på førerdøren, men når jeg stikker nøkkelen i førerdøra å låser går den lett og alle dørene låses.
Hei!Bullfight wrote:Stjeler tråden din litt![]()
Hadde det samme på Caravellen. Måtte skifte sentrallåsmotor førerdør.
Inni motoren er det noen små tannhjul av plast. Disse hadde blitt "tannløse".
Ta av dørtrekk, koble fra stag til dørlås. Prøv sentrallås da. Virker motor har du feil i overføringer. Virker den ikke må du sjekke kabelbrudd mellom karosseri og dør og evt. demomter motor for å sjekke tannhjul.
Førerdøra er "sjefen" Låses ikke den får du ikke låst de andre heller.
PS. Døra mi gikk å låse med nøkkel (derfor utelukket jeg feil med overføringer) men fikk da ikke aktivert alarm.
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare