'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Er ikkje tenningslåsen eit svakt punkt? da vil du jo ikkje få strøm til starteen i det heiletekje :?
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

HC wrote:Nå har jeg fått bytta til meg en turbo som forhåpentligvis passer på motoren. Turboen min havarerte jo rett før jul, og den jeg fikk tak i hos hoggeren passet ikke på eksosmanifolden min.
Nytt av dagen er at starteren også har begynt å kødde, så nå i kveld har jeg hatt den ut av bilen. Fant ikke noe direkte galt med den, men den vil ofte ikke trekke innslaget (ikke et eneste lite klikk engang). Alt beveger seg lett og greit, og når den først går, så er det ikke noe som helst nølig med kreftene. Virker derfor ikke som dårlig jording heller. Kanskje det er noe dårlig kontakt intertn mot solenoiden.
Felgene er forøvrig også solgt.
Kan være dårlig med jording mellom clutchhus og starter.Irrer en del her og jeg hadde det problemet på min bil.Litt sandpapir og stålbørste var det som skulle til så var alt iorden.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

narle wrote:
HC wrote:Nå har jeg fått bytta til meg en turbo som forhåpentligvis passer på motoren. Turboen min havarerte jo rett før jul, og den jeg fikk tak i hos hoggeren passet ikke på eksosmanifolden min.
Nytt av dagen er at starteren også har begynt å kødde, så nå i kveld har jeg hatt den ut av bilen. Fant ikke noe direkte galt med den, men den vil ofte ikke trekke innslaget (ikke et eneste lite klikk engang). Alt beveger seg lett og greit, og når den først går, så er det ikke noe som helst nølig med kreftene. Virker derfor ikke som dårlig jording heller. Kanskje det er noe dårlig kontakt intertn mot solenoiden.
Felgene er forøvrig også solgt.
Kan være dårlig med jording mellom clutchhus og starter.Irrer en del her og jeg hadde det problemet på min bil.Litt sandpapir og stålbørste var det som skulle til så var alt iorden.
Eller det kan være børstene i starteren som er slitt. Det er to viklinger i innslagsreleet/solenoiden. Holdeviklinga er jordet rett i huset, og innslagsviklinga er jordet gjennom motoren. Hvis børstene er så slitte at de av og til ikke gir kontakt, så går det ikke strøm gjennom innslagsviklinga. Og holdeviklinga er som regel ikke så kraftig at den klarer å slå inn uten innslagsviklinga. Som regel drar starteren fint rundt når den først slår inn.
Det er dette som gjør at en starter med slitte børster av og til virker helt fint etter et lite rapp med en hammer, da rister du litt på børstene, og de får kontakt mot kommutatoren. Men det er sjelden en varig løsning..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Litt oppdatering her...
Starteren fikk jeg fiksa. Det var stort sett dårlig kontakt.
Men, nå har jeg stått og skrudd litt. Skulle gå på og bytte turbo i dag. Har tatt ut den gamle turboen (som har real slakk i akslingen, og stuck wastegate). Planen var å sveise opp nytt rør ut fra den nye turboen da flensen her ikke var helt lik som på den gamle. Vel, nå sitter jeg her igjen da... og bilen uten turbo... for den turboen jeg fikk bytta til meg fordi den jeg kjøpte ikke passet ....vel, den passer ikke den heller. Den er større. :(
Men, nå som jeg har tatt ut den gamle har jeg ihvertfall funnet ut hva den heter. Det er en K03-003/94001 som satt der fra før. Så nå må jeg prøve å få tak i en ny.
Er dette samme K03 som den som Biltema selger (de kaller den WK03)?

mvh
HC

edit: Det er ikke samme turbo som den hos biltema.... :(
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
HC
-
-

Post by HC »

Nå er det NY turbo i vogna! :)
Da gjenstår bare å bygge opp eksosanlegget igjen. Jeg prøvde å løsne manifoldboltene, for å bytte manifold med turbo, men endel av skruehodene var såpass rustene at jeg ikke fikk skikkelig tak på de med verktøy. I tillegg var frykten for å knekke boltene tilstede da noen av de virket til å sitte rimelig godt fast. Skulle jeg først være å uheldig å knekke en bolt ville det ha medført ganske mye ekstra arbeid. Valget ble derfor ny trubo fra GIK.
Det var nå uansett behagelig å for en gangd skyld arbeide med helt nye deler da :)

mvh
HC
-hans christian-

HC
-
-

Post by HC »

liten oppdatering...
Jeg har bygd opp nytt rør med flens fra turbo til potte, så nå holder det litt mere fred baki der. Jeg merket meg dog umiddelbart at ladetrykket ikke lengre kommer like kjapt som da jeg kjørte uten potte, og det er også litt med svart eksos når jeg kjører igang.
Dekk er også bestilt (både sommer og vinter), så da begynner det å dra seg til her. :)

mvh
HC
-hans christian-

HC
-
-

Post by HC »

Slik ble det med 205R16 på bilen. Nå begynner det meste å bli i orden. Før vinteren setter inn har jeg håp om å få gjort noe med rust i plateskjøter og under kanalene. Foreløbig er det overflaterust, men det spiser seg jo bare innover hvis jeg ikke tar det nå...
Image

mvh
HC
-hans christian-

HC
-
-

Post by HC »

-Oj, nå er det jammen lenge siden jeg har skrevet noe om vogna her...

Endel ting har jeg fått gjort med den i vinter.
Jeg har endelig fått skikkelig varme på varmeapparatet (etter å ha tatt det ut for sjekk, bytta termostat, og bytta vannpumpe). Feilen var at vannpumpa gikk feil vei. Jeg har også pakket om og byttet manskjetter på drivknutene på en drivaksling foran. Det siste nye var PKK nå i dag. Det gikk ganske greit. Kun en anmerkning, men det var en 2'er på hjullagrene bak (for mye slark). Før jeg bytter disse tror jeg nok at jeg skal la det lokale VW-verkstedet se på de og bekrefte at de må byttes.

Forøvrig må jeg bare få si at vogna er utrolig flott å kjøre på vinterføre. Nye Nokian piggdekk i dimensjon 205R16, 1.9tdk, og varmeapparat som virker. Det er jo aldeles nydelig!

mvh
HC
-hans christian-

HC
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by HC »

Rett før jul havarerte turboen min. Denne turboen ble satt inn (fabrikkny) for 1,5år siden, og har bare gått 5000km. Fikk i dag svar fra GIK Turbo om at de ikke anser dette som reklamasjon, og forventer vel at jeg blar opp 9000,- for en ny unit. (hvilket ikke kommer til å skje)
jeg venter nå på rapoorten fra GIK, så får jeg se hvilken vei dette bærer....

:(
-hans christian-

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Er ikke dette bare så utrolig irriterende !!! Men hvis det er noen trøst så er det i flg. kjøpsloven selgers plikt å bevise at skaden skyldes kjøper og ikke en reklamasjonsfeil. !
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HC
-
-

Post by HC »

Jeg venter på en rapport fra GIK nå. Jeg leverte Turboen til dem før jul, og de lovet å se på den og gi tilbakemelding 22.des (fint å være fotgjenger hele romjukla...). Først nå har de gjort noe, men rapporten har jeg ikke fått ennå. Snakket med de i dag, så det blir spennende å se hvilke konklusjoner de har dratt i den rapporten ja. Jeg har sjekka at oljerør etc er åpne og fine på bilen, så det er nok ikke der problemet lå heller.
Turboen stoppet brått å lade, uten at jeg hadde merket noe feil ved ladetrykk (har ladetrykkmåler i bilen). Jeg plukket av innsugsslange, og den var full av olje. Da jeg kjente på akslingen i turboen var det ekstrem slark, både radialt og aksialt. Dette igjen har medført at kompressorhjulet har tatt borti kompressorhuset. Hvordan det er på turbinsiden har jeg ikke sett så nøye på.
-hans christian-

therkildsen
-
-
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574

Re:

Post by therkildsen »

HC wrote:
Image

HC
åsen dimensjon er det på de dekk og felg du hadde på her :?: :?: :?:
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
HC
-
-

Post by HC »

heisann, Felg på det bildet er 8j16, Dekkene mener jeg å huske at var 255/65R16. Er ikke 100%sikker. De ble litt for brede for bilen (tok bordi skyvedøra). Men, bilen ser jo dødelig feit ut med de da! ;)

mvh
HC
-hans christian-

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

HC wrote:heisann, Felg på det bildet er 8j16, Dekkene mener jeg å huske at var 255/65R16. Er ikke 100%sikker. De ble litt for brede for bilen (tok bordi skyvedøra). Men, bilen ser jo dødelig feit ut med de da! ;)

mvh
HC
jeg har de hjula der nå.. 255/75-16
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
HC
-
-

Post by HC »

Se der ja. De var såpass store ja! :D

Siste angående vogna:
nå har jeg, sammen med GIK, sett på turboen som havarerte . Akselbrudd som følge av at lageret har skåret. Dette kan tyde på at den har mistet smøringa et øyeblikk :(
Altså, ikke noe å få på garanti. Heldigvis lar GIK meg få kjøpe en ny turbo til kostpris. Da blir det ikke fullt så galt som jeg hadde fryktet alikevel.
-hans christian-

therkildsen
-
-

Post by therkildsen »

Rapidspeed wrote:
HC wrote:heisann, Felg på det bildet er 8j16, Dekkene mener jeg å huske at var 255/65R16. Er ikke 100%sikker. De ble litt for brede for bilen (tok bordi skyvedøra). Men, bilen ser jo dødelig feit ut med de da! ;)

mvh
HC
og inpreset på felgene var da :?: :?: :?: :?: :?:
var det skyvedøra det eneste det var borti :?: :?: :?: :?:
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

skyvedøra?? aner ikke... hadde de på en sika.... ligger i gården her nå.. kan se etterpå..;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

De dekka der er en rimelig god grunn for at VW skal begynne produsere splittdører igjen, syns jeg :lol:

Hvem trenger vel skyvedører da !

mvh,
Yngve S
therkildsen
-
-

Post by therkildsen »

Rudeboy wrote:De dekka der er en rimelig god grunn for at VW skal begynne produsere splittdører igjen, syns jeg :lol:

Hvem trenger vel skyvedører da !

mvh,
Yngve S
er jo bare og fine fram sveise aperaten og vinkel kliper og dør hengsler fra en doka så er det jo mulig og lage :twisted: lurte litt på og prøve og lage på min med tia
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

therkildsen wrote:
Rapidspeed wrote:

mvh
HC
og inpreset på felgene var da :?: :?: :?: :?: :?:
var det skyvedøra det eneste det var borti :?: :?: :?: :?:
Et 11, Kikka på de da jeg var på besøk nå nylig, tror faktisk han vurderer å selge dem.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HC
-
-

Post by HC »

Skyvedøra tok borti slik at den ikke kunne åpnes skikkelig. I tillegg så er det frisert litt i nedkant av skjermbuene foran. Det er forøvrig ekstremt lite klaring til bærearmene bak, så med feil lufttrykk kan det være nok til at de går borti. Løsningen vil vel være å gå ned en dimmensjon på dekkene. Evt gå ned til 70-profil.
-hans christian-

HC
-
-

Post by HC »

Etter at turboen gav seg rett før jul, ble bilen stående til snøen gikk nå i vår.
Men, Jeg fikk omsider ny turbo, og jeg sjekket opp oljesystemet. Fant ut at en oljetrykksgiver var gåen, så denne ble også byttet. I tillegg tok jeg tre kjappe olje- og filter-skift, for å få vasket ut litt av motoren. Nå i helga har jeg vært på hytta, og brukte bilen til denne turen. Det er snakk om ca 25mil hver vei. Det gikk 100% smertefritt :D . I løpet av de siste ukene har jeg altså kjørt rundt 100mil med bilen, og jeg føler vel endelig at jeg kan friskemelde den. Det er en god følelse. 1,9tdk i kombinasjon med 16" hjul gir et forbruk på snaut 1L/mil, og det er nok krefter i vogna til å holde følge med trafikken og vel så det.

Det som er litt trist er at jeg har lagt ut bilen for salg... :(
Ikke fordi jeg ikke vil ha den lengre (nå som den endelig begynner å bli bra), men fordi jeg plutselig har kjøpt meg et nytt prosjekt som kostet meg langt over budjett...
-hans christian-

HC
-
-

Post by HC »

Se her ja... jeg har jo jammen meg ikke skrevet en eneste liten ting her etter april 2010. Det er lenge siden det!
Og ikke har jeg solgt bilen heller... så hva har skjedd?
Jo, ikke så mye egentlig. Jeg bruker stort sett bilen daglig, og den har oppført seg ganske så bra.
Det eneste som har vært av tull, var at jeg fikk 2-erfeil på bremseskivene på PKK igjen i januar. Disse ble byttet denne gangen også, men de nye så ut til å være av lagt bedre kvalitet enn de forrige som jeg satt på.
Utover det, så har servopumpa løsnet et par ganger, med påfølgene reim-brudd. (begge reimene). Noen bolter har blitt skiftet, og jeg har også satt inn festeskruen til pumpa med loctite, så kanskje det holder seg litt bedre på plass nå.
Ellers så har kombibaksetet blitt kastet ut til fordel for et prosjekt med å lage rock n'roll -sete. Jeg får nå se hvordan dette egentlig blir da. Kanskje jeg heller må kjøpe en enkel campinginnredning ;)
-hans christian-

HC
-
-

Post by HC »

I går kveld gikk tiden med til å sveise opp et nytt eksosanlegg til bilen. Satser på at dette holder litt bedre enn tidligere løsninger basert på sammenskrudde deler. Har også fått satt på nye gummioppheng til potta, så da forsvant også skranglelydene. :)
Endel småplukk er det endog ennå å ta tak i.... Jeg har en liten diesellekkasje fra pumpa som bør tas, og så har det kommet endel overflaterust, så egentlig burde bilen fått seg en runde med sandblåsing, grunning og lakk.
I tillegg begynner jeg å lure på om det var riktig å kaste ut kombibaksetet for å bygge rock n'roll som ennå ikke er ferdig :( ... hmmm....
Kanskje jeg må prøve å få tak i et originalt baksete til T3?
-hans christian-

HC
-
-

Post by HC »

Siden Stormvogna nå har fått nytt hjem hos en forumbroder som synes å ville ta godt vare på den, så mener jeg det er på sin plass og også la prosjekttråden følge bilen. -Hvis ny eier ønsker å overta tråden også da.
Lykke til videre kjære Stormvogn!
-hans christian-

Post Reply