Rudeboy wrote:tepperens/høytrykksspyler som jeg kan få lånt, mener å ha hørt "noen" har.
hør med indian ref tråden om når han velta reke bollen i bilen

Rudeboy wrote:tepperens/høytrykksspyler som jeg kan få lånt, mener å ha hørt "noen" har.

skal du parkere bilen for en stund. ikke ha mins mulig fuel på tanken da. Ha full tank! ellers blir det tull når du skal ut med bilen igjenn. min erfaring. å en ting til. tapp ikke av oljen å la den stå. skift den i stede du!Rudeboy wrote:Avtalte med JimHell å kjøpe et sett med tjafs for å koble på kompressor, han ser for seg å handle en 230V for hobbybruk.
Syns å erindre det er et sånt sett man kan handle seg som gir spiralslange, dysesprøyte og no tjafs attpå som jeg sa som så at det skulle han jaggu få om jeg fikk lånekompressoren lenge nok til at jeg hadde fiksa utsia av Tyskerbrakka![]()
En grei handel, spør eder mig.
Ellers skal jeg sette meg med en turplanlegger å myse litt på distanse og kjøreetapper i tilfelle økonomidirektøren i hustanden finner ut vi kan ta oss råa til å bruke 250k på å låne til erstatter for Tyskerbrakka. I verste fall blir det fra Troms og sørover, evt fra fiskerlandsbyen i Vest (kanskje det er verre enn å måtte fly nordover for så å kjøre nedover ?) eller hvor man nå engang ender opp med å handle bil fra.
Litt nytt om Tyskerbrakka er det vel, jeg opplever når den er kald (evt. rå, kanskje ?) at jeg gløder som normalt, og så skal til å starte - så begynner den å kinne på starteren. Av og til går det lenge uten at den tar gnist mens andre ganger så "later" den som om "hey, nå skal vi starte opp og kjøre vårs en tur" men så ombestemmer den seg akkurat idet jeg trekker på smilebåndet og tror bilen starter![]()
Mener diagnose er å finne både her på forumet og en sånn PDF-fil jeg har liggende, skal lese meg opp om jeg får logga meg på web fra hybelen (Laptopen krangler online, den er treig og sær).
Ser for meg å bytte alle fem plugga når det blir varmere i været og hey, presto! jeg ser for meg å gjøre det fra fronten av bilen og ikke under som sist![]()
Kanskje det er gjort på etpar timer ?
Peila olja da jeg var bortom ERJO og det var noe mindre enn midt på, så en dærsj olje før oljeskift når det blir varmt, er vel heller ikke å forakte.
Som nevnt, funker varmeapparatet foran kun på 0 eller maks så jeg funderer litt på hva jeg skal gjøre der - svarene ligger der, så jeg får vel lese meg opp og komme til konklusjon.
Bilen bruker noe mer fuel enn normalt, verkstedet gnægde om noe "drivstoffslange" sist jeg var bortom så en vakker dag legger jeg meg under og fløtter vekk dekselet under motorrommet og ser hvor det kan se ut som lekasje hen - hvem veit, kanskje det er en grei affære ? Så for meg å bytte slanger fra drivstoffpumpa og til sylinderne, så veit jeg jo hvor gammelt anlegget er på akkurat det strekket. Kanke koste allverdens, dissa slangene ?
Gutta nedi bakken reklamerer med "Byens billigste dekk" så jeg tenker på å se hva de skal ha for fire-fem dekk på felg (alu) og se om de er byens rimeligste. Hvis ikke foreslår jeg for dem å kutte en del i prisen, eller lese om seg selv i avisa![]()
Nuvel, har relativt greit prisforslag andre steder ifra så om ikke så lenge må jeg jo kjøpe nye dekk til bilen. Og jeg har usle 17 felger jeg kan få dem montert på, så noe av detta må vel kunne kjøres med, vil jeg tro![]()
Beholde eller selge Tyskerbrakka. Det er det store spørsmålet for tiden. Om det er plass og rom for bilen hos brodern, så setter jeg den der eventuellt uten skilter og tappa for motorolje med minst mulig fuel ombord. Da kan jeg svippe oppom og skru litt nå og da, strøm er det i veggen så det er ikke noe problem å holde på der.
Husker ikke om jeg nevnte hva forsikringsselskapet skulle ha for å forsikre bilen på 3.000km/året men det kom på kr. 2.000 pluss årsavgifta, da. Egentlig ikke så ille men med ev. nybil i emning så er det kostnader inne i bildet, da.
Vi har snakka om å flytte på oss bort til området som onkel Reisenda Mac holder hus i, men det blir vel utsatt nå som jeg sitter på lånefinansieringa til ny(ere) bil, tenker jeg.
Med ny kåk med egen parkeringsplass og / eller garasje har man jo lagringsplass til Tyskerbrakka på egen bostedsadresse og slipper frese opp og ned byen for å sjekke tilstanden på biler.
Mens jeg enda så etter om jeg kunne kjøpe Lille Blå fikk jeg via kjente et telefonnummer på garasjeplass i Oslo som jeg ikke undersøkte, og T3'ern gikk til andre. Får undersøke hos brodern om det er noe egnet sted å ha bilen på, jeg bodde der 4 år og 9 mnd for rundt 10 år tilbake så egentlig burde jeg visst sjøl men det er for lenge sia![]()
Antar at å skru opp bilen som jeg har lyst til kommer koste omtrent ti laken, det er en investering verdig en bil man ikke kvitter seg med - om ikke russen hoster opp 30 til 35 laken, da![]()
Så kommer lakkjobb og om det holder regner jeg med utstyr, deler og kjemikalier vil koste under 3 laken - da er det inklusive trykkluftverktøy, noe å pusse ned lakk/rust med og "resten". Satser på at panseret kan tas i samme prisgjettinga, slik at jeg får på den smussavviseren jeg handla på Landstreffet, da![]()
Øyelokka fra Kamei ligger der og samler støv inntil den jobben er unnagjort, også. Mye deler som ligger og venter på at bilen skal bli shinet, så egentlig burde jeg kjøpe ny bil, og deretter finne meg en plassmed 230V og nok kontakter og sette igang en måneds tid. Men så skal man jo jobbe for føden, også da.
Så det blir ikke idag. -Ikke idag heller.
mvh,
Yngve S
EDIT - ingen bilder. -Ingen bilder idag heller![]()
Springer ut og tar etpar mens dagslyset enda er her, funker laptopen kommer de i eftas/kveld !