1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

hansstef wrote:Følger spent! Blir innhandling av JT for min del også tenker jeg :)

Tenkte å sause litt i de skjøtene som begynner å vise litt rust, kan jo ikke bruke Owatrol på samme måten da denne får en veldig mørk finish når den herder. Hva sier du om JT ang dette, den forblir blank såvidt jeg har forstått?
Den forblir fargeløs 8)

Og på plateskjøter fungerer den kanon da JT trekker inn der du ikke kommer til med slipeverktøy.

Her er bilde av verktøy du trenger for plateskjøtene:
Image
Utstyr for rustvaksinering av plateskjøter.

PS 1. Baronens plateskjøter er fine, kun små sprekker i kitten. Vasket av områdene med white spirit spirit og brukte sprøyte uten nål til å dryppe fra toppen slik at oljedråpene kunne renne nedover langs skjøtene og imprignere alle sprekkene. Ved tydelig runstangrep og løs kitt bruk spiss og fyll inn JT.
Det fine med JT er at du kan sause og søle så mye du vil, enkelt å gni av søl med papir/whitespirit etterpå, men det er FØR den herder.

PS 2: Etter kjøp av JT, hell den på en plastdunk med skrukork som gjør livet mye enklere, slipper å styre med det upraktiske malingsbokslokket.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

HappyT3 wrote:
hansstef wrote:Følger spent! Blir innhandling av JT for min del også tenker jeg :)

Tenkte å sause litt i de skjøtene som begynner å vise litt rust, kan jo ikke bruke Owatrol på samme måten da denne får en veldig mørk finish når den herder. Hva sier du om JT ang dette, den forblir blank såvidt jeg har forstått?
Den forblir fargeløs 8)

Og på plateskjøter fungerer den kanon da JT trekker inn der du ikke kommer til med slipeverktøy.

Her er bilde av verktøy du trenger for plateskjøtene:
Image
Utstyr for rustvaksinering av plateskjøter.

PS 1. Baronens plateskjøter er fine, kun små sprekker i kitten. Vasket av områdene med white spirit spirit og brukte sprøyte uten nål til å dryppe fra toppen slik at oljedråpene kunne renne nedover langs skjøtene og imprignere alle sprekkene. Ved tydelig runstangrep og løs kitt bruk spiss og fyll inn JT.
Det fine med JT er at du kan sause og søle så mye du vil, enkelt å gni av søl med papir/whitespirit etterpå, men det er FØR den herder.

PS 2: Etter kjøp av JT, hell den på en plastdunk med skrukork som gjør livet mye enklere, slipper å styre med det upraktiske malingsbokslokket.
Dette er perfekt info. Det er heller ikke mye skjøterust på min GTi :)

Får man slike sprøyter på apoteket? ...har en søster som er tannlege, kanskje hun kan hjelpe. :roll:
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

hansstef wrote: Dette er perfekt info. Det er heller ikke mye skjøterust på min GTi :)

Får man slike sprøyter på apoteket? ...har en søster som er tannlege, kanskje hun kan hjelpe. :roll:
Sprøyter får du på apoteket.

Image
Området under baklys ferdig behandlet, nå får lakken tørke til imorgen.

Image
Fanger ferdig lakket med BT felgspray, pluss skiltplata, begge tørker i sola.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Eg e fan! Dette er knalltøft! :D
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Fint, da har medlemstallet i Baronens fan club steget med mange prosent, det morsomme er at hele nabolaget liker denne bilen, den virker faktisk kontaktskapende :D

Image
Skiltplate/luke på plass, bare synd den skal dekkes av et nummerskilt :wink:

Image
En bit av en sykkelslange hullet med hulltang, for my skive mellom plate og skilt (hindrer gnissing og slitasje av lakk med påfølgende rust).

Image
Fanger på plass, done!
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Kjøpte i påsken nye ventildeksler, de var svarte og anonyme.

Image
Ikveld fikk de annen farge, bilen er jo rød, så ..
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Nå har det vært mye finpuss utvendig, så jeg tok en tur tilbake til Wasserkampfen:'

Image
Liming med silikon og aluplate i vinter ble ikke 100%, kuldegrader gjorde at silikonen ikke herdet skikkelig før bilen ble tatt i bruk dagen etterpå. Fjernet idag plata og den røde silikonen, lekkasjepunktet var lett å finne...

Image
Pusset ned med dremel stålbørste og renset området.
Som sist tomgangt til motoren ble varm, tok av blålokket, og satte på ett tett lokk, lot motoren kjøle seg litt slik at det ble vakum i systemet (og lekkasjeområdet ble tørt).

Image
Tenkte jeg skulle teste noe nytt, la på klar Tec7, for å se om dette virker så godt som folk sier :wink:
Brukte den klare varianten Trans7: http://www.kcl.no/kcl/frontend/files/CO ... info04.pdf
Usikkerheten er 95 grader er for lite (men den tåler max 155 grader i 30 minutter), svaret vil komme etter litt bruk..

Image
Vannrøret på venstre side fikk ett lag med stålplast i området det lekker, det ble tett.
Har bestillt nytt rør, skal byttes når jeg får det. Det morsomme er at på reservemotoren er røret like ille, veggene i røret er syltynt i utgangspunktet skal ikke mye rust til før lekkasje er et faktum..
Last edited by HappyT3 on 04 May 2010, 11:51, edited 1 time in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Jobbet litt med reservemotoren, fjernet servopumpe med festerbrakett, fjernet motorfestene (morkne), og tok av termostathus og vannrør på høyre side.
Spylte igjennom med vann, det kom blå kjølevæske ut i andre enden :roll:

Image
Ser faktisk ikke så værst ut, iallefall utvendig...
Mindre rust enn på Baronens årgangsmotor.
Last edited by HappyT3 on 02 May 2010, 18:16, edited 1 time in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tok bakluka idag, tok hver minste lille rustflekk og skrapet ned, grunnet og flekkmalte alle gropene. Så ut som luka hadde flekketyfus en stund :roll:

Image
Så tok jeg vannslipepapir og slipte ned/bort de groveste "malingsklattene" etter punktmalingen.

Image
Så la jeg første toppstrøket.
Last edited by HappyT3 on 06 May 2010, 13:24, edited 1 time in total.
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Grunnet du bakluken med "JT" også? :D
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

hansstef wrote:Grunnet du bakluken med "JT" også? :D
Jepp, JT ruler (synes nå jeg da) :wink:
Først skrape all rust rundt steisprutskaden /rustflekken med kniv/skrape til det kommer ca 1-2mm inn på rustfritt område, så brukte jeg dremel stålbørste til frese bort rust fra flekken. Deretter et lag med JT på flekkene, fulgt av flekkmaling med en blanding 60% Bengalakk og 40% JT. Deretter en runde med plansliping av punktmalingen (flekkene), så ett lag over hele flaten (med kost, eller aller helst skumgummirulle). Nå gjenstår en ny runde med plansliping før siste og avgjørende strøk med rulle (da også med 60% Benga/40% JT).

PS. På sommerfelgene, var oppskriften (etter nedpussingpussing): to strøk med JT, deretter Biltema felglakk ca. 3 lag.

OBS. JT er noe jeg personlig synes fungerer bra som rustgrunning, jeg gjør dette på eget ansvar, og jeg kommer til å forsette med utstrakt bruk av JT. Det er riktignok første gangen jeg går fullskala på utvendige detaljer med JT, så dette er et prøveprosjekt for å teste langtidsvirkninger, svaret får vi til våren etter en ny saltvinter :evil: Har tidligere kun brukt JT på understell, bagasjerom og steisprutskader (grunning).
Hvis andre velger å teste JT så er det på eget ansvar, jeg bare forteller om hva jeg gjør, valget er ditt eget :wink:
Last edited by HappyT3 on 07 May 2010, 08:05, edited 1 time in total.
hansstef
-
-

Post by hansstef »

klart det, syns det er bra at du pioneerer deg frem på dette området. Utstrakt bruk er nok litt frem i tid for meg, må teste meg fram litt. Men jeg støtter tiltaket fullt og støtter opp med noen få eksperimenter selv :D
Hans Sæle
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Digger denne tråden 8)
Tage Vedal

T3-fan
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Hansstef, meget bra at du støtter opp under forsøkene :)
Tips: Forsøk JT på bremsecalipperne eller tromlene bak, så vil du se at JT trekker inn i rusta og låser seg fast (herder), flasser ikke av etterpå som lakk og annen type grunning 8)
Jeg ville ikke tatt dette lakkprosjektet hvis jeg ikke hadde hatt stor tro på dette :wink:

TaigAGreEn: takk for støtte.

Oppdatering:
Image
Første helstrøket ble utrolig blankt, så blankt at jeg oppdaget småbulker som jeg ikke har lagt merke til før og penselstrøkene er knapt synlige. Neste steg blir retting av småbulker og en grundiger plansliping av flekkmalingen, før neste strøk (og da med rulle).
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Hans Sæle
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Da blir det en tur til Jernia i morgen :)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ducce999s wrote:Da blir det en tur til Jernia i morgen :)
Hjertelig velkommen i JT klubben 8)

Image
Her er mitt vanlige bruk av JT, innsausing av hjulbuer, bremsecalipppere, bremseskjold, bremsetromler etc med JT i forbindelse med hjulskift. Fungerer meget godt. Hvis du er så uheldig å ha tectyl så vil JT løse opp/mykne Tectyl og asfaltplater slik at det gjennvinnes mykhet og hindrer sprekker som skaper rustlommer på baksiden.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Du..Den der oppjekkinga må vel karakteriseres som risikosport ! :shock:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Så lenge han ikke legger seg under bilen med jekken plassert sånn kan det bare bli materielle skader....
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Enhver får vurdere sin egen sikkerhet. Ingen diskusjon vi trenger å ta her vel. Lett at disse trådene vannes ut av digresjoner. Synd hvis en god tråd som denne skal lide samme skjebne.

@ HappyT3
Bra tips med tectylen, tror jeg har en del sprø gammal tectyl på GL-en min. Skal slå til med en dose JT på den i sommer tenker jeg. :D Hva bruker du til å påføre? Kost? Trykksprøyte (har brukt dette til Owatrol, men pakningene lekker på ikketema sprøytene og det blir fort sølete)?

PS: Beundrer din evne til å dokumentere arbeidet ditt, det setter standarden her inne!
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

No problem, jeg bruker vanligvis et par slike http://www.biltema.no/ProductImages/15/ ... -109_m.jpg som sikring hvis jeg er under bilen med hjulet av, bildet ble tatt etter at disse er fjernet, så setup`en er kun for fotografen :wink:
Ellers så bruker jeg oppkjøringsramper som dere sikkert har lagt merke til på bilder, enkelt og greit, ala disse: http://www.biltema.no/ProductImages/15/ ... -802_m.jpg, enkelt og greit.

Ved påføring av JT under bilen har jeg forsøkt mye (svamp, trykksprøyte etc), men har endt opp med at kost er det mest praktiske.
Jeg bruker lue, kjeledress og helst gummihansker når jeg ligger under og pensler, JT som drypper i håret blir seige greier, og siden JT er tyntflytende så er det ikke til å unngå at det drypper :wink:
hansstef wrote:PS: Beundrer din evne til å dokumentere arbeidet ditt, det setter standarden her inne!
Tusen takk, i jobbsammenheng er jeg vant til dokumententasjon :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Fikk reservemotoren montert på stativet idag, dette stativet ble valgt:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... iv-450-kg/

Image
Trøbla litt med å få universalfestene til å passe på WBX`en så bestemte meg får å gjøre det enkelt: monterte plata rett på med gjengestenger, og nedre del av plata hviler mot cluchhuset. Regner med at dette holder, en wbx kan da ikke veie så veldig mye?

Image
Kappet litt av to skiver (A & B) med vinkelsliper slik at de passet inn på bolten forbi kanten C og fikk høyde ut fra kanten og kunne strammes solid fast.

Og ja, brukte kun de to øverste festene siden jeg ikke har tenkt å rotere motoren opp/ned i stativet.

Image
Løfteverktøy kjøpte jeg på Felleskjøpet (ca. 550 kroner).

Fikk iallefall tappet ut olja, det var godt, for den var svart :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Bakluka er ferdig (på begge sider) og "bagasjerommet" over motor har fått ett strøk maling for å dekke sår i asfaltplatene slika at lasten ikke svertes av tjære :wink:
I går kveld monterte jeg plast platene til stigtrinnene (begge sider er pusset ned grunnet med to lag JT, pluss to strøk Benga, og på toppen to strøk med Hammerlite (slitesterk og hard lakk) hadde eegentlig tenkt å tette de teite (rust felle) monteringshullene med stålplast fjerne knottene på plast dekslene og lime disse fast, men det ble "tjære" som glidemiddel/lydemping/rusbeskyttelse og rett på plass med stigplatene.

Image
Ferdig lakket.

Image
En boks med klissete innhold som jeg hadde liggende.

Image
Tjæra på plass, før platene trykket på plass i hullene.

Image
Grunnen til stigtrinn montering er at jeg har tenkt å teste Tec7 klumpen over vannkappepakningen (og vannrøret tettet med stålplast) i litt heftige hastigheter, her bilde fra første motoveitest idag tidlig. Godt å ha stigtrinnsplatene på plass, utrolig mye støy uten :wink:
Tec7 (Trans7), holdt første runde. De gode nyhetene er at jeg faktisk ikke har etterfylt rosèvin siden 1. Mai :D
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Image

Vakkert! Liker mer og mer denne bilen :)
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

martins.macs wrote:Image

Vakkert! Liker mer og mer denne bilen :)
Enig! Mangler bare gummilister til fangeren nå.
Tage Vedal

T3-fan
Post Reply