Hei! :) Hva kan jeg gjøre selv og hva vil det koste?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
jonarves
Car: T4 1994 D
Phone: 94319451

Hei! :) Hva kan jeg gjøre selv og hva vil det koste?

Post by jonarves »

Hei. ..Ville først si hei, siden jeg er ny her og dette er min første post. ;)

Jeg har en lang 1992 mod, 2,4 Diesel Caravelle, med 8 seter som begynner å ligne mer og mer på ett voldsomt prosjekt.
Jeg tenkte jeg skulle benytte anledningen, nå som jeg har funnet dere, til å dele mine sorger og be om råd.

Ting som må gjøres noe med:

- Regisetereim med tilbehør må byttes. Har hørt at dette bør gjøres på verksted, men jeg vurderer å gjøre dette selv, da kostnadene på dette tilsvarer kjøp av en billig bruktbil.

- Trenger ny reim til dynamoen. (Den gamle har forduftet!)
Er vannpumpen koblet på samme reim?
Har denne bilen elektrisk drivstoff pumpe? ...vil bilen stoppe dersom jeg går tom for batteri?

- Oljebytte. Har alt klart minus motivasjon. :(

- Bilen lekker olje. Er det normalt, hvor skal jeg lete etter lekkasjen?

- Bunnplaten er nesten umulig å få helt av, og gjengene til bolten på høyre side er ødelagte.
Kan jeg borre opp hullet og gjenge med M10 og bytte til M10 bolter? (Tror det er M8 som er der originalt).
Disse festene til bunnplaten som går inn i et spor bakover under bilen. Går det an å gjøre noe triks med disse, slik at det er mulig å få av bunnplaten uten at man må løfte hele bilen på verksted?

- Clutchen tar langt ute. Regner med at dette er noe som kan justeres endel?!

- Girkassen "knurrer" når jeg girer i 3. 4. og 5. gir. ..kan ha noe med clutchen å gjøre?! ..kan det eventuelt ha noe med olje å gjøre?

- Håndbrekket funker dårlig og bremseskoene på høyre side henger seg opp. Regner det har noe med håndbrekk wiren å gjøre. Bytte eller smøre?

- Det kan virke som om en bærekule på venstre side er slakk. Hva pleier å ryke?

- Det er noe tull med det elektriske. Glødelampen lyser konstant og stereoanlegget slår seg ikke på uten at bilen har vert igang en stund. Tuta virker bare rett etter jeg har byttet sikring.

Så kommer det store spørsmålet:
Hva kan jeg fikse selv og hvor mye av feriepengene mine kan jeg regne med å måtte gi fra meg?
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Re: Hei! :) Hva kan jeg gjøre selv og hva vil det koste?

Post by Stein »

Velkommen til forumet!
jonarves wrote:

Ting som må gjøres noe med:

- Regisetereim med tilbehør må byttes. Har hørt at dette bør gjøres på verksted, men jeg vurderer å gjøre dette selv, da kostnadene på dette tilsvarer kjøp av en billig bruktbil.
Absolutt verkstedmat, om du da ikke er meget erfaren mekaniker med tilgang til verksted.
- Trenger ny reim til dynamoen. (Den gamle har forduftet!)
Er vannpumpen koblet på samme reim?
Dynamo reima kan verkstedet sette på når de tar registerreim. Og samtidig MÅ de bytte vannpumpe. For den går på registerreima.
Har denne bilen elektrisk drivstoff pumpe? ...vil bilen stoppe dersom jeg går tom for batteri?
Mekanisk, sitter på motsatt side av motoren i fht registerreima. Ser den under et deksel på den siden.
- Oljebytte. Har alt klart minus motivasjon. :(
Finn motivasjon, og gjør det selv. Sparer noen kroner, og kan samtidig lete etter lekkasjen!
- Bilen lekker olje. Er det normalt, hvor skal jeg lete etter lekkasjen?
Det er ikke normalt at en motor lekker olje. Det blir et avvik på PKK. Søk etter lekkasjen, det kan være noe så enkelt som at det er litt lekkasje ved påfyllingsrøret. Men det kan også være en simmering som er kapputski.
- Bunnplaten er nesten umulig å få helt av, og gjengene til bolten på høyre side er ødelagte.
Kan jeg borre opp hullet og gjenge med M10 og bytte til M10 bolter? (Tror det er M8 som er der originalt).
Disse festene til bunnplaten som går inn i et spor bakover under bilen. Går det an å gjøre noe triks med disse, slik at det er mulig å få av bunnplaten uten at man må løfte hele bilen på verksted?
Jeg bruker verksted til alt slikt. Tjener mer på å arbeide enn å reparere bilen. Men jeg har hørt at enkelte har hektet opp denne platen med elektrikerstrips, og bare kuttet disse når de skal ha ned platen.

Clutch på en caravelle? Nei, det har vi ikke sett... (Kjører automat :D)
- Håndbrekket funker dårlig og bremseskoene på høyre side henger seg opp. Regner det har noe med håndbrekk wiren å gjøre. Bytte eller smøre?
Det kan selvfølgelig være noe så enkelt som wiren. Koster ikke allverden å bytte. Fyll de med frostvæske før du monterer så slipper du at de fryser til vinteren. Men jeg har mer tro på at det er en feil i kaliperen. Forresten, har du skivebrems eller trommel bak? Jeg regner med at du har trommel.
- Det kan virke som om en bærekule på venstre side er slakk. Hva pleier å ryke?
Bærekuler, indre og ytre ledd, generelt alle forstillingsdeler.

Så kommer det store spørsmålet:
Hva kan jeg fikse selv og hvor mye av feriepengene mine kan jeg regne med å måtte gi fra meg?
Nå vet ikke jeg hvor mye feriepenger du har, men jeg tror ikke jeg hadde satt av mindre enn 20000,- for å få fikset alt dette på verksted.

Registerreim med vannpumpe og dynamoreim, ta med dieselpumpereim samtidig. Tror nok det kommer på ca 10 store.
Feilsøking på det elektriske kan du gjøre selv. Og når du finner feilen kan det være en bagatell.
Bremsene kan koste noe dersom du må skifte trommel, sylinder eller kaliper. Selve håndbrekkwirene koster ikke mye (6-700)

God sommer!

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

spørsmålet er ikke hva du kan gjøre selv men om du KAN skru? Endel av dette krever kunnskap og jeg anbefaler deg å skaffe deg reparasjonsbøker først som sist. Da får du og en pekepinn på arbeidsomfang og mekanikernivå. Haynes er god på nivåforklare. Automobilia i oslo har alt. Du vil hele tiden her inne få tips om utenlandske deleleverandører. Mange her er allergisk mot norske av en eller annen grunn. Fordelen med norske er språk og reklamasjon og garanti. Fordelen med de utenlandske som jeg ser det er kun pris. Ellers finner du mye info her inne om det meste og mange vil hjelpe til men husk bare at nå er ferien i gang slik at mange ikke er her så litt tålamod må du ha med oss.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Harald
-
-

Post by Harald »

Kjøp alle delene du trenger fra england/tyskland (brickwerks.co.uk eller vwbusshop.de) og se om du kan betale noen på forumet til å gjøre jobben?? noen som har gjort det før, på din biltype. det er helt på trynet å svi av 20 lapper i verkstedregning på en sånn gammel bil...og husk at 20k tilsvarer rundt 32000 av din bruttoinntekt...200 timer på jobben det, om du tjener 160,- i timen.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Ta deg en tur på Meca-Partner verksted, Mekonomenverksted etc og få et pristilbud fra de på regreim++ Og bli ikke overrasket om du får det til en billigere penge enn hva jeg oppgav. Det var worst case scenario.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Hei og velkommen:)

Regreim o vannpumpe bytte på mekonomen i tjølling i larvik kommer på ca 6 lapper.
Jeg byttet regreim, toppakning og pumpereim ute i gården for litt siden og det gikk det, men det krever spesialverktøy for å sette opp registeret og dieselpumpa 100% etterpå.

Hvis olja kommer fra sidene på motoren, så er det nok simmeringer eller en pakning i forbindelse med oljepumpa.
Kommer den fra høyt oppe, kan du være heldig at det er bare gummiringene eller pakningen til toppdekselet. Den har papirtoppakning hvis den ikke er byttet før og da kan det komme olje ut der også.

Dynamoreima di er en kilereim som du må kjøpe orginalt eller så må du bytte ofte. Bytt servoreim i samme slengen(bør ha spesialverktøy til å stramme servoreima.
Se under tips og triks, der har jeg laget en liten HowTo om dynamo og servoreima på disse med kilereim.
Vannpumpa går på regreima og er også strammeren til regreima.

Dieselpumpa må ha strøm for å ikke stenge fueltilførselen. Det er en ledning inn på den.

Du kan jo være heldig at det med at kassa knurrer er dårlig olje på kassa, men det er ikke sannsynlig. Det kan jo være slitte girlinker eller syncroringer for allt jeg vet.

Allt tatt i betraktning så bruker du minst 3 hele dager på dette hvis du er flink. Men hvis du sliter med motivasjon til å bytte olje, så vet jeg ikke;)
Jeg tipper det ikke blir billigere enn 25-30000 på verksted for allt sammen, men da må man jo ta rust med i betraktning også... Er den rustfri, så koster den jo en del på finn hvis den er i god stand...

Men dette er et veldig godt forum hvor du får svar på det meste:))

Lykke til:)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
jonarves

Post by jonarves »

Tusen takk for gode svar!
Jeg har nok mekaniker utdannelse, med noen års erfaring i produksjonindustri. Jobber ikke med dette nå, så jeg har ikke tilgang til verksted.
På bilene jeg har hatt de siste 15 årene, så har jeg fikset det meste selv, og har nok skrudd mest på Mitsubishi og Fiat.
Når det gjelder Caravellen, så trodde jeg ikke at jeg ville finne en bil som var verre å skru på enn Fiat. .. før jeg fikk denne.
Det er en glimrende bil, og jeg forstår absolutt de som har den som sin favoritt bil.
Jeg vil gjerne ha bilen, men jeg skulle gjerne slippe å skru. ;)
Med de kostnadene som det ser ut til at jeg må regne med å legge ut for å få bilen i orden, så ser det ut til at jeg kan få en fullt brukbar bruktbil til samme beløp. ..så jeg får se hva jeg finner ut etter EU kontrollen.
Om ting går den gale veien, så kan det være jeg komme tilbake til forumet for å selge deler. ..Og siden jeg har sympati for dere som skruer på disse bilene, så skal jeg love å ikke være dyr. ;)

Tusen takk for at dere har ett så bra og hjelpevillig forum. Kanskje jeg skal vurdere å kjøpe en ny Caravelle, slik at jeg har grunn til å holde kontakten med dere videre. :)

Stå på!
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Hvis det er elekrtiske speiler, vindusheiser, dynamo på 120A og sånt, så er jeg interessert:)
Vi hadde en peugeot for endel år siden, så jeg synes de er greie å skru på:)
Skyvevindu i bakdøra er lettomsettlig:)
Dieselpumpa er enkel å skru av..
Hele radiator styret med vifter og greier tar bare et kvarter å skru av, og da blir det god plass foran der:))
Hvis vaccumpumpa ikke klakker, så får du solgt den også.

Du kan jo kjøpe en transporter og så sette over interiøret. Da får du en billig bil.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
jonarves

Post by jonarves »

He, he.. Joda, er ikke begynt å selge deler helt enda. ;)
..det er ikke noe elektriske speiler og vinduer på den. ..men den har to dører bak, i stedet for luke, ..og det har jeg hørt at det er mange som ønsker seg.
Hadde jeg har litt bedre råd enn det jeg har nå, så skulle jeg sett om jeg kunne finne en brukbar T4 Syncro som jeg kunne fikse opp med deler fra den jeg har nå. Jeg liker 4WD. :)
tacticus
Car: T4 1994 2.5 Caravelle Syncro
Phone: 40482800

Post by tacticus »

jonarves wrote: Når det gjelder Caravellen, så trodde jeg ikke at jeg ville finne en bil som var verre å skru på enn Fiat. .. før jeg fikk denne.
Har også bannet en del over ting som virker unødig kronglete, men jeg begyner å se en sammenheng i "galskapen". Mitt intrykk er at den er beregnet på å havne på et sted med brønn eller heis om den blir syk. Så det du finner av væsker på en "normal" bensinstasjon, (etter)fylles ovenfra. Alt annet tas fra undersiden. Untak er muligens plugger og styring av disse.
jonarves

Post by jonarves »

Da avslutter jeg denne tråden. ..Fortsettelsen følger i tråden http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=23685 under "Biler selges" her i forumet.

Takker, snakkes og stå på! ;)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Da forlanger jeg som Caravelle-eier at du skaffer deg en ny T4 og fortsetter det gode liv, om enn i et litt høyere kvalitativt Caravelle-liv, da :D

-Kjøpe en ok lang Syncro Caravelle og hente deler fra bilen du har plagdes med ?
jonarves

Post by jonarves »

Bilen er nå solgt!
Takk for hjelp og støtte folkens. ;)
Post Reply