"Jaktmajoren" - 1981 T3 luftdoka

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
hunter
-
-

"Jaktmajoren" - 1981 T3 luftdoka

Post by hunter »

Hentet denne hjem i juli.
Image

Det er en 1981 modell. 2,0 CU bensinmotor. 69 HK eller 51kw om du vil. Registrert første gang 5. juni 1981. Har vært avskiltet siden 28. august 1997. Kilometertelleren står på 25000-etellerannet, men den kan ha rullet rundt en gang slik at reell kjørelengde er 125000 km.

Motor (og bil) ble vel reddet fra bruk i motorcross og har i hvert fall hatt tre eiere før meg uten at det er blitt gjort noe særlig med bilen. Motoren var tatt ut, men ble satt delvis tilbake av forrige eier. Strøm er koblet til starteren, men ikke til coil. Motoren sviver svært fint rundt, men jeg har ikke forsøkt å starte den ennå. Det er eber og kapell på bilen. Sota blinklys og baklys er montert. Manglende solskjerm og kupelys er på plass. Litt forskjellig av bolter og hydraulikkrør er også skrudd til skikkelig.

45 mm senkesett er i hus og den ene fjøra bak er på plass. Mulig det blir byttet dempere på den også men først skal hjul, bremser og motor fungere ok. Martin har fått bestilling på bremsetromler, bremsebånd med monteringssats, hjulsylindrer og hjulbolter. Så blir det å få tak i håndbrekkwire og litt bremserør. Et par originale oljefilter er bestilt i Møllersystemet og er på vei til meg. Da blir det å begynne på motoren uti uka. Her blir det full utskifting av vitale komponenter.

I garasjen venter det vippevinduer og girforkorter. Ny frontrute med skyggekant skal også påmonteres (den gamle er sprukket).

Status på bremser foran har jeg ikke tatt, men regner med litt utlegg og jobb her også. Ser også at noen foringer på kuler og ledd foran er morkent... blir nok noe nytt her også.

Bilen har 3-4 forskjellige felger uten nevneverdige eller brukbare dekk på noen av dem. Felger og dekk blir selvsagt å kjøpe inn. Trolig 16". Mottar gjerne tips på dette!

På ønskelisten står ny førerdør med hele hengsler. Nye stoler har jeg også lyst på. Skyvevinduer i siderutene bak er også sterkt ønsket! Etter hvert blir det vel også noe lyd i bilen, men det er ikke prioritet før bilen har skilter på. Og siden bilen er å regne som veteran fra 1. januar 2011 blir det nok å vente med skilter til den tid. Sparer formidable 1557,- kr i omregistreringsavgift på å vente. Halv årsavgift slipper jeg også... så tilsammen rundt 3000,- kr mindre i statsstøtte fra meg. Om den er kjørbar rundt landstreffet får jeg heller påspandere meg to sett prøveskilt :)

Her er litt å ta fatt i og jeg koser meg med jobben. Gleder meg til å få på veien en flott bil som kan representere Jakt&Fjas på en utmerket måte! :)
Last edited by hunter on 18 Jan 2012, 01:21, edited 3 times in total.
hunter
-
-

Re: '81 ex-mil luftdoka

Post by hunter »

Her er litt flere gamle bilder. Skal ta nye etterhvert.

Her er den kommet trygt hjem :)
Image
På vei hjem. Ved Bø-senteret... ja i Bø i Telemark.
Image
På vei hjem. Rasteplass nedi Telemark et sted.
Image
Gammelt bilde fra da forrige eier hentet bilen. Har fått grill etter den tid.
Image
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Skikkelig "trailer queen" dette.. :p
hunter
-
-

Post by hunter »

solrikioo wrote:Skikkelig "trailer queen" dette.. :p
jepp... but end of that story now Rune - nå skal den rulle for egen maskin!
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Hei.Gratulerer med ny bil.Vil bare opplyse at jeg har ei førerdør i militærfargen du har på din.Mener den er bra.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
hunter
-
-

Post by hunter »

narle wrote:Hei.Gratulerer med ny bil.Vil bare opplyse at jeg har ei førerdør i militærfargen du har på din.Mener den er bra.
Takk! kan du legge av den døra til meg da? Takk!
hunter
-
-

Post by hunter »

tok et bilde i påvente av bremsedeler... er det noen som har peiling på hvor de elektriske kablene baki motoren skal være i en slik bil? Henger og slenger et par ting jeg ikke er sikker på... har ikke Haynes eller annen bok til denne ennå. Putter på noen bilder nederst her så er det kanskje lettere å få svar :)
Image

Disse kablene går i coil og inn i disse sorte boksene... den brune er sikkert jord men hvor plugger jeg den store på?
Image

denne kommer fra høyre baklykt eller noe... har ikke sjekket...
Image

og denne går til begge forgasserne... og skal kobles til hvor?
Image
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

hunter wrote: Disse kablene går i coil og inn i disse sorte boksene... den brune er sikkert jord men hvor plugger jeg den store på?
Image
Den kontakten ser veldig ut som den skal på hallgiveren i fordeleren.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
hunter
-
-

Post by hunter »

Rikskringkastingen wrote: Den kontakten ser veldig ut som den skal på hallgiveren i fordeleren.
Takk! Det er så forbarka trangt baki der og ingen luke på toppen så en må jo jobbe i blinde :)
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

hunter wrote: denne kommer fra høyre baklykt eller noe... har ikke sjekket...
Image
Er denne til skiltlyset på luka kanskje?
Image

bugbuddies.no
hunter
-
-

Post by hunter »

Hallgiver til fordeler er på plass og en jordkabel...

men hva er den grønne/sorte som kommer fra den store firkanta boksen bak til venstre?
Image
og hvor skal den svarte kabelen som er koblet i forgasserne?
Image
og hva er dette på bildet? kabelen kommer forfra et sted og bak til motoren... og den sorte fra dynamoen; hvor skal den plugges i?
Image
og den grønne fra coil skal hvor?
Image
hunter
-
-

Post by hunter »

Begynner å finne ut av kabler, slanger etc som ligger løst... resten kommer vel på plass når jeg får Haynes manualen i posten. Av deler har jeg bestilt det meste av bremsedeler helt nytt i fra Martin; regner med det blir ei stor og tung eske på meg å hente på landstreffet. Så i mellomtiden har jeg nå fjernet resten av treverk rundt bilen, og tatt bort skruene. Om det kommer nytt treverk eller ikke får tiden vise... Får sjekke de lokale snekkerfirma om de har hardwood liggendes i passende dimensjon til formålet. Karmene skal av for oppshining... de boltene sitter som pøkk men karmen bak er av. Gjorde også et lite ekspriment i kveld... så får vi se langtidseffekten av det... men litt beskyttelse gir det nok for vinteren... for bilen må nok fint finne seg i å stå ute så lenge boblebilen er prioritert til garasjeplass.

"ny" førerdør i rett farge er også på vei samt at jeg er blitt lovet å overta en dobbelt rundlyktgrill med lamper, og i dag fikk jeg handla meg en grillspoiler borti Oslo.

Slik ser bilen ut i kveld:

Image
hunter
-
-

Post by hunter »

Søkelys er også kommet i hus... må jo ha det på en jegerbil. Og nytt kapell er nok på vei i posten i løpet av uka :)

Har ønske om noen tøffe felger på bilen... 17" eller 18"... gode forslag mottas med takk!

Og etterhvert bør jo bilen få et navn... er helt blank selv... men noe med militær, jakt, grønn eller doka bør jo være med synes jeg... om det lages en liten navnekonkurranse kan jo vinneren få førsteretten på indrefileten av grisen som grilles på landstreffet :)
hunter
-
-

Post by hunter »

Fikk noen navneforslag promte fra ei forsiktig sjel her på pm... men det er lov å skrive i tråden da ;)
Det ble bl.a. nevnt Jägermeister... og fargen på min bil er jo nærmest rett... men noen andre bruker jo det navnet:
Image

Vorster ble vel også nevnt uten at jeg forbinder det med noe annet enn noe som kan ligne en hund :)

Men forslaga er med i trekningen av saftig nygrillet indrefilet - kanskje best å holde øye med den grisen under hele grillinga sånn at premien ikke plutselig er borte...

Flere med gode meninger?

Mitt uformelle firmanavn er å nevne: Jakt&Fjas
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

DimmeDoka`n
Jaktmajoren
RemingtonEkspessen
CaptainHunter
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
hunter
-
-

Post by hunter »

hva med "Veteranen"? den er jo ex-mil og blir veteran i januar...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Mildo. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Lüftwaffel :D (er også brukt før, men...)

Hva med Jagdwaffe?
Image

bugbuddies.no
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

"Veteranen" høres jo ut som butikken på svinesund. Lite kult. :p

Stemmer for CaptainHunter jeg
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

skaravelle wrote:Lüftwaffel :D (er også brukt før, men...)

Hva med Jagdwaffe?
Jagdwaffel? :P

Vet at hvis jeg går inn for AIR-Ride prosjekt en gang så blir det "LuftHanzel" :wink: Copyright på den altså :P
Hans Sæle
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

ParaDoka
MiliDoka
CommanDoka
RamboDoka
RamboWagen
Utedoka
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Huntermeister?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Skaumann :wink:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Hvis grillinga blir suksess, kan du jo slå til med Burgermeïster :D
Har et gammelt kapellstativ til doka du kan overta, så du kan lage fast grill-stativ på planet :)
Image

bugbuddies.no
hunter
-
-

Post by hunter »

Har fått demonter litt matter, ratt, brytere og diverse i dag... har en plan om å få på plass ny bryter slik at jeg får intervall på viskerne... har noe sånt stående en plass... så har jeg lyst på tepper på gulvet inne i førerhuset... finnes det noe som kan passe til doka'en min? om du har noe som kan brukes så ta kontakt...

og den vindusveiva da... den er unik... lagt egen tråd i ønskes kjøpt på denne - rop ut om du har!

ellers kjøpte jeg noe felger og dekk i dag... hva synes du om valget?
Azev 18" felger, 225/40 foran og 255/35 bak... skal visst passe svært så godt unntatt mot vognkortet da
blir sikkert litt tung på rattet også, men kjører ikke så mye at det blir noe problem...

Image
Last edited by hunter on 11 Feb 2011, 23:58, edited 1 time in total.
Post Reply