Det er en 1981 modell. 2,0 CU bensinmotor. 69 HK eller 51kw om du vil. Registrert første gang 5. juni 1981. Har vært avskiltet siden 28. august 1997. Kilometertelleren står på 25000-etellerannet, men den kan ha rullet rundt en gang slik at reell kjørelengde er 125000 km.
Motor (og bil) ble vel reddet fra bruk i motorcross og har i hvert fall hatt tre eiere før meg uten at det er blitt gjort noe særlig med bilen. Motoren var tatt ut, men ble satt delvis tilbake av forrige eier. Strøm er koblet til starteren, men ikke til coil. Motoren sviver svært fint rundt, men jeg har ikke forsøkt å starte den ennå. Det er eber og kapell på bilen. Sota blinklys og baklys er montert. Manglende solskjerm og kupelys er på plass. Litt forskjellig av bolter og hydraulikkrør er også skrudd til skikkelig.
45 mm senkesett er i hus og den ene fjøra bak er på plass. Mulig det blir byttet dempere på den også men først skal hjul, bremser og motor fungere ok. Martin har fått bestilling på bremsetromler, bremsebånd med monteringssats, hjulsylindrer og hjulbolter. Så blir det å få tak i håndbrekkwire og litt bremserør. Et par originale oljefilter er bestilt i Møllersystemet og er på vei til meg. Da blir det å begynne på motoren uti uka. Her blir det full utskifting av vitale komponenter.
I garasjen venter det vippevinduer og girforkorter. Ny frontrute med skyggekant skal også påmonteres (den gamle er sprukket).
Status på bremser foran har jeg ikke tatt, men regner med litt utlegg og jobb her også. Ser også at noen foringer på kuler og ledd foran er morkent... blir nok noe nytt her også.
Bilen har 3-4 forskjellige felger uten nevneverdige eller brukbare dekk på noen av dem. Felger og dekk blir selvsagt å kjøpe inn. Trolig 16". Mottar gjerne tips på dette!
På ønskelisten står ny førerdør med hele hengsler. Nye stoler har jeg også lyst på. Skyvevinduer i siderutene bak er også sterkt ønsket! Etter hvert blir det vel også noe lyd i bilen, men det er ikke prioritet før bilen har skilter på. Og siden bilen er å regne som veteran fra 1. januar 2011 blir det nok å vente med skilter til den tid. Sparer formidable 1557,- kr i omregistreringsavgift på å vente. Halv årsavgift slipper jeg også... så tilsammen rundt 3000,- kr mindre i statsstøtte fra meg. Om den er kjørbar rundt landstreffet får jeg heller påspandere meg to sett prøveskilt
Her er litt å ta fatt i og jeg koser meg med jobben. Gleder meg til å få på veien en flott bil som kan representere Jakt&Fjas på en utmerket måte!