Wasserboxer med overlading?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Wasserboxer med overlading?

Post by Rikskringkastingen »

Turtellertråden sporet litt av med hvor mye turtall en vannboxer tåler, og kjente problemer med konstruksjonen: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 63&start=0. Da kom jeg til å tenke på noe jeg har grublet litt på. Dette har lite med turtellere å gjøre, så jeg starter et nytt emne. Hva med en DG-motor med overlading og datasprut?

Jan hadde et interessant inspill i denne tråden:
Rapidspeed wrote:
Syncroeier wrote:Hvorfor det egentlig? Hva er det som begrenser disse WBXene så veldig? de virker jo å være bra balansert? Alfa boxeren jeg hadde før dro jo villig til 8500rpm(med et fantastisk brøl!), men den hadde riktignok overliggende kammer..
det er akkurat velbalansert dem ikke er.. men plukker du fra hverandre wbxeren så kan du få den balansert, utgjør myyye på dem, og er ett must om man skal ta ut mere effekt av dem..en t1 motor er samma greia, tåler lite høyere turtall før dem er ballansert...har akkurat kjøpt ett 1776ccm sett til splittbussen som skal avballanseres sammen med råder og veiv, akkurat for å kunne dra litt mer ut av den.. da er den heller ikke så utsatt for rådebank, noe dessverre wbxeren også er plaget med.. er ikke sjelden man hører om wbxer med hull i blokka, da er desverre dårlig balanserte råder etc den største årsaken til hva som forårsaker havariet..
grunnen til at wbx deler så mye sykdommer med luftbokseren er jo at den er i utgangspunktet en luftkjølt motor påmontert vannkapper derav også er mesteparten av wbxerens vannveier og kanaler å finne på utsiden av blokka kontra en boxer som er konstruert for vannkjøling.
wbxeren er en morsom motor, men ikke spesielt holdbar pga en blanding av desperasjon oghastverk hos produsent da vw måtte dekke etterspørselen etter bedre varmeapparat osv tidlig på åttitallet.. etter ferdigstillelsen så gjorde dem ikke så mye mere med konstruksjonen, dessverre..
derav var også motoren tilnærmet uforandret fra den ble montert inn i første bil frem til den gikk helt ut av produksjon i -92..
det er ingen hemmelighet at wbxer har de problemene med ubalanse i motoren som det den har, men er maaange som avbalanserer og porter dem, holdbarheten blir nesten fordoblet om man da også gjør sitt for å bevare toppene...
jeg mener derfor også att wbxer er en svært morsom motor og gir mye morsom kjøreglede.. men den gir nok eieren litt mere utfordringer i forhold til en diesel f.eks da tenker jeg ikke bensin kontra diesel men med tanke på rekke firer kontra boxer..
men få tak i en 2,1 plukk den i deler og avbalanser både veiv og råder og stempel og den vil tåle mere juling, for en holdbarhet på 70-160" km er ikke mye, men fordobler man.......... :D :D :D
Odd fulgte opp med dette:
OddN wrote:Det er sant som Rapid sier, det ligger et bra forbedringspotensiale i motoren, men den har enda en begrensning... Siden motoren har aner tilbake fra type 1 motoren (som vel var 1200cc til å begynne med), er det en veldig kompakt motor til å være blitt 2,1. Dette gir seg utslag i relativt korte råder i forhold til lang slaglengde, og de vinklene dette gir mellom veiv og råder gir større belastning spesiellt på rådelager. Dette gjelder 2,1 mer enn 1,9.

Når det gjelder Alfa sine boxere var vel disse max 1700 ?? og veldig kort slaglengde om ikke husken er helt på jordet. Men de har vært montert i T3er også ifølge diverse tyske forum...
Og Per kommer til sakens kjerne:
Syncroeier wrote: ser den ja.. dette er vel heller vanskelig å gjøre noe med også.. Det er vel flere som overlader disse, hvor mye hk regnes som maks man kan ta ut(med alle nødvendige modifikasjoner) og fortsatt ha ok holdbarhet? Jeg leker jo litt med tanken om å ta ned kompen og overlade litt..
Vannboxeren er vel egentlig basert på veivpartiet fra "Type 4-motoren", den flatbygde luftboxeren som for eksempel ble levert i 411 og 412 med 1,7 og 1,8-liter, og luftkjølt T3 med toliter. Men vannboxeren bruker ventilmekanismen fra boblemotoren. Noe som er en fordel, siden denne konstruksjonen er vesentlig lettere enn den som ble brukt på flatmotorene. Det kan altså argumenteres for at vannboxeren kombinerer de beste egenskapene fra de forskjellige luftboxerne. Likevel kan rådebankproblemene tyde på at den lengre slaglengden på 2,1-literen tar konstruksjonen til grensen av hva den tåler.

Min tanke er da: DG-motoren på 78 hk er vel ikke konstruert noe vesentlig svakere enn 112-hesteren, selv om den har mye lavere effekt. 8,6:1 i kompresjonsforhold passer bra til overlading i motsetning til 10:1 på DJ. Den kortere slaglengden vil gi lavere stempelhastigheter, kombinert med gunstigere vinkel på rådene vil den kanskje tåle endel høyere turtall? DG er vel fortsatt ganske billig og lett tilgjengelig. Hva med å bruke deler fra innsprøytingsanlegget på en DJ, en MegaSquirt, og turbo eller kompressor med litt hårete ladetrykk? Hvis man gjør en skikkelig jobb ut av dette med linjeborring av blokka og nye lager, balansering av motoren, en portingsjobb og skikkelig mapping, så ser jeg for meg at dette kan bli en turtallsvillig, rask og brukbart holdbar maskin for en forholdsvis rimelig penge. Den vil kanskje ikke matche Alfaboxeren på turtall og lyd. Men den blir kanskje minst like hvass som en trimmet 2,1, selv om den har mindre slagvolum? Ikke det at jeg har seriøse planer om å bygge noe slikt, men det må jo være lov å drømme og fabulere litt.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: Wasserboxer med overlading?

Post by ducce999s »

Trur at vi må få inn Klyster i denne dialogen. Han er vel den som jeg vet har lekt mest med våre kjære boxere :D
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-

Post by OddN »

Rikskringkastingen wrote: Vannboxeren er vel egentlig basert på veivpartiet fra "Type 4-motoren", den flatbygde luftboxeren som for eksempel ble levert i 411 og 412 med 1,7 og 1,8-liter, og luftkjølt T3 med toliter.

Jeg har bestandig hørt at den er basert på type 1 motoren i sin helhet... Men om den skulle ha aner ifra type 4 motoren er det jo bare en fordel, da den jo i utgangspunktet er laget for større volum.

Edit: Prøvde å lese meg litt opp på emne, og det ser ut som at wbx'en har et type1 veivparti med et par avvik: festeboltene til svinghjulet er fra type4, samme med dimensjonen på kryssboltene, og ventilløfterne. Men dette var kjapt hentet fra et par engelske forum, regner med Klyster, eller noen andre kommer med mer etterhvert...

Uansett blir det et spennende prosjekt :D
klystèr
-
-

Post by klystèr »

Hei
Ja har fått litt erfaring med turbo på WBX etterhvert og har også testet en "bone stock" DG motor med turbo fra SAAB 9000 + innsprut+ Intercooler
kjørt på vanlig benzin og gikk som ett skudd.
kjørte ca 1.bar på denne og tipper ca 180 hk og 300nm i moment
det som er utrolig er hvordan en så slapp motor blir forvandlet til noe HELT annet KUN ved montering av turbo/sprut...
"problemet" er att durasjon på kam og vekt på bevegelige deler, spesielt ventil løftere etc er noe tungt så noe sårlig over 6-6500 før man får ventilflyt er vrient.
men det blir en meget bra gatemotor.
videre har jeg brukt orignal veiv , råder, ventiler i 3 andre motorer, den sterkeste bremset 343hk og 506nm i moment. på E85 .

Som du nevner
1,9 DG
Megasquirt+ EDIS tenning
T3 turbo
180-200hk

kjør på PS Tor Øyvind skinne i bobla si har jo dratt 850HK/1100nm ut av sin stoooore WBX motor ;D
Jørn Tangen
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Plutselig synes jeg at bleiemotoren ble litt spennende ! :lol:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Mr.Mean
Car: T3 88 doka syncro,91doka syncro.Jeep CJ7/5,7/MB-G
Phone: 93071960

Post by Mr.Mean »

En gang skrudde jeg litt for et firma i Horten, mye morro der. Vi laget kompressormatet wbx av en boblemotor AS blokk tror jeg, m hjemmelagde vannkapper og wbx topper. Veldig m power i bunn, så ble det tomt på resten av registeret. Så ren wbx sugemtor 2,5 liter å 254 hk. Alt dette for å kjøre Super national rallycross. Gikk bra. Dette var på slutten av åttitallet ! Han på "Ryes Auto" bygde å om mange T3er til 2,5 L å det ble ca 170 hk. Skulle tatt vare på ting fra den gang, nei stikker ut å flytter litt på julepresangen, en 91 doka syncro 2,1. :wink:
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Du holder jo på med å skru mer på disse motorene enn oss vanlige dødlige, Jørn..

Når du åpner en WB..Hvor er det du ser slitasjen? Og ser du noen større forskjeller på 1,9 & 2,1 blokk (tidlige og sene).

En kjenning av meg viste meg på to blokk-halvdeler nøyaktig hvor "ovale" dem blir i rammelager-setene..

Han har også vist meg en råde tilh.....en 1600 boble-motor mener jeg det var, der måten overfallet var festet på var bedre (på sett og vis)
Handlet om boltene i rådene..og når de måtte byttes osv..Samt tilgangen til nye/andre råder.

Hvilke svakheter ser du her, Jørn?

At man bør prøve å balansere vekten på motorens indre deler når man går til slike skritt, er jo nesten selvfølgelig. Samme med veiv og svinghjul..

De beste råd & tips kommer jo nesten alltid fra dem som holder på med dette i praksis. :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Hva er det som egentlig gjør at DJ motoren er en høykompresjons motor, mens MV er lavkompresjon? er det kam som holder innsuget lenger oppe på DJ motoren?

Dersom MV er bedre å montere turbo på, da det blir for høy komp i DJ kan man ikke kompensere det med en turbo som leverer laver trykk??
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Hva er det som egentlig gjør at DJ motoren er en høykompresjons motor, mens MV er lavkompresjon? er det kam som holder innsuget lenger oppe på DJ motoren?

Dersom MV er bedre å montere turbo på, da det blir for høy komp i DJ kan man ikke kompensere det med en turbo som leverer laver trykk??
Det er andre stempel i en DJ...
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Buss Marius wrote:Hva er det som egentlig gjør at DJ motoren er en høykompresjons motor, mens MV er lavkompresjon? er det kam som holder innsuget lenger oppe på DJ motoren?

Kompressjon er jo det som skjer når stempelet går oppover i sylinderen og trykker ( komprimerer) luft og drivstoff før blandingen antennes. Jo mindre volum som er igjen mellom topp og stempel når det er på topp, jo høyere er kompressjonen.
På sugemotorer kan man hente ut mer effekt ved å minske dette volumet ( kraftigere eksplosjon) På turbomotorer trimmer man ved å trykke mer luft og drivstoff inn i sylinderen enn det en sugemotor med samme volum klarer å suge til seg.
Blir kompressjonen for høy på en turbomotor blir belastningen rett og slett for voldsom for den.
Hvis en standar sugemotor skal trimmes med turbo må som oftes volumet økes og kompressjonen senkes. Det gjøres med andre stempel med lavere topp, øke størrelsen på toppens forbrenningskammer eller tykkere topppakning eller sylinderfotspakkning der hvor det finnes.
Kammene oppner ventilene og slipper inn luft eller luft/bensinblanding i sylinderen og slipper ut eksosen. Når de gjør det regulerer om vi har effekten lavt eller høyt i turtallsområdet, hvor lenge de gjør det, avgjør hvor mye som slippes inn / ut med alle spjell åpne.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rikskringkastingen
-
-

klystèr wrote:Hei
Ja har fått litt erfaring med turbo på WBX etterhvert og har også testet en "bone stock" DG motor med turbo fra SAAB 9000 + innsprut+ Intercooler
kjørt på vanlig benzin og gikk som ett skudd.
kjørte ca 1.bar på denne og tipper ca 180 hk og 300nm i moment
det som er utrolig er hvordan en så slapp motor blir forvandlet til noe HELT annet KUN ved montering av turbo/sprut...
Det var en pen effektøkning, ja. 1 bar ladetrykk er jo ikke så ekstremt. Det er vel i utgangspunktet den lave kompresjonen som gjør at motoreffekten blir mer enn doblet med såpass moderat trykk.
klystèr wrote: 1,9 DG
Megasquirt+ EDIS tenning
T3 turbo
180-200hk
Det skulle vel holde til hverdagsbruk.. Når du skriver T3 turbo så regner jeg med at du tenker på en Garrett T3, og ikke originalturboen fra en Transporter T3 med 1,6 turbodiesel? Det er nok en fordel med programmerbart tenningsanlegg også ja.
klystèr wrote: videre har jeg brukt orignal veiv , råder, ventiler i 3 andre motorer, den sterkeste bremset 343hk og 506nm i moment. på E85 .
Imponerende. Deler fra 2,1-liter?

Har du noe erfaring med holdbarhet på 1,9 kontra 2,1? Det er jo klart at større slagvolum gir mulighet for mer effekt. Men hva tror du om min tanke om at den kortere slaglengden på 1,9-literen vil være gunstig for holdbarheten på motoren? Hvis vi ser for oss en gatemotor med 150-200 hk, så må selvfølgelig en 1,9-liter trimmes litt hardere enn en 2,1 for å gi samme effekt. Men jeg ser for meg at en standard 1,9-liter kanskje vil tåle det minst like bra.
Henrik Engen

Rikskringkastingen
-
-

Buss Marius wrote: Dersom MV er bedre å montere turbo på, da det blir for høy komp i DJ kan man ikke kompensere det med en turbo som leverer laver trykk??
Selvfølgelig. Men på en veldig høykomprimert motor må det kanskje kompenseres så mye at turboen gir svært liten effekt. Lavere ladetrykk betyr mindre luft inn i motoren, og dermed mindre motoreffekt. I turbomotorenes barndom var det vanlig med turbomodeller med ganske høyt ladetrykk og masse turboforsinkelse. Såkalt ketchupeffekt (ingenting - ingenting - ingenting - alt på en gang). Turboforsinkelse er morsomt. På nyere familiebiler er det mye brukt såkalte lavtrykksturboer. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan kompresjonsforholdet pleier å være på disse motorene, men jeg antar at det er høyere enn i en motor som er laget for høyt ladetrykk. I disse motorene med lavtrykksturbo blir det gjerne brukt mindre turboer som ikke har mulighet til å levere like mye trykk på høye turtall. Fordelen med en liten turbo er at den spinner igang veldig tidlig. Dermed blir turboforsinkelsen nesten borte, og motoren får et veldig bra bunndrag. Men den får ikke like mye luft på høye turtall, og den gir dermed lavere makseffekt.

Det er mulig at en DJ med standard kompresjon og en liten turbo med lavt ladetrykk vil fungere bra, men jeg tror kanskje en sånn motor kan være litt sårbar for tenningsbank.
Henrik Engen

Rikskringkastingen
-
-

OddN wrote:
Rikskringkastingen wrote: Vannboxeren er vel egentlig basert på veivpartiet fra "Type 4-motoren", den flatbygde luftboxeren som for eksempel ble levert i 411 og 412 med 1,7 og 1,8-liter, og luftkjølt T3 med toliter.

Jeg har bestandig hørt at den er basert på type 1 motoren i sin helhet... Men om den skulle ha aner ifra type 4 motoren er det jo bare en fordel, da den jo i utgangspunktet er laget for større volum.

Edit: Prøvde å lese meg litt opp på emne, og det ser ut som at wbx'en har et type1 veivparti med et par avvik: festeboltene til svinghjulet er fra type4, samme med dimensjonen på kryssboltene, og ventilløfterne. Men dette var kjapt hentet fra et par engelske forum, regner med Klyster, eller noen andre kommer med mer etterhvert...
OK, da har nok jeg vært feilinformert. Jeg mener bestemt at jeg hørte dette av en som har skrudd og trimmet mye Type4-motor, og som har endel erfaring med vannboxerne. Men når jeg tenker meg om så har jeg vel sett at det er Type1-delenummer på rådelagerne på vannboxer.
Henrik Engen

Post Reply