Jan hadde et interessant inspill i denne tråden:
Odd fulgte opp med dette:Rapidspeed wrote:det er akkurat velbalansert dem ikke er.. men plukker du fra hverandre wbxeren så kan du få den balansert, utgjør myyye på dem, og er ett must om man skal ta ut mere effekt av dem..en t1 motor er samma greia, tåler lite høyere turtall før dem er ballansert...har akkurat kjøpt ett 1776ccm sett til splittbussen som skal avballanseres sammen med råder og veiv, akkurat for å kunne dra litt mer ut av den.. da er den heller ikke så utsatt for rådebank, noe dessverre wbxeren også er plaget med.. er ikke sjelden man hører om wbxer med hull i blokka, da er desverre dårlig balanserte råder etc den største årsaken til hva som forårsaker havariet..Syncroeier wrote:Hvorfor det egentlig? Hva er det som begrenser disse WBXene så veldig? de virker jo å være bra balansert? Alfa boxeren jeg hadde før dro jo villig til 8500rpm(med et fantastisk brøl!), men den hadde riktignok overliggende kammer..
grunnen til at wbx deler så mye sykdommer med luftbokseren er jo at den er i utgangspunktet en luftkjølt motor påmontert vannkapper derav også er mesteparten av wbxerens vannveier og kanaler å finne på utsiden av blokka kontra en boxer som er konstruert for vannkjøling.
wbxeren er en morsom motor, men ikke spesielt holdbar pga en blanding av desperasjon oghastverk hos produsent da vw måtte dekke etterspørselen etter bedre varmeapparat osv tidlig på åttitallet.. etter ferdigstillelsen så gjorde dem ikke så mye mere med konstruksjonen, dessverre..
derav var også motoren tilnærmet uforandret fra den ble montert inn i første bil frem til den gikk helt ut av produksjon i -92..
det er ingen hemmelighet at wbxer har de problemene med ubalanse i motoren som det den har, men er maaange som avbalanserer og porter dem, holdbarheten blir nesten fordoblet om man da også gjør sitt for å bevare toppene...
jeg mener derfor også att wbxer er en svært morsom motor og gir mye morsom kjøreglede.. men den gir nok eieren litt mere utfordringer i forhold til en diesel f.eks da tenker jeg ikke bensin kontra diesel men med tanke på rekke firer kontra boxer..
men få tak i en 2,1 plukk den i deler og avbalanser både veiv og råder og stempel og den vil tåle mere juling, for en holdbarhet på 70-160" km er ikke mye, men fordobler man..........![]()
![]()
Og Per kommer til sakens kjerne:OddN wrote:Det er sant som Rapid sier, det ligger et bra forbedringspotensiale i motoren, men den har enda en begrensning... Siden motoren har aner tilbake fra type 1 motoren (som vel var 1200cc til å begynne med), er det en veldig kompakt motor til å være blitt 2,1. Dette gir seg utslag i relativt korte råder i forhold til lang slaglengde, og de vinklene dette gir mellom veiv og råder gir større belastning spesiellt på rådelager. Dette gjelder 2,1 mer enn 1,9.
Når det gjelder Alfa sine boxere var vel disse max 1700 ?? og veldig kort slaglengde om ikke husken er helt på jordet. Men de har vært montert i T3er også ifølge diverse tyske forum...
Vannboxeren er vel egentlig basert på veivpartiet fra "Type 4-motoren", den flatbygde luftboxeren som for eksempel ble levert i 411 og 412 med 1,7 og 1,8-liter, og luftkjølt T3 med toliter. Men vannboxeren bruker ventilmekanismen fra boblemotoren. Noe som er en fordel, siden denne konstruksjonen er vesentlig lettere enn den som ble brukt på flatmotorene. Det kan altså argumenteres for at vannboxeren kombinerer de beste egenskapene fra de forskjellige luftboxerne. Likevel kan rådebankproblemene tyde på at den lengre slaglengden på 2,1-literen tar konstruksjonen til grensen av hva den tåler.Syncroeier wrote: ser den ja.. dette er vel heller vanskelig å gjøre noe med også.. Det er vel flere som overlader disse, hvor mye hk regnes som maks man kan ta ut(med alle nødvendige modifikasjoner) og fortsatt ha ok holdbarhet? Jeg leker jo litt med tanken om å ta ned kompen og overlade litt..
Min tanke er da: DG-motoren på 78 hk er vel ikke konstruert noe vesentlig svakere enn 112-hesteren, selv om den har mye lavere effekt. 8,6:1 i kompresjonsforhold passer bra til overlading i motsetning til 10:1 på DJ. Den kortere slaglengden vil gi lavere stempelhastigheter, kombinert med gunstigere vinkel på rådene vil den kanskje tåle endel høyere turtall? DG er vel fortsatt ganske billig og lett tilgjengelig. Hva med å bruke deler fra innsprøytingsanlegget på en DJ, en MegaSquirt, og turbo eller kompressor med litt hårete ladetrykk? Hvis man gjør en skikkelig jobb ut av dette med linjeborring av blokka og nye lager, balansering av motoren, en portingsjobb og skikkelig mapping, så ser jeg for meg at dette kan bli en turtallsvillig, rask og brukbart holdbar maskin for en forholdsvis rimelig penge. Den vil kanskje ikke matche Alfaboxeren på turtall og lyd. Men den blir kanskje minst like hvass som en trimmet 2,1, selv om den har mindre slagvolum? Ikke det at jeg har seriøse planer om å bygge noe slikt, men det må jo være lov å drømme og fabulere litt.