Tänkte lägga en camper på flaket på min Doka...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Dokamper
Car: 1990 T3 Doka

Tänkte lägga en camper på flaket på min Doka...

Post by Dokamper »

Hej!

Jag köpte en 1990 1.6TD Doka för en vecka sedan. Blev ett impulsköp. Min gamla Datsun pickup som jag fick på köpet när jag köpte campern är nu så sliten att jag ska köra den till skroten. Behövde en nyare pickup och tänkte köpa en King cab eller liknande, men så råkade jag se en Doka på blocket. Har alltid velat ha en folkabuss så det blev en 16 timmars bussresa från Finland upp till Svenska Lappland och sen 10 timmar körning hem igen på natten, när det var -35 ute. Kylaren frös och motorn överhettade så lampan på värmemätaren började blinka. Ska ta upp toppen och kolla så den inte har spruckit nu nån dag. Men det är en annan fråga.

Är det någon annan som har en camper på sin Doka? Jag funderade en stund på hur det skulle bli med väghållningen med så mycket vikt bak, och också om det skulle bli vingligt när flaket sitter såpass högt upp på en Doka. Bestämde mig ändå för att köpa, eftersom jag blev helt förälskad i Dokan direkt jag såg den på bild :)

Hur tror ni väghållningen påverkas av att ha campern på flaket på vinterföre? Det blir ju väldigt mycket vikt bak och ganska lite vikt fram. Campern kommer sticka ut ca 80cm bakom bilen. Tänkte lägga Air Lift luftkuddar bak för att stabilisera.

Image
Image

Jag och Dokan är hemma i Finland för tillfället för att jag bröt benet över nyår och fortfarande går på kryckor. Datsunen och campern står utanför jobbet i Oslo, så jag har inte kunnat kolla hur mycket/lite jag måste modifiera för att få campern att passa bra på Dokan ännu.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: Tänkte lägga en camper på flaket på min Doka...

Post by Tur-Bo »

Grattis med doka :)
For det først vil du helt sikkert finne sprekker mellom ventilene i toppen. Det er ikke unormalt og behøver ikke å by på noe stort problem, har den slått seg er det verre.

Har sett flere dokaer på nettet med camper, noen av dem har til og med drevet og kjørt off road. Dokaen er lett i rumpa så ekstra vekt er ingen stor ulempe. Få deg større hjul så blir den mer rettningsstabil.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Det er da en blå DOKA med camperpåbygg her på forumet, de var i Tinn i 2009.

Trur de kommer fra Kongsberg eller deromkring.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det er Einar med tilhold nedi Østfold og Frekstad om jeg ikke husker byen feil. Akkurat det får jeg nok høre hvis jeg sa feil by. De er litt hårsår der nede på akkurat det...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Der Postmeister wrote:Det er Einar med tilhold nedi Østfold og Frekstad om jeg ikke husker byen feil. Akkurat det får jeg nok høre hvis jeg sa feil by. De er litt hårsår der nede på akkurat det...
Sarpsborg :)
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Der Postmeister
-
-

da blire bråk ja. Sorry, Einar. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Dokamper

Post by Dokamper »

Tack för gratulationerna!

Kanske ni tänker på denhär:
Image

Jag gjorde en sökning innan jag skrev första inlägget och hittade denna bild. Dock ingen annan info.

Jag var lite rädd för att det skulle börja gå rakt fram i kurvorna på vinterföre, i och med att både motorn och campern lägger vikten bak. Men det verkar som att motorn kanske inte väger så mycket?
Under dom dagar jag kört med den nu har den nog kännts ganska likadan som en vanlig pickup, alltså att den överstyr kraftigt när man gasar på i en kurva i tvåan eller trean. Men vissa kurvor när jag kommer med full fart känns det nästan som att den understyr lite, och jag är rädd för att det blir värre när campern kommer på. Men det kanske bara känns så, i och med att man sitter så långt fram i en T3?

Blir spännande att se i vilket skick motorn är när vi öppnar upp den. Själv kan jag absolut ingenting om att skruva på bilar egentligen, men blir väl tvungen att lära mig nu när jag köpt T3 :)
Jag har dock flera mekanikerkompisar så dom får börja lära mig lite.
Förhoppningsvis blir jag inte tvungen att byta motor direkt nu. Det hände nog någonting säkert när den blev varm, för den tar riktigt mycket olja nu. Går bra annars. Den är bara körd 100 000, så det vore synd om jag blir tvungen att byta motorn.

Har gått igenom en massa gamla trådar här och lärt mig en del, så bara motorn är i skick så blir det att fixa oljekylare och intercooler så snart som möjligt.
Der Postmeister
-
-

Image
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
einar
-
-
Car: 90 doka syncro 16" ,74 bay automat
Phone: 91596193

Post by einar »

Dette varmer mitt hjerte!
Doka og camper er genialt,men tenk vektfordeling er mitt råd.
Min camper er 2,10 høy og veier ca 750 kg og stikker vel ca 40 cm.på utsiden bak.Dette KAN være litt kilent å kjøre med ved sterk sidevind,krappe rundkjøringer og slikt`no.
I tillegg er alt det tunge plassert bakerst(kjøleskap,propanflasker,batteri,osv)og dette gjør ikke saken bedre.(jeg kjører syncro,og der er jo tanken også bak)
Forøvrig har jeg tenkt på luftfjæring jeg også,så kunne vært moro om noen kom med meninger om dette.

Og til postmesteren:Ta det helt rolig,her lager vi ikke bråk av slike ting :D

Image
Knut Andersen
-
-
Car: Karmann Gipsy 1981
Phone: 41668466

Post by Knut Andersen »

[quote="Der Postmeister"]Det er Einar med tilhold nedi Østfold og Frekstad om jeg ikke husker byen feil. Akkurat det får jeg nok høre hvis jeg sa feil by. De er litt hårsår der nede på akkurat det...[/quote]

17 kilometer det rune.. er stor forskjell det se...
http://www.rpm.no

1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C Syncro
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Friolin
1970, T-1, Mania Spyder
1952, T-1, RPB Piraya
2001, Chrysler Sebring Cab
Dokamper

Post by Dokamper »

Fin camper! Vem är det som har byggt den?

Min är en 1983 Polar camper. Första året dom byggde dom tror jag. Min är annnorlunda än alla andra jag sett. Fanns säkert en del barnsjukdomar som dom ändrade på senare. Men jag gillar den! Här är en senare årsmodell. Min är nästan likadan som denna http://www.polarvagnen.com/media/1989_camper.pdf

Hur funkar det att köra med din camper på vintern? Jag är lite rädd att det ska börja gå rakt fram i kurvorna med så mycket vikt bak.

Viktfördelning har ja tänkt en del på, jo. Min har också alla tunga saker längst bak. Jag tänkte försöka lägga så många tunga saker som möjligt i fövaringsutrymmet på Dokan till att börja med. Säkert förvara en del grejer i baksätet på också. Försöka få bort "hög" vikt från campern.
Hittade riktigt billig luftfjädring, så det tror jag blir bra. Man kan ju bygga på med kompressorer och grejor eller byta ut hela stötdämpningen mot luftfjädring om man vill. Jag tänkte dock nöja mig med enkla luftkuddar som jag lägger inuti stötdämparna bak. Dom kan pumpas upp individuellt, så om campern är tyngre på en sida så är det lätt att kompensera.
http://www.air-lift.co.uk/product.php?u ... =453&img=0

Står din camper direkt på flaket eller på en uphöjning? För att överhänget på campern ska nå över hytten på Dokan måste jag höja campern ca 5cm. Funderar lite vad jag ska ha den att stå på.

Hur har du din camper fastspänd? Min pickup och camper köptes samtidigt som ny, och har ett gammaldags fästsystem som inte passar på någon annan bil.

Kul att se att det är fler som kör med dokamper. Tror inte det finns många av oss i Norden!
einar
-
-

Post by einar »

Takk for den,camperen er bygd i norge av en kar på geilo(mener jeg)og det skal visst finnes totalt 12 stykker.Han hugde en campingvogn for hver camper,så de er ikke likt utstyrt(min har utstyr fra en kip)
Har ikke prøvd den på vinterføre,men er vel litt skeptisk.
Har tenkt å bygge den om eller bygge en ny så jeg får gjort noe med vektfordelinga.
Camperen står rett på flaket med 4 gummiklosser mellom(ca 1,5cm høye)og er festet med stropper.
Stropper er tungvindt og ser rotete ut så neste tur blir med andre fester.

Den luftfjæringa så da veldig grei ut,si ifra hvis du skal bestille,så kunne vi kanskje fått ned fraktkostnadene noe ved å bestille sammen.
Ny kompressor og slangepakke har jeg skaffet meg(fra en ambulanse)så mangler bare belgene.
Image

Image

Image
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Er det mulig å få disse inn i en syncro fjær da ? så vidt jeg husker så er vel de konet i endene.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Dokamper

Post by Dokamper »

Jag bor i min camper största delen av året, så jag får nog bara hoppas på att det funkar bra på vinterföre med Dokan :)
Förra vintern körde jag ner och bodde i franska alperna. Denhär vintern var det meningen att dra upp till Lofoten, innan jag bröt benet och slet av ledband i vristen. En sommar bodde jag i Tromsö och körde till jobbet varenda dag med campern. Så det gäller att det ska fungera.

Jag kommer stanna i Finland sålänge jag har kryckor, så luftfjädringen blir nog levererad hit isf. Här har jag många människor som är bra på att skruva och fixa, något jag själv inte är... Frakten blir ändå bara GBP17,99.

Din inredning ser nästan exakt ut som min. Kanske han har använt den som modell. När är din byggd?

Jag försökte maila S Karosser, som byggt min camper, för att kolla vilka slags fästen dom använder nuförtiden och om dom hade några till salu. Fick dock inget ordentligt svar. Jag behöver fundera ut ett bra system och fästa det till Dokan medan jag är i Finland och har folk som kan sånahär saker runt mig. I Oslo har jag varken garage eller folk som kan hjälpa.
Kommer bli lite småknepigt hur jag än gör det iom att jag misstänker att Dokan kan vara någon cm för bred för att backa in genom dom främre stödbenen, iom att dom är monterade på framsidan av campern, istället för på sidan. Lyckligtvis har vi europallar på jobbet, så det blir troligtvis att använda dom som stödben framtill då jag ska ha på campern första gången. Sedan får jag fundera ut nåt system för att förlänga stödbenen längre fram i tiden, och flytta dom främre till sidan.

Jag ser på bilderna att du använt olika system för att få stödbenen att räcka till. Har du någon permanent lösning?
einar
-
-

Post by einar »

Hei,ser du bor i camperen din i lange perioder.Herlig!
Dette får du sikkert til å funke bare du får justert det ferdig.
Hvor mye veier camperen din?

Noen av bildene her er fra da jeg hentet den første gang,er meget enkelt med mont/demont nå.

"monsterland" er bygd på slutten av 80-tallet tror jeg.

Ser at du er på krykker nå,men gleder meg til å få en rapport fra din første prøvetur.

Er det noen som vet om disse belgene går inni fjærene,så kom gjerne med en kommentar her.
Einar.
Dokamper

Post by Dokamper »

http://www.vanagon.com/syncros/technica ... /index.htm här har dom iaf använt dom på en Syncro, så det ska nog gå bra tror jag.

Dom senare modellerna av min camper väger bara 390kg. Min borde väl väga nånting liknande. Men med alla grejor jag har i den så väger den nog säkert minst 550.

När jag börjar tänka på det nu så skulle det räcka precis om jag lägger vanliga 2tum4 på flaket för att få tillräcklig höjd så överhänget går över hytten på Dokan. Borde väl räcka med att jag lägger 3st som är lika långa som flaket. Onödigt att täcka hela camperns bredd. Frågan är om campern börjar röra på sig mer på flaket då, och om 2tum4orna behöver fästas i flaket eller inte. Någon som har idéer?
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Jeg får ta dette i din tråd.
Ja jeg huske de turene, og jeg angrer fremdeles på at jeg ikke hadde med videokamera, du satte utfor med dødsforakt og hadde noen fantastiske tryn, de burde vært festet på film, så flere kunne ledd av dem, men med den instillingen og 300 dager i Chamo så bør det ha blitt en brukbar fjellkar av deg også. Var det Mercedes Campingbil du hadde da?

Jeg har desverre ikke hatt råd/mulighet til å reise til Chamo siden, så det er dessvere 5 år siden siste tur, men med nyinkjøpt camper så håper jeg å få lagt turen innom chamo og fjellene rundt, noen dager til sommeren. Det er i alle fall aller øverst på "ønskelisten"

Jeg har jo kjørt flere ganger denne strekningen ofte med Tormod Granheim, eller Fred Syversen ombord, og da har det tidvis gått unna, med nedlesset Volvo 360, hjem i april 1999 kjørte Fred gjennom Danmark med snitt hastighet på 153!! og i 2006 fikk Tormod Caravellen opp i 155, mens jeg sov, men det turte han ikke si til meg, før jeg hadde klart å få den opp i 160. Sånn sett gleder jeg meg til å prøve T3n med 112hk, burde klare å holde venstre feltet store deler av turen da...

Jeg er spent på hvordan denne kombinsjonen Doka/påbygg blir seende ut og hvordan det blir å kjøre med, og hva biltilsynet og tilsvarende vil si hvis du blir stoppet i kontroll. På langturer får du ta det tunge inn i Dokan, så du får det lavere og lengre frem, og så får du passe på at støtdemperne er gode, så det ikke blir for vinglete. Baksetet får du bygge om til Rock'n roll sete, så kan du dra på kortere camping turer, uten å måtte ha med påbygget.

Marius
einar
-
-

Post by einar »

Ut på tur er det beste som finnes!
Her fra overnatting i danmark i fjor.
Image
Dokamper

Post by Dokamper »

Jag var in och kollade på din T3 Marius. Fin! Jag har alltid kännt ett sug efter en T3 camper med högtak, men iom att jag redan har min camper så är det mer logiskt med Doka.

Det var en Bedford Blitz jag hade den första vintern i Chamonix! Extremt cool bil, men tyvärr helt sönderrostad, så den blev kvar i Frankrike.
Image

Redan då var jag omringad av fokabussar så det är väl inte så konstigt att det blev en sån för mig också så småningom.
Image

Jag snackade med en kompis i Sverige igår som jobbar med att designa och bygga lastbilssläp. Han kom på en fin plan angående vad jag borde göra med campern för att få den att passa bra ihop med Dokan.
Så nu tror jag att jag lägger lite plankor på flaket för att få rätt höjd, och spänner fast campern med spännband bara när jag är i Oslo. Så kör jag till Sverige och börjar bygga på ett ordentligt system där.
Det är snack om att bygga en "vagga" runt hela nedre delen av campern med förstärkningar och custom fästen och stödben. Blir nog bra säkert!

Måste lägga med en bild av Datsunen med campern också. Alpenglow på Lakselvtind-massivet(Lyngen).
Image
Post Reply