Livar wrote:
Hvordan måler du turtall? Originalt turtellerinstrument? Er dette kalibrert?
Her må jeg innrømme at jeg har ikke gjort noen skikkelig målinger. Så langt er mine observasjoner basert mest på sansene..
Jeg har en ettermontert Gauge turtall teller som er ikke kalibrert og kan ikke stoles på. Men turtall forskjellen er såpass merkbar at man trenger ikke å se på turtall teller en gang. Opp til 80km/h kjenner man lite forskjell men når det kommer opp i 90, 100km/h så blir forskjellen veldig tydelig.
Den andre bilen går fint opp i 110km/h og motoren jobber lett, stille (hvis man ser bor i fra vind støy da) og det er fortsatt mulighet å kjøre fortere. Med min bil ligger grensen rundt 95km/h. Det går ann å komme opp i 110km/h men da er det veldig tydelig at motoren går på høy turtall og det er ikke mye mer man kan presse ut. Det føles som om jeg kjører på 4 gir og ikke 5.
Alle fartsmålinger er tatt med samme GPS og på samme motorvei i Sverige (ikke noe råkjøring i Norge)
Kan det være noe forskjell i differensial?
Livar wrote:
Videre vet jeg ikke hvilken dieselpumpe du kjører med, mangge bruker jo 1,6 pumpa. Hvordan er dette justert? Hjemme i garasjen der den høres finest ut? Elelr på verksted med måleinstrumenter? Hvilket ladetrykk kjøres de på? osv osv.
Når det gjelder motor så har jeg ikke gjort noen skikkelige målinger heller. Motoren kom fra en Seat og ble satt inn i T3 med aaz pumpe som har aldri blitt etterjustert.
I tillegg har jeg beholdt den originale aaz turboen med ombygd eksosrør noe som i følge Brick-Yard er helt feil.
Sitat fra Brick-Yard:
"Using the original AAZ exhaust manifold and turbo in it's AAZ orientation results in oil not being able to drain from the turbo, engine will run on it's own oil and self destruct, A lesson I have learned from the mistakes of plenty of others.
Using the AAZ turbo and exhaust manifold will mean you have to make an exhaust to suit, any smaller diameter of the exhaust pipe will result in high EGT, therefore a shorter engine life and less performance."
Så her er kanskje en god forklaring på at motoren er litt treg..
Det virker sånn at det blir noe å jobbe med i sommerferien