1.9TD(aaz) med aap vs. 1.6TD(jx) med H3 girkassekasse

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

1.9TD(aaz) med aap vs. 1.6TD(jx) med H3 girkassekasse

Post by martins.macs »

Jeg blir ikke klok på en ting..

I den siste tiden har jeg fått kjørt en annen T3 Westfalia som helt lik min, men jeg merker en ganske stor forskjell uten at jeg ser noe logisk forklaring på dette.

Problemet er at den andre Westyen går mykje bedre en min :evil: ..selv om den andre har en standard 1.6TD (jx) og H3 kasse (standard dekk) mens jeg har 1.9TD (aaz) og AAP kasse (16"205/55 dekk).

Den andre bilen ligger på mye lavere turtall hele veien og den drar mye bedre oppover bakkene uten at man trenger å gire ned mens jeg må gire ned på min.

Ok, det med oppoverbakkene kan forklares kanskje med litt slitt motor men det med turtall er litt mystisk for min del.. AAP burde jo være litt kjappere en H3.. eller tar jeg helt feil?

:?
Last edited by martins.macs on 03 Jul 2011, 14:02, edited 1 time in total.
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Re: AAP vs. H3 girkassekasse

Post by Livar »

Mener forskjellen på kassene er 6-7%, din skal ha laavest turtall. En del av dette blir spist opp av dine dekk som er mindre enn originalt, forskjellen her er 3% Grovt regnet burde du ha 3-4% lavere turtall enn den andre.
Hvordan måler du turtall? Originalt turtellerinstrument? Er dette kalibrert? Husk at det får ikke signal fra selve motoren, men fra dynamo. Om dette instrumentet kommer fra en annen bil med et annet oppsett på reimer osv blir det fort misvisning. Vil tro det finnes en justeringsskrue på instrumentet, finnes digitale turtellere som måler mot refleks limt på et reimhjul el.l., dette er fint å bruke til en slik kalibrering.
Videre er det jo slik at en høyere utveksling gjør bilen tregere. Du får lavere turtall som er behagelig å kjøre med, men bilen blir tregere. Om du har nok motorkraft vil bilen i teorien få høyere toppfart.
Så til motorene. Originalt er det jo ikke store forskjellen i effekt på 1,6 og 1,9, 5 hk. tall for dreiemoment har jeg ikke. Videre vet jeg ikke hvilken dieselpumpe du kjører med, mangge bruker jo 1,6 pumpa. Hvordan er dette justert? Hjemme i garasjen der den høres finest ut? Elelr på verksted med måleinstrumenter? Hvilket ladetrykk kjøres de på? osv osv.
Hvordan er vekta på bilene? Tilnærmet lik?
I utgangspunktet syns jeg kanskje det høres ut som om motoren din trenger en liten justering. At den andre motoren går på lavere turtall vil jeg tro er misvisning på instrument.
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Livar wrote: Hvordan måler du turtall? Originalt turtellerinstrument? Er dette kalibrert?
Her må jeg innrømme at jeg har ikke gjort noen skikkelig målinger. Så langt er mine observasjoner basert mest på sansene..
Jeg har en ettermontert Gauge turtall teller som er ikke kalibrert og kan ikke stoles på. Men turtall forskjellen er såpass merkbar at man trenger ikke å se på turtall teller en gang. Opp til 80km/h kjenner man lite forskjell men når det kommer opp i 90, 100km/h så blir forskjellen veldig tydelig.

Den andre bilen går fint opp i 110km/h og motoren jobber lett, stille (hvis man ser bor i fra vind støy da) og det er fortsatt mulighet å kjøre fortere. Med min bil ligger grensen rundt 95km/h. Det går ann å komme opp i 110km/h men da er det veldig tydelig at motoren går på høy turtall og det er ikke mye mer man kan presse ut. Det føles som om jeg kjører på 4 gir og ikke 5.

Alle fartsmålinger er tatt med samme GPS og på samme motorvei i Sverige (ikke noe råkjøring i Norge)

Kan det være noe forskjell i differensial? :roll:
Livar wrote: Videre vet jeg ikke hvilken dieselpumpe du kjører med, mangge bruker jo 1,6 pumpa. Hvordan er dette justert? Hjemme i garasjen der den høres finest ut? Elelr på verksted med måleinstrumenter? Hvilket ladetrykk kjøres de på? osv osv.
Når det gjelder motor så har jeg ikke gjort noen skikkelige målinger heller. Motoren kom fra en Seat og ble satt inn i T3 med aaz pumpe som har aldri blitt etterjustert.

I tillegg har jeg beholdt den originale aaz turboen med ombygd eksosrør noe som i følge Brick-Yard er helt feil.
Sitat fra Brick-Yard:
"Using the original AAZ exhaust manifold and turbo in it's AAZ orientation results in oil not being able to drain from the turbo, engine will run on it's own oil and self destruct, A lesson I have learned from the mistakes of plenty of others.
Using the AAZ turbo and exhaust manifold will mean you have to make an exhaust to suit, any smaller diameter of the exhaust pipe will result in high EGT, therefore a shorter engine life and less performance."

Så her er kanskje en god forklaring på at motoren er litt treg..

Det virker sånn at det blir noe å jobbe med i sommerferien :)
Martins
siatkon
Car: VW T3 1986,vw t3 1990

Post by siatkon »

rpm og en hastighet på 1,6 TD og 3H
maks turtall i JX er - 5100rpm - mer dynamisk!!
Image
rpm og en hastighet på 1,9TD og AAP
maks turtall i AAZ er - 4400rpm
Image

speed and rpm calculator
tire size 185/80/14 typical T3 size.
HI

I'm from Pollen. I don't know Norwegian lang. but I use google translator. :)
det var ..
Jeg forstår litt og jeg lærer norsk
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

kjører du med aaz pumpe og turbo og den andre på jx pumpe og turbo så har du ikke nubbetjangs til å hente ut det samme..

aaz turboen er bygd for dreiemoment på lavt register og kkk turboen i jxen for lenger opp... aaz pumpa er ikke noe spesielt turtallsvillig i forhold til jx pumpa...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Rapidspeed wrote:kjører du med aaz pumpe og turbo og den andre på jx pumpe og turbo så har du ikke nubbetjangs til å hente ut det samme..

aaz turboen er bygd for dreiemoment på lavt register og kkk turboen i jxen for lenger opp... aaz pumpa er ikke noe spesielt turtallsvillig i forhold til jx pumpa...
Jeg tror at det med kraft er mest sannsynlig en kombinasjon av litt utslitt turbo og pumpe som har aldri blitt justert.

Jeg tror at jeg må begynne først med å få målt hva som kommer ut av den motoren og se om det hjelper med noe justering.

Ellers er jo motoren veldig god, starter med en gang, aldri har røykt, ingen olje forbruk så det eneste irriterende er vesentlig kraft mangel i motbakker. Og det er ikke bare sånn at den er ikke særlig sprek i oppoverbakker men det mister alt kraft. Jeg må gire ned i 2/3 gir bare får å komme oppover mens den den andre bilen går fint oppover samme bakke med 3/4 gir og har fortsatt en liten akselerasjon.

:?

Når jeg ser på på de tabellene som Siatkon har lagt ut og sammenligner med mine provisoriske målinger så det virker nesten sånn at jeg kjører på fjerde gir.

Når jeg kjører rundt 100km/h er turtallet allerede oppe i ca. 4000rpm mens i følge tabellen burde det være rundt 3200rpm.

Forvirrende..
Martins
Rapidspeed
-
-

Re: 1.9TD(aaz) med aap vs. 1.6TD(jx) med H3 girkassekasse

Post by Rapidspeed »

jeg har bygd ca 25 aaz motorer og styrer konsekvent unna aaz'ens pumpe og turbo... aaz pumpa er ikke turtallsvillig nok og turboen leverer mest i det lavere register... den er svært liten.. så den blir fort andpusten... kkk'en som står på jx'en er egentlig ganske overdimensjonert det viser seg i at den leveres bl.a også på iveco turbo daily... hvor den presterer utmerket.. dvs den har også nok pust i bøtter og spann for en liten 1,9 fra vw... en aaz/jx hybrid er en mer vellykket design for en t3 enn en ren aaz...

etter endel forskning så viser det seg også at aef motoren fra skoda pickup er ypperlig for ombygging. der kan man også beholde bredreim systemet i t3en...og kun montere pumpe turbo og bunnpanne fra jx.. og selvfølgelig motorfester mm..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Rapidspeed wrote:jeg har bygd ca 25 aaz motorer og styrer konsekvent unna aaz'ens pumpe og turbo... aaz pumpa er ikke turtallsvillig nok og turboen leverer mest i det lavere register... den er svært liten.. så den blir fort andpusten... kkk'en som står på jx'en er egentlig ganske overdimensjonert det viser seg i at den leveres bl.a også på iveco turbo daily... hvor den presterer utmerket.. dvs den har også nok pust i bøtter og spann for en liten 1,9 fra vw... en aaz/jx hybrid er en mer vellykket design for en t3 enn en ren aaz...

etter endel forskning så viser det seg også at aef motoren fra skoda pickup er ypperlig for ombygging. der kan man også beholde bredreim systemet i t3en...og kun montere pumpe turbo og bunnpanne fra jx.. og selvfølgelig motorfester mm..
Hmm.. jeg har jo liggende en JX pumpe og turbo. Kanskje verdt å prøve. Er det veldig mye pes for en amatør å få byttet til JX-pumpe? Noen ekstra deler som trenges? Mye å finjustere etterpå?
Martins
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

martins.macs wrote:
Rapidspeed wrote:jeg har bygd ca 25 aaz motorer og styrer konsekvent unna aaz'ens pumpe og turbo... aaz pumpa er ikke turtallsvillig nok og turboen leverer mest i det lavere register... den er svært liten.. så den blir fort andpusten... kkk'en som står på jx'en er egentlig ganske overdimensjonert det viser seg i at den leveres bl.a også på iveco turbo daily... hvor den presterer utmerket.. dvs den har også nok pust i bøtter og spann for en liten 1,9 fra vw... en aaz/jx hybrid er en mer vellykket design for en t3 enn en ren aaz...

Hmm.. jeg har jo liggende en JX pumpe og turbo. Kanskje verdt å prøve. Er det veldig mye pes for en amatør å få byttet til JX-pumpe? Noen ekstra deler som trenges? Mye å finjustere etterpå?

har du klart å få inn aaz'en klarer du nok fint å bygge på pumpe og turbo også..;) husk eksosmanifolden fra jx samme med innsug... bygg opp LDA'en på jx pumpa.. og bruk dieselrøra som du forsiktig bøyer til for bruk i 1,9en
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Rapidspeed wrote:
martins.macs wrote:

har du klart å få inn aaz'en klarer du nok fint å bygge på pumpe og turbo også..;) husk eksosmanifolden fra jx samme med innsug... bygg opp LDA'en på jx pumpa.. og bruk dieselrøra som du forsiktig bøyer til for bruk i 1,9en
Ok, høres greit ut men jeg stusser litt på "bygg opp LDA'en på jx pumpa"[/i]. Er det noe som MÅ gjøres eller er det bare en tilleggs forbedring som kan eventuelt tas i senere tid? Jeg tviler litt på om det er så lurt å begynne å rote i en dieselpumpe med mine skitne fingrene.
Martins
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

Trenger bare et par muttere mellom LDA`en og braketten den sitter på, det er iallefall brukt på min 1Z. Ikke verre enn det. Ville bytta membranet i den med det samme for å være sikker på at du får nok diesel når turboen lader max.

Hadde breie reimer på min gamle AAZ syncro istedetfor kilereimene som er originalt. Absolutt å foretrekke.

Bra sikker på at den motoren kom fra en Glof...
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

det er ikke noe å stusse på... 1,9 blokka er tilnærmet identisk med jx.. boring er lik slaglengde er større... heiser du ikke LDA litt så kommer den i konflikt med vannstussen.
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Supert. Takk for tips!

Nå har jeg avtalt et sjekk på dieselverkstedet neste mandag. En diesel guru skal ta en titt og se om det er noe som kan justeres. Bytte av pumpe og turbo blir sikkert etter sommerturen i august.
Martins
Post Reply