Dieselforbruk
Dieselforbruk
I følge måleren på min 1.6TD ser det ut til at jeg har kjørt 400km på nøyaktig en halvtank diesel, i motsetning til 250-300km på min wbx. Kan det være sant?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Fremgangsmåte for nøyaktig drivstoffmåling:
Fyll tanken helt opp. Noter KM stand.
Kjør.
Fyll tanken helt opp igjen. Noter antall liter drivstoff, samt KM stand.
Ta ny KM stand, trekk fra den gamle. Da får du kjørte km for siste tank.
Så tar du drivstoff og deler på antall MIL (ikke km), da får du ut forbruket.
Mer nøyaktig enn å se på måler i alle fall. Kan evt "samle opp" flere tanker drivstoff og så dele ut på antall mil, enda mer nøyaktig reknestykke.
Ellers høres det greit ut med forbruket ditt. Rekner ca 0,8 på min, og ved å gå ut fra at du har bruk 30 liter ligger forbruket på 0,75. Ikke umulig det.
Fyll tanken helt opp. Noter KM stand.
Kjør.
Fyll tanken helt opp igjen. Noter antall liter drivstoff, samt KM stand.
Ta ny KM stand, trekk fra den gamle. Da får du kjørte km for siste tank.
Så tar du drivstoff og deler på antall MIL (ikke km), da får du ut forbruket.
Mer nøyaktig enn å se på måler i alle fall. Kan evt "samle opp" flere tanker drivstoff og så dele ut på antall mil, enda mer nøyaktig reknestykke.
Ellers høres det greit ut med forbruket ditt. Rekner ca 0,8 på min, og ved å gå ut fra at du har bruk 30 liter ligger forbruket på 0,75. Ikke umulig det.
Takk, er vel vant med å måle fra full til tom tank. Var bare overrasket over at drivstofforbruket ble såpass lav selv på bykjøring. Meget gledelig.
Bare håper på at motoren får nok diesel og at ikke den har blitt nedjustert for mye. Hvordan måles det? Har jo merket at motoren trives best med kaldstart trukket ut hele tiden!
Bare håper på at motoren får nok diesel og at ikke den har blitt nedjustert for mye. Hvordan måles det? Har jo merket at motoren trives best med kaldstart trukket ut hele tiden!
Andrew Wilder 90198654
Får sikkert nok den...kaldstarten er vel bare en forskyvning av tenningspunktet, eller innsprøytningstidspunktet (lavere/seinere) såvidt jeg vet.Andrew wrote:Takk, er vel vant med å måle fra full til tom tank. Var bare overrasket over at drivstofforbruket ble såpass lav selv på bykjøring. Meget gledelig.
Drarn dårlig å overhodet ikke ryker...vel bare stille på litt da.
Roar Sørnmo