1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Takk, dekkmaling høres interessant ut. skal jammel vurdere dette.
Ender vel til slutt opp med å kjøpe nye dekk med ekte white sides :wink:

Kona kom hjem fra butikken igår, hun er jo bruker og interiørdesignansvarlig for Baronen, og hun lurte fælt på en slik rar ulenede lyd "baki der" på turen hjem, ved oppstart hørte jeg med èn gang hva det var, har hørt den før...

ImageImageImage
Nok en utrydningstruet silikonmark i fella, denne gangen fikk jeg også fanget noen "flak", som viste seg å stamme fra bensinpåfyllingshullet (lakk som flasser). Hadde reservefilter så det var ikke stor jobben å bytte.

Har ennå ikke funnet et filter med større diameter på stussene, men helt sikkert er det at forfilter kommer jeg til å ha for all framtid dette for å spare bensinpumpa jobben som hurtigmixer og kompostkvern, alt som havner i tanken vil uungålig tilslutt havne i pumpa (uten forfilter).

Ps. Dere begynner antageligvis å bli like lei som meg av bensinfilterbilder, men dette er jo en slags dagbok over hva som skjer, det som skjer det skjer :wink:

Vindstøy:
ImageImage
Veeldig provisorisk løsning dagen før avreise til Tyskland, to lag tykke dobbeltsidig teip for å bygge opp til riktig høyde, så en vinduslist klebet på toppen. Med døren lukket så ble rommet mellom toppen av døra og takrenna tettet. Måtte smøre på silikonolje for at lista skulle smette på plass ved lukking. Vindstøyen ble kraftig redusert! Her må det lages en mer permanent løsning, satser på å finne en bedre listeløsning som varer.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Har selv kikket på dette enorme gapet mellom dør og ramme og funnet ut av at å lime inn en list ala det du har gjort her ville hjulpet. Er mye spennede lister å få i div tykkelser.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Hvor stort er det filteret ditt? Kjøpte et lignende til min på båtbutikken, av merket Sierra, det var 10mm/12mm utvendig. Var tiltenkt diverse Johnson/Evinrude motorer, tror det var opp til 250hk.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tur-Bo wrote:Har selv kikket på dette enorme gapet mellom dør og ramme og funnet ut av at å lime inn en list ala det du har gjort her ville hjulpet. Er mye spennede lister å få i div tykkelser.
En "L" list ville vel passe perfekt for dette, trur eg..
Viljar wrote:Hvor stort er det filteret ditt? Kjøpte et lignende til min på båtbutikken, av merket Sierra, det var 10mm/12mm utvendig. Var tiltenkt diverse Johnson/Evinrude motorer, tror det var opp til 250hk.
Takk, da blir det båtrekvisita neste.
Det jeg bruker har kun 9mm utvendig, blir akkurat litt for smått for silikonmarker:
http://seekpart24.com/qh/fuel-filter-wf8140?c=100253
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ImageImage
Først skjære hull i plater, faktisk to vegger, først bakveggen i kassa, så et hull i selve panelet, stygt ja, men det skal dekkes tilslutt.
Legg merke til at Rico la en isoporlist i bunnen av kanalen for å løfte glava`n opp, Rico viste tydeligvis hva de holdt på med.

ImageImage
Liker det ikke... borre hull i plater uten rust, og lage rustefelle, frivillig. Men skal man ha varme i bilen så er det ingen vei utenom. Slipte bort alle grader i hullene, varmet med varmepistol for å være 100% sikker på fuktfrihet, lakket over området for å dekke alt bart metall, før neste trinn.

To be continued..
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Kom akkurat hjem fra høstens første pyrocamper tur.
Denne gangen ble det Jonsknuten (Kongsberg), og vi fant oss en fin parkering ved et lite vann, og bålet var igang raskt etter ankomst fredag kveld. Var oppe på Knuten igår, nydelig vær, gikk innom knutehytta og tok en Aas i solveggen før vi gikk tilbake til basecamp. Har ikke fått montert Trumaticen, mangler rørene til innsug/utblås, men bål gjør susen, jo kaldere - jo større bål.
Tok endel bilder, bland annet av snøværet idag tidlig, Baronen dekket av snø, men topptur til Knuten skulle vi uansett.
Kommer med bilder, HVIS jeg får det plutselig syke CF kortet til å virke :twisted: Skulle bare ta ett foto før vi kjørte hjem av Baronen i snøfyka, men da blinket det "F" i displayet, noe som betyr Card Error......
Har aldri opplevd dette før, hvorfor akkurat nå?
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Tar du kortet ut av kameraet for tømming? Vi har hatt samme problem på et Canon-kamera etter at en velbrukt kortleser med en bøyd pinne hos Østlandsposten hadde forsøkt å lese kortet. Se på hullene på kanten av kortet, er det et eller flere som ser deformerte ut?

Edit: Ser at du tok bilder tidligere på dagen med samme kamera. Da tipper jeg problemet er kondens. Går nok over like brått som det oppstod.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Ha`kke blitt noen ordning på kamerakortet, bildene ansees som tapt :(

Ny startmotor er på plass, og den er absolutt hissig, drar igang uten nøling nesten før nøkkelen vris rundt :wink:

Image
Sliten rustklump som endelig får hvile:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=29721

Men det skjer ting fortsatt, byttet ut sommerolja for 1 måned siden, ut 20W50 inn 10W40 + filter.

Og idag ble det vinterdekk med ugly felger.

ImageImageImage
Tradisjonen må holdes, av med sommerdekk, børste litt støv og smøre på rusthindrende JT, før vinterdekk monteres.

Image
Så kom rustfelgene på plass, kun grovskrapet ifjor høst med kniv og stålbørste før påføring av JT, felgene rustet ikke (mere) i løpet av vinteren, men så jo ikke pene ut.. Uansett la på ett nytt oppfriskinglag, just in case.

Image
Selv på så flotte patinerte felger og lett rustne hjulkapsler må man sjekke luft-trykk, før showtime :wink:

ImageImage
Så bar det til skogs hvor skogens konge trives best.
Last edited by HappyT3 on 04 Dec 2011, 12:44, edited 1 time in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Da ble det nok en overnatting i Baronens soverom, takket være pyrocampers :D
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image

Har hørt rykter om at bakfangere på T3 er utsatt, kan herved bekrefte at ryktene er sanne.... :oops:

ImageImage
Vel, livet går videre, med eller uten støtfanger. "Working Class Hero" i Edvarts motiv, riktignok ikke "skrik", men saltlaken på veiene er til bekymring :x
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Bestilte noen nye deler:

1184300686 Kofangerhjørne,sort plastic, høyre 78.00
1184300676 Kofangerhjørne, sort plastic, venstre 78.00
1193300200 Niveauafbryder, kjøleevand, K-Jetronic 80.00
1184200106 Kofanger, bag, sort 1,071.25
Fragt
(Post) 200.00
Beløb ekskl. moms 1,245.80
Moms 311.45
Beløb inkl. moms 1,557.25 Danske kroner.

Var da ikke så ille priser?

Howdiaudi sine sider er litt rotete, men mye fin info, viser bla hvilke andre biler som også bruker de samme delene:
http://hovwdiaudi.dk/

Eksempel rotor:
http://hovwdiaudi.dk/_ul/xProductCatalo ... Group=2755
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Har hørt rykter om at bakfangere på T3 er utsatt, kan herved bekrefte at ryktene er sanne....
Auda!
Jeg fant igjen den første T3'n min slik, to ganger. begge gangene hadde noen kjørt på den mens den stod parkert :( .
Ved første anledning var det en som noterte ned reg-nummeret på bilen som forårsaket skaden, og etter mye mas fikk jeg oppgjør for dette :twisted: .
Andre gang satt jeg inne og hørte lyden av en bil som traff noe, og regnet med at vedkommende ville si ifra dersom han/hun hadde vært bort en bil, men dengang ei...

Men, når vi er inne på støtfangere... Begge mine er stort sett bare rust, så jeg må ha nye. Er det ikke mulig å få tak i disse her i Norge? Må de bestilles fra utlandet altså?

Forøvrig må jeg få si at den bilen din er veldig flott! Dersom alt går etter planen, og det blir hellakkering på min -så er det store muligheter for at det blir samme fargekombinasjon. :wink:
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

kan vel ikkje vera store anstrengelsen å få tak i ein bakfangar i T3-hoggelandet-norge ?? ??

den kvite til happy såg ut som den kan reddast fint med noko hammar og mothold. ikkje spesielt avansert platedel å retta opp igjen :)
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Mener at det er veng som produserer dem, så dermed er de tilgjengelig hos de fleste verksteder i landet.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tur-Bo wrote:Mener at det er veng som produserer dem, så dermed er de tilgjengelig hos de fleste verksteder i landet.
Du har rett, Veng selger:
http://www.veng.no/Default.aspx?catid=1 ... pWI6Xw5w==

Ser at de jammen har innerskjermer i plast, dette hadde vært kjekt for oss som driver med vinterkjøring !
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

For å spare 200 kroner i frakt (og toll) for støtfanger så bestillte jeg billetter hos Color Line for reise forrige helg (Larvik – Hirtshals).
Men det viste seg at båten var/er væravhengig, og rådende værtype gjorde at skips-reisen ble kansellert, aha no problem, vi snur jo bare Baronen og kjører rundt (ned svenskekysten og over de danske bruer), og så tar båten hjem på Søndag, enkelt ikke sant?
Men, konsultasjon over utenriksnettet med danske representanter ga nedslående resultat, de stenger «bælte» bruer ved kraftig vind :(
Så Baronen ble parkert og vi fant annet å gjøre denne helgen.

Da blir det tur i Januar istedet, god anledning for tidlig start av CTS (Camper Tour Sesong) :wink:

PS:
Image
Havnet helt tilfeldig nesten i kolonne med en rød T3 på vei hjem fra jobben, ikke mange T3`er ute på veien om dagen.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Yes, camper sesongen er igang, årets første langtur!
Ny støtfanger bak ble hentet i helgen, reiste torsdag kveld retur på søndag, langweekend i Danmark med andre ord.

Image
Sjeldent lite folk på ferga, været hadde nok skremt de fleste, det gikk greit over fjorden, ble vugget i søvn uten at det kostet ekstra (god service), men på dansk side kunne ikke skuta legge til kai før stormen hadde roet seg, ventet ca en time, det ble derfor nattlig tur nedover i kraftig men stabil sidevind.

Image
Litt nattmat i Viborg var godt for sultne sjeler.

ImageImage
Arbeidsbetingelser underveis, motorveihastigheten ble lagt til ca 110 graders oljetemperatur, og opp mot 120 grader (men aldri over).

Image
På vei hjem var det bare å styre etter sola :wink:

Image
Danske grusveier er like skitne som norske, men det danske saltet virker mer av finkornig utgave.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tok en kosejobb med hodelykt ikveld, igrunnen lenge siden sist.

ImageImage
Jeg slurvet under bestilling, ny type var feil. Men heldigvis passet pluggen inn siden den nye hadde samme pinner, men større firkantet hus. Ellers var de like, samme funksjon (trur eg).

Image
Veps spinner igjen, har klart seg bra så hittil, bank i bordet :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Største jobben var å lage aluminiums slange-adaptere til eksosen, fikk feil dimensjon :(
Bilder sier mye (faktisk mer enn tusen ord, har jeg hørt), men mer tekst kommer snart :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Veien er lang, men endelig kom prøvekjøring, med alle vanskelig oppdrivbare deler på plass skulle dette bli 100% ren glede :)

Etter gasstilkobling forsvarlig forankret var det klart for å slippe løs varmekraftverket, alt virket helt normalt, vifta virket, lampe lyste ved "on", temperaturen kunne stilles, MEN ved forsøk på generalstart så skjedde følgende: tenneren klikket (eller "noe" produserte klikkelyd), deretter gikk hendelsesforløpet over til rød diode med kryss over flamme. Og den utrolig smarte dioden hadde faktisk rett, det ble ikke varme :roll:

Jeg er herved fullverdig medlem av Traumatisk forbund :?

Byttet så dagens innkjøpte 30 mBar regulator med den som sitter i kjøkkenavdelingen (som driver to bluss), dette burde vel hjelpe hvis gasstrykket ikke var høyt nok, men til ingen nytte.

Noe virker ikke, sannsynligvis tenneren, men når Trumatic e-1800 er gått ut av produksjon så kan det bli litt vrient å få tak i reservedeler, veien har vært lang, men ferden er ikke over..
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Hvis denne IKKE har vært på service bør du få utført dette hos et fagautorisert gassverksted SNAREST.
Dette er saker som absolutt må være 110% i orden, om ikke, kan det være direkte livsfarlig.
Utover dette bør du, hvis du ikke allerede har, skaffe deg all mulig lektyre for det gjeldene utstyret slik at du kan drifte dette helt etter boka.

Gass er meget flyktig og ekstremt lettantennelig for ikke å snakke om hvor eksplosiv den er.
Jeg har et større gassystem på hytten vår på fjellet med en rekke komponenter som går på gass.
Jeg er MEGET nøye med dette og har i tillegg til å ha flere "in-line" lekkasjetestere samt 3 gassalarmer også gått til anskaffelse av en "sniffer".
Det er en håndholdt sak som detekterer gass ned til PPB nivå (parts per billion).
På toppen av dette har jeg en rigorøs vedlikeholdsplan med månedlige tester og sjekk av hele anlegget.
Ikke for å skremme deg men dette bør du ta på det største alvor med tanke på at utstyret brukes inne i et såpass lite rom som det er i en bil.
Du vil helst ikke sove eller på annen måte oppholde deg i en bil med gasslekkasje. Om du ikke har installert gassalarm bør du også gjøre dette SNAREST.

Lykke til
Mvh Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Enig med forrige taler, samt at en "drenering" av gass på ville veier er en god ide. Dvs en utlufting som får den tyngre gassen ut av bilen ved en lekasje.
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Tur-Bo wrote:"drenering" av gass på ville veier er en god ide. Dvs en utlufting som får den tyngre gassen ut av bilen ved en lekasje.
Absolutt. En liten gasslekkasje i lukket rom kan være alvorlige saker. Har du god lufting, kan en gasslekkasje gjøres helt ufarlig.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Dere har rett alle sammen.
Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal ta gass fra original beholder, ha to beholdere (en til kjøkken og en til varme) eller en større sentral tank under bilen.
Med småbeholdere er det best med to, slik at ikke både varme og kjøkken stopper samtidig.
Hvis det blir egen flaske som dere ser på bildet, blir det drenering i bunnen.
Men først må jeg få rakker`n til å virke, god ide med fagautorisert gassverksted :wink:

Gassvarslere ja, noen med tips på eksemplarer?
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by subwoofer »

Aner ikke noe om merker og slikt, men sånn jeg har forstått det er CO-alarm den viktigste. Propan er tilsatt et stoff som gjør at lukta blir så ille at du våkner før det er farlig (annet enn eksplosjonsfare), mens CO ikke lukter i det hele tatt. Vi ønsker ikke flere tilfeller á la Ekeberg for to år siden.

Jeg kjenner jeg er skeptisk til brennerbasert oppvarming ved overnatting.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Post Reply