Hva er denne boksen?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Finepix

Hva er denne boksen?

Post by Finepix »

Fant en boks på dørken i en -90 modell Coach, som jeg tror er en ekstern varmer (webasto?). Den sitter rett foran opphevingen i dørken bak i bilen...

Image

Også fant jeg også en ekstra viftebryter i dashbordet. Litt dårlig bilde av den da men...

Image

Noen som kan bekrefte eller avkrefte mine antagelser?
amubus
-
-

Post by amubus »

Det er et extra varmeapparat, koblet til vannet.... kom vel som standard i -87 tror eg...
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
loffi

Post by loffi »

Tror nok det der er et vanlig extra varmeapparat...
du åpner på kranen. innenfor det runde hulet i siden du ser på bildet.hvis ikke den allerede er åpen. har samme i min syncro. :)
ska det være enkelt....?
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

det ligger no peng på dørken 8)
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

Vet at alle med automatgir har dette ekstra varmeapp. originalt.

Varmeapp.krana er ganske riktig inne i "hullet" på apparatet.

Hadde dette på min gamle `84 Camper.
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Min oppfatning var at dette var noe som kom på alle fra -87.

Min tidligere -84 transporter hadde det i hvertfall ikke.

Min nåværende -88, Coach har det, og en kamerats tidligere -90, tror det var en Caravelle C hadde det også.
Hügel wrote: Hadde dette på min gamle `84 Camper.
Var det tilgjengelig som ekstrautstyr før 87, eller kanskje ettermontert? Eller som du sier, noe med automatgear?
Espen

Hügel
-
-

Post by Hügel »

Espen wrote:Min oppfatning var at dette var noe som kom på alle fra -87.

Min tidligere -84 transporter hadde det i hvertfall ikke.

Min nåværende -88, Coach har det, og en kamerats tidligere -90, tror det var en Caravelle C hadde det også.
Hügel wrote: Hadde dette på min gamle `84 Camper.
Var det tilgjengelig som ekstrautstyr før 87, eller kanskje ettermontert? Eller som du sier, noe med automatgear?
Som sagt, det var standard på alle med automat.
Grunnen mener jeg var at på grunn av overføringene til girvelgeren, så var det ikke plass til varmekanalen fra det fremre varmeapp. og bakover.

Den gamle bilen min var forøvrig en varebil som ble bygd om til camper med en gang.
Den hadde også original Eberspächer bensinvarmer, så faktisk hadde den 3 separate varmeapparater. :wink:
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Hügel wrote:Den hadde også original Eberspächer bensinvarmer, så faktisk hadde den 3 separate varmeapparater. :wink:
Er det plass til både Eber og vanlig varmeapparat bak? Jeg har en Eber (i ukjent tilstand), og vurderer å montere vanlig varmeapparat.
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
steinarsv

Post by steinarsv »

Min bil ble også førstegangsregistrert som camper, deretter bygd om til kombi, før jeg bygde den om til 8-seter.

Jeg har hørt at alle originale campingbiler hadde ekstra varmeapparat bak, iallefall er mitt originalmontert.

Og så har jeg Eber også, så jeg fryser ikke ihjel.
1988 Caravelle C 2.1 8-seter Automat
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

varme

Post by Jørre »

Den grå på henger,n til venstre...90 coach har både varmer,n og eber..
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Extravarmeapparat som går på vann, koblet inn på vannslangene som går til vareapp foran, hvis ikke min jusk nå svikter. De slangene finnes i to utgaver, en med T-stykke(her er jeg rimelig sikker på at dette er ettermontert, muligens av Møller) og en med påvulket slange. Den siste er nok fra fabrikk. Kai-Ingar sin skulle være bevis nok på at det er plass til begge typer apparat på automat. Overføringene ligger bedre til på automaten, synes nå jeg, i hensyn til plass. Alle hull som må borres opp, er markert med ett lite søkk i stålet, pluss at du må legge opp elektrisk. Dette er enkle greier, men skal du ha det helt orginalt, må du bytte hele nettet fra releplata til motorrom og samtidig ta hensyn til om det er automat eller manuell!

Jeg har vært igjennom den prosessen en gang, og jeg anbefaler alle som vil ha dette, om å kjøpe en bil med apparatet på plass.

Min 85 1900 automat hadde dette montert fra fabrikk. Gml Oslo Energi-bil type vare.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Hügel
-
-

Post by Hügel »

Caravelle-Kai wrote:
Hügel wrote:Den hadde også original Eberspächer bensinvarmer, så faktisk hadde den 3 separate varmeapparater. :wink:
Er det plass til både Eber og vanlig varmeapparat bak? Jeg har en Eber (i ukjent tilstand), og vurderer å montere vanlig varmeapparat.
Varmeapparatet er jo inne i bilen, mens eberen ligger under dørken, så her er det plass i massevis........... :D
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Oizo

Post by Oizo »

Hügel wrote:
Caravelle-Kai wrote:
Varmeapparatet er jo inne i bilen, mens eberen ligger under dørken, så her er det plass i massevis........... :D
På eberen sitter det en vifte som trekker luft fra samme plassen som varmeapparatet vist over er montert så må i tilfelle gjøre om på dette for å få to. Vifta trekker kald luft ut fra bak i bilen og mater den gjennom varmeren som ligger under bilen. Varmen peises inn foran i bilen. Utrolig digg når det funker! For meg har den en lei tendens til å slutte å virke når vinteren kommer... :evil:
Post Reply