Røkk og napp

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Røkk og napp

Post by Neergård »

Det virker jo veldig urimelig med så stor slakke.
Klarer du å finne eksakt hvor slakken sitter?
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Det er vel ingen grunn til at det skulle være så mye mer på venstre enn høyre?

Men for å finne mer ut av det så må jeg vel under og se om jeg finner noe?
Å ja, jeg skal sikre meg med bukker i tillegg til jekk, om noen lurte på det!? Kjenner til historier her dessverre...
Hvis eieren kan bøye seg ned å "ta slakken", kan jeg vel se om det er noe rakling i et av leddene?
Eller skal jeg bare bestille det indre?
Kan jeg avtale bytterett, hvem stiller seg positivt til det?
Siden det ikke er rakling i svig, selv ved å provosere (kjøre fort) er det lydløst i svinger til begge sider...

Veldig fint med videre råd her...
Torbo
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Det virker å være indre ledd, evt splines, eller girkasse.
Du må under som du sier. Du klarer nok å identifisere hvor slakken er, det brukes å vises.
Fint du husker bukker, har vært noen episoder med uheldige utfall ja!
bytterett, tenker du da for å få hente ut et org. drivledd, og så kunne returnere om det ikke ble behov? Frykter det kan være bestillingsvare og ikke returrett på det. Men det finner du raskt ut med en telefon til delelageret :)
Frode Neergård

Torbo
-
-

Post by Torbo »

Jeg har vel et inntrykk av at det meste er bestillingsvare. Men leveransene går vel begge veier?, så jeg kunne jo håpe på at de ville ta delene tilbake, om turen under bilen blir bomtur? Som om feilen er girkassa?
Men jeg innbiller meg at evt. feil i girkassa vil gi slakk på begge sider...

Jeg skjønner jo godt at det ikke er lett å stille diagnose uten å ha sett på bilen fysisk.
Men nå har jeg en god følelse for at svaret kommer!
Om jeg ikke kommer lengre, kan eieren i det minste glede seg over riktig strammet reg.reim, oppjustert pumpe og mer futt...
Takk for god hjelp så lenge....
Rapport kommer....
Torbo
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Torbo wrote:Jeg har vel et inntrykk av at det meste er bestillingsvare. Men leveransene går vel begge veier?, så jeg kunne jo håpe på at de ville ta delene tilbake, om turen under bilen blir bomtur? Som om feilen er girkassa?
Men jeg innbiller meg at evt. feil i girkassa vil gi slakk på begge sider...

Jeg skjønner jo godt at det ikke er lett å stille diagnose uten å ha sett på bilen fysisk.
Men nå har jeg en god følelse for at svaret kommer!
Om jeg ikke kommer lengre, kan eieren i det minste glede seg over riktig strammet reg.reim, oppjustert pumpe og mer futt...
Takk for god hjelp så lenge....
Rapport kommer....
Alle deler som det går 3 eller mer av i landet pr år, befinner seg i landet og kan bestilles opp å få retur på.
Alt som det går mindre enn 3 av i landet pr år ligger i sverige, evt tyskland, og er ikke mulig å få retur på. Dette er typisk på indre drivledd, og andre deler som sjelden eller aldri slites ut og byttes.
Frode Neergård

Torbo
-
-

Post by Torbo »

God info... Det er jo litt forståelig...
men det er jo synd at ikke importørene ikke har større utvalg av deler, som i gamledager...
Torbo
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Tror faktisk utvalget er minst like stort, ettersom alle deler som selges 3 av i hele landet faktisk ligger på hovedlageret i oslo. Helt opp til nordtrøndelag har vi deler til dagen etter.

Når man så snakker om lagervare osv, det hadde blitt dyrt om vi skulle hatt større lager, ett sted må jo kostnadene med det ligge, og det er nok i utsalgspris uansett ;-)

Når det gjelder gamledager så var det kanskje litt mindre av deler som kunne gå i stykker (foruten på drivakselen, den har vel fremdeles de samme delene :-P)

Hovedlageret er forresten på størrelse med 3 ganger fotballstadion og har 9 meter takhøyde.
i tillegg 3 enorme plasthaller.
Frode Neergård

Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det høres bra ut for VW/Audi. Men jeg innbiller meg at enkelte bilmerker har knapt nok de aller nødvendinste her i landet?
Jeg har i alle fall hørt historier om lang ventetid. Delene er i Nederland, Tyskland osv...
for ikke å snakke om amerikanskje biler, hvor jeg har hørt historier som jeg ikke kan fortelle, da ingen vil tro det...
Før var praktisk talt alt her i landet, også ting som sjelden røk, som kronhjul/pinjong o.a.

Sel om V.A.G. har det meste eller alt på hovedlageret, er det vel begrensningern på alder/årsmodeller?

Jeg fikk eksempelvis ikke tak i toppdekselpakning til min T4 1992 modell...
men heldigvis var den som satt der myk og fin og av en kvalitet som jeg ikke har sett maken til!
Så her ble det gjenbruk, men den er tett som en potte..
Samme med Audien, her var også toppdekselpakningen myk og fin, og det er ikke sikkert den har vært byttet? Skulle tro det, men "no vart eg usikker"...?
Torbo
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

T4 sorterer under Classic Parts, av en eller annen grunn... :roll:
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Classic parts er en frittstående aktør i Tyskland, som har kjøpt opp "overskuddslager" hos VW, da de holder reservedeler i minimum 15 år, og deretter er det litt på lykke og fromme om de har dem eller ikke.

Slikt sett har vi noen år før vi havner i faresonen, ettersom vi har årsmodell 2003 som siste i rekken. altså 6 år igjen.
De som sitter med T4a har derimot potensielt noen problemer etterhvert, da noen deler til de begynner å ramle bort snart.

Kan forresten også nevne at når det gjelder karosserideler, så blir malene som VW benytter ved for store avvik på toleranser, solgt til frittstående aktører som f.eks Veng og/eller tilsvarende. Skjønner jo hvorfor de ikke nødvendigvis passer helt hundre prosent alltid da.
Frode Neergård

Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Korrekt at Classic Parts er privateid av VW-ansatte :wink:

At veng og Klockarholm får produsere karosserideler som ikke er 100% iht spec er underlige greier, men det er jo bare VW som kan stramme opp slurvet med produksjonen av deler.

Men nu er vi jammen off topic igjen :lol:
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det er jo informativt! Det som slår meg er at jeg kan bestille toppdekselpakning derfra. Og andre ting om behov melder seg...
Betryggende for oss som har biler lenge!
Tror ikke jeg kommer til å selge min T4 fra 1992 med Reimo-innredning.
Den er uten feil og rust... Så jeg vil jo aldri få igjen penger som kommer i nærheten av bruksverdien!
Torbo
Post Reply