Mystisk vannlekkasje i bagasjerom!
-
ToreFagerheim
Re: Mystisk vannlekkasje i bagasjerom!
Høres ihvertfall ut som noe som blir dyrt til slutt å reparere... Dere er vel enige i at jeg har loven på min side når han har solgt meg en bil med en såpass alvorlig feil uten å opplyse meg om det? Og i tillegg muligens prøvd å dekke over det?
Du kan muligens ha loven på din side, men her er det snakk om en snart 20 år gammel bil, og da må man påregne mangler i forhold til alder, med mindre selger har gitt utrykk for noe helt annet. Du betalte en høy nok pris for bilen, men likevel har du som kjøper et visst ansvar for å undersøke i forkant. Samtidig er det vanskeligere å få rettet krav mot selger når det er to privatpersoner som er både kjøper og selger. Du får bare håpe på at selger er såpass til mann (kvinne?) at h*n fikser dette eller tar bilen tilbake. Mener ikke å helle salt i såret, men desverre er det ofte slik det er...
Pål Strand
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Jeg er enig i at du skal gå på selger og avkreve forklaring. Skreiv du ikke om bilen at det ble hevdet det ikke var "mye rust", da ?
Nok til sveisejobb er i min bok ikke "lite rust", akkurat. NAF-medlem ? Hør med advokaten der, dette er ingen ny og fremmed problemstilling.
Ikke for noe annet enn å få vite hvor skapet står. Så kan du deretter tilnærme deg selger med museskritt.
Kan jo hende du får noe penger tilbake, neppe nok til å dekke reparasjonskostnadene men noe, i det minste.
Nok til sveisejobb er i min bok ikke "lite rust", akkurat. NAF-medlem ? Hør med advokaten der, dette er ingen ny og fremmed problemstilling.
Ikke for noe annet enn å få vite hvor skapet står. Så kan du deretter tilnærme deg selger med museskritt.
Kan jo hende du får noe penger tilbake, neppe nok til å dekke reparasjonskostnadene men noe, i det minste.
-
ToreFagerheim
Stemmer det, står også "lite rust" i Finn-annonsen, samt at han sa det flere ganger da jeg så på bilen. Var nettopp på telefonen med forbrukerrådet, de var helt enige i at han burde opplyst om lekkasjen, og at han umulig kan ha hatt bilen i 4 år uten å vite om denne, når jeg finner den etter to dager med bilen...
Så får vi se i kveld når (om?) han kommer for å se på det, så får jeg opplyse ham om at dette blir det sak av dersom han ikke betaler reparasjonen eller kjøper tilbake bilen.
Så får vi se i kveld når (om?) han kommer for å se på det, så får jeg opplyse ham om at dette blir det sak av dersom han ikke betaler reparasjonen eller kjøper tilbake bilen.
Kanskje en ide å snakke med et karosseriverskted for å få et prisoverslag og stille krav ut fra det?
Skal du stilel et rimelig krav, kan du jo kreve halvparten dekket, da dette er en eldre bil, hvor rust kan påregnes.
Som preivatperson kan du ikke forlange at han skal være bilekspert og fortelle om detaljer i en vannlekkasje. Så jeg tror ikke på at "manglende opplysninger fra selger" nødvendigvis er et holdbart argument?
Ellers er jo dette en utfordring, som jeg ser det, å finne ut av problemet?
Vann har som så mye annet den egenskapen av det går/renen sine egne veier. Så problemet kan godt ligge mellom ytre og indre del av hjulbuen/skjermen? Og på grunn av tykk guffe synes ikke spreken/rusten.
Tips: Av med bahjlulet, sikre bilen godt med misnt to bukker på stødt underlag. Skrape under skjemen med en sparkel elelr stor skrutrekker. "Den som leter finner", heter det visst?
Dette var noen amatørtips, men hvem hvet hva som virker?
Skal du stilel et rimelig krav, kan du jo kreve halvparten dekket, da dette er en eldre bil, hvor rust kan påregnes.
Som preivatperson kan du ikke forlange at han skal være bilekspert og fortelle om detaljer i en vannlekkasje. Så jeg tror ikke på at "manglende opplysninger fra selger" nødvendigvis er et holdbart argument?
Ellers er jo dette en utfordring, som jeg ser det, å finne ut av problemet?
Vann har som så mye annet den egenskapen av det går/renen sine egne veier. Så problemet kan godt ligge mellom ytre og indre del av hjulbuen/skjermen? Og på grunn av tykk guffe synes ikke spreken/rusten.
Tips: Av med bahjlulet, sikre bilen godt med misnt to bukker på stødt underlag. Skrape under skjemen med en sparkel elelr stor skrutrekker. "Den som leter finner", heter det visst?
Dette var noen amatørtips, men hvem hvet hva som virker?
Torbo
-
ToreFagerheim
Da har selger vært innom en tur. Han var stort sett positiv, og selv om han fortsatt påstod å ikke ha noe kjennskap til lekkasjen, tilbød han seg å fikse det helt gratis. Så neste uke skal jeg få bilen bort på verkstedet hans, så får vi se hva det blir til. 
Najs 
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
det var jo generøst!
da får du kanskje beskjed om hva problemet er ?
Det kan være greit med en ekstra erfaring her...
da får du kanskje beskjed om hva problemet er ?
Det kan være greit med en ekstra erfaring her...
Torbo
-
ToreFagerheim
Gladnyhet!
Så langt ser dette bra ut. Har nå fått tilbake bilen, og fyren har tettet rundt vinduene bak og behandlet rusten i gulvet og på veggene. Så får vi se om det holder ut neste regnværsuke.
Next up: Forstillingskontroll/justering.
Så langt ser dette bra ut. Har nå fått tilbake bilen, og fyren har tettet rundt vinduene bak og behandlet rusten i gulvet og på veggene. Så får vi se om det holder ut neste regnværsuke.
Next up: Forstillingskontroll/justering.
-
ToreFagerheim
Men neida, det skulle ikke være så enkelt. Viser seg nå etter noen flere dager med regn at det fortsatt lekker. Ikke lett å bedømme om det lekker like mye som før, men det lekker definitivt mye fortsatt. Venter på svar på sms fra selger (forstår ikke et eneste ord av det han sier over telefonen) om han vil prøve å fikse det på nytt. Hvis ikke går saken rett til forbrukerrådet og jeg får håpe på det beste... 
Jeg er nok ikke enig med deg desverre. Du skal undersøke bilen godt selv ved kjøp. Har du ikke peiling på bil bør du ha med deg en som har det.ToreFagerheim wrote:Høres ihvertfall ut som noe som blir dyrt til slutt å reparere... Dere er vel enige i at jeg har loven på min side
Det er kjedelig når folk er uærlige, men sånn er denne verden, og slik har den vært siden den dama spiste et eple for en del år siden...
Jeg har blitt lurt trill rundt selv å kjøpt en T4 som var katta i sekken. Laget ikke noe styr av det. Solgte den igjen med stort tap, og lærte av det.
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
-
ToreFagerheim
Har vært på telefonen med forbrukerrådet og forklart situasjonen, og der ble jeg forklart at jeg har alt på min side, så jeg kommer uansett til å prøve meg.
Det å oppdage en vannlekkasje når det ikke har regnet i det siste og selger har dekket over de våte flekkene med enda et teppe bak var ikke så enkelt... Prøvde så godt jeg kunne å lese meg opp på hva man bør sjekke når man kjøper bruktbil, men så langt kom jeg tydeligvis ikke. Jeg er fortsatt overbevist om at selger visste om vannlekkasjen selv om han nekter for dette, og det er vel der jeg har loven på min side.
Det å oppdage en vannlekkasje når det ikke har regnet i det siste og selger har dekket over de våte flekkene med enda et teppe bak var ikke så enkelt... Prøvde så godt jeg kunne å lese meg opp på hva man bør sjekke når man kjøper bruktbil, men så langt kom jeg tydeligvis ikke. Jeg er fortsatt overbevist om at selger visste om vannlekkasjen selv om han nekter for dette, og det er vel der jeg har loven på min side.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Det er noe med det å ikke opplyse om feil og mangler da. Selger skal opplyse om de feil og mangler som selger vet om, eller burde vite om...Sløkkas wrote:Jeg er nok ikke enig med deg desverre. Du skal undersøke bilen godt selv ved kjøp. Har du ikke peiling på bil bør du ha med deg en som har det.ToreFagerheim wrote:Høres ihvertfall ut som noe som blir dyrt til slutt å reparere... Dere er vel enige i at jeg har loven på min side
Det er kjedelig når folk er uærlige, men sånn er denne verden, og slik har den vært siden den dama spiste et eple for en del år siden...
Jeg har blitt lurt trill rundt selv å kjøpt en T4 som var katta i sekken. Laget ikke noe styr av det. Solgte den igjen med stort tap, og lærte av det.
Som det er nevnt tidligere i tråden, en slik lekkasje kan umulig være ukjent for selger. I så fall, så ligger det under burde være kjent for.
Tror nok saken er sterk ja. Og at andre har latt det gå og tatt tapet på egen kappe, det er ingen grunn til at kjøper her ikke skal få heva kjøpet eller rimelig avslag i pris.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
ToreFagerheim
*Oppdatering*
Dette blir bare bedre og bedre. For et par uker siden sa jeg selgeren kunne ta bilen tilbake igjen, for så å bruke god tid på å få jobben gjort skikkelig, da jeg uansett ikke hadde hastverk med å bruke bilen. Så får jeg en telefon på lørdag der han forklarer følgende: "Now I have drive the car around very much, there is absolutely no water coming in. I order replacement window and take out old window. I will bring car on Monday evening". Så selv om engelsken hans ikke akkurat er topp, er det lett å forstå at han hadde byttet minst ett vindu hvertfall, og at det absolutt ikke kom mer vann inn i bilen.
Så går mandagen uten at han dukker opp. På tirsdagen sender jeg melding og spør om han kommer, og da får jeg svar om at han skal komme på kvelden. Ingenting skjer. På onsdag sender jeg ny melding og sier at han bare må få levert bilen før lørdag (da trenger jeg den), og dersom jeg ikke er hjemme kan han bare gjemme nøkkelen nær bilen. På torsdag (dagen jeg skriver dette) kommer jeg hjem fra jobb til levert bil, med nøkkelen i tenninga såklart.
Nå skal jeg gjøre det kort og brutalt: Han har ikke byttet ut et forbanna vindu, han har bare borret et hull i hver side der vannet samler seg, slik at det renner ut. Han har med andre ord lovet å reparere, løyet meg rett opp i telefonrøret om at reparasjonen er gjort, men det han egentlig har gjort er skadeverk på bilen. - Joda, vannet renner jo ut, men snakk om å pisse i buksa for å holde seg varm. Jeg vet jeg luftet tanken her med å borre et slikt hull selv, men jeg ville aldri gått gjennom med å faktisk gjøre det etter det jeg fikk høre. Han kunne da i det minste sagt han ikke klarte å reparere lekkasjen.
Nå er dette ikke lenger en sak om manglende opplysninger om mangler, men heller en sak om skadeverk. Skal jeg ta dette til forbrukerrådet eller politiet?
Dette blir bare bedre og bedre. For et par uker siden sa jeg selgeren kunne ta bilen tilbake igjen, for så å bruke god tid på å få jobben gjort skikkelig, da jeg uansett ikke hadde hastverk med å bruke bilen. Så får jeg en telefon på lørdag der han forklarer følgende: "Now I have drive the car around very much, there is absolutely no water coming in. I order replacement window and take out old window. I will bring car on Monday evening". Så selv om engelsken hans ikke akkurat er topp, er det lett å forstå at han hadde byttet minst ett vindu hvertfall, og at det absolutt ikke kom mer vann inn i bilen.
Så går mandagen uten at han dukker opp. På tirsdagen sender jeg melding og spør om han kommer, og da får jeg svar om at han skal komme på kvelden. Ingenting skjer. På onsdag sender jeg ny melding og sier at han bare må få levert bilen før lørdag (da trenger jeg den), og dersom jeg ikke er hjemme kan han bare gjemme nøkkelen nær bilen. På torsdag (dagen jeg skriver dette) kommer jeg hjem fra jobb til levert bil, med nøkkelen i tenninga såklart.
Nå skal jeg gjøre det kort og brutalt: Han har ikke byttet ut et forbanna vindu, han har bare borret et hull i hver side der vannet samler seg, slik at det renner ut. Han har med andre ord lovet å reparere, løyet meg rett opp i telefonrøret om at reparasjonen er gjort, men det han egentlig har gjort er skadeverk på bilen. - Joda, vannet renner jo ut, men snakk om å pisse i buksa for å holde seg varm. Jeg vet jeg luftet tanken her med å borre et slikt hull selv, men jeg ville aldri gått gjennom med å faktisk gjøre det etter det jeg fikk høre. Han kunne da i det minste sagt han ikke klarte å reparere lekkasjen.
Nå er dette ikke lenger en sak om manglende opplysninger om mangler, men heller en sak om skadeverk. Skal jeg ta dette til forbrukerrådet eller politiet?