Clutch / Girkasseproblem

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Laaars
Car: 1986 T3

Clutch / Girkasseproblem

Post by Laaars »

Hei folkens,

Starter en ny tråd her da den ikke er helt relevant med giroverførings-tråden min tidligere.

Jeg har (som nevnt i noen andre poster her nå) hatt ut motor og gir, byttet clutch og gjort litt annet småtteri.
Monterte inn alt igjen og fikk start på motoren i dag. :D Clutchen virker ikke. :(
Jeg har luftet systemet, og pedalen er god. Sylinder og utløserarmen beveger seg og ser bra ut.

Uansett hva man måtte foreta seg her virker dette helt bakvendt for meg.
Clutchen ville jo alltid vært innkoblet, uansett om man ikke hadde luftet, eller at utløsermekanismen ikke fungerte osv. Nå virker det som den alltid er utkoblet / frikoblet.
Men, utløserlageret er litt gåent så det støyer litt. Denne lyden forsvinner når jeg trykker inn pedalen. Dette kan tyde på at utløsermekanismen fungerer som den skal.
Jeg har også vært under bilen og satt bilen i gir via armen på girkassen (For å utelukke giroverføringen).

Det kan for meg virke som om noe i girkassen er defekt. At clutchen fungerer som den skal, men at kraften ikke overføres.
Erfaringer rundt dette? Kan det virkelig være girkassen som er gåen? Bilen fungerte jo perfekt før clutchen røyk (Jeg kjørte den så vidt det var før dette skjedde... i en annens eie).

Verdt å merke at da jeg byttet clutchen og monterte sammen motor og gir roterte flensen til mellomakselen og drivakslene da jeg snurret motoren rundt for hånd. (Som da tyder på at clutchen er i orden).
Nå når bilen står på hjul kan det virke som om 4wd alltid er innkoblet også. (Framhjulene "holder igjen" drivverket når de er i bakken, og bakhjulene i luften).
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Re: Clutch / Girkasseproblem

Post by Tistlo »

har vert ute for noko liknande, eine gongen med feil trykkplata, og andre gongen med luft i systemet. ved feil trykkplata so fungerte den fint å gira når motor ikkje gjekk, men når den gjekk og du trødde inn clutch var da klin umulig å få den i gir, ikkje skrapelyder heller. med luft i den var oplegget mykje da samma.
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: Clutch / Girkasseproblem

Post by Tur-Bo »

En som jeg kjenner har akkurat oppdaget på en annen bil at han etter et motorbytte hadde klart å snu lamellplata bak fram. Da virker ikke clutcharmen.
Vil ikke si hvem det er........... :|
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Clutch / Girkasseproblem

Post by Neergård »

Laaars wrote: Men, utløserlageret er litt gåent så det støyer litt. Denne lyden forsvinner når jeg trykker inn pedalen. Dette kan tyde på at utløsermekanismen fungerer som den skal.
Set vil si at utløserlageret snurrer med hele tiden. Skal det gjøre det? De fleste biler så snurrer ikke utløserlageret før du betjener pedalen. Dermed kan det heller aldri lage lyd før du betjener clutchpedalen.
Altså et utløserlager med ulyd vil lage lyd sålenge du tramper inn pedalen, og når du har sluppet pedalen er det stille.
Om ikke det skal ligge innpå på denne til vanlig så har du noe å starte med i feilsøkinga...
Digresjon, Peugeot 305 diesel har imidlertid utløserlager som skal snurre med hele tida.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Post Reply