'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Hmm, snublet over løsningen (håper jeg) på servobrakettproblemet her om dagen, da jeg gløttet under panseret på en Seat Alhambra på høgginga. Den hadde en TDI av ett eller annet slag (klarte ikke å lese motornr), og den hadde 120A dynamo og servostyring. Etter litt skruing hadde jeg fått med meg både dynamo, kjekt å ha en i reserve, servopumpe og de tilhørende brakettene, inkludert strammer... forhåpentligvis alt som skal til for å bolte dette på AAZ'en.

Dette er i allefall den utgaven jeg har fått tak i nå (den nederste dynamobraketten merket 4:

Image

Og denne servobraketten:

Image

Men det er to ting jeg er usikker på:

1: Vannpumpe. Fins som "clockwise" eller "counter clockwise". Reima var hektet av på denne motoren så jeg vet ikke hva den egentlig hadde, og jeg tok ikke med selve vannpumpa. Min AAZ har medurs-vannpumpe, håper jeg får strekt reima sånn at jeg kan bruke den vannpumpa jeg har. Er det noen synlige forskjeller utenpå som skiller disse pumpene?

2: Slangetilkobling på servopumpe. Både gammel og ny servopumpe har banjokobling på trykksiden. Festebolten har forskjellig betegnelse, men pakningene har samme innvendige diameter (i følge vagcat). Jeg håper at det bare er å benytte bolten som hører til den nye pumpa, og at banjoen som er i bilen vil passe. Noen som har testet dette?
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Altså..så kjører du nå med servopumpe fra en Sharan/Alhambra/Galaxy? Årsmodell?

Kan sjekke her ute ved anledning! Men da må du fortelle hvor denne vannpumpa sitter, og om dette er snakk om en 115/130 hk PD-maskin?!
OddN
-
-

Post by OddN »

Har ikke montert dette enda så jeg har foreløpig JX servopumpe. Har ikke sjekket årsmodell på den seaten, men jeg har chassisnr på den i tilfelle... Det var ikke PD motor, men vanlig tdi. Vannpumpa sitter på samme plass, ser til forveksling lik ut.

Skal prøve å lese meg litt opp på dette, men har altså funnet bilder av tdier med flatreim der reima går enten på ene siden eller på andre siden av vannpumpa. Og på div vwdiesel forum betegnes de hhv clockwise eller counterclockwise...
OddN
-
-

Post by OddN »

Da har jeg prøvd å lese litt mer om flatreim på AAZ.

Jeg har nå dette oppsettet:

Image

Det er imidlertid for 90A generator med fjærbelastet feste. På min er det montert 120A generator med vanlige faste fester og fjæra er fjernet.

AAZ med 120A generator skal etter boka ha dette oppsettet:

Image

Det er etter som jeg har klart å finne ut identisk med de delene jeg hentet fra Seaten. 3299 på tegningen er et spesialverktøy for å slakke strammehjulet.

Begge disse oppsettene har "clockwise" vannpumpe. Jeg slår meg dermed til ro med at jeg kan montere dette på min bil med den vannpumpa jeg har, muligens må jeg bytte reim hvis den jeg har ikke lengre passer...

I tillegg fins denne varianten:

Image

AAZ med klima og servo. Da er vannpumpa drevet av servoreima, som er en vanlig kilereim. Fremdeles "clockwise". Braketten fra Seaten har feste for klimakompressor... Hmm, kanskje jeg må lage meg enda mer arbeid :-)

I tillegg fins det nyere utgaver der alt er drevet av samme flatreim, men det har jeg ikke sett så nøye på nå.

Gjenstår bare å sjekke om koblingene på servopumpa kan tilpasses.
Bugman
-
-

Post by Bugman »

I lys av det du holder på med om dagene, Odd..

Og det jeg har gjort i syncro-vei..

Så har jeg et forslag til deg (egentlig flere!!)..

Når du skal skru ned saker baki der, så ha et godt og plant underlag, samt en god elefant-jekk/verkstedkran.
Slik at du da har nede både motor og girkassa.

Grunnen til at jeg foreslår dette, er todelt:

1.) Du slipper og bale med å slippe fronten på motor ned for å få av girkasse.
(For ikke å snakke om det å finne rette vinkler når det hele skal opp igjen!)

Husk bare alle ledninger og slanger. Pluss til starter og strøm til innslag er enklest når motor er på tur ned -synes jeg!

2.) Den andre grunnen er opphenget til tanken. På den jeg pilla motor og gir ut av idag... :roll:
Veel.. la oss si at jeg sier dette i beste mening for fremtidig ro og balanse i sjela!

Dæsken hvor de delene som var under tanken hadde rustet! :? :evil:

Jeg tror rustfritt er tingen, JA! :mrgreen:

Kengu-tråden til Joachim (Subwoofer) er jo fin inspirasjon, i så måte! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja, jeg har vurdert å ta ut både motor og gir i ett, får se hva jeg får tak i av løfteverktøy.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har prøvd å montere servo- og generatorbrakett, og siden dette kan være av litt almen interesse, tok jeg meg tid til å ta et par bilder underveis...

Servobraketten(e) må modifiseres litt for å gå klar av termostathus og kjøleslange.

Slik:

Image

På plass i bilen ser det slik ut:

Image

Her vises også de fire spesialskruene som generatorbraketten skal tres oppå. Tre av de holder også vannpumpa:

Image

Her er generator montert, Servopumpe koblet til, ble litt trangt til rørene, men det gikk. Etterpå har jeg funnet ut at det fins to (minst) varianter av servopumpe. En der tilførselen peker mot reimhjulet (som her) og en der det peker bakover. Det hadde passet bedre med den andre varianten, da jeg nå måtte skjøte slangen fra reservoaret og legge den rundt motorbøylen.

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Strammer:

Image

Image

Nedre brakett med stramming til servopumpe:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Peilepinnen kom noe høyere opp med dette opplegget, lurer litt på hva jeg gjør med det... Egentlig er det ikke noe stort problem å måtte åpne motorluka for å peile olje :D

Og den skarpøyde ser at servoreima ikke er montert enda, lurer litt på hvilken olje som er lurt å ha på. Fra før var det rød atf på bilen, men på Seaten som pumpa kom fra var olja brun... Hva er best?
OddN
-
-

Post by OddN »

Her er de to forskjellige servopumpene:

SharAlhamGalax (den jeg har montert nå):

Image

Golf/Passat osv (den jeg helst skulle hatt):

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Har forresten også lest litt om hva som egentlig er med på å ta knekken på registerdrevet på veiva... En ting er ubalanse i reimskiva, enten pga skade ved motorbytte, eller defekt svingningsdemper. En annen ting er belastning som følge av vibrasjoner fra generator. Dette har VW senere modifisert ved å montere frihjul på generatoren. Dette kan ettermonteres, og jeg har bestilt et sånnt. Har også bestilt spesialverktøy for å montere dette.

Jeg har lagt merke til at jeg har litt ubalanse i reimhjulene, håper det bare er reimhjul, og ikke registerdrev. Det finner jeg ut når jeg går i gang med å bytte registerreim.
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Fint at du finner ut hva som passer.. og ikke!

Angående frihjul på dynamo...
Du vet at på den Militær-Doka'n min stod det en AAZ..?!

Vel han satte den inn i '97-'98 og kjørte i 10-12 år med den...uten at det var frihjul på dynamo.

Viktigste er at bolten på registerdrevet sitter godt fast!
Og at enden har vært planet, hvis dette har vært løst (altså løsna). For da nytter det ikke med kun ny bolt!

Gjøres dette ordentlig, så sitter det i din "levetid"... med mindre simring skal byttes..
Da må jo drevet av, ny bolt til 40-50 kr innkjøpes og denne så settes til med rett moment og metode!

Men selvfølgelig så stemmer det du sier, og alt hjelper på!!

NB! Ingen Loctite på den derre bolten kun ei tynn hinne med olje.
Verktøy til å holde igjen dette reimhjulet/drevet kan man vel saktens lage sjøl! :mrgreen:
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja, jeg sjekker dette når registerreima likevel er av. Ny bolt blir bestilt så jeg har den klar. Og verktøy for å holde igjen kan feks lages av et passe langt vinkeljern.
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Ser jævla bra ut. Syncro med hevetak er skikkelige greier. Håper å få se den på ett eller annet treff. Ingen problem å kjøre flere tusen kilometer i T3. Hva skal en vel med camper om en bare skal tusle rundt i lokalområdet?
OddN
-
-

Post by OddN »

VonZu wrote:Ser jævla bra ut. Syncro med hevetak er skikkelige greier. Håper å få se den på ett eller annet treff. Ingen problem å kjøre flere tusen kilometer i T3. Hva skal en vel med camper om en bare skal tusle rundt i lokalområdet?
Takker. Når det gjelder treff så har jeg jo ikke vært så flink i det siste. Får prøve å gjøre noe med det når bilen er ferdig :-) Har lagt merke til at Bussfest kanskje blir i Norge neste år. Kanskje det hadde vært et mål :-)

Men camper i lokalområdet er fint det og.
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Nå skal det litt til for at Bussfest ikke kommer til Norge neste år, så ta med deg stort og smått og kom! Hadde vært veldig kjekt med et gjensyn.
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Ja, dette opplegget ser bra ut! :)

Skal sjekke hvordan dette er tredd rundt hjula på både den Passelaten og Skåda-Pickisen!
Begge har jo servostyring. :wink:

Så når det gjelder gir.. så blir det vel en ordning.. når det passer seg slik!
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Registeret er demontert. Og det ser slett ikke så ille ut. Lurer på om dette noen gang har vært løsnet. Det er i allefall orginalbolten (eller tilsvarende) som holdt nedre reimhjul.

Image

Selve registerreima så bra ut, strammeren så nesten ny ut, så reima har nok vært byttet for ikke så altfor lenge siden.

Jeg var spent da jeg tok av reimhjulet på veiva og dette er det som møtte meg:

Image

Image

Kilen og sporet ser helt uskadet ut, men det kan se ut som at anleggsflaten mot veiva ikke har vært helt plan sånn at hjulet har stått og "vippet" mot veiva. Ikke mye, det er ikke følbart med neglen, men nok til at det har blitt synlig merke i veiva og i hjulet. Tenkte å lage meg en slags jigg, sånn at jeg får planet anleggsflata på veiva, og så er nytt hjul og ny bolt bestilt :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Bolt og reimhjul er på tur fra Brickwerks, regreimsett har jeg jo hatt liggende en stund (også det fra Brickwerks)
Image

Dette er så vidt jeg har forstått forsterket bolt fra TDI... Orginalbolten er i 10.9 kvalitet, regner med denne er 12.9 da?

Image

Regner med det blir bra til slutt.
Last edited by OddN on 10 Aug 2013, 00:53, edited 2 times in total.
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Liker at du går nøye og metodisk til verks her, Odd!

Trur den bolten koster noe slikt som 35+mva hos forhandler...altså litt over 40,- kroner.
Og da sparer man ikke akkurat her!

Interessant å følge med på, siden det er to av oss (her inne) som holder på med dette samtidig!
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Hva koster den bolten med "vorta" på fra Brickwerks da, Odd?

Ser at den som sto på din motor, ikke har denne...
Men denne med nevnte vorte har jeg på motoren i både den Hellberg-bilen og på den derre blå saken med Golf-maskin.

Så jeg tror jeg husker rett, når han på Johnsen Bil i Harstad leita pris (ca 42,-)
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Bugman wrote:Hva koster den bolten med "vorta" på fra Brickwerks da, Odd?

Ser at den som sto på din motor, ikke har denne...
Men denne med nevnte vorte har jeg på motoren i både den Hellberg-bilen og på den derre blå saken med Golf-maskin.

Så jeg tror jeg husker rett, når han på Johnsen Bil i Harstad leita pris (ca 42,-)
Tja, noe sånnt som 20kr... Men har selvsagt inkludert den i en større bestilling. Liten vits i å gå over bekken etter vann for å spare 22kr :) Ser forresten ut som at brickwerks har fått i orden fraktkalkulatoren sin nå. En annen fordel er jo at den kommer levert på døra hjemme, i stedet for å måtte hentes på nærmeste VW forhandler 120km hjemmefra :wink:
OddN
-
-

Post by OddN »

Regreimbytte er vel overstått. Har riktignok ikke hatt start på maskinen enda, så jeg vet ikke hvor vellykket veivjobben har vært. Må også få koblet den nye servopumpa sånn at jeg får luftet det systemet også.

Føler at jeg har hatt litt mange baller i lufta med denne bilen nå, og hevetaket er enda ikke ferdigmontert. Har brukt stort sett alle godværsdagene i sommer på husmaling, så hevetaket ligger nylakkert og venter på at jeg skal ha tid til å sage hull i taket på bilen. Ny pakning til hevetaket ligger enda i eska fra Günzl sammen med nye deler til takluka.

Og som om ikke det var nok, så fikk jeg i går pakke fra Patrick... :D Enda ett steg nærmere det 16toms-looket jeg er ute etter:

Image

Hmm, må se å få landet noen baller nå :)
OddN
-
-

Post by OddN »

Har fått gjort litt mer. Ny takluke i hevetaket er montert, i stedet for den gamle som var sprukket. Pakningen rundt taket er montert. må bare ha et par dager med finvær nå, så tar jeg frem stikksaga :-)

Og så har jeg studert 16tomsbredderne litt mer. Det viser seg at de fleste festeskruene er knekte, og da må jeg finne på noe lurt for å feste buene. Har bestilt en dunge med rustfrie pinneskruer, skiver og muttere. Tenkte å bore og skru disse fast i skjermbuene der forsterkningene for de gamle skruene er, og så eventuelt bruke litt Tec 7 i tillegg. Vil helst ikke bare lime buene, selv om enkelte på Ig-syncro16 anbefaler dette. Tror de blir vanskelig, for ikke å si umulig å få av igjen senere.

Det ser også ut som om disse buene bredder noe mer enn postbuene. Dette var jeg ikke klar over, men det ser ut som de faktisk bygger nesten 15mm ut over orginalbuene. En god ting når jeg nå vurderer 8x16 felger med et11 :-)

Image
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Bare et lite spørsmål, Odd?!

Hvordan gjettet du at dette var 16"-buer, og ikke Tri-Star?

Dessuten er det mere fremdrift på vei til deg! Garantert! :mrgreen:

Et sammenliknende foto på disse 16"-buene og Busman sine.. hadde vært meget kjekt, ja! :)
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Post Reply